Jump to content
Kaleki

Duer eller vaktel for trening av fuglehund

Recommended Posts

Hei.

Vurderer og skaffe meg enten duer, eller vaktel som jeg kan bruke på å trene fuglehunder med. Både på søk, og få hunden til og dekke når fuglen reiser seg. 

Er det noen som har noe erfaring med dette? Forstår at det kan være fordeler med vaktel, da denne er i hønsefamilien, og vil gi meg egg og kjøtt. Men den vil ikke "fly" som en rype eller rygde, noe en due vil. 

Som hobby-vaktel-bonde med fokus på dyrevelferd kan jeg vel bare si at å ale opp fugl for bruk til hundetrening en ganske tvilsom hobby.

Men det er kanskje bare velferden til bikkja som teller?

• Thanks 1

On 2/2/2020 at 4:35 PM, evert said:

Som hobby-vaktel-bonde med fokus på dyrevelferd kan jeg vel bare si at å ale opp fugl for bruk til hundetrening en ganske tvilsom hobby.

Så fordi jeg skal bruke, la og si, en fugl i måneden på å trene stand og etter-skudds trening så blir det ikke en hobby? Kan du begrunne hvorfor? 

Bare fordi en som har høns som hobby tar livet av noen høner i blandt, både av alder og for kjøttet, så er det ikke en hobby?

Hadde en gang en vaktel som het Castor - den var en relativt frittgående type med god plass i bur så han ble en ganske dreven flyger. Brukte han endel til å trene den første hunden vi hadde. I begynnelsen bare stand, tok unna vaktel før jeg sendte fram hunden. Men etter hvert også reis, da fløy den 30m og fortsatte med sitt.

Men hvor overførbart det er til virkelige situasjoner er jeg litt skeptisk til. Vi måtte uansett gjennom hele runden etter vi begynte trene hunden på skogsfugl fra den var 9mnd, men det ordna seg greit.  Problemet med sånne konstruerte situasjoner er at hunden ganske kjapt gjennomskuer settingen - den skjønner kjapt at dette ikke er jakt og at det lønner seg å gjøre det rette i denne situasjonen. 

Derimot så vil duer kunne være er greit hjelpemiddel dersom de flyr hjem igjen - men da for å befeste at dressur sitter, ved at man feks har en due i en egnet veske og slipper ut denne uten at hunden er forberedt.  Det vil være en grei provokasjon. 

Om du likevel bruker vaktel - så ha line på hunden, den lærer ingenting fornuftig av å risikere å få tak på fugl - og tipper dette er etikken som det settes tvil om at andre her

• Like 1