Jump to content

7mm.Boer


Vaquero

Recommended Posts

Denne patronen er spesiell med en merkelig historie de færreste av oss har hørt om:

For å starte med Boerkrigen som fant sted i SA i perioden 1898/99 - 1902 er ikke helt ukjent for våpenhistorisk interesserte. Boerne bestilte en ordre på 70.000 Mauserrifler av typen 1893/95 (kal.7x57). De fikk levert ca.55.000 stk. før krigen tok slutt. De hadde ved starten ca.17mill. 7x57 patroner på lager, dette var litt snaut. De fikk hastverk med en forsyning og det endte med at DM (Deutsche Metallpatronenfabrik, DWM kom senere) tok i bruk hylser til 7,65 Mauser som de hadde nok av. Dette med 7,65 hylser er ikke bevist, men alt tyder på dette. 7mm.Boer Mauser Kortnek (Kortnek lokalt språk er rett stavet) = kort hals. Ser vi på bunnstempel DM 1896 FyA så stemmer ting med 7,65 Mauser Belgisk/Argentinsk bunnstempel. DM hadde i 1896 ordrer til Argentina på 7,65, de var merket FyA = Rifle og Maskingevær, Østerrike hadde også FyA merking. I stridens hete i 1900 var det bare å sette i gang med en rask produksjon med det som var på lager. At Boerne ville ha en 53mm. hylse i 1896 sier seg selv som usannsynlig mot 7x57. I boken til Strømstad  Andersen og Andresen har den katalognummer SAA 2880, år 1900. ZA (Syd Afrika) militær 1/2 produksjon. Patronen kom og forsvant med Boerkrigen. 

 

7mm.Kortnek hadde store problemer, soldatene nektet å bruke dem:

Kulene hadde en tendens til å gå i oppløsning, de sprakk. Mitt eksemplar har to, mulig tre sprekker langsgående i kula. Det som kunne skje var at kula separerte under hylsehalsen, deretter kunne den 4mm. resterende mantelen gå inn i løpet, ved ladergrep og skudd etter dette måtte det gå galt, våpensprengning. Soldatene nektet til slutt å bruke dem. De forsøkte å bøte på dette ved å smøre kulene med et grønt belegg. At mantelen fikk problemer med et godt feste/krymp/krymperille/bruddanvisnig i en kort hals er merkelig, 6,5x55 har også en lang kule i en kort hals. Det var nok et uhell med kavlitetsfaktorer på komponentene i dette tilfellet. 7mm.Boer Kortnek har tilnærmet samme hylsekropp og hylselengde som 7,65 Mauser. Så det var nok en enkel snarvei til rask levering fra Tyskland. Patronen har samme hylsekropp som 7x57, det er bare lengden på halsen som skiller.

 

Jeg spurte en annen samler her inne om han ville oppsummere  og skrive litt om denne, men han vegret seg litt så jeg prøver meg her så godt jeg kan😉

 

Edit: At stålmantelen er dårlig kan mye tyde på, at blykjernen kunne komme ut med delvis mantel er ikke usannsynlig. Mantelen biter seg fast i magneten.

7mm.boer.JPG

A= 7,65 Mauser Argentin/Belgia.

B= 7mm. Boer.

C= 7x57 Mauser.

 

7x53 Boer.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne posten har gått meg hus forbi. Veldig interessant eksempel på at "nød lærer nøgen kvinne at spinde". En av mine bekjente av boerslekt i SA har en av disse mauserne stående. Den har vært i slekta helt siden hans oldefar deltok i geriljakrigen mot britene, og var blant annet med under kampene ved Spion Kop .Jeg fant forresten et par gamle 7x57 tomhylser i en av de befestningene til boerne, men av respekt lot jeg dem forbli hvor de var.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...