Jump to content

Hjelp til identifisering og datering av gamle våpen


Isak_Sellanraa

Recommended Posts

Hei!

 

Ser dette forumet besøkes av mange kunnskapsrike personer, og forsøker meg derfor med en håpefull henvendelse.

 

I min familie finnes det en våpensamling vi gjerne skulle hatt mer informasjon om. Hovedsakelig er vi interreserte i identifisering, datering og eventuell bakgrunnsinfo om våpnene. En grov verdivurdering er også av interesse, i den grad man kan si noe om dette. Samlingen omfatter både gamle sverd/korder og skytevåpen, og er satt opp med nummerering (i første kolonne) i denne oversikten over våpnene.

 

Nummererte bilder av våpnene, med stempel, nummer o.l. finnes her.

 

I oversikten over er det våpnene i de umerkede radene er vi mest interreserte i historien til, radene som er merket med grønt har vi rimelig god kontroll på. Sverdene/kordene og flintlås-geværene er av særlig interesse. Nummer 26 sies i familien å stamme fra General Armfeldts invasjon av Trøndelag i 1718-19, kan det stemme? Geværet har brennmerker på kolben, noe som i så fall kanskje understøtter at det kan være hentet ned fra Tydalsfjellene.

 

Håper noen ser seg råd til å bistå hvis de vet noe om disse. Blir veldig taknemmelig for alle tilbakemeldinger :)

 

Mvh

John

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har sett på noen av dem, veldig kort:

nr 11 er en Smith & Wesson first model 3 issue.

nr 12 er en Tysk luger produsert ved DWM, muligens sivil leveranse.

nr 14 pinfire revolver produsert av Casimir Lefachaux, kan vær en leverrt til det norske forsvar.

nr 17 Norsk Kongsberg produsert Krag Jørgensen mod -94.

nr 18 Norsk krag Jørgensen mod 94, muligens sivil produksjon.

nr 19 luftgevær for 4,5 mm runde stålkuler, magasin i forskjeftet. Produsert av Mars, finnes en del info på nettet.

nr 20 Norsk kammerlader produsert i 1848 og endret ved ombygging.

nr 21 er en Martini Henry sanssynligvis engelsk, ombygget i England til annet kaliber enn opprinnelig.

nr 22 Snider mekanisme kan være engelsk.

nr 23 Kongsberg rolling block rifle ombygd til hagle.

 

De fleste av dem finner du mye litteratur om. Det er en bok om Krag Jørgensen geværet og en om kammerladergeværene som begge er verdt å kjøpe. Da vil du kunne finne ut mye mer om disse.

Martini Henry og Snider finner du i bøker om engelske militærgeværer. Snider var også brukt i andre land.

 

Dette er en start, men jeg gir deg bare grovdelen, litt av moroa er for deg å finne detaljene.

Hjemmesidene til Kongsberg våpenhistoriske forening vil være deg til mye hjelp.

Edited by Per-S
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tatt en kjapp kikk. Systemet med bildene var for tungvint til at jeg orket å se noe nærmere på det.

 

Blankvåpen er ikke min sterkeste side, men nr. 4 ligner på en Modell 1833 kavalerisabel. Disse ble laget på Kongsberg.

 

Nr. 6 er to sabelbajonetter Modell 1860 laget på Kongsberg Våpenfabrikk. De høye serienumrene viser at de har tilhørt et 12 mm Remington rolling block-gevær. Nr. 23 har opprinnelig vært er slikt gevær, men det er bygget om til hagle.

 

Nr. 17 er en Modell 1864/98 mannskapsrevolver laget for det norske kavaleriet av Eugène Lefaucheux i Frankrike. Du kan lese mer om denne i denne artikkelen: https://svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=65

 

Nr. 20 er et Modell 1846/55 kammerladningsgevær laget på Kongsberg Våpenfabrikk i 1848 og bygget om med nytt sikte en gang etter 1855.

 

Nr. 24: Jegerrifle Modell 1803. Denne har lik avdelingsmerking: https://digitaltmuseum.no/011022702311/jegerrifle-22-lodig-m1803 Heller ikke mitt felt, men skjeftet ser sekundært ut. Det mangler blant annet kinnbakke. Messingskruen som roterer hanen på låsplaten er heller ikke original. En M/1803 med OJR B-merking ble solgt på auksjon for 56 000 kroner i 2010.

 

Nr. 25 er et sivilt perkusjonsgevær laget av trønderbørsemakeren Carsten Hesselberg. Han finner du mer informasjon om her: https://forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=28608

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen hjertelig takk til dere begge to, Per-S og Øyvind! Dette var til veldig stor hjelp! Mye interessant å lese, og enklere å finne informasjon selv når man vet hva man skal søke etter.

 

Nå gjenstår bare våpnene jeg har vedlagt bilder av her (flere bilder finnes i linken i første post). Håper noen her inne drar kjensel på ett eller flere av disse :)

 

Mvh

John

1 (1).jpg

2 (1).jpg

3 (1).jpg

5 (1).jpg

7 (1).jpg

8 (1).jpg

9 (2).jpg

13 (1).jpg

15 (2).jpg

16 (2).jpg

26 (1).jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte vanskelig å uttale seg fra bilder da størrelse og utførelse ikke kan vurderes helt. Stempler kan også være vanskelig.

Men, nr 9 tror jeg er en salongpistol for "eikenøtter", europeisk, Fransk eller Belgisk.

Nr 15 er en typisk europeisk lommerevolver, kan være en "velo dog" type.

Nr 16 kan minne om en duellpistol.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nr 9 er jeg temmelig (99%) sikker på er en Hammond .44 Bulldog, laget av Connecticut Arms and Manufacturing Company. Ca 1866 til 1888 i ikke mer enn 8000 eksemplarer.

Tross få eksemplarer er de vanskelig å omsette og oppnår ikke veldig høye priser. Ett perfekt eksemplar med eske kan komme opp i 18 - 20000,- (i USA), ett brukspreget rundt 6500,-

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...