Jump to content

Hvilken epoxy bør man bruke?

Recommended Posts

Jeg bruker vanligvis den hurtigherdende epoxyen fra Biltema til mangt og meget, men holder den til sammenliming av knivskaft som skal bestå av f.eks scales på fulltange kniv?

Jeg har også laget et knivslire av tre til en annen kunstkniv som består av 2 deler og som har en limekant på 5-6 mm hele veien rundt. Vil det holde med bare lim der, eller må jeg ha nagler i tillegg? Og er det forskjell på limstyrken med hensyn på hvilken type mellomleggsplater man bruker, dvs. om det er messing, kobber, beinmateriale osv?

Har ikke limt kniver men veldig mye annet med epoxy. Skal en ha noe som blir skikkelig stert så bruk vanlig langsomt herdende epoxy. Herd den under høy temperatur gjerne 150°C. Se på databladet hvor høy temperatur du kan bruke. Jeg herder mye epoxy i stekeovnen. Med høy temperatur herder det fort og styrken blir mye større en ved herding i romtemperatur. Vanlig Araldite er utmerket.

4 timer siden, bardp skrev:

Har ikke limt kniver men veldig mye annet med epoxy. Skal en ha noe som blir skikkelig stert så bruk vanlig langsomt herdende epoxy. Herd den under høy temperatur gjerne 150°C. Se på databladet hvor høy temperatur du kan bruke. Jeg herder mye epoxy i stekeovnen. Med høy temperatur herder det fort og styrken blir mye større en ved herding i romtemperatur. Vanlig Araldite er utmerket.

Kan man herde tremateriale som f.eks rikule i så høy temperatur uten at det krymper eller blir ødelagt på andre måter?

Edited by JARE