Jump to content

Toppfugljakt ned 300winmag


sliragutten

Recommended Posts

Hei godtfolk. 

Sett å ser på "Gutta på tur" det dem er på storfugljakt i Sverige. Rå jakt det her altså må jeg si. Frister. Nå har det seg slik at jeg kun har en tikka i 300 win mag. Hvordan er dette kalibrere til toppjakt? Den har jo en flat kule ane så å si til 200 meter. Ser at det er flere som jakter med FMJ kuler. Noen som har erfaring med dette? 

 

Link to comment
Share on other sites

Om du er tenkt det skal være igjen noe å spise, så må du nok bruke FMJ. HPBT/Match-kuler vil nok ikke holde sammen. Blyspiss funker også heller dårlig. Vil kanskje ikke si 300wm er spesielt egna, men det bør funke. 

 

Jeg skyter mye rype med 308. I hastigheter under 800 m/s går det nesten alltid bra. Bikker man 850-900 m/s har jeg inntrykk av at det kan være litt bingo også med FMJ. 

 

Utfordringen din er at 300wm gir ganske høy hastighet. Så enten ei tung FMJ eller svakt lada 150grs FMJ eller lignende kan funke.

 

Du bør kjenne å teste kulefallet i di rifle med den kula du skal bruke ganske nøyaktig ut til lengste hold du er tenkt å skyte. Så ut til 2-300m da kanskje. Kommer litt an på hvor presis du klarer å være med rifla. 

Noen sliter på 30m, mens noen syns 300 er lekende lett. 

 

I Norge er stofugl og skogsfugl freda etter nyttår, som er da de stort sett sitter på topp. Men de gjør det noen steder i Norge før jul, så det finnes muligheter. 

 

Sikker bakgrunn på slik jakt er på noen/mange steder en utfordring. 

 

Tror det er flere tråder om toppjakt her inne, om du bruker søkefunksjonen. 

Link to comment
Share on other sites

Tror nok "ekte" helmantel/FMJ er eneste alternativ. Mange matchkuler er hullspiss (hollowpoint/HP) og boattail (BT) altså HPBT, og hullspiss vil som regel ekspandere, så da går det nok ikke så bra. Vil nok tro alt av homogene kuler vil ekspandere, da blir det nok heller ikke allverden igjen. Med mindre det finnes homogene kuler som er beregnet til baneskyting som ikke er HP. 

 

Jeg har stort sett brukt fabrikk Norma Golden Target 150grs fmj. Går gått i begge mine rifler og er lada ganske pent. Også er det lettvint. 

Har også lada litt selv med Hornady 150grs FMJ-BT. Vurderer nå å prøve Lapua LockBase 170grs, som også er FMJ. Den kan være noe for deg, om du lader selv. Ser det også finnes ei Lapua D46 som er fmj og 185grs og ei D166 som er 200grs. Kanskje enda bedre i 300wm for å få ned farten litt. Men kanskje ikke så lette få tak i. 

 

Det er ofte litt forskjell på hva en klarer på banen og i skogen ja. Vanskelig vite uten å ha prøvd. Jeg skyter en del på papp på ulike avstander i skogen/på fjellet, prøver da ofte å simulere situasjoner/utstyr som på jakt. Da finner man ut litt mer. 

 

Avstandsmåler er for meg et "must" på slik jakt. Små mål på lang avstand som er vanskelig å bedømme. Greit å ha mest mulig marginer på din side tenker jeg. Blir stor forskjell i kulefall på 130m og 190m, men ikke så gått se uten avstandsmåler. (siden jeg bruker .308 med kort pipe blir kulefallet ekstra ille) 

 

Å skadeskyte ei rype med grovkaliber skal veldig mye til, det blir som regel treff (død) eller bom. Da kan man tillate seg å ta litt mer sjanser ift. hvor langt man skyter. Spesielt på snaufjellet om vinteren, da de er lette finne igjen om man skulle ha skikkelig uflaks.

 

Lite erfaring med toppjakt på storfugl/skogsfugl. Vil tro det er litt større sjanse for at man kan skadeskyte. De kan også være vanskeligere å finne igjen, da de lett smetter under greiner o.l. i skogen om de ikke dør momentant. 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg bruker 308 til toppjakt. Ikke fordi det er det beste kaliberet, men det er det børsa mi er utstyrt med. Ønsker meg en .223 riktignok, men får se etterhvert om det blir noe av.

 

Jeg bruker norma jaktmatch helmantel og det blir greit med fugl igjen av den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...