Jump to content

Slipe konveks egg med slipestav


Valhall

Recommended Posts

Heisann.

Har en fallkniven f1 som begynner og bli litt sløv, har prøvd smergel papir og syntes det virker ok. Men prøvde med slipestav "sånn en bruker på kjøkken" i går og syntes det også virket greit. Siden den har konveks egg tenker jeg at slipestav kanskje vil være optimalt, hva tenker dere??

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Röda_Lacket skrev:

Disse slipestavene er forresten formet som et tradisjonelt skjerpestål. Et skjerpestål brukes ikke til å slipe, men til å rette ut eggen.

Endelig har jeg et norsk ord for "hone". 

 

Jeg er alltid "han derre" som må forklare at den greia du bruker på kjøkkenet sliper faktisk ikke i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor sløv har den blitt?
Jo sløvere den er jo grovere må slipesteinen eller staven være. Om du sliper en konveks egg med noe som er flatt som en stein eller stav så vil jo eggen også bli en V-egg og ikke konveks over tid. Om du bruker en lærstropp eller smergelpapir så bevarer du den konvekse formen, men det er også lett å gjøre den rundere/buttere over tid med en stropp. Men det er gjerne ikke noe poeng å bevare den konvekse eggen, en V-egg gjør vel samme nytten?

Edited by Fysikeren
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Jeg sliper alltid knivene mine konveks, og det gjør jeg frihånd på «japansk» slipestein eller en diamantbryne alt etter hvilken kniv det er snakk om. Det er egentlig den enkleste måten og frihåndsslipe en egg på. Det skal ikke spesielt mye trening til før det sitter i hendene.  Lager jeg kniv fra grunnen bruker jeg båndsliper og sliper der båndet ikke har understøtte. Da blir eggen automatisk konveks og får kurve alt etter hvor mye trykk man legger mot slipebåndet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at de fleste kniver er konvekse fordi produsentene bruker båndslipere, ikke fordi konvekse egger er så mye bedre, men fordi båndslipere er effektive og praktiske. Har en kniv med skandinavisk sliping ("scandi grind") som jeg mistenker er slipt med et stramt bond slik at det er en svak konveks egg. Det gjør det litt vanskelig å slipe den på en sten, og da forsvinner litt poenget med skandinavisk slip...

 

Jeg har kjøpt meg en Work Sharp med båndsliper tilleggspakken. Der har det fineste båndet 1 µm korning. Da beholder min Fallkniven F1 sin konvekse egg og blir sylskarp. 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Röda_Lacket skrev:

Diamant belagte eller keramiske "skjerpestål" fjerner faktisk metall. 

 

Personlig bruker jeg bare skjerpestål av stål....

Ja men da ville jeg kalt det slipestål/slipestein/slipepinne, ikke skjerpestål. 90% av det folk har på kjøkkenet er stål, ikke diamant eller keramisk.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Fysikeren skrev:

ikke fordi konvekse egger er så mye bedre

Jeg er tilbøyelig til å være uenig 😉. Fordelen er flere enn ulempene med et rundslip. Man får litt ekstra eggstyrke ved hugging samtidig som man likevel kan ha en meget skarp egg. Jeg skal selvfølgelig ikke legge skjul på at jeg er litt "japanofil" i valg av egg siden jeg har holdt på med mye sverdrelatert smiing i mine litt yngere år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt dette med egg styrke før, men jeg kan ikke forstå at det skal bety så mye. Du må gjerne korrigere meg, men jeg tenker at ytterst på eggen og de første 50 mikrometrene bakover så vil eggen være tilnærmet identisk om den er konveks, V- eller hulslipt. Det er også her eggen er på sitt tynneste, og har lettest for å knekke. Knekker eggen 50 µm inn, så er den sløv på det punktet.

 

For det andre så fjerner jo konveks sliping mer stål enn V- og hulsliping. Når en bruker en båndsliper så følger jo båndet kurvaturen av kniven slik at den sliper på et større areal. Hulsliping på en rund sten vil jo bare ta helt fremme ved eggen siden stenen bøyer seg vekk fra eggen i og med at den er rund. 

 

Har jeg misforstått noe?

Edited by Fysikeren
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Fysikeren skrev:

Knekker eggen 50 µm inn, så er den sløv på det punktet.

Det har du rett i, men når eggen knekker 1,2 kanskje 3 mm inn så er ofte kniven ødelagt. Jeg liker kniver som har hardest mulig egg og da hjelper alt stålet som kan være bakom med styrken. De aller fleste produksjonskniver er betydelig bløtere i eggen enn det de egentlig trenger å være, men produsentene velger dette med vilje for å unngå at store stykker metal "hopper" ut av eggen ved "missbruk". De aller fleste ville kalle dette for en dårlig kniv dersom biter falt ut av eggen. Jeg er litt mere nyansert og vil heller ha sagt at det var et bra tegn.

 

Jeg liker tanto profilene, spesielt den som kalles "Hira" https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tanto_blade_styles.svg 

 

1 time siden, Fysikeren skrev:

For det andre så fjerner jo konveks sliping mer stål enn V- og hulsliping

Som regel så sliper jeg bare det ytterste punktet på eggen, og det gjør rundslipet enda rundere. På et punkt må man friske opp hele kniven, men er eggen hard nok så trenger den ikke slipes så ofte.

Link to comment
Share on other sites

Men 1-3 mm er ikke vanlig for normal knivbruk ;) men µm brudd under spikking er ganske vanlig slik jeg har forstått det. Da kjenner en bare at kniven er sløv, men en trenger mikroskop for å vite ikke om det skyldes mikrochipping eller slitasje av eggen. Dette kan sikkert @Metallurgen utdype en hel del om.

 

Men jeg har jo selv en stor tung kniv, som har fått 2 mm hakk etter at jeg traff steinen ved siden av treet jeg hugget i... bra det er mye metall å ta av når den ble slipt ned igjen :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Fysikeren skrev:

Men 1-3 mm er ikke vanlig for normal knivbruk ;) 

Hva er normalt? Kniver (i hvert fall turkniver) blir ofte brukt til å hugge ved, skjære grønnsaker til suppa, sløye fisk, slå i hjel en annen, skjære og smørre brødskiva, flå en sel.., hva vet jeg? Ting skjer under bruk 😉 Rundslip føler jeg tar høyde for det meste en kan utsette en kniv for.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok bare slipt den med en plan sekundæregg, men om du vil ha den konveks er det antagelig enklere å "jokkebryne" på en flat stein.

 

Et slipestål (i stål) fungerer ved at man drar fram en grad, som på en sikling, og optimal hardhet for dette skal være rundt 53 HRC. På en Fällkniven eller annen kjøkkenkniv på nærmere 60 HRC ville jeg ikke anbefalt det, men mindre man har et "slipestål" i keramikk eller diamant. Med et stål vil man belaste eggen og kunne skade den om den har så høy hardhet eller er sprø pga karbidinnhold.

Nå er det selve eggvinkelen nærmest eggen som gir styrke, og ikke om den er konveks eller rett. Man kan øke styrken på en gitt egg ved å lage den konveks eller legge på en liten sekundæregg, men det man oppnår i økt styrke taper man i kutteegenskaper, så det blir et kompromiss.

For å ha god motstand mot chipping har ståltype og varmebehandling mye å si, og man kan ha en ganske spiss eggvinkel hvis man bare bruker kniven rett, uten behov for konveksitet eller sekundæregg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...