Jump to content

Duer eller vaktel for trening av fuglehund


Kaleki

Recommended Posts

Hei.

 

Vurderer og skaffe meg enten duer, eller vaktel som jeg kan bruke på å trene fuglehunder med. Både på søk, og få hunden til og dekke når fuglen reiser seg. 

 

Er det noen som har noe erfaring med dette? Forstår at det kan være fordeler med vaktel, da denne er i hønsefamilien, og vil gi meg egg og kjøtt. Men den vil ikke "fly" som en rype eller rygde, noe en due vil. 

Link to comment
Share on other sites

On 2/2/2020 at 4:35 PM, evert said:

Som hobby-vaktel-bonde med fokus på dyrevelferd kan jeg vel bare si at å ale opp fugl for bruk til hundetrening en ganske tvilsom hobby.


Så fordi jeg skal bruke, la og si, en fugl i måneden på å trene stand og etter-skudds trening så blir det ikke en hobby? Kan du begrunne hvorfor? 

Bare fordi en som har høns som hobby tar livet av noen høner i blandt, både av alder og for kjøttet, så er det ikke en hobby?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang en vaktel som het Castor - den var en relativt frittgående type med god plass i bur så han ble en ganske dreven flyger. Brukte han endel til å trene den første hunden vi hadde. I begynnelsen bare stand, tok unna vaktel før jeg sendte fram hunden. Men etter hvert også reis, da fløy den 30m og fortsatte med sitt.

 

Men hvor overførbart det er til virkelige situasjoner er jeg litt skeptisk til. Vi måtte uansett gjennom hele runden etter vi begynte trene hunden på skogsfugl fra den var 9mnd, men det ordna seg greit.  Problemet med sånne konstruerte situasjoner er at hunden ganske kjapt gjennomskuer settingen - den skjønner kjapt at dette ikke er jakt og at det lønner seg å gjøre det rette i denne situasjonen. 

 

Derimot så vil duer kunne være er greit hjelpemiddel dersom de flyr hjem igjen - men da for å befeste at dressur sitter, ved at man feks har en due i en egnet veske og slipper ut denne uten at hunden er forberedt.  Det vil være en grei provokasjon. 

 

Om du likevel bruker vaktel - så ha line på hunden, den lærer ingenting fornuftig av å risikere å få tak på fugl - og tipper dette er etikken som det settes tvil om at andre her

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Dette temaet har vi ikke vært særlig mye inne på i "kammeret"s historie, ser det ut til. Denne tråden var det nærmeste jeg fant.

 

Ex-fotograf Nævra vil ha slutt på trening av hunder med oppdrettede fugler:

 

https://www.nationen.no/politikk/sv-reagerer-pa-utsetting-av-vilt-til-jakttrening/

 

Dette kjenner jeg ikke særlig mye til - andre som vet mer?

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske vanlig å sette ut fasan og rapphøns i Sverige og i Danmark. Mange norske fuglehundeiere har reist dit både for å trene hundene sine på felthøns og for å jakte på de. Det er faktisk spennende og utfordrende jakt dersom felthønsene settes ut eller kultiveres i en biotop som passer de. Noe de har mye av i sørlige deler av Sverige og i Danmark. Denne kultiveringen er også en støtte til den stedegne ville bestanden. Lengre sør i Europa er det nesten utelukkende vill fugl, selv om den støttefores litt av for eksempel fuglehundforeninger eller jegerforeninger. Jeg har hatt mye fin fasanjakt i Polen med mine egne hunder. 

I Norge er den ville rapphønsbestanden for alle praktiske formål utryddet. Den klarte ikke av endringene i landbruket og en av grunnene er kanskje at alle tilgjengelige rapphønsbiotoper i Norge enten er fulldyrket eller ligger under grus, som Forus-traktene i Rogaland. Vipe er en art som sliter med mye av det samme. Fasan klarer seg marginalt bedre enn rapphøns, det finnes noe vill fasan i Stavanger/Forus området fortsatt, samt noen stammer på østlandet. 

Reglene for utsetting av felthøns er vesentlig strengere i Norge enn i våre naboland. Det gjelder forsåvidt utsetting av annet vilt også, som stokkender. Det man reagerer svært sterkt på i Norge er egentlig standard prosedyre i våre naboland. Der settes det ut store mengder fugl. Noe går til reven og rovfuglene, noe går med i jakten og noen blir med vinteren gjennom og styrker den ville bestanden. 

De regionale fuglehundklubbene som sogner til lavlandsterreng har gjort mange forsøk på klekking og utsetting av felthøns der et av formålene har vært trening av fuglehunder. Det arrangeres også flere 'lavlandsprøver' for fuglehunder i Vestfold, Østford, i Mjøs-traktene og i Stavanger. Men det har blitt mye bråk av det. Både internt i miljøet og fra natur/dyrevernsinteresser. Det er vanskelig å se noen lysning for felthønsene sin utbredelse i Norge i overskuelig fremtid. Det er synd, for et kulturlandskap med felthøns er et rikere landskap enn et uten.

Forøvrig er det underlig at stortingsrepresentant Nævra ser på rapphøns som en fremmed art som ikke er verdt å ta vare på, fordi den har vært utryddet en periode. Men få bryr seg vel om rapphøns, det er ikke akkurat et totem-dyr i Nævras omgangskretser... 

Edited by Umbo
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Hva er det som kan gå galt? En due ligger beskyttet i støkkmaskinen, hunden tar stand, får ordre om å reise og dua slippes fri og flyr hjem. Min hund tar ikke fugl i lufta, han setter seg heller ned. Hønsene som går rundt her rører han ikke og lammene er det skumleste i verden.

 

jeg har ikke duer(enda) men har vurdert det siden jeg bor tett i skogen, kjenner grunneiere og har muligheten til å trene slik. 

I fjor var det voldsomt dårlig med vill fugl og jeg hadde unghund. Derfor jeg vurderer det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...