Jump to content

Erfaringer med lyddemper??


andre2003

Recommended Posts

Min oppfatning er at "alt" av dempere i mellomprisklassen (da snakker vi 2500-3500?) demper "omtrent like mye", innenfor sin "klasse" (diameter og lengde). Forskjellene ligger først og fremst i design, delvis i materialvalg (men egentlig i liten grad) og om de er mer eller mindre teleskopiske, eller frontmonterte. Jeg tenker i første rekke på de merkene jeg har mest erfaring med, Stalon, Hausken, Atec, men det er mulig det er flere som passer i denne beskrivelsen. 

 

Hvis en går ned et hakk har jeg inntrykk av at man ikke mister så mye demping, men at det går mer på holdbarhet og finish - og hvis man går opp et hakk kan man vinne litt i demping, og også i holdbarhet/finish. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring er det en del forskjell på dempingen mellom merker/modeller, med samme diameter også.

Men best demping får man jo med stor diameter/lengde på dempere (selvfølgelig). Og da blir det dyrere.

 

De beste jeg vet så langt er:

 

Hausken JD224 (50 mm diameter). Har nå kommet i MK II utgave......

A-TEC H2 (50mm diameter)

 

A-TEC Megahertz (64 mm diameter)

A-TEC Mega H2 (64 mm diameter)

Hausken WD60/XTRM (63 mm diameter)

 

Jeg har A-TEC Megahertz på min 6,5 Creedmoor, og den demper knallbra. En kamerat har en A-TEC Forest på sin 6,5x55 og den smeller mye værre. Det er stor forskjell. Forest 6.5mm har 48 mm diameter.

 

Du finner en bra test her (på Tysk), men bla ned til side 3 og se på antall dB under "Dämpfung". Høyeste antall dB er best:

 

http://artikel.jagd-mit-schalldaempfer.de/2016_16_Pirsch_Ruhige Kugel.pdf

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finnes flere. Det vanligste er at demperen skrus rett på pipa med gjenger. Gjengene må selvsagt være de samme (f.eks 14x1, 18x1, 1/2×20, 5/8×24 osv), og hullet i demperen må være minst like stort som kula, eller større. Det er selvsagt nødvendig å ha ørlite mellomrom mellom kula og innmaten i demperen.

 

Det finnes også hurtigmontasjer som a-tec alock og Ase Utra Borelock. Da har du en montasje som står fast på pipa, så skrus demperen av og på denne, i stedet for direkte på pipa.

 

Om du skal ha demper må du først og fremst få gjenget pipa hos børsemaker, i en dimensjon som passer pipas diameter :)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Du kan få børsemaker eller våpenbutikk (våpenbutikk, altså ikke XXL elnstil å sjekke. Eventuelt sjekke selv med skyvelære og gjengetolk. Sistnevnte får du tak i "over alt" på jernvarehandler og sjapper som Jula, Biltema, osv.

 

De aller fleste vanlige jaktvåpen i Norge er 14x1 eller 14x1,5,  om rifla er gjenget fra fabrikk er den nok amerikansk.. litt avhengig av pipeprofil. Ser du har .223, så det er mye mulig at du har 1/2x28.

Hva gjelder demping bør du så klart ha så nært kaliber som mulig. Finnes det en norsk leverandør som ikke kan levere .223 med 1/2x28, så forstår jeg ikke at de fortsatt eksisterer ;)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Rem 700 VLS har vel 22mm pipediameter ved munning. Anbefaler 18-1 gjenger og frontmontert demper. Det er en bunnsolid montering med feks Ase Utra SL5i eller den nye frontmonterte titandemperen til TE Engeneering.

Med 223 kan det ofte bli mye skyting og pipe/demper kjøles raskere uten overhenget fra teleskopiske dempere som går innover løpet.

Jeg bruker frontmonterte dempere til 6,5x55 på riflene i 223 og det fungerer fint 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...