Jump to content

Hvordan tørke kjuke?


BjL

Recommended Posts

Takk for svar Hermansen😊.

Kom på flere spørsmål, om du eller andre som kan svare.

 

Er en kjeller tørr/varm nok? Vil de kunne sprekke? Vil kjukene krympe? Lønner det seg å skjære de opp i mindre deler slik at de tørker fortere?

Link to comment
Share on other sites

På 2.2.2020 den 19.03, BjL skrev:

Takk for svar Hermansen😊.

Kom på flere spørsmål, om du eller andre som kan svare.

 

Er en kjeller tørr/varm nok? Vil de kunne sprekke? Vil kjukene krympe? Lønner det seg å skjære de opp i mindre deler slik at de tørker fortere?


Sprekke gjør de ikke, om en kjeller er tørr/varm nok avhenger vel helt av kjelleren :) Vanlig romtemperatur er feks egnet til å tørke kjuke og annet. Vær obs på at det kan være en del kryp i ei kjuke som kan spise den opp/ødlegge den.  Kan være enten varmebehandling eller frysebehandling er tingen om du vil ha den hel. 

Om du vil skjære den opp tørker den naturligvis raskere, spørs jo helt formålet med kjuka og hva du skal bruke den til :)

Link to comment
Share on other sites

På 2.2.2020 den 19.40, Röda_Lacket skrev:

Har ennå ikke forstått hva som er formålet med dette. Skal du oppbevare kniver/ stålredskaper i kjuke?

 

Hei Røda Lacket

Om tørkingen går bra, håper jeg at jeg kan få den stabilisert til skaftemner :-).

Link to comment
Share on other sites

På 7.2.2020 den 9.37, Hermansen skrev:


Sprekke gjør de ikke, om en kjeller er tørr/varm nok avhenger vel helt av kjelleren :) Vanlig romtemperatur er feks egnet til å tørke kjuke og annet. Vær obs på at det kan være en del kryp i ei kjuke som kan spise den opp/ødlegge den.  Kan være enten varmebehandling eller frysebehandling er tingen om du vil ha den hel. 

Om du vil skjære den opp tørker den naturligvis raskere, spørs jo helt formålet med kjuka og hva du skal bruke den til :)

Hei Hermansen

Takk for svarene :-) :-)

Tenkte å få til skaftemner, men mye kan jo skje :-(

Hvordan varme-/frysebehandle kjuker til dette formålet? Skal man fjerne rørlaget som er på undersiden?

 

Link to comment
Share on other sites

På 8.2.2020 den 15.33, BjL skrev:

Hei Hermansen

Takk for svarene :-):-)

Tenkte å få til skaftemner, men mye kan jo skje :-(

Hvordan varme-/frysebehandle kjuker til dette formålet? Skal man fjerne rørlaget som er på undersiden?

 


Jeg tror jeg hadde latt de tørke som en hel sopp, vei soppen regelmessig utover så vil du se ca når den er tørr. 

Vil tro ovn på 60-70 grader over noen timer (slik at soppen er gjennomvarm) vil ta knekken på potensielle kryp, eventuelt inn og ut av fryser et par ganger så dyrene som eventuelt er i den fryser i hjel. Sakte nedfrysning vil trolig ikke hjelpe da dyr overlever en norsk vinter :) Fordelen med varmebehandlingen er jo at den vil trøke vesentlig raskere enn om den bare skal ligge å slenge. 

 

Link to comment
Share on other sites

Har gjort et forsøk på å tørke kjuken etter at Hermansen kom med noen forslag🙂.

Jeg delte kjuken, fjernet rørlaget på undersiden og la den inn i en ovn jeg har tilgang til på jobben. Ovnen ble satt på 40 grader og lå der i ca 40 timer. Da var den knusk tørr og uten sprekker, men hadde krympet en god del. Som vist på bildet, har den krympet 11mm. Lengden var 180mm før den ble lagt inn i ovnen.

Skal legge ut et bilde når jeg forhåpentligvis har fått ut et skaftemne 🙂.

Kjuke2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...