Jump to content

Hvor gamle må samle våpen være?


Sku

Recommended Posts

Har en drøm å samle på klassiske europeiske jaktrifler. (Slik de skal være,med olja trestokk og hengslet magasin). Slik jeg har forstått det, så kan man få "samle tillatelse"  eller hva det heter for en våpentype lagd i en viss periode. Hvor nye våpen kan man samle på, feks bolt jaktrifler før 2000? Før 2010?

Link to comment
Share on other sites

Det vet du ikke før du har prøvd. Men husk nå at samlertillatelse kun gis til medlemmer tatt opp i NVS eller annen godkjent samlerforbund (det finnes vel kun NVS og Kongsberg?).

 

Du kan m.a.o. ikke søke om å erverve en drøss Sauer 202 til "samling" uten å ha tillatelse på forhånd. Og denne gis kun til ett spesifisert felt, f.eks "Jaktgeværer produsert av Winchester 1940-1955" osv ;)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Hvis et medlem av NVS i Trondheim noen gang inviterer meg til møter og jeg blir anbefalt av faddere og får bli medlem, så hadde jeg håpa det gikk an å få tillatelse til å samle på klassiske jaktrifler med trestokk og hengslet magasin, lagd i Norden og i tysktalende land.

 

Hvis det er for vidt, er finske og Østerriske rettrekkere med trestokk mer akseptabelt? (Dvs bare steyr-manlicher, heym og Lynx)

Edited by LynxCAT
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hei, du blir nødt til å lage en liste med modell og kaliber på de våpnene du ønsker, samt en beskrivelse av perioden eller tidsepoken våpnene er fra eller ble brukt. Det søkes om 50 stk i første omgang, og jeg fikk inntrykk av at så lenge man holder seg unna halv automatiske rifler typer så skal det kunne la seg gjøre med de fleste repeter rifler. Men du må være oppfinnsom for som det blir sagt så er "våpen brukt under 2vk" for vidt, mens "våpen brukt av norske styrker under 2vk" går innenfor. Ikke lett det her, det er derfor det kan være greit med en ledende hånd for å finne ut av alt, og det burde man kunne finne ved å ta kontakt med en fra din "lokale" samler forening. Prosessen tar forresten minst 1,5 - 2 år.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Ikke så lett å "ta kontakt med en fra din "lokale" samler forening" i Trondheim, når jeg ikke vet hvem som er medlem. På nettsida til til NVS står det :

"Deltakelse i møter i NVS skjer normalt kun etter invitasjon av et medlem." 

Må vel gjøre som børsemaker Rogne i Trondheim sa, se etter noen som skyter med gamle våpen på Jonsvatnet :-)

Link to comment
Share on other sites

På 27.1.2020 den 9.51, LynxCAT skrev:

Må vel gjøre som børsemaker Rogne i Trondheim sa, se etter noen som skyter med gamle våpen på Jonsvatnet :-)

 

Må sies at det er på svartkrutt skytingen at man har størst sjanse for å treffe en samler "in the flesh" , men jeg håper du får kontakt med noen som kan hjelpe deg via den kontakt eposten. 

Jeg er ikke sikker på om dette kan være noe for deg, men hvis du går litt ned på denne siden så er det noen lenker til noen våpensmeder med en del historie kan det virke som:)

 

https://www.austria.info/en/things-to-do/cities-and-culture/traditions/ferlach-master-gunsmiths

 

Tøft av Østerike å vise hvor stolte de er av sin historie/våpen historie på visit austria nettsiden sin. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Syns tyske jaktrifler er ganske fine, bortsett at liker Monte-Carlo stokk bedre enn svinerygg da.

Har sett følgende tyske rifle produsenter har lagd eller lager rifler med trestokk 

Sauer, Heym, Anschutz, Haenel,Merkel, Rößler, Krico, Mauser.

 

Er det andre jeg bør se etter også ?

Lagde Blaser trestokk rifler før ?

Link to comment
Share on other sites

Og bare så det er sagt, du kan bare glemme å gå på jakt med disse klassiske jaktriflene du kjøper til samling. Det er kun lov å prøveskyte samlervåpen etter tillatelse fra politimester i ditt fylke. Dette ordnes stort sett av NVS sine lokallag som har felles skyting på en skytebane en gang eller to i året. 

Link to comment
Share on other sites

På 10.2.2020 den 10.10, Kermit skrev:

Og bare så det er sagt, du kan bare glemme å gå på jakt med disse klassiske jaktriflene du kjøper til samling. Det er kun lov å prøveskyte samlervåpen etter tillatelse fra politimester i ditt fylke. Dette ordnes stort sett av NVS sine lokallag som har felles skyting på en skytebane en gang eller to i året. 

Har ikke tenkt å jakte med samler rifler, men hypotetisk så kan vi si at jeg har en Steyr Mannlicher 6.5x55 i jaktgarderoben, og ved en feiltagelse så tar jeg en Steyr Luxus i 6.5x55 som er registrert som samlervåpen, når jeg drar på skytebanen, da det er mørkt i våpenskapet mitt. Hva skjer hvis blir tatt ?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke verdt det verken i teorien eller i praksis. Kjapp måte å få samtlige våpen inndratt på da å (uten lov) skyte med samlervåpen er like "fysj" som det meste annet du kan finne på med våpen.

 

Forøvrig må jeg si at jeg syns å samle på kontinentale jaktrifler (som en kan eie til jakt) i tro/håp om å få skyte med dem blir noe snurrig.. når en kan eie dem til jakt allerede.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Da blir det disse 11 riflene

(8 i jaktgarderoben når ny våpenlov blir iverksatt, manuell standard og open, og manuell open reserve)

 

Valg er påvirka av at jeg skyter MYE på stål stående, så jeg liker rifler med 10 eller flere skudd i magasinet og som kan lades på skuldra uten at jeg får betennelse, da er rettrekker tingen eller boltrifle med ikke så hard bolt når tennstiften spennes.

(hvorfor fins det ingen cock on close rifler unntatt Enfield ? 

Mauser mekanisme med cock on close, er det mulig å lage en slik hybrid ? )

 

Jaktrifler (4) :
Heym SR21 6.5x55
Lynx XO 6.5x55
CZ 557 Range rifle 308 

    (tapte mot Tikka Arctic i konk for ny rifle til Arctic rangers,

     men CZ koster bare 1/3 av Tikka'en)
Browning Maral 308


Småvilt rifler/manuell dynamisk (4)
Troy PAR 223
ISSC PAR 223
Sako A1(Vixen) 223
Ruger Am ranch 7.62x39 

 


Salongrifler (4)
Ruger 1022 blir brukt til minirifle for det meste.
ISSC SPA 22LR rettrekker
Sako Quad/Finnfire II 22LR (svak for Sako, bare må ha minst en i 22LR eller 223)
CZ 457 22LR

(Mange salongrifler da 22LR blir skutt mest)

 

Hmm det ble 12, men kan "bare" ha 11, hmm hvilken skal ut?

 

Men jeg har lyst på en Heym SR30 rettrekker også. Får hive ut SR20.

Og Lynx 94 Hunter 223 rettrekker, da går en av PAR'ene,  sanns ISSC PAR.

Og for ikke å snakke om en HK 630...da går 1022 trur eg.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å bli samler likevel, fiine Sako, Lynx og Steyr-Mannlicher har jeg glede av selv om ikke får skyte med de.

Sako 80 talls modeller selges for under 5000kr på Finn,.

Fikk tak i en uskutt Lynx XO for 7500kr., men Lynx skal ha 320 euro for å custom lage 3 5skudds magasin, så rifla blir ikke helt billig likevel. 

Noen som vet noe om Lynx XO rifla ? Finner ikke noe særlig på nettet.

Ligger også en Steyr Luxus til 15 000kr på Finn nå, men for dyr hvis bare skal bli utstillingsdukke.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

På 13.2.2020 den 16.59, Ei tohi varjata skrev:

 

Forøvrig må jeg si at jeg syns å samle på kontinentale jaktrifler (som en kan eie til jakt) i tro/håp om å få skyte med dem blir noe snurrig.. når en kan eie dem til jakt allerede.

 

Ole

 

Skulle akkurat til å si det.

 

Det kan være vanskelig å få lagt garderobe kabalen , men som du selv sier så kan du jo bare selge det du ikke liker. Selv hadde jeg bare gått for det beste, og hvis du er heit på sako og steyr så er det vel grei sak å finne noen fine eksemplarer på finn bare. 

 

Og hvis du er veldig sugen på flotte eldre våpen i tre og metall , så kan jeg anbefale deg å begynne med svartkrutt våpen.

Det er klart det er gøy å smelle fort med 1022en, men når svartkrutten brenner. Det er noe helt eget og topper for min del alt av skyte opplevelser. 

 

Samler våpen er vel egentlig mest bare tafse våpen. Det er gøy å lære om historien og designen til våpnene og ta de fra hverandre og sånn. Men det ender med det, spesielt når det for de fleste samlere dreier seg om våpen fra 1700-1945 . 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...