Jump to content

finnes det noen gode råd før valget må tas?


Maffe

Recommended Posts

Hei, jeg har to sikter jeg står mellom, og jeg trenger hjelp til å velge. 

 

Breitler premium 2.5-10x50 denne kan jeg få kjøpt for omkring 1000kr brukt. Eller så kan jeg få tak i en Leupold vx-freedom 3-9x40 utstillingsmodell med alle garantier for 2000kr. 

 

Hva bør jeg velge? Pris er en viktig faktor for en fattig mann, og jeg ønsker ikke råd som "ikke kjøp noen av dem", med mindre det presenteres konkrete alternativer i samme prisklasse. 

 

Sikte skal sitte på en gammel mauser og jeg kommer nok til å bruke den mest på toppfugeljakt (vet den kan være noe grov) men også rådyr.  

 

Jeg kjenner ikke forskjellene på lysfølsomhet på eks. 40mm og 50mm og om dette er av betydlig forskjell på disse siktene/bruk. Jeg har heller ingen erfaring med mengden zoom de ulike gir, eller effekten/viktigheten av dette. Kjenner litt til Leupold og vet dem produserer kvalitet. Breitling kjenner jeg ikke, men ser at Wingevåpen mener dem er svært gode kjøp mtp. pris? 

 

Her trenger jeg gode råd. 😊

Link to comment
Share on other sites

Det er en litt eldre tråd om Breitler her fra før, riktignok ikke om akkurat det sikte du nevner, men likevel (i tilfelle du ikke har sett den):

Mange her på Kammeret har ytret seg kritisk til billige Kina-sikter, flere har dårlige erfaringer, og noen få mener de er verd prisen. Det er allerede noen tråder om dette. Jeg har aldri sett gjennom et slikt kikkertsikte, men jeg har glant en del gjennom ymse Leopold-modeller. For ikke å ta noen risiko ville jeg nok gått for Leopolden, selv om objektivdiameteren er 10 mm mindre. Tror nok ikke du vil bli plaget av det for den bruken du beskriver. Som det er sagt utallige ganger i andre optikk-tråder, når det kommer til kikkerter og kikkert-sikter er det rimelig godt samsvar mellom pris og kvalitet. Leopold-siktet kan du selge senere når du får lyst på eller har råd noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar fra alle. Har sjekket ut Nikon siktene dere har anbefalt og det er definitivt med i vurderingen. 

 

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg, så kom gjerne med fler innspill. 

 

Og så over til nytt spørsmål; Noen erfaringer med opplyst retikkel? fordeler/ulemper? 

 

Personlig så tenker jeg at det er en unødvendig greie, og at det blir en ekstra faktor som kan resultere i feilfunksjoner. Men jeg har aldri prøvd det, og derfor ingen erfaringer. 

Link to comment
Share on other sites

På ‎24‎.‎01‎.‎2020 den 23.17, Maffe skrev:

Og så over til nytt spørsmål; Noen erfaringer med opplyst retikkel? fordeler/ulemper? 

Stort sett bare fordeler, generelt er opplyst retikkel mer en kostnadsdrivende faktor enn en mulig feilkilde. Fordi et sikte med lys også vil fungere greit om lyset blir borte (som regel fordi batteriet er oppbrukt), du har jo trådkorset uansett. Hvis du skal jakte i skumring og måneskinn og har et sikte der trådene i trådkorset er veldig tynne, vil jeg si lys er et "must". Hvis du har godt voksne øyne og synet ikke lenger fungerer som i tenårene, er opplyst retikkel et godt hjelpemiddel. Hvis du skal jakte i dagslys og har unge friske øyne, vil du i første omgang klare deg utmerket med et kikkertsikte uten opplyst retikkel.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for mange gode svar. Valget er nå tatt og på grunn av flere faktorer (blant annet ingen respons på 3 ulike finn annonser, begrensinger i størrelse på hva det er plass til å montere, tips og råd, og at jeg vet det har sittet en 3-9x40 Leupold på børsa tidligere) falt valget på Leupold vx-freedom 3-9x40. Så satser på at montering går smertefritt og at jeg blir fornøyd med valget. 

Edited by Maffe
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...