Jump to content

Problemer med politiets nye skarpskyttervåpen (Steyr SSG 08-A1)


jkb

Recommended Posts

Det er ingen problemer å få service på SSG08-avtrekket. Og alle avtrekk vil løse ut når når du avsikrer om du stiller dem for lett - bortsett fra et par (eks TRG22) som låser seg. SSG08 avtrekket er også helt utmerket når det er riktig justert.
Det er vel rimelig å anta at det er enten en glipp fra fabrikken her, eller en klabbkaill i politiet som har justert uten helt å vite hva han holdt på med. Jeg tviler sterkt på at det er en mangel ved designet.

 

Riflene er i det store og hele helt utmerkede. Ikke det jeg ville valgt, til det har de for mye "tacticoolness som egentlig ikke virker i praksis", men det er bare noen små detaljer. Tofoten de har valgt er også alt for dårlig - de ramler fra hverandre. Men de blir ikke brukt pent heller.

Valg av slike rifler er mange parametere, pris, robusthet, smak og behag. Alle har sine ting.

 

AI AT, TRG22, SSG08, Barrett wtf, SSG3000 - jeg tror faktisk den siste er sist på min liste over idiotsikker rifle til idioter (unnskyld politifolk) Jeg har 4 200STR og det er samme rifla - gjelder det liv og død - så er det ikke en av de som blir tatt fram...

Man må huske at disse skal brukes HARDT, av folk med alt for lite trening, så må vi som Ole sier huske at kravspec bærer preg av at noen enten har aksjer i SIG, eller ikke helt har peiling, men sett litt mye på Youtube eller noe...

Men i konklusjon (og jeg har skutt med den, og alle de andre), "same shit", alle de vi nevner er presise solide rifler, og valget er i det store og hele "greit nok". Det helt store forbedringspotensialet er trening.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Jeg har 4 200STR og det er samme rifla - gjelder det liv og død - så er det ikke en av de som blir tatt fram...

Kan du utdype dette utsagnet? Jeg har disponert og brukt str siden 91 og har 3 stk i skapet og minus brudd på dårlige tennnåler fra 90 tallet har jeg aldri hatt driftsstans. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hard bruk? Ligge på tak og ikke bli brukt, en og annen gassflasske. Litt trening-ser ut som 1000skudd per år er det konstablene sikter mot, er jo ikke mer enn en ivrig DFSer sender i vei på en kort feltsesong

De jeg har sett har sett ordentlig rundjult ut. Husk at det er folk med lite trening, riflene blir slengt rundt, inn i biler, ut av biler. . Ikke vhar de tid til å pusse, ikke er det deres egne rifler så de gir faen - ikke er det satt av tid til vedlikehold, så det blir på fritiden (nå gjetter jeg litt, men det er ikke uten grunnlag)

Alt Politiet har blir rundjult, det er iallefall mitt inntrykk , ting som blir brukt blir rundjult overalt egentlig - en kan forsåvidt se på mine rifler - de er ikke uten riper. Jeg har en sykkel - den er strøken... - guttungen har en sykkel, som han bruker, til terrengsykling, den ser ikke ut. Skyttere som kjører bil til banen med rifla i en bag, skyter inne på banen - osv - da varer jo alt evig. Safequeens og jesusrifler varer også evig

 

Sitat

Jeg har disponert og brukt str siden 91 og har 3 stk i skapet og minus brudd på dårlige tennnåler

Jeg har aldri hatt et direkte brudd på noe på STR. Men jeg har hatt min del av endring av treffpunkt. Dere trenger ikke å si at det er dårlig vedlikehold. Når TRGen og STRen får samme dårlige behandling (dvs et "par" hakk forbi å være med rundt ei feltløype) så er det TRGen som ALLTID treffer samme sted på første skudd som sist, og for to år siden. 

Jeg har heller aldri opplevd ordentlige avtrekksproblemer selv - men sett nok folk som får "funny" avtrekk - inkludert at tennstemplet ikke henger - og da er det egentlig bare såvidt at det ikke henger litt - og smeller på ladegrep - som jeg har sett andre rifler gjøre.
Folk skyter jo inn til feltsesongen - med STR - jeg gjør også det, for det er ei super konkurranserifle, men en TRG eller en AI? Den skjøt du vel inn da du satte inn pipa - ingen vits i å gjøre det om igjen...

 

SSG3000/ 200STR er ei topp rifle - men det må gå an å ta inn over seg at det fins andre bra rifler, tilogmed vel så bra - selv om det er vanskelig å få det mye bedre.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Folk skyter jo inn til feltsesongen - med STR - jeg gjør også det,

Dette med treffpunkt og str er nok mest med diopteret, sekundært mjukt laminat rundt bakskruen som gjør at noen stokker mister moment pga lamninatt komprimeres. Gjerne noen som har trukket til for mye. 
 

 I et Alu chassis nekter jeg å tro at ssg3/200 har noen større treffpunktavvik. Lurer foresten på hvor mye politiets skarpskyttere får trent og om børsene står ferdig innskutt :)

 

1 time siden, M67 skrev:

SSG3000/ 200STR er ei topp rifle - men det må gå an å ta inn over seg at det fins andre bra rifler, tilogmed vel så bra

Jada jada, bare lurte. Har hatt 3 våpenbrudd pga brukket tennnål. I 92, og 99 og i 2019 med en sauer jeg kjøpte som var fra 1992 så de er ikke ufeilbarlige.  Har etter disse episodene komplett tennnål i veska. 

Når folk mister trykkpunkt er det oftest at de har tunet ned slepet for mye er min oppfatning. De som ikke rører skruene berger. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mye bedre erfaring med STR og kikkert enn med diopter ja. Jeg lurer egentlig på hvor mange folk DFS mister som bare ikke orker den f.. mainnskiten. Ikke at diopter nødvendigvis er så ille, men hvordan kunne man velge Busk - av alt som fins i verden?

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, FreeSkier skrev:

Veldig OT, men kunne ikke DFS gått over til rødpunkt? Det hadde vel ikke nødvendigvis blitt mye dyrere enn Busk diopter? 

Om det ble tillatt i morgen vil jeg tvile likevel på at du kom til å se mange av de på årets LS. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Jeg har mye bedre erfaring med STR og kikkert enn med diopter ja. Jeg lurer egentlig på hvor mange folk DFS mister som bare ikke orker den f.. mainnskiten. Ikke at diopter nødvendigvis er så ille, men hvordan kunne man velge Busk - av alt som fins i verden?

 

 

Nå har jeg bare skutt med Busk-diopter i drygt 30 år, men de har aldri sviktet og jeg har aldri hatt problem med dem, tross minimalt vedlikehold utover å bytte skruer når de har vært utslitt. Hva er det å klage på, med mindre man er en vims og en slørvkuk? 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, boble skrev:

 

 

Nå har jeg bare skutt med Busk-diopter i drygt 30 år, men de har aldri sviktet og jeg har aldri hatt problem med dem, tross minimalt vedlikehold utover å bytte skruer når de har vært utslitt. Hva er det å klage på, med mindre man er en vims og en slørvkuk? 

Da er vi på viddene men ja største feilen jeg har sett var et diopter der de to skruene som holder høydeskruen på plass hadde løsnet litt, dette førte da naturligvis til at aldri tilbake til 0. 
 

Mine fungerer helt fint men med irisblender og diverse duppeditte som monteres med slark øker sjansen for treffpunktendring. Jo lengre unna gjengene siktehullet er jo større utslag får slark og med alle overgangene for ny og gammel type er det ikke rart noen sliter med nullpunkt men det er ikke diopteret sitt feil. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, boble skrev:

Hva er det å klage på, med mindre man er en vims og en slørvkuk? 

Jeg har vel skutt med Busk siden de dukket opp, Før det var det Hauge og Søderin.

Men, mange av de Buskdiopterne jeg har sett på har for mye slark. Uansett hvor mye det strammes på skruer er det slark både i side og høyde. Ofte de nyeste som er verst.

Sammenlignet med et Anschutz diopter er Busk svært mye mer slarkete.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Sakoen75 skrev:

1000 muligheter.

Om han ikke fikk 1000 grunner til å la være og «peke på sine egne tær» mens han fomler med sikringa, så fikk han kanskje 1 god grunn😉
Jeg hadde aldri frivillig stilt meg opp på det viset og begynt å fikle med ei ladd boltrifle.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg bestemt hva slags skarpskytterrifle Politiet skulle hatt hadde det blitt følgende:

 

-AI AT i enkleste versjon med militæravtrekk og plombert pipeskifteskrue.

-S&B PMII 3-12x50 i enkleste utgave, uten parallaksejustering, med parallakse innstilt på 100m.

 

KISS..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Bly skrev:

Om han ikke fikk 1000 grunner til å la være og «peke på sine egne tær» mens han fomler med sikringa, så fikk han kanskje 1 god grunn😉
Jeg hadde aldri frivillig stilt meg opp på det viset og begynt å fikle med ei ladd boltrifle.

Det var vel noen som diplomatisk nok prøvde å fortelle at de kunne hatt mer trening?

 

Sitat

-AI AT i enkleste versjon med militæravtrekk og plombert pipeskifteskrue.

-S&B PMII 3-12x50 i enkleste utgave, uten parallaksejustering, med parallakse innstilt på 100m.

Enig. Da er det bunnsolid og idiotsikkert. Jeg kunne foreslått TRGen, men pga den dustete sikringa (og mangelen på trening) ville vi nok sett enda flere vådeskudd. 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bly skrev:

Om han ikke fikk 1000 grunner til å la være og «peke på sine egne tær» mens han fomler med sikringa, så fikk han kanskje 1 god grunn😉
Jeg hadde aldri frivillig stilt meg opp på det viset og begynt å fikle med ei ladd boltrifle.

 

Har du sett hvor pipa pekte i det skuddet gikk og før rekyl bevegelsen? Det har ikke jeg så gidder ikke å dømme. Jeg kverulerer bare for at jeg føler det er litt løk å vite fasiten fra et bilde. Vinkelen er ikke helt på tryne etter smellet. Men ja selvfølgelig kunne ting blitt gjort like perfekt som kammer folket altid gjør det ;)

20200202_122948_toolbox_drawing_20200202073713566.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Det var vel noen som diplomatisk nok prøvde å fortelle at de kunne hatt mer trening?

Det at de godt kan trene mere..er sikker og visst..jeg har aldri observert de lokale "skarpskyttere" fra Politiet på trening utenom de oppsatte tidene de har..fra Januar til og med Mars så har de 5 oppsatte treninger..og fra april til og med juni så har de 18 treninger.. på disse dagene så skal alle områdets politibetjenter trenes og godkjennes for å bruke pistol og MP5.. samt at inni mellom så blir det trent med SSG08.. de enkelte betjentene får vel ikke mulighet til å delta på alle treningene..

Treningen med SSG08 foregår stort sett på 200m..blinkene passer de på som gull..så hvor tette samlinger de skyter vites ikke.. men det har blitt noen ganger der vi har blitt sittende og vente på at de skal bli ferdig..

 

Innimellom så har jeg med meg en mandarin eller to..for å sjekke Om CB skuddet går dit det skal.. og etter at jeg hadde labbet ut for å sette opp blinker på 3-4-500 meter så la jeg igjen en mandarin på toppen av en stamme på 387m..  riflen ble pakket ut..og de to "skarpskytterne" til politiet ble litt nysgjerrig på trg M10 min og kom bort for å studere den.. Etter litt våpen prat så lurte de på hvor langt ut vi skulle skyte..og jeg pekte opp mot de kvite blinkene jeg hadde satt opp.. de lurte på om hvor mange skudd vi ville bruke på å komme oss inn på "papptalerken" blinken vi hadde satt opp..vi som skulle til å begynne å skyte måtte smile litt..og svarte at om vi ikke traff den på første skuddet så var det bare å «legge inn årene" jeg rakte han ene kikkerten min..forklarte han hvor han skulle se..og spurte om han så mandarinen jeg hadde lagt fra meg.. det bekreftet han.. skuddet gikk..mandarinen forsvant i en sky av fruktsaft.. uten et ord..så la han fra seg kikkerten..tverrsnudde og forsvant inn i bilen..

 

Poenget er vel at som lidenskapelige "hobby" skytter som har det som hobby og lidenskap..kanskje har et litt annet forhold til presisjon..trening enn de som har det som jobb..og enten så tilfredsstiller de kravene som blir stilt til de..eller så gjør de det ikke..  (og hva som er kravet til treffsikkerhet som stilles til Politiets skarpskyttere vites ikke..men hadde vært moro å vite)

 

Har også observert at skudd har blitt avfyrt i bakken (ikke rett ned..men i div vinkler ut fra kroppen mot blinken) )under øvelse der de skal trekke våpen og skyte mot blinken.. om dette blir definert som utilsiktede skudd eller ikke vites ikke..men vi holder oss på god avstand når de trener.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Bly skrev:

Hvorfor vil man avsikre ei boltrifle i denne posisjonen?

1632B733-62FB-42B9-873C-AB9968F57883.png.3200dd1081eaa23753efa982c2e39a03.png
Er det ikke naturlig å vente til man har gått i stilling og sikter på målet?

 

 

Et langt liv har lært meg å ikke stole fullt og helt på alt som trykkes i media, alle bilder som publiseres, alle historier som trekkes ut ifra en helhet – eller alt sjølskryt for den sakens skyld. Altfor ofte benyttes ulike - og gjerne uriktige - virkemidler i den hensikt å spre utrygghet, usikkerhet. På den ene siden: Uten å kjenne hendelsesforløp som ligger til grunn for dette innlegget, er det vanskelig å uttale seg. Intet vites om hva som har skjedd, hva som ble trent på. På den annen side: Under organisert skyting, hender det at et skudd kan gå i feil retning.

 

Derfor: Du var sikkert til stede, vet hva det ble trent på, som et «sannhetsvitne».

 

Kan jo hende det finnes bilder fra andre «antatt uheldige» situasjoner fra sivile skytebaner som noen derute kan ønske å dele herinne. Personlig synes jeg ikke slikt som dette skal deles. Intet forsøk på «baksetemoderering», men som en personlig ytring. Men det kan være viktig å huske på at for politiet er våpen bare én del blant mye annet utstyr, som nevnt over også. Jeg vet for lite om hvordan de trener, føler derfor behov for disse linjer. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sakoen75 skrev:

Det har ikke jeg så gidder ikke å dømme.

Jeg har jo mine svin på skogen å svare for jeg også 🙄 
Egentlig bryr jeg meg ikke så veldig, og burde nok ikke kommentert dette siden jeg ikke har noe med dette å gjøre. Jeg dømmer ikke skytteren for jeg regner med at han har fått opplæring og en instruksjon. Men jeg synes det er litt synd at de ikke kan få fornuftig opplæring som gjør at de unngår potensielt farlige episoder. Det gikk jo bra her, men det hadde ikke nødvendigvis trengt å gjøre det. Jeg ville vært litt forbannet om jeg opplevde at arbeidsgiveren min ikke gjorde sitt ytterste for at arbeidsplassen skulle være trygg. Det er jo greit at det fører med en viss fare å være politi, men de trenger vel ikke kuke det ekstra til for seg selv? I artikkelen er de/pod fornøyd med at riflene ble satt i karantene, og det er selvfølgelig bra, men de burde kanskje også se litt på andre rutiner etter en slik hendelse? Det er det ingen som har kommentert.

 

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Disse bildene er nå publisert på politiforum nettsiden (de som publiseres ser kanskje ikke på våpenbehandlingen som noe problematisk?). De skyter jo hverandre jevnlig så det er jo bare er tidsspørsmål før noen dør av den våpenkulturen der. Feks https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2019/10/31/Politimann-ble-truffet-av-skudd-fra-maskinpistol-da-politiet-forsøkte-å-berge-skadet-person-20281818.ece?rs9447291580673674973&t=1

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Bly skrev:

I artikkelen er de/pod fornøyd med at riflene ble satt i karantene, og det er selvfølgelig bra, men de burde kanskje også se litt på andre rutiner etter en slik hendelse? Det er det ingen som har kommentert.

 100% enig, før hadde min arbeidsgiver mer fokus på å finne en skyldig og få straffet personen. Ingen lærte noe og samme feil ble gjort flere ganger, heldigvis ble det leid inn konsulenter for å finne ut hva vi "idioter" holdt på med. Fantastisk nok ble det pekt på en ukultur fra ledelsen og feil fokus dårlige rutiner. Det nye fokusområdet ble læring av egne feil og erfaringsoverføring til andre avdelinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det hadde vært lettere for sivile skyttere og gi råd til politiet, om det ikke hadde vært for at enkelte innen skyttermiljøet har holdt informasjon vekk fra dem om pistol / revolver skyting.

 

Politiet har større problemer med betjening av Mp5 enn tjeneste pistol forresten. Det er flere som nesten stryker på eksamen på dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Våpen håndteringen til Politiet har blir diskutert opp og ned i mente..men det som ikke kan «stikkes under en stol»  er at våpen er en del av stillingsinstruksen til en patruljerende betjent..  de skal bære våpen i bybildet..blant voksene og barn..i skarpe situasjoner osv..  om en trekker parallell til HMS arbeid i en bedrift så hadde det blitt rabalder om det hadde blitt avdekket etter en ulykke at opplæring og sikkerhetsarbeidet hadde vært like slett  som det det virker som det er blant politietaten..

Som jeg nevnte ovenfor så har jeg mang en gang observert politiet under deres treninger.. som regel de 30 siste minuttene de holder på.. men nesten uten unntak så har jeg lagt merke til hendelser som ikke har noe med sikker våpen håndtering å gjøre.. skudd i bakke..skarpe våpen som blir rettet mot andre personer og ikke i skyte retning.. tømming av skarpe våpen på parkeringsplassen med ikke sikker bakgrunn..osv.. men jeg har aldri sett at noen har fått påpekninger under seansen..

 

Jeg sier ikke at Ola Jeger er noe bedre..og jeg gir som regel streng beskjed en til to ganger på en jeger økt.. til forskjellige individer om at «skjer dette en gang til så blir det siste gangen de setter sine ben på banen» 

 

Jeg har sett folk komme på banen med skarpt skudd i kammeret..som har stått der siden jakta i fjor..(og en kan tenke seg syk..på hvor den riflen har vært i løpet av de siste 12 md.. hjem fra jakt..i bil..inn i hus..inn i våpenskap..ut av våpenskap..inn i bil..og inn på banen..osv)..mange potensiell katastrofer..

 

Politiet er en «proff bruker» som har våpen håndtering og bruk av våpen  som en del av stillingsinstruksen sin.. en må nesten kunne forvente at tilstrekkelig opplæring og mulighet for trening i sikker våpen håndtering blir gitt..og at det blir terpet på det..for evig og alltid.. og selv om våpen bare er en liten del av stillingen til en politibetjent så er det den delen som har stor ødeleggende konsekvenser brukt feil.. derfor må det være lov av allmenheten til å stille høye krav til de med tanke på sikker våpen håndtering.. og hvert fall om de skal få lov til å bære de i det offentlige rom.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

On 2/1/2020 at 7:50 PM, M67 said:

De jeg har sett har sett ordentlig rundjult ut. Husk at det er folk med lite trening, riflene blir slengt rundt, inn i biler, ut av biler.

Det kan nok stemme bra. Spesielt om de skal drasse med seg børsa hver gang ordet "våpen" nevnes som de bl.a. gjorde under Bonanza. Tydeligvis ikke helt gjennomtenkt, for når de skulle ha med seg synderen innså de at det ikke var plass til begge baki svartemarja... 

 

Når det er sagt, er jeg virkelig den eneste her som har satt et skudd i grusen foran meg på banen? Vi kan selvfølgelig diskutere sikkerhetsmarginene, men fra det jeg kan se er skuddet (hårfint) innafor. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Balle klorin skrev:

Når det er sagt, er jeg virkelig den eneste her som har satt et skudd i grusen foran meg på banen?

Nix! Jeg presterte å sende ett i torva på jakt, da jeg på finurlig vis presterte å ha fingeren på avtrekkeren i det jeg avsikra rifla. (jeg tror ikke min Sauer 101 går av når man avsikrer, uten at man er nær avtrekkeren. Så tror ikke jeg kan bruke den unnskyldningen. Jeg har vertfall ikke klart å fremprovosere det ettertid) 

 

Heldigvis pekte jeg rifla ned mot bakken mellom meg å dyret da jeg avsikra. Vertfall jeg, og jeg tipper resten av laget som satt på 2km med kikkert, fikk en god lærepenge ang. avtrekker-disiplin.

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Når det er sagt, er jeg virkelig den eneste her som har satt et skudd i grusen foran meg på banen?

Selvsagt... ;) 

Jeg har iallefall ett selv (man lærer seg å sette pris på "sikker retning"), og har sett "en drøss", de er trolig fordelt ca likt mellom teknisk feil (hagler er sterkt overrepresentert) - feil justert avtrekk osv. og det å ha fingeren på avtrekkeren når man ikke skal, eller som jeg, som skulle spenne ned "tomt" våpen...

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, M67 skrev:

(hagler er sterkt overrepresentert)

Jeg har egentlig helt motsatt oppfatning. Det er stort sett på riflebanen jeg har sett potensielt skumle hendelser. Det som skjer på haglebanen er gjerne at skuddet ikke går av siden folk velger feil løp eller glemmer (automat) sikringen. Slike hendelser er jo ofte helt problemfrie og representerer liten/ingen fare om ikke skytteren begynner å peive rundt med hagla for å finne ut av det.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Bly skrev:

Jeg har egentlig helt motsatt oppfatning. Det er stort sett på riflebanen jeg har sett potensielt skumle hendelser. Det som skjer på haglebanen er gjerne at skuddet ikke går av siden folk velger feil løp eller glemmer (automat) sikringen. Slike hendelser er jo ofte helt problemfrie og representerer liten/ingen fare om ikke skytteren begynner å peive rundt med hagla for å finne ut av det.

Det jeg mener er at hagler er  overrepresentert når det kommer til å gå av uten at man er borti avtrekkeren. Men tallmaterialet mitt er temmelig begrenset heldigvis...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel tidligere fortalt om da jeg fikk min etterlengtede M/67 fra Kongsberg sent på høsten 1972 (da hadde disse våpna "modifiserte" M/98-avtrekk). Jeg gikk straks i gang med tørrtrening med den i hybelleiligheta på Nordnes. Etter å ha syslet med det ei stund, oppdaget jeg at hvis jeg spente og sikret våpenet, og et-eller-annet kom borti avtrekkeren mens våpnet var sikret, kom det et høyt "KLIKK!!!!" når jeg tok av sikringa.

 

Våpnet fikk en tur til Søilen, for montering av "Dansk-avtrekk", før det fikk sin første kule gjennom løpet.

 

Hadde jeg ikke tørrtrent, men tatt dette våpnet rett ut på feltskyting, med den tids sikkerhetsrutiner, og kanskje lånt det bort til noen som ikke hadde Infanteriets våpenregler under huden, kunne hva som helst skjedd.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Jegermeistern skrev:

Jeg har vel tidligere fortalt om da jeg fikk min etterlengtede M/67 fra Kongsberg sent på høsten 1972 (da hadde disse våpna "modifiserte" M/98-avtrekk). Jeg gikk straks i gang med tørrtrening med den i hybelleiligheta på Nordnes. Etter å ha syslet med det ei stund, oppdaget jeg at hvis jeg spente og sikret våpenet, og et-eller-annet kom borti avtrekkeren mens våpnet var sikret, kom det et høyt "KLIKK!!!!" når jeg tok av sikringa.

Jeg fikk min Ruger tilbake med et 308NM løp i der jeg hadde den samme opplevelsen. Jeg sikret våpenet, og tok avtrekk. Når jeg avsikret våpenet, kom det et høyt klikk. Dæven hvor jeg skvatt git. Våpenet ble returnert og sikringen ble ordnet. Den sikringen er en hjalla M70 Winchester utgave, som har inngrep i slagstiften. Imidlertid låser den avtrekkeren frem til en avsikrer. Dette er det eneste våpenet jeg har hatt henefall på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Sitat

POLITIETS SKARPSKYTTERRIFLE AVFYRTE SEG SELV FOR TREDJE GANG

Ved tre anledninger, senest i november, har politiets skarpskytterrifle gått av uten at skytteren har berørt avtrekkeren.

Den siste hendelsen skjedde under skytetrening på Politihøgskolen 24. november i år, skriver Politiforum. Da gikk skarpskytterrifla av typen Steyr SSG 08-A1 av uten at skytteren berørte avtrekkeren. Ifølge magasinet var det et løsskudd som gikk av.

Hendelsen førte til at Politidirektoratet samme dag nedla forbud mot å bruke alle riflene politiet har av denne typen.

Politiforum har tidligere skrevet om to andre hendelser i 2016 og 2019 der rifler av samme type har gått av uten at skytteren har trukket av.

Seksjonsleder Dag Willy Minsås i Politiets fellestjenester (PFT) sier at det ikke er noen direkte sammenheng mellom de tre hendelsene, selv om det for brukerne kan oppleves som samme feil. De jobber nå med å kartlegge hendelsesforløpet, årsak og løsning.

Minsås mener det ikke er riktig å si at rifla har «gått av» av seg selv.

– De tre hendelsene har oppstått ved at noen har håndtert riflen, sier han.

Alle politidistriktene og Politihøgskolen har nå levert inn skarpskytterriflene til kontroll hos politiets leverandør av våpenvedlikehold. Etter hvert som riflene godkjennes og returneres, oppheves bruksforbudet på den enkelte rifla. (NTB)

 

Mulig de handler på samme sted som Alex Baldwin?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan kanskje spekulere i om noen har en agenda? De klager til og med på presisjon til SSG…🤔 Det er jo litt interessant. Jeg lurer på om de klarer å finne en halvauto rifle som kommer med bedre presisjon? Det virker jo slik det fremstilles som om det kunn er halvauto de ønsker seg? Når de ikke får til å bruke ei boltrifle på trygt vis tør jeg ikke tenke på hva som blir resultatet med en halvauto.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...