Jump to content

Nok et tips ang pistol i .22


Zenith

Recommended Posts

Heisann. 

Har bladd meg gjennom og prøvd å lese meg opp hva dere anbefaler, men finner ingen tråd nå nylig om dett jeg lurer på. 

Skal kjøpe meg en .22. Målet med den er mengdetrening, og teknikktrening. Ikke så mye finfelt eller konkurranse. 

Er helst på utkikk etter en som mest mulig gir repeterbar trening for 9mm, både mtp håndtering, grep, avtrekk osv. 

Må ha god funksjonering, god presisjon, godt avtrekk. 

Nærmeste jeg har kommet er  Beretta 87 target. Hva med andre alternativer som Walther ppq, high standard, 1911 gsg osv. 

Liker ikke hverken Ruger IV eller Buckmark. 

Kjøper gjerne brukt, trenger ikke koste en formue, og er ikke interessert i tacticoole greier med laser/lys etc. 

Gode råd mottas med takk. 

Link to comment
Share on other sites

Jupp, har sett på m41 også. Men brukt koster den mer enn en ny 87. Verdt det?

Hørt mye bra om Hi Standard ja. Mye gammelt og godt brukt, noen sjanse for at de er utskutt? Noe man bør være obs på? Og ikke minst, får man deler til de fortsatt?

Edited by Zenith
Link to comment
Share on other sites

 

Som svart her:

 

"Å få tak i... Nja... Er mye pistoler rundt enda som støver i skap... Men hvorfor lete etter deler...? De går jo ikke istykker....! Jeg har sikkert mata gjennom 15-20k smell i min, og ikke hatt annet problem enn å måtte pusse den... Det liker de, å få en skvett olje, og få tørket bort litt voks... Så er det på an igjen... Hele dagen lang! Men ja... De er tunge... Min supermatic citation veien ca 1,4kg.... Det er ca det en S&W 686 i 357mag veier vel... 😂😂😂"

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lurt på det der med vekselsett (eller .22 topp som noen kaller det).
Har det egentlig noen funksjon for å bli en bedre 9mm eller .45 ACP skytter? Overhodet? Rekyl og sleidebevegelse er jo radikalt forskjellig? Eller er det noe jeg ikke har skjønt her?

Jeg bruker en .22 High Standard M107 for å trene siktebilde og avtrekk. Og jeg blir jo en bedre 9mm og .45 ACP skytter av å trene med den. Når du på feltskyting har 6 sek på 3 mål kan du ikke tenke siktebilde og avtrekk. Det må sitte av seg selv. Fokus er å få siktene tilbake etter rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg på tynn is som pistolskytter, men med mye trening på andre grener, skiskyting f.eks. så tenker jeg  at her handler det om mengdetrening og automatisering. Siktebildet og avtrekk blir jo det samme, men fordelen er at det blir automatisert og man kan fokusere på andre ting, som du sier komme tilbake på skiva f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Spinnvilt, en High Standard Supermatic Citation blir aldri feil. Hvis du klarer å få tak i en, det er aldri noen som ved sine fulle fem som selger en slik. Det må i så fall bli dødsbo. De koster mer "over there" hvis det er noen trøst.
Jeg har en M107 (serienr som begynner med M), som har samme grepsvinkel som en 1911. Visstnok skal M stå for Military, og iniativet kom fra det amerikanske forsvaret. Vel, der stopper all likhet, halv kilo tyngre, etc, etc.
Min gikk faktisk i stykker, utdrageren knakk etter bare 27 år og >30.000 skudd! Men børsemakere har deler, selv om den gikk ut av produksjon tidlig 80-tall.


Ferskingene i klubben elsker den. De skyter Rugere (som og er bra). "Hvordan klarer du å treffe så bra?" sier de. "Det er pistolen, kommer helt an på den" sier jeg. "Se her, ta den, finn forsiktet mot skiva, fokuser på siktet, press avtrekkeren til det smeller." Ploff, fem i svarten. "Hvordan får vi tak i en sånn en!" Det går nok ikke, sier jeg, gikk ut av prod for leeenge siden. Så slutter jeg å tulle og viser at de kan gjøre (nesten) det samme med en gammel Ruger.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har i løpet av det siste året sett akkurat  Military Supermatic Citation til salgs 5 hvis ikke 6stk fra forskjellige selgere... Billigste mener jeg var avetert for 1200kr, og den dyreste nærmere 5000kr... Hva de ble solgt for er meg ikke bekjent... Men for 2500kr, burde du med litt "ro-i-rævva" og halvkritisk blikk kunne ende opp med et meget strøkent eksemplar bortimot "NIB"...  Min kom fra New Jersey i '68, i flyttelasset til sviger-morfar... Og blir nok aldri solgt... Både pga funksjon, men også arv/affeksjonsverdi... Lykke til i jakten, om du skulle bestemme deg for en HiStandard, jeg vet vi har to stk nederst i skapet på klubben... De har vel ikke sett lys de siste 15årene tror jeg... (bortsett fra når jeg fant de) de er aldri i bruk, pga Benelli og Pardini er liksom det som er greia... Og forsto på formann som de kunne selges ved interesse... Isåfall må noen spør etter de... 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...