Jump to content

Skal kjøpe min første 6.5x55 rifle


Supermario

Recommended Posts

Antar du tenker først og fremst jakt? Begge er gode våpen, jeg er Browning-fan. Klå litt på begge, og velg den som tiltaler deg mest.

Vær forsiktig med å kappe pipa for kort hvis du skal ha demper på våpenet. Etter min mening er 53-55 cm minimum i dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kikke på en Mauser M12? Skitt jakt har modellen Impact til en grei pris, dog 2K over budsjettet ditt.

https://www.skittjakt.no/mauser/210808/mauser-m12-impact-6-5x55-flutet-u-sikter-komplett-rifle-flutet-løp-u-åpne-sikter

Jeg har selv en Extreme i 9,3x62 og synes det er ett fint våpen. Svært godt avtrekk, glatt sluttstykkegange og en syntetstokk som ikke oppleves "hul" og glatt.

 

mauser-m12-impact.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir ikke feil med hverken Tikka T3x eller Browning X-bolt @Supermario!

 

Jeg liker x-bolten mtp. plassering av sikring og knappen man kan trykke inn for å åpne sluttstykket mens det er sikret. Har ikke x-bolt selv, men Sauer 101 som har lignende løsning. 

 

Jeg vurderer å bygge meg ei rifle på X-bolt kasse, fordi jeg liker løsningen. 

 

Tenker du 12-13k med eller uten kikkert? 

Link to comment
Share on other sites

Kjapp sjekk på finn.no

 

Tikka T3x:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=164727394

 

Sauer 101: (denne hadde jeg lett slått til på) 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=165024943

 

Sauer 100:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=77757097

 

De fleste andre T3x og X-Bolt ser ut til å ligge på ca 13000,-+ nye. Fant ikke noen brukt i farten på finn. 

 

Det er flere rifler enn T3x, Sauer 100/101 og X-Bolt som er bra. Men de kjenner jeg litt til, så ble bare så jeg sjekka de. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Dersom en skal bruke 6,5x55 på storvilt, er ikke da løp på ca 52-53cm litt snaut. Regner med viltet ikke bryr seg om dette.  

Bør ikke et løp på dette kaliberet ligge rundt 60cm, for å utnytte potensialet bedre (til storviltjakt)?

Du vil ikke nå anslagsenergikravet til elg, hjort og villrein med 52cm løp, og sannsynligvis ikke med 60 heller. Det er vel opp til enhver å bry seg om det eller ikke, sålenge det ikke håndheves. Men du må være forberedt på at diskusjonen kommer opp til enhver tid...

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Dette må da være feil M67?

For fabrikkammo skal anslagsenergi oppgitt av fabrikk benyttes - da spiller ikke løpslengde noen rolle.

 

For hjemmeladd ammo er man selv ansvarlig for at kravet nås, og det er da ingen problem å lade opp 155gr Lapua Mega til å nå 2200 joule på 100m?
Jeg lader Mega med 50gr N565 og får da over 800ms i et 23" Blaser løp - har masse å gå på rent trykkmessig men fant god nok presisjon her.
 

Så lenge du får 750ms er du innafor med Mega - og det bør man kunne få med løp helt ned mot 40cm... Og enda kan man fylle på et par grain til om det kniper...

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

Du vil ikke nå anslagsenergikravet til elg, hjort og villrein med 52cm løp, og sannsynligvis ikke med 60 heller.

Nei, ikke med 9 g (140 grs) kule. Men med 10,1 g (155-156 grs) kule går det sånn noenlunde greit. Du må over ca. 735 m/s i utgangshastighet for å holde kravet, se for øvrig annen tråd om testing av elgkuler i 6,5x55.

@Wintel: Frisk ladning med Mega, ville ikke gått rett på denne i et hvert våpen.

 

Edit: Her resultater for Tikka med 57 cm pipe:

 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 160 gr woodleigh PP med N570 til en kamerat sin Tikka med 50 cm løp. I notatene mine står det at vi har kronografert de til 760 m/s.

Ingen av de 10 hjortene som har blitt tatt med den ladningen gikk mer enn 50 meter, men alle ble også skutt under 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Men som førstegangskjøper, som ikke planlegger hjemmelading med det første, og ei børse som skal brukes til storviltjakt, og ei børse som ikke skal ha laaangt løp, så finnes det andre kalibrer som er bedre egnet.

 

Har også lyst på 6,5x55, dette pga mange forhold, gode egenskaper på langt hold, lite rekyl, flattskytende osv osv. Men dersom jeg skulle hatt en rifle til alt, fra rype via rev til elg, så ville jeg satset, på en av de andre av de 3 vanligste kalibrene.

 

Men dersom en ikke planlegger jakt på elg(storvilt med kjøpeammo) så er jo 6,5x55 topp.

 

Edited by Lillefix
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Dette må da være feil M67?

For fabrikkammo skal anslagsenergi oppgitt av fabrikk benyttes - da spiller ikke løpslengde noen rolle

Han når ikke 2900J på 100m med 9g kule, og ikke 2200J med 10g, ikke med 52cm løp, og sannsynligvis ikke med 60cm heller, ikke uten kreativ hjemmelading og knapt nok det. At man av administrasjonsmessige grunner velger å se bort ifra kravet for fabrikkammo endrer ikke på det.

At patronen, f.eks. Mega i 6.5x55, er en utmerket patron til elg er en helt annen sak. Jeg synes trådstarter skal kjøpe den rifla han har lyst på, og drite i tallteorien her, men det kan være greit å vite om den.

 

Sitat

Har også lyst på 6,5x55, dette pga mange forhold, gode egenskaper på langt hold, lite rekyl, flattskytende osv osv

På noe i nærheten av normale jakthold - under 4-500m - så er egentlig lite rekyl det eneste som skiller her. Du kan sende ei (tung nok ift. energikrav) fortere avgårde i 308 og 30-06 enn du kan i 6.5x55 med samme løpslengde, og den vil da være mer flattskytende enn 6.5x55. Forbi 3-4-500m vil BC styre ballistikken mer enn utgangshastighet, og 6.5 vil ha "bedre egenskaper".

For en ny riflejeger synes jeg rekylargumentet teller veldig tungt, og hiver meg på i å anbefale 6.5x55.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Supermario skrev:

grunnet at jeg vil trene mye på bane og

vet egentlig ikke hva jeg skal jakte på.

ikke sikkert d blir noe annet en trening heller😁 så får se

Hehehe, kjøp 6,5*55 til dette.

 

 

 

1 time siden, M67 skrev:

 

For en ny riflejeger synes jeg rekylargumentet teller veldig tungt, og hiver meg på i å anbefale 6.5x55.

 

Ellers hør på M67, han kommer med gode argumenter.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Supermario skrev:

Jeg har en browning a-bolt 3006

som jeg skal selge framfor 6.5x55

grunnet at jeg vil trene mye på bane og

vet egentlig ikke hva jeg skal jakte på.

ikke sikkert d blir noe annet en trening heller😁 så får se

Har mange rifler i forskjellige kalibre men den som blir mest brukt til trening er nå en Sauer  200 STR i 22LR.

Skal en trene mye er en god 22 Lr helt suveren. Funker perfekt på innendørs 15m bane og utendørs på 50 og 100m. Og forsåvidt på alt fra 0-200m om det ikke blåser for mye.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

grunnet at jeg vil trene mye på bane og

vet egentlig ikke hva jeg skal jakte på.

ikke sikkert d blir noe annet en trening heller😁 så får se

Da er nok 6.5x55 veien å gå, en kan evt argumentere med at 308 sliter mindre løp og vil være billigere av den grunn... 6.5x55 brenner for 1,- / skudd i løp, mens det er mindre enn det halve for 308.

Det jeg egentlig ville si... er at du bør vurdere ei tyngre rifle, med tykkere og tyngre pipe enn den typiske jaktrifla til slik skyting. Jaktrifle pipa vil bli veldig veldig fort varm, og begrense skytingen. En Tikka T3 Sporter er det første jeg kommer på som jeg vil anbefale til det bruket - selvsagt 200STR, men den er dyrere før du har den klar til ditt bruk. Kan du strekke budsjettet kan du få en Sako TRG22 - og vil da ha bortimot det ypperste til den bruken du beskriver.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig skal skyte mange skudd, så mange at du på ett tidspunkt må bytte løp. Så er det vanskeligere på sauer 101 og m12 da disse er presset inn. Hvorvidt det er en reelproblemstilling kan man jo kanskje diskutere, mulig det mest er ett teoretisk problem

Link to comment
Share on other sites

Livet er fullt av vanskelige valg. Jeg har flere ganger sagt at om jeg bare skulle hatt én storviltrifle ville det blitt i kaliber .308W. Samtidig er jeg blitt utrolig glad i min Browning A-bolt (kjøpt for om lag 15 år siden), og det er den jeg bruker når jeg skal kose meg på skytebanen. Får vel legge til at jeg har en .30-06 også til de litt tyngre takene... Når du skriver du vil bytte ut en A-bolt i .30-06 for trening og allsidig bruk tenker jeg at 6,5x55 må være en god løsning. Så lenge du ikke skamkapper pipa har du tilstrekkelig punch til å felle elg med de tyngste kulene, samtidig som du har et flott våpen til bane og småviltjakt. Og om du en gang skulle få lyst på noe annet, er det ikke noe problem å selge eller skaffe seg et ekstra våpen. Go for it!

Link to comment
Share on other sites

tror jeg hadde vurdert å investere i ladeutstyr og fortsatt å trene med 30-06, kostnaden på å skyte 30-06 og 308 er lik om man lader selv, 6,5x55 er noe billigere. Lader du  150gr kuler til 800m/s er ikke rekyl spesielt krevende spesielt om du har demper. God indikator på at børsa er for varm er mirage, syns du det blir for mye venting mellom seriene er 200str veien å gå, og da har du fortsatt glede av ladeutstyret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...