Jump to content

Låsbar vs ikke-låsbar hurtigfokus av dioptri


Midt-I

Recommended Posts

Hva er fordeler og ulemper med dioptriratt med og uten låsing?

 

Minox har låsing på ZP5- og ZP8-modellene. Ellers har vel de fleste produsenter ikke-låsbar hurtigfokus.

 

Begge deler funker jo, men skiller det hva som er "best" for den gjennomsnittlige brukeren og mer spesialiserte tilfeller?

 

Ta eksempelvis en som skyter konkurranser stort sett på dagtid i varierende årstider og værforhold. Er det da en fordel med lås, slik at innstillingen kan settes og glemmes?

 

Eller en jeger som jakter mye i skumring og demring?

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg nærsynt som en grevling og dermed så "heldig" at jeg må ha diopter totalt kjørt inn i optikken jeg har for å ha håp om noe slags retikkelfokus, så jeg har ikke vært nødt til å tenke så mye på dette.

 

Det jeg har tenkt på er at dersom jeg hadde hatt øyne til å kunne benytte diopterjusteringen ville jeg mye heller hatt en låsbar justering slik at jeg kunne låst den av når jeg endelig presterte å få fokus på retikkelet. Jeg har personlig aldri forstått hvorfor man skal ha "quick adjust" eller "fast focus" eller hva nå enn alle kallenavnene på denne funksjonen er. Det er ikke så morsomt, og heller ikke noen rask operasjon i "felt", å finne tilbake til optimal retikkelfokus hvis man først fjaser dette vekk ved å justere på diopteret.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at noen sikter ble laget med okular som kunne skrus inn og ut, og låses med en kontramutter, er bare fordi det er enklere og billigere.

 

Tittelen på tråden ble litt omvendt smør på flesk. Enten er det Hurtigfokus, eller så er det gjenget okular med kontramutter. Jeg har aldri sett låsbar hurtigfokus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...