Jump to content

Import av sikter fra USA


m00se

Recommended Posts

Jeg leste denne tråden

 

Og bestilte tech sights til min Marlin 795. Nå er det kommet melding fra Posten:

Varefaktura og fødselsnr for privat eller orgnr for firma kreves

Sendingens innhold er restriksjonsbelagt

 

Det jeg reagerer på er først og fremst det siste. Jeg har kjøpt ting fra utlandet før men aldri måttet vise faktura og fødselsnummer. Og dette med restriksjonsbelagt, hva betyr det?

Man kan kjøpte sikter uten noe slags tillatelse i Norge, men er det noe man skal gjøre for å importere? Fyren i tråden jeg lenket sa han bare bestilte og fikk det levert.

 

Link to comment
Share on other sites

Tittet litt i eposthistorikken min bare for å se hva det var som egentlig skjedde, hukommelsen kan man jo i hvert fall ikke stole på.

 

Jeg benyttet Postens chat-tjeneste på nettet hvor jeg ble tilsvarende informert om at sendingen var "restriksjonsbelagt". Sendte så mail til våpenkontoret, og videresendte svaret jeg fikk der til postfortolling@posten.no med notat av det aktuelle referansenummeret, så begynte pakken endelig å bevege på seg.

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

Men dette er deler man ikke trenger noen tillatelse for å importere. Det er bare Posten  som ikke kan reglene

Og det tar for lang tid. 1-3 dager for UD, 1 uke for posten på frakte det til deg. Du skal så sende det til USA, 1-2 uker....

 

 

Greit nok hvis det er deler man må ha tillatelse for som løp, låskasse, hele våpen, sleide, kuler og ammunisjon men resten er fritt frem.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, i forsvar av Posten så endte det jo opp med at jeg bare måtte vise faktura så de kunne fortolle. Eneste kjipe var jo at det kom som et brev i postkasse en uke etter at pakken hadde ankommet fra USA. Kunne tatt det rett i appen på null komma niks. Tror ikke jeg hadde giddet å importere noe med faktiske restriksjoner.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Cardinal skrev:

Men dette er deler man ikke trenger noen tillatelse for å importere. Det er bare Posten  som ikke kan reglene

Og det tar for lang tid. 1-3 dager for UD, 1 uke for posten på frakte det til deg. Du skal så sende det til USA, 1-2 uker....

 

 

Greit nok hvis det er deler man må ha tillatelse for som løp, låskasse, hele våpen, sleide, kuler og ammunisjon men resten er fritt frem.

 

Var bare et forslag til å få ting lettere igjennom, hjelp til selvhjelp.

er jo mange tråder om pakker som har blitt stoppet av posten.

 

Men det beste er jo hvis Posten, Våpenkontoret osv kan og følger reglene de er satt til å forvalte

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, m00se skrev:

Ja, i forsvar av Posten så endte det jo opp med at jeg bare måtte vise faktura så de kunne fortolle. Eneste kjipe var jo at det kom som et brev i postkasse en uke etter at pakken hadde ankommet fra USA. Kunne tatt det rett i appen på null komma niks. Tror ikke jeg hadde giddet å importere noe med faktiske restriksjoner.

Ikke la dette legge noen demper på import lysten.

Det er mye spennende der ute som ikke finnes i Norge.

jeg for min del har handlet håndvåpen fra USA og det har gått helt fint.

hele prosessen fra jeg bestilte våpen til jeg hadde de hjemme i  skapet tok under 6 uker.

bestilt i Norge var estimatet 9-12 mnd..

Link to comment
Share on other sites

På 28.1.2020 den 15.40, Ster skrev:

Ikke la dette legge noen demper på import lysten.

Det er mye spennende der ute som ikke finnes i Norge.

jeg for min del har handlet håndvåpen fra USA og det har gått helt fint.

hele prosessen fra jeg bestilte våpen til jeg hadde de hjemme i  skapet tok under 6 uker.

bestilt i Norge var estimatet 9-12 mnd..

 

 Hvis man spør pent, kunne du beskrive prosessen du måtte gjennom for å egenimportere pistol/våpen fra USA? 

Edited by Adarma
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...