Jump to content

Skyting på litt lengre hold (på jakt også), en "how to"


M67

Recommended Posts

Ser frem til å høre litt om gode stillinger for å komme litt mer opp. Skyter selv mye sittende på bakken i nedoverbakke eller på sekk med høy tofot og sliter litt med å holde rødprikken i ro på de lengste holdene. Tror jeg må revolusjonere stillingene mine litt for å øke forsvarlig hold under "jaktforhold" altså ujevn bakke, dårlig tid, litt skjelven.

Link to comment
Share on other sites

På 4.2.2020 den 2.59, Sunnmøring skrev:

fett kikkertsikte og rifle til en månedslønn eller to..

 

Samme erfaring som deg, etter x-antall år som standplassleder.

Mange er så enfoldige at de tror de kan kjøpe seg til å bli langholdsjeger. For de har sett utstyret enkelte "Guruer" bruker her hjemme og i utlandet, så da tror de automatisk de er kvalifiserte til å strekke avstanden på jakt, fordi disse nevnte "guruene" har sagt i diverse tidsskrifter/lokalavis og forum , at langholdsjakt på 900 mtr er greit og burde ikke være noe problem, de har riktig utstyr og bla,bla,bla.

 

Dette er i og for seg helt greit. Jeg har ikke noe imot å strekke holdene på jakt, om man vet hva man gjør..

Disse folka det her er snakk om, er dedikerte, prioriterer myyyye tid og lassevis med penger på ammo og trener flere ganger i uka på slike avstander, men jeg mener de har et meget stort ansvar for hva de går ut med offentlig. Både mtp. hvordan nybegynnere oppfatter vanskelighetsgrad og signaleffekt til samfunnet forøvrig. Jegeres anseelse er ikke akkurat stigende i disse dyrevern/vegan og miljø-tider.

 

Jeg har vel vært kritisk til dette på noen tråder før her inne, men ikke fått særlig gehør, da "avguds-dyrkelsen" til tider har vært enerådende ovenfor disse dedikerte langholdsjegerene. Skjønner liksom ikke vitsen med å gå ut i lokalavis osv og "skryte" av hvor problemfritt det er å skyte hjort på 900 meter f.eks. men det er meg da...

 

Denne tråden her er helt super @M67. Her viser du folk hva som må til ved å realitetsorientere. Det er meget bra. Håper som @sunnmøring skriver; at den når de rette folka  @Sunnmøring

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@hewi  Nå ønsker jeg ikke å gjøre om denne tråden til «ja eller nei til langholdsjakt», ei er jeg helt overbevist om at det er de med mest trening og som allmenheten vet utfører den type jakt som er det største problemet..


Største problemet er faktisk reklamen for optikk og salgsargumenter som blir brukt av selgere og produsenter.. de maler et bilde som ikke stemmer med virkeligheten..(kjøp siktet..last ned appen..og Vipps så er en i gang) 

 De forteller ikke at om en skal skyte og jakte på lange hold, så kreves det hundrevis av treningstimer og tusenvis av skudd..

 

Jeg skjønner produsenten..jeg skjønner selgeren i butikken.. de skal ha lønnen sin..og derfor blir slike tråder som dette desto viktigere..i hvert fall om ikke budskapet drukner i støy..

 

En kan ikke bedømme folk på utstyret.. og om noen har rifle og optikk til flere månedslønner så betyr det ikke at de ikke kan å bruke utstyret.. og der en mindre bemidlet person faktisk har spart og undersøkt kaliber..optikk..rifle.. i mange år..og ingenting er overlatt til tilfeldighetene.. bruksanvisningen er lest og pugget utenatt før han har fått produktene..så er kanskje en mere bemidlet person mere tilbøyelig til impulskjøp og kanskje ikke har satt seg like godt inn i alle finesser og bruksområder.. men det betyr ikke at de som er bemidlet ikke er grundige også..det finnes begge typer i alle samfunnslag..

 

Det som er viktig er å få flere folk/jegere/skyttere til å begynne å skyte.. for hva skjer når en begynner å skyte på litt hold? Jo skytteren finner sin egen begrensning.. de finner ut at marginen for treff..bom..er liten..de finner ut av at vinden ikke kan kjøpes, den er der samme f... uansett om du er på jakt eller ikke.. men sist men ikke minst..de finner ut at trening hjelper.. og da er en inne på den riktige stien..opplysning og kunnskap..det er beste medisinen for flere trygge humane skudd på hold.. og etterhvert så finner langholds jegeren ut..at dette gidder jeg ikke..og gir faen..og fortsetter å skyte dyrene på trygge og korte hold..eller så får vi en bedre skytter som får et nytt "verktøy" i verktøykassen..

 

Definisjonen på hvor trygt og humant et jakt skudd er..burde ikke bestemmes av avstand.. men hvor mye en trener og på hvilke avstander en trener.. et skudd kan være akkurat like lite humant og utrygt..der en skyter på 80m og en annen på 600 meter..slik et skudd på 600m er mere humant og trygt enn ett skudd på 80m.. har skytteren rette treningen..og forholdene ligger til rette for skudd..så kan skudd på vilt på avstander 500m pluss være veldig safe..og humane..

 

Jeg har vært mere utrygg på skudd på dyr..og der jeg har vært "usikker" på om skuddet var godt..på avstander under 75m.. enn på avstander over 300m.. hovedgrunnen er at på korte hold så har jegeren dårligere tid..mye skjer på en gang og skuddet må gå om det skal bli felling..i tillegg så er dyret som regel klar over jegerens tilstedeværelse.. 

 

På hold over 300m så opplever dyrene svært sjeldent jegeren som en fare.. på hold over 500m så er sjansen enda mindre for at de i det hele tatt er klar over jegeren.. på 500m pluss kan en faktisk ta et prøveskudd på en stein i nærheten av hjorten utenat dyret bryr seg.. da får en sjekket at vinden ikke vil lage noen problemer og at skuddet går dit en har tenkt.. 

og en har tid..en kan ligge å observere dyret i så lenge en vil..mange ganger har jeg ligget i 30min til en time..og noen ganger lenger enn det og bare observert dyrene og lært meg rytmen til dyret før jeg har skutt.. 

 

Slik at langholdsjakt opplever jeg for egen del..som humant, trygt og godt.. mens drevjakt..er mere adrenalin..spenning og fartsfylt.. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Vil gi @M67 kred for en fin tråd. Interessant nok til at jeg kjenner jeg vil prøve meg på litt lengre hold. Dette handler ikke om mengden av cash, men om en lyst til å prøve noe annet. Trenger ikke nødvendigvis være jaktrelatert, men nye erfaringer. Jeg vil gjerne prøve skikkelig børse (kanskje allerede til sommeren?), kjenne litt på langhold under nye omstendigheter. Hva det blir til, se det vil tiden vise. Men en slik "stegforsteg" med bilder: Faktisk én av de beste trådene herinne. Viktig også på den måten at man får aua opp for noe annet enn det en driver seg med til vanlig 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 Ser i posten din fra 30.januar at du har logget 815 m/s for DL bane med 74 cm ny Blaser-pipe. Stemmer det?

I så fall viser det at man bør ta de oppgitte V0 hastigheter på ammo-pakken (her 850 m/s) med en klype salt.

 

Edit:

Ser Norma oppgir V0 til 830 m/s for 130grs DL bane, men det står da vitterlig 850 på pakken din.

Edited by Rekyl1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Rekyl1 skrev:

Edit:

Ser Norma oppgir V0 til 830 m/s for 130grs DL bane, men det står da vitterlig 850 på pakken din.

De fin i både 830 og 850 m/s. Har testet de som var merket med 850 m/s i en ny S&L pipe 70 cm og fikk da nokså nøyaktig 850 m/s. Oppgitt hastig het er vel i en 74 cm pipe som er skutt ca 1000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Rekyl1 skrev:

@M67 Ser i posten din fra 30.januar at du har logget 815 m/s for DL bane med 74 cm ny Blaser-pipe. Stemmer det?

I så fall viser det at man bør ta de oppgitte V0 hastigheter på ammo-pakken (her 850 m/s) med en klype salt.

For det første, man bør ta de oppgitte hastighetene med en stor klype salt. Norma og Lapua er vel de som kommer nærmest oftest, men som regel ligger virkeligheten noe under det som står på eska. 30-06 ammunisjonen gav også betydelig lavere fart enn avertert.

Men det kan være flere grunner, og her er minst et par grunner til til en lav hastighet.

 

Det er kaldere enn i laboratoriet til Norma. Den oppgitte hastigheten er antakelig ved 20°C, og trekker en fra 0.4m/s/°, som er realistisk, om ikke nøyaktig, så får vi 850-(20-2)*0.4=843, ikke veldig mye betydning men litt. Mange henger seg veldig opp i temperaturen, og man ser temperatur, trykk og luftfuktighetsmålere på all langholdsskyting - i virkeligheten betyr det svært lite på noen få hundre meter - men kruttemperatur, sammen med lav utetemperatur/ høy lufttetthet vil gi utslag på skikkelig langt hold.

 

I tillegg, så er løpet nytt. jeg kronograferte etter 18-20 skudd totalt, og senere kronograferte jeg etter ca 70 skudd - i 6.5°C. Da fikk jeg 820m/s i gjennomsnitt. Jeg har SD=3 ser jeg, og ES på 5 på den andre, det betyr at begge målingene har en ES rundt 5-6, og de er 3 skudd hver - ikke et stort tallgrunnlag.

Normalt øker hastighetene i et nytt løp, tildels nokså mye, og selv om disse hastighetene målt her er gode nok til å treffe ting på 3-4-500m - skal jeg bruke denne til seriøs konkurranseskyting på lengre hold, eller mene noe om hvor god ladningen er til det, så bør jeg nok ha mer grunnlag og flere målinger. I virkeligheten vil jeg skaffe de dataene ved å skyte konkurranse...

Den hjemmeladde baneammoen gir også lavere fart enn i andre løp, og den også har mer fart 50 skudd senere - noe som antyder at løpet "går seg til"

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Virkelig hastighet i forhold til oppgitt hastighet er nok noe som spesielt jegere bør ta med en klype salt. Normalt er det til dels mye lavere hastighet i virkeligheten enn oppgitt på pakken.

Jeg har kun en gang funnet store avvik der hastigheten var større enn oppgitt. Det var siste løpet jeg skiftet inn i konkurransekragen, med Rano super som var oppgitt til 770 m/s fikk jeg 806 m/s. Testet flere ganger, og ammunisjonen i flere våpen. Kragen ga konsekvent rund 805 m/s fra relativt nytt løp uten trykktegn. Andre våpen gav 850-870. Ingen mulighet for feilmåling, testet med Weibel 640-840 system.

 

Virkelig hastighet og BC i forhold til oppgitte verdier er et interessant tema. Skal du treffe på litt lengre hold må du enten teste på alle avstander, eller ha pålitelige data for kulens hastighet og oppførsel i ditt løp, helst begge deler. Hastighet kan du måle med en god kronograf. BC som er like viktig kan du kun teste på veldig lange hold. Ikke vær sikker på at oppgitt BC stemmer i ditt løp, det kan være merkbare forskjeller fra løp til løp.

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Per-S skrev:

Ikke vær sikker på at oppgitt BC stemmer i ditt løp, det kan være merkbare forskjeller fra løp til løp.

I nyere tid - med pålitelige kronografer - har jeg ikke sett noe som indikerer at BC varierer fra løp til løp. Langholds/ PRS skytterene er også stort sett enige om BC-verdiene som "stemmer". Det er ikke alltid det som er oppgitt fra produsent...

I praksis, siden Magnetospeed og Labradar kom på markedet, så "stemmer alt", når en gjør det riktig. 

 

Det tilfellet der BC kan avvike mellom to løp er når det ene kun stabiliserer kula marginalt, og den ikke blir liggende "rett" i lufta, men roterer om en akse som ikke er parallell med kulas lengdeakse. Den gjør sjelden det helt nøyaktig, men det er en terskelverdi for stabilitet der en måler konstant BC over, og avtagende under.

En annen ting som er skjedd i "nyere tid" er at produsentene har blitt flinke til å spesifisere nødvendig riflestigning.

 

Tidligere skjøt folk 105gr 6mm kuler i løp med 1:10" riflestigning, og disse får da lavere BC enn i løp med 1:8" stigning, siden de flyr på "skjeiva" - jeg har sett det samme i 6.5x55, jeg skjøt 147gr ELD-M i et S&L løp med 1:210mm riflestigning. Da stemmer BC med oppgitt verdi ut til ca 600m ihvertfall - men så begynner jeg å treffe lavt. På 1000m ca 30-40cm under "teoretisk" treffpunkt. Skyting på pappblink avslører at hullene er ovale, og altså at kulene kommer flygende på skrå.

Manglende stabilisering kan også komme av utslitt løp, og det tror jeg var vanligere før, terskelen for å bytte løp ser for meg ut til å være mye lavere i dag enn for 20-30 år siden.

 

Jeg vil derfor heller si at slitte, eller ikke egnede løp kan gi redusert BC - ikke at BC kan variere fra løp til løp ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 Du har nok rett i det meste her, men en kontroll av at tabellen din med rett hastighet stemmer på 1000 m er en god og billig forsikring om at du har riktig BC. Det er gjennomført tester med to identiske piper fra anerkjent produsent der det var ulik BC på de to løpene, men om liten ulikhet har betydning for denne tråden er vel tvilsomt, men et meget interessant tema. Type rifling, både antall og dybde vil kunne påvirke BC på lengre hold.

Avviker BC avslører det en feil et sted som også kan ha betydning for presisjon. Dessverre forekommer det produksjonsfeil selv blant anerkjente produsenter og noen slike feil påvirker BC i negativ retning. Dersom kulen blir skadd under ladeprosessen eller under kamring i våpenet er det også noe som kan påvirke BC.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Avviker BC avslører det en feil et sted som også kan ha betydning for presisjon

Dette er et veldig godt poeng, avviker BC mye fra det det burde vært, så er det et varsel om at noe ikke er som det burde vært - og det kan være flere overraskelser på lager.

 

Sitat

men en kontroll av at tabellen din med rett hastighet stemmer på 1000 m er en god og billig forsikring om at du har riktig BC

100% enig. Det er også en forsikring om at "alt" stemmer. Stemmer det på 1000m så stemmer det! Jeg pleier å verifisere på blink til minst dobbelt så langt hold som jeg tror jeg kan finne på å skyte på på jakt, på hjortevilt that is - jeg kan nok bli tatt i å skyte på rev og kråker både slik og sånn. Iallefall med en heiende skotte som hvisker "have a go at it", om og om igjen, så høyt han tør...

Den viktigste grunnen til å verifisere er igrunnen å sjekke at en har lagt inn alt riktig - det er veldig lett, og veldig vanlig, å surre med alle parametrene i appene, og få det feil. Kikkerten kan også ha andre klikk enn spesifisert.

 

En ting om å kontrollere på 1000m. Du sjekker jo at tabellen din stemmer, og du treffer jo (eller ikke) men skal du kontrollere BC, så må du kronografere de skuddene du måler treffpunkt/ BC på (ref det vi ser her med mine patroner som ikke gir samme hastighet hver gang), og du må total kontroll på trykk og temperatur. Generelt er dette noe for reinspikka langholdsskyttere, og ute av scope i denne tråden.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Når nøyaktige kronografer som  Magnetospeed og LabRadar ble gjort tilgjengelig for menigmann, og en har verifiserte BC verdier feks Applied Ballistics og "Custom drag curve" og stabilitets faktoren på «twist..kule..fart»  er over 1.50. 

Så er det svært sjeldent..(om våpen og løp er slik det skal være).. at en ikke kan gå direkte fra en nøyaktig Zero på 100m med data på V0..ES..SD og treffe og være «spot on» høyde messig på alle hold ut til at kulen når transsonisk hastighet.. etter dette så er det noen kuler som stemmer bedre og andre ikke.. 

feks..så går min 338LM med 285grs ELD M over i transsonisk hastighet ved 1700ish meter.. men allikevel så er jeg med AB sin CDC spot on eller sagt på en annen måte..skummel nøyaktig..ut til 2200m.. om jeg har kontroll på alle parameter..

Når en passerer 1500 meter så blir også trykk..luftfuktighet..temperatur..ammo temperatur.. små variasjoner av vind retning.. og selvfølgelig ES..avgjørende for vertikal spredning.. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Når nøyaktige kronografer som  Magnetospeed og LabRadar ble gjort tilgjengelig for menigmann, og en har verifiserte BC verdier feks Applied Ballistics

Det var veldig mye som falt på plass med de tre ordene... De som holdt på den gang vi hadde ( beste fall) produsentens dramatisk overdrevne BC, en slarkete fotocellekronograf av krokete blikk og enten tabeller i ladebøker eller etterhvert "PCB" å forholde oss til har nok et annet forhold til "verifisering" enn man får i dag, når alt stemmer sålenge man ikke gjør noe direkte feil. Men det gjør man - så verifiser!

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67 selvfølgelig skal man verifisere.. og spesielt om en skal jakte levende vilt.. men når en skyter..så verifiserer en jo underveis..

poenget er jo at Med dagens hjelpemidler..  Som jeg nevnte ovenfor,

 

Er veien mye kortere enn det var for noen år siden.. selv om det var mye "knoting" og justering av BC og Fart for at ting skulle stemme..eller drite i alt..og bare skyte/verifisere seg en tabell ut til en gitt distanse uten å vite hverken nøyaktig fart eller BC..  det funket det også..samt prosessen fram til ferdig tabell var lærerikt..

dritten var nå ting stemte fra 0-1000 m men på lenger hold så var det mere så som så.. 

 

i dag så er det helt uproblematisk å ta en skytter som kan skyte..som aldri har skutt lenger enn 100m,  som har en kule med kjent BC..nøyaktig Zero..og kjent fart.. til å treffe alle stålmål fra 100-1000 meter på første forsøk..  dette forutsetter selvfølgelig at skytter error ikke er tilstede.. Og at egen presisjonen i riflen er av normal kvalitet..og siktet har nok klikk til at en kan skru seg ut på de avstander som er aktuelle.

Link to comment
Share on other sites

En veldig bra tråd for oss som ikke kvalifiserer til doktorgrad innen ballistikk. Men nå er det vel i ferd med å bli relativt nerdete.🙄 Skyting ut mot 600 meter og verifisering av BC...

Er ikke ment som annet enn et hint om at dette kanskje kan «skremme» vekk de som egentlig var i målgruppa om jeg forstod TS korrekt. 
Takker forøvrig for en fantastisk Inspirerende tråd. Bare synd det er langt til baner med 500m+  ...

Link to comment
Share on other sites

Idag var oppgaven - med fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige - å verifisere på 100 og 300m - på papp. Forrige gang var 100m så full av folk at jeg ikke fikk satt opp papp. Og når jeg mener det, så stoler jeg ikke på elektronikkskivene, ikke alle, og ikke helt.
Jeg skal også sjekke forskjell på treffpunkt med og uten lyddemper. Jeg har ikke tid til å trene, det er en ren "commandoaksjon" for skyte noen skudd, fort. Men det ligger jo litt trening i det.

 

Jeg skyter lyddempertesten på ei el. skive, relativt treffpunkt er 100% til å stole på. Deretter skyter jeg inn på papp, på en klistrelapp, og nullstiller siktet. Så er de ut i skogen og få opp ei skive på 300m, og skyte noen skudd på den mens det mørkner. 14 knepp opp fra 100m skal stemme, håper jeg...

Samtidig får jeg et overblikk over hvor godt jeg både samler, og treffer, på disse holdene - liggende med tofot ennå. Men altså verifisert to ganger.

 

IMG_3287.jpeg.ba9a000fa805302f0182cbab3c0cb94a.jpeg

Klar til å skyte, på 100m banen, lyddemper av

 

 

IMG_3288.jpeg.f99bf95ca570a14edc29bde0adb2cb17.jpeg

Lakken begynner allerede å få juling...

 

 

IMG_3289.jpeg.ba884143aac7d588800ea35620c3cd45.jpeg

Beste kjøpeammo som fins,

 

 

IMG_3290.jpeg.34d388782738583bd93880e96b42f52b.jpeg

Kaldskudd satt jo "helt greit" (noen ganger skal man ha flaks, og det er jo ikke helt midt i heller)

 

 

IMG_3291.jpeg.7650d2a6145b4c1693a8e66b0a88acad.jpeg

Lyddemper - treffer 7cm, 7 klikk under - i tilfelle jeg må skyte uten 

 

 

IMG_3293.jpeg.bf8e9743076a99ce5f88fed4739adf8e.jpeg

Syretest - 3 skudd mot lapp etter innskyting på "elnikk", og så tre innskytingsskudd mot den høyre lappen (det blåste nokså friskt)

 

 

 

IMG_3189.jpeg.673d3a14f669160b306de4dd89d7be1a.jpeg

Høyderattet på Strykeren

 

IMG_3191.jpeg.fb3149cbffb21533db9f7e6d9c5498d2.jpeg

Rattet nulles ved å ta det av, det er enkelt uten verktøy, men Zerostop krever en liten unbrako

 

1303892881_IMG_3192(1).jpeg.0c2e8e0c19ba4e8d3990dd0a09a22382.jpeg

Voksne folk bør ha både lesebrller og lupe første gang de skal gjøre dette - etter noen ganger trenger man ikke se.

 

 

IMG_3295.jpeg.9947bb0629a96bbf871daebf34f1eef9.jpeg

5 skudd på 300m, satt nå OK og de 3 klikkene jeg stilte sideveis var rett i dag. Gruppa måler 49mm

 

Nå er jeg klar til å skyte PRS-stevne og jeg kunne vel skutt på jakt også. Men mange bør legge merke til et par ting. Jeg har gjort dette mange ganger (mange) og jeg gjør det sånn, og jeg verifiserer dobbelt, minst, selv om jeg "kan" det. Interesserte kan evt. sammenligne med spørsmålene en får noen ganger - "hvor mye må jeg stille for å treffe på 300m", det kan bli langt hold i jakta... Sjekke i Swrovski-appen, og skru det på dyret - ja lykke til. Det går nok, ofte.

 

Andre veien kan en og se det, jeg mener selv jeg "kan" dette. Og selv om denne gruppa er midt i, så har jeg egentlig ikke sånn kontroll i den vinden som var i dag - og gruppa ER 50mm. Den blir fort større utover - det skal vi se på etterhvert. Men det første, når jeg får litt tid, er litt skytestillinger tror jeg. For det er ikke SÅ ofte en kan skyte liggende i "praksis", jeg måtte rydde bringebærris bare for å skyte 300m i dag.

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Et moment opp i alt snakk om hastighet og bc er...verifisering (!) av systemet.
Det er kanskje en selvfølge, men en kontroll på at børsa henger sammen. skjefteskruer, kikkertmontasjer, oppretting av kikkertsiktet og kanskje ei libelle for kontroll av kanting.

 

Så kan/bør moroa med kontroll av kikkertsiktets nøyaktighet på klikkene gjøres før dypdykk i ytreballistikk og verifisering av kulebane. Her har jeg slurvet flere ganger og ikke fått tabell og virkelighet til å helt stemme sammen.

 

Bunnlinja blir at man rett og slett må vite og stole på at våpensystemet fungerer slik det skal for at man kan stole på data fra testskyting/verifisering. Jeg har ofte opplevd den snikende uroen over systemets helsetilstand når jeg ikke får forventede resultater.

 

Siste faktoren blir vel skytter’n. Det er i alle fall her jeg erfarer at det er mest å hente.

 

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at jeg måtte følge opp med en forenklet test, for å illustrere hvordan jeg tester. Siden jeg har en Leupold med 1/4 moa klikk, blir det litt plunder og matematikk.

Jeg starter med å kontrollere innskyting.

Videre i testen bruker jeg samme siktepunkt. 
Med det utgangspunktet justerte jeg 30 klikk opp for hver gang (1/2 omdreining på høyderattet) 

For enkelhets skyld skjøt jeg bare ett skudd for hver justering, man bør skyte flere for å få et middeltreffpunkt.

Jeg justerte opp så lenge høyderattet gikk lett og uten motstand.

Resultatene ble slik:

30 klikk.   +19,3 cm. = 0,64 cm/klikk

60 klikk.   +41,6 cm. = 0,69 cm/klikk

90 klikk.   + 63,7 cm. = 0,71 cm/klikk

120 klikk  + 86,8 cm. = 0,72 cm/klikk

150 klikk  + 104,6 cm = 0,70 cm/klikk


Ser man på den individuelle avstanden mellom hver serie, feks mellom 30 og 60 klikk, og dividerer på antall klikk får man 

22,3cm/30 klikk = 0,743 cm/kl = 7,43 mm

 

Dette gjentar jeg mellom hver klikkjustering, og får omtrent samme resultat (7,4 - 7,7 mm) til jeg passerer 120 klikk. Mellom 120 og 150 klikk blir resultatet 5,9 mm. Det utgjør faktisk at treffpunktet på 150 klikk er ca. 4 cm for lavt. Det betyr at det er slutt på pålitelig høydejustering ett sted mellom 120 og 150 klikk.

Den observante har sett at det mellom 0 og 30 klikk er et avvik, det vil bli gjenstand for nærmere testing, det er klikkområdet som er mest brukt (100- 350 meter).

 

Men, er klikkene rett?

1 moa tilsvarer 29,1 mm/ 100m

Min skive stod på 102 meter og da tilsvarer 1 moa (29,1x102)/100= 29,69 mm

Med 1/4 moa/ klikk blir det

29,69/4 = 7,42 mm pr. Klikk.

 

I mitt enkle forsøk viser det seg at klikkene i intervallet 30-120 utgjør 7,5 mm/ klikk.

Nøyaktigheten ville nok blitt bedre med flere skudd pr. justeringsinterval.

Jeg fikk avdekket at det mellom 0 og 30 klikk er en feilkilde som må utforskes nærmere. Samtidig vet jeg nå at over 800 meter nærmer jeg meg grensen for hva kikkertsiktet har kapasitet for.

 

Som en bonus fant jeg ut at kikkertsiktet  leverer loddrett justering over hele justeringsomtådet. Den tynne røde streken er vatret vertikalt på skivestativet.
 

 

91C80D94-D7BD-468F-BD6A-CE5B5E6FA774.jpeg

Link to comment
Share on other sites

På 26.2.2020 den 16.50, AKJ skrev:

Siste faktoren blir vel skytter’n.

Den testen du utfører blir mere sikker om du monterer kikkertsikte i ei skrustikke som står bom fast. Da kan du sette opp «målestaven» din, vri på justeringa for så å se om noe avviker. Da har du ekskludert ammo og skytter som feilkilde.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Ikke mer enn at jeg bestemte meg for å bruke reserve PRS-rifla til den delen av jakta som det kan komme større dyr enn rådyr på. TRGen er hos børsemaker, og der ser det ut til at den blir ei stund...

Jeg hadde noen 140gr Berger VLD Hunting liggende - og selv om den ikke er den ideelle storviltkula, så virker den, og jeg vet den går.

Jeg gadd ikke noen eksperimentering, jeg har 650en innstilt på PRS/DFS ladning - så jeg bare fortsatte, men satte Bergeren istf 130gr DL.

 

Ut og verifisere treffpunkt. Ble ivrig og skjøt 10 skudd
368541865_IMG_4347(1).jpeg.102ce6cbea7a44fa906164f3f2884537.jpeg

10 skudd på 100m.  Det blåste noe innihelvete, og jeg valgte å ikke skru noe. Samling OK, høyde på 100m OK

 

Hvor fort gikk den?

IMG_4345.jpeg.058c0bd0c5114269fa1c2bc4983159a5.jpeg

Fort nok. Kulebanen kan jeg beregne, så da er det bare å verifisere den

 

Ble grei (nok) samling med Magnetospeed på også, en annen plass selvsagtIMG_4346.jpeg.3a253e78c875aec5733ca1b22ad163b4.jpeg

 

 

Dagen før jakta har fine forhold

IMG_4356.jpeg.03df305c51fd1b7ecbcdb69422cfdeb0.jpeg

 

 

 

IMG_4359.jpeg.61e856b435cb8c0b09215e7bdc35f318.jpeg

Stemte på en prikk ut til 450m iallefall. Merk økologisk, vegansk stativ..

 

IMG_4362.jpeg.2853d3485e4957709d76c08e153fe5f9.jpeg

Ble litt høy på 650. Uvisst hvorfor - det er mulig jeg bruker feil BC. Uansett har jeg ikke tenkt å skyte hjort på 650m. Da må jeg teste litt til ;)

 

IMG_4357.jpeg.ce10e563d4c9bfddbf2c50d5b8d0213f.jpeg

Notater, notater - - tester er verdiløse om man ikke noterer.

 

Uansett, så er det ikke verre enn det. Skyt inn, mål fart, verifiser på noen avstander, ferdig. Siden jeg har alt notert kan jeg ta ut pipa, la den ligge i 3 år og sette den i og lade samme ladning - skyte inn på 100m, og treffe på 650 med neste serie. Lettvint.

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 1/28/2020 at 8:54 AM, M67 said:

For å skyte "litt lenger", så trenger en ikke spesialutstyr.

 

 

 

Man trenger ikke spesialutstyr nei... Vi får nå se på det.

IMG_4656.jpeg.e05495b92419dd23b75ea4050e7236a9.jpeg

 

Jeg fant ut at jeg hadde bursdag for noen dager siden, og siden jeg var mer enn smålei av å bære på en 200STR så har jeg surfet på rifler, og endte på Jakt & Friluft i Arendal. Der klarte jeg å holde meg første gangen, men etter en tur til med 200STR i bratt ur og blaut myr kjørte jeg rett til Stoa...

IMG_4650.jpeg.020c1bc927b5f0b6c25b30d4e410c7bf.jpeg

 

Rifla var grei, det er den jeg ville ha, og den jeg skal ha. Faen jeg liker den! Siktet derimot ble et gedigent kompromiss, og iht en kamerat "stålfelger på en Mercedes".. Jeg er ikke helt der, men jeg kan ikke si at jeg LIKER siktet jeg kjøpte. Men det var billig, og når man ikke vet hva man skal ha, da kjøper man billig - og det er lett, det er sykt lett, og ladd rifle med fullt magasin (og sikte) er 3.2kg. Jeg flyr over myrene, og suser opp urene - og ikke minst gjennom kratt

IMG_4669.jpeg.50e6ab5373a107b32b69f52bce718a52.jpeg

 

Den ble skutt inn på 100m med 3 skudd og ut på jakt - 2-3 turer, og et par situasjoner senere - her må det kronograferes, og her må det ditt og datt. Det må gå an å skyte sikkert også forbi 100-150m. Også med denne.
Første iterasjon var jo med ei gammel ladning som gikk godt i et Sauerløp for mange år siden, og med kun "100m" i tankene, så er gjettet hastighet godt nok. Jeg gjetta uansett ikke SÅ feil. Ikke så feil at det gjør forskjell på 300m engang. Men nå er nå gjetting akkurat det, gjetting.

 

Første test på 200m. Med å holde over. En kan jo ikke drive og skru på Leupoldklikkene - siden de ikke kan telles pålitelig. Noen er klikk, og andre er kanskje klikk, så da blir det å holde "høyt i dyret". Det er forsåvid greit nok på en elg, men på et rådyr? 

IMG_4671.jpeg.248838957f9799eeddcd8ec6822a2e73.jpeg

Ikke SÅ lett å skyte med hoppestokken... Jeg er iallfall glad jeg ikke kjøpte den som var i 30-06.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, M67 said:

En kan jo ikke drive og skru på Leupoldklikkene -

Bullshit, ikke sammenlign billig dritt som du har kjøpt med gode Leupold kikkerter.

Se litt lenger enn din egen nesetipp mann.

Ellers gratulerer med ny jaktrifle, selv om den ikke hadde vært mitt førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Kronograferingen gav altså ca 810m/s, og en tur i Shooter avslører at jeg skal stille 6 klikk på 200m. 6 klikk. Altså 0.6mrad. Et klikk er en mrad. Punktum. 

300611387_IMG_4674(1).PNG.5a8e1ca78d3df80ecb74ef1248350b37.PNG

 

At ikke hverken tyskere eller kanere kan klare å lage et lite lett kikkertsikte som faktisk tar utgangspunkt i det, OG har FFP retikkel? Den lille 2-7en med #4 FFP og med mil-klikk hadde vært en perfekt kikkert. Og jeg kan ikke se at det ville gjort den hverken dyrere eller tyngre. Men kanerene skal ha SFP, og MOA, og germanerene skal ha tiloversblevne soilrør til mellomrør, og sikter skal helst være en kilo tunge... Men de kjører vel til hochsitzen sin (jeg har vært der, jeg vet de kjører til hochsitzen sin - men de kjører bra biler...) 

 

 

6 klikk er 12cm på 200m. Det er her. - men det er ingen som peker der på et rådyr for meg, så her er det en stor usikkerhet. Men her, på banen vet jeg hvor jeg skal sikte

IMG_4673.jpeg.7ac2873a8480fafecbd0c6fc3e2b87ad.jpeg

 

Jeg skjøt jaktfelt-sittende på reinen istad, og det var ikke en voldsom suksess, selv om det var "storviltprøve-bestått" med skiva på 200m. Det ville blitt mye leting, hunder, og faens elendighet på et rådyr. På elg, supert. "It so fucking big, its fucking impossible to (fucking) miss"

 

På tide å prøve - jeg skyter liggende med hånda støtta på monitoren. I skogen kunne jeg gjort det på sekken, en stubbe, eller ei tue. Det har vært gjort før, men med reim i tillegg, og, eller andre rifler. 

Skiva og hele skiverekka blir borte i en gul lysende ball for hvert skudd... Blam!  Nå skal det sies, at det blåste noe sykt, og at vinden snudde og rota fælt. Men 1/10 figuren er ikke SÅ liten. Jeg holdt rett ser det ut for - men igjen - ingen står og peker på rådyret - og noe dårligere enn dette kan en ikke skyte om en skal slippe å hente hunden.

IMG_4672.jpeg.c01ba9c8184a16c827044a4e8a356e88.jpeg

 

Men det går an - og jeg kan henge opp ei rådyrskive, og teste på den på 100, 150, 200m, kanskje lenger? Er det et poeng? trolig ikke, annet enn for moro.

Framskrittet i dag var uansett at jeg ER innskutt, på 100m, og jeg vet kulebanen. Og jeg vet at jeg vet den, og jeg vet at på 200m, så er det svært sannsynlig at jeg skadeskyter, FOR sannsynlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke dempe den?

Hatt tilsvarende lett(ere) rifle i 30-06, og den hopper ganske utilgivelig hvis man ikke holder greit fast og følger med.

Synes og det er merkelig at ikke flere produsenter ser på ffp, spesielt når de på kikkertene som burde hatt det legger masse penger i retikkel og tårn.

Swaro Z5i med tårn hadde vært ganske ideell ffp jaktkikkert.

 

https://www.swarovskioptik.com/hunting/z5-3p5-18x44-p-c20050301/z5-3p5-18x44-p-l-brx-p5006187

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, msteiro said:

 

Swaro Z5i med tårn hadde vært ganske ideell ffp jaktkikkert.

 

 

Den fins jo som "BT" - men er den FFP? Jeg får dårlige vibber når jeg ser "plex" retiklet? Men det er en kikkert jeg ikke visste fantes, og den veier 450g eller noe sånt - ikke 6-800. Er en slik jaktkikkert >600g (som Leupolden) så er veien kort til å bare sette SuB5-20x50 mursteinen oppå, den er jo bare 200g tyngre...

 

For å dreise innom topic, så ser det jo ut som "spesialutstyr" faktisk ER nødvendig...

 

K

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, jmosbakk said:

@M67 har/hadde ikke du en Victory 2,5-10x42 med asv?

Aldri eid en selv, men tror den ville stått høyt på lista mi til ei lett do-it-all (nesten) børse. 

Solgt, for lenge siden. Husker egentlig ikke hvorfor, men det var nok en grunn. I forhold til 2-7x33 Leupolden er den jo kjempediger og nesten dobbelt så tung. Men ja, jo...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye å bidra med ettersom det går i elgjakt på 4-35m hold om dagen, men i mangel på noe annet med vettuge linser så ble det en March 3-24x42 til den bruken i år. 

På en forholdsvis lett Tikka T3x så kjennes den gedigen ut og jeg må se om jeg får tak i noe lett med 1-1,5x på laveste etterhvert her. 

Retikkelet funker egentlig bedre enn jeg trodde ettersom den har tykke streker ytterst når den står på laveste forstørrelse. 

 

IMG_20201004_193113.jpg.dd69008139e84e9189ca22f94c25effc.jpg

 

Hvis man skal dra på litt utover så er det veldig behagelig å ha spesifikasjonene som denne tilbyr. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Hvilken Leupold er det du har?

VX1 2-7x33. Den er skarp og lys nok og alt. Egentlig helt utmerket, men savner litt forstørrelse, og å kunne skru opp. Evt holde med retiklet.

Fordelen med den er at den er bitte liten - den går sikkert inni en Zeiss 2.5-10x42, og jeg her montasjer på andre kikkerter, som veier mer.

 

Så den blir nok stående. Faktum er at jeg vurderer å bytte den med SuB 5-20x50US til posteringsjakt... Før noen roper helligbrøde, så tenk på at den langholdsmursteinen faktisk ikke veier mer enn 2-300g mer enn selv "lette" mer vanlige jaktikikkerter fra europa., (og bare 200g tyngre enn Marchen til jmosbakk) og rifle med kikkert vil fremdeles bare veie såvidt over 3.5kg - og en gang til, US-SuBen er jo mindre enn veldig mye når man holder de ved siden av hverandre...

 

Men nå er det elgjakt, og om jeg bytter sikte nå, så blir det til en SIG Romeo 1. Men tror nok Leupolden står til etterpå iallefall - en elg skal jeg klare å treffe.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, spindrift said:

Rett og slett et praktisk, ujålete jaktsikte. Fine saker!

Jeg har en Vx-1 3-9x40 på reinsrifla. Klikkene er "cheesy", men det gjør ikke meg så mye... Jeg er i "skyt inn +5cm på 100m- klubben". 

Da er vi veldig enig. Det fins ikke no emindre jålete, men det virker, til det meste. Problemet er at jeg føler +5cm metoden ikke helt er god nok på bittesmå rådyr (kje, siden jeg hater å skyte geiter).

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har printa tårn og montert på fruens Redfield 2-7x33 (er ikke det en VX-1 tro?) samt min egen Freedom 3-9x40.
Det funker forsåvidt, men jeg klarer ikke å stole på det pga manglende tilbakemelding i form av klikk. (Jada, manglende testing/verifisering er også en del av årsaken)
Hvis du ønsker å teste så kan du sende meg en PM, men jeg tror ikke du blir fornøyd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, jmosbakk said:

Jeg har printa tårn og montert på fruens Redfield 2-7x33 (er ikke det en VX-1 tro?) samt min egen Freedom 3-9x40.
Det funker forsåvidt, men jeg klarer ikke å stole på det pga manglende tilbakemelding i form av klikk. (Jada, manglende testing/verifisering er også en del av årsaken)
Hvis du ønsker å teste så kan du sende meg en PM, men jeg tror ikke du blir fornøyd.

Kan du ikkje legga ut eit bilete av korleis du har gjort det?

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Bly said:

Beste kompromiet mellom vekt og funksjon som jeg ser er Swarovski Z3 3-10x42 BRH

 

Vet nesten ikke om jeg tør å skryte på meg dette, men hadde en sånn på en Sauer 200STR. Brukt primært til 22LR og synes egentlig retikkelet var knall. 

Med mil/mil og ffp så har man oppskrifta på noe jeg hadde kjøpt på flekken. 

 

IMG_20190619_173340.jpg.f8d9d8b90678f532019ac472747a71fb.jpg

 

 

Jeg TROR jeg solgte den fordi jeg synes overhold i retikkel ble for upresist. 

 

@SitkaVi kan ta det i en annen tråd. Har vel forsøplet nok her nå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Ospa skrev (2 minutter siden):

Forsøker å blåse liv i denne igjen. 
Meget bra tråd, og håper den ender med felling @M67!

Flere faktisk :)

 

Men jeg strevde en del. Bytta til en Swarovski Z3 3-12x50 BT og alt ble mye enklere enn med 2-7x33 Leupolden. Ikke pga optikk og forstørrelse, men fordi klikkene er gjenkjennelige. 

Brukt mye tid på å trene med jaktrifla, og har nå ladning med treningskule og jaktkule som går samme sted på 100 og 200m. 

 

IMG_1341.jpeg.da4546b281c17037b13683a74baa7ee4.jpeg

 

Det gikk overraskende mye trening til å skyte godt med 2.8kg rifle, men nå føler jeg at jeg begynner å få grepet på det.

Siden du gjenopplivet tråden skal jeg dele planen for etter PRS-finalen - ut til 1000m med lettvekts-Sakoen ;)

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...