Jump to content

Valg av vinkel på baser/skinne (MOA)


olemk

Recommended Posts

Hei! 

Har kommet frem til at det må kjøpes inn en ny picatinny-skinne til 10/22'n da jeg ikke får skrudd trådkorset noe mer ned (opp). Noe som er litt ergelig når det er ca en måned siden jeg mottok en ny skinne i posten som var 0 MOA.  

Dette var før jeg var klar over problemet når man nærmer seg 200m.

Har muligens lest meg helt bort på google ang. Dette da alt mellom 20 og 70 MoA har blitt nevnt.

Er det noen som har erfaring med vinklet skinne på en 22lr, som også ønsker å dele?😁 

Jeg vil jo da ha en skinne som er vinklet nok til å presse grensene men som ikke går ut over å kunne skyte inn på kortere hold. Ettersom jeg har forstått er ikke 200m og 20m så veldig ulike hverandre med tanke på første og andre kryssing av siktelinje. 

På forhånd takke for all hjelp 😁

 

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye du trenger er umulig å si uten å vite hvilket sikte du har. Men generelt er 20moa/6mrad et absolutt minimum for å skyte på 200m med 22LR.

Om du er innskutt på 15 eller 50m så må du stille en del utover. er du innskutt på 15m såer du samtidig innskutt på 50m - litt avhengig av høyden på siktet ditt. Da er du 2-2.5cm over på 25m

100m 2.5mrad

200m 7-8mrad

300m 16-18mrad

400m 30-35 (mener jeg hadde 34.1 til 416m for litt sida)

 

10/22 er ikke det ideelle våpenet for langholdsskyting med 22LR.

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, M67 skrev:

Hvor mye du trenger er umulig å si uten å vite hvilket sikte du har. Men generelt er 20moa/6mrad et absolutt minimum for å skyte på 200m med 22LR.

Om du er innskutt på 15 eller 50m så må du stille en del utover. er du innskutt på 15m såer du samtidig innskutt på 50m - litt avhengig av høyden på siktet ditt. Da er du 2-2.5cm over på 25m

100m 2.5mrad

200m 7-8mrad

300m 16-18mrad

400m 30-35 (mener jeg hadde 34.1 til 416m for litt sida)

 

10/22 er ikke det ideelle våpenet for langholdsskyting med 22LR.

 

K

Det er ikke noe svære greier oppe på rifla der, så er nok ikke den beste på rekkevidde i vertikalen.

Fant fram 22lr i normas ballistics app en gang, men den ser ut til å være borte. Hadde vært veldig mye enklere å se for kulebane på forhånd.

 

10/22 er helt klart ikke våpenet bygget for dette, men da jeg så at det iallefall var god for en 55mm gruppe på 100m med cci minimag ville jeg dra det litt ut for å se hva jeg kan få til med den.  

Takker for hjelpa!😀

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Sakoen75 skrev:

I mitt enkle sinn tenker jeg, er det ikke bare å prøve noen skudd og se hvor mye du mangler og bestille skinne som gir mer en det du trenger?

Tenker det er den enkleste veien å gå her ja😄

Nå er jeg ihvertfall klare over minimum 20Moa så gjør jeg som du sier for å finne ut resten😁

Takk for tipset 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, olemk skrev:

Fant fram 22lr i normas ballistics app en gang, men den ser ut til å være borte.

Nå er det ikke så komplisert å gjøre et grovt overslag

 

Om man antar 400m/s konstant fart (0,5s på 200m),  og 10m/s^2 tyngdeakselerasjon, vil kula falle (s=v0t+1/2at^2)  1,25m på 200m

 

Dette tilsvarer 6,25mrad eller ca 20 minutter.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Om man antar 400m/s konstant fart (0,5s på 200m),  og 10m/s^2 tyngdeakselerasjon, vil kula falle (s=v0t+1/2at^2)  1,25m på 200m

 

Dette tilsvarer 6,25mrad eller ca 20 minutter.

"Tabellen" jeg gjengir over ikke veldig gal - den er på husk - etter noen tusen skudd. Det varierer litt med ammo, og rifle. Men er nok innafor det jeg lister opp, kanskje er CCI MiniMag noe/ bittelitt mer flattskytende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...