Jump to content

Japansk flyammo


Vaquero

Recommended Posts

Japansk flyammo har jeg vært litt innom før, men jeg har kommet over en tomhylse 20x72RB:

Japansk er spennende, men jeg savner originale patroner fra "solens rike" WW2. Her om dagen kom jeg over en 20mm. som selgeren hevdet var japansk flyammo, spesielt. En annen samler mistenker at dette kan stemme med et tegn på bunnstempelet. Japanerne brukte mye som var inspirert av europeiske patroner. Når det gjelder 20x72RB så er dette en typisk Oerlikon/type. En kompakt patron som var typisk for fly, Bl.a. så var Mitsubishi A6M utstyrt med to slike Type 99-1 kanoner i vingene, med trommel for 60 granater.  Jeg tok et bilde av 20x72RB hylsen sammen med en Oerlikon 20x110 for sammenligning. Typisk denne RB-hylsebunnen. Siden vi først er innom japanske fly så slenger jeg med noen bilder jeg tok i England for noen få år siden. 

20x72RB – Kopi.JPG

 

20x72RB bunnstempel.JPG

20x72RB bunnstempel. Utgangshastigheten er oppgitt til v/0 600m/s.

 

Zero a – Kopi.JPG

Dette er fra cockpitseksjonen fra Imperial War Museum, den var åpen bak så det var lett å ta bilde.

 

Zero b.JPG

Dette bilde tok jeg på Imperial War Museum i London, det siste jeg har hørt er at denne Cockpitseksjonen er flyttet til et museum i Tyskland.

 

Duxford.JPG

Denne har også sett sine beste dager, den sto litt til i siden i en hangar på Duxford.

 

Lett MG Japan.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

20200204_190606.jpg.e205b12c0ad67778370a0d3c8026fcbf.jpg

 

Her er en annen bunnstempeltype for 20x72RB .  (B liknende symbol) 02 -12.

Denne er produsert i Japan ved - Dai Nippon Heiki (B) 1942 (02)  Desember (12)

 

Bunnstempelet på Vaquero sin patron  (y)  3-11   20  -Forteller at den er produsert i Japan, ved  -Toyokawa (y)1943 (3) November (11)  Tallet 20 er jeg usikker på, men regner med det er 20mm for diameteren.

Japan hadde en litt spesiell form for årsmerking, og det kommer av at de brukte en tidsregning kalt - Koki, eller på Engelsk - Japanese imperial year, som har år null - 660Fkr. Det vil si at vårt år1940, blir Japansk år2600.  Når vi da har to patroner her merket med 02 og 3, vil det si 2602 (1942) og 2603 (1943) . Når våpensystemet i Zero'en over her heter Type 99, så er ikke det mer fantasifullt enn at det ble godkjent i år2599. (1939)

 

Det finnes endel historie på wikipedia om Toyokava, som bla at det i 1945 arbeidet 56400 mennesker der, inkludert 6000 skolebarn, sannsynligvis under ganske tøffe forhold. 

Et enkelt bunnstempel på en gammel(eller ny) patron kan inneholde ganske mye informasjon om man ønsker å grave litt. Kanskje man lærer noe nytt i samme slengen! 😉

 

Bunkeren

 

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

En spesiell historie om det japanske flyvåpen: de hadde Hærens flyvåpen og Marinens Flyvåpen, disse to var nesten fiender, de snakket ikke mye sammen. De valgte hver sine flytyper og ulik bevæpning og ulik ammunisjon. 

Skulle tro de nesten tilhørte to ulike nasjoner. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...