Jump to content

Storviltammo i 6,5


Knall og fall

Recommended Posts

Hvor avansert tenkte du å teste? Jeg synes det hadde vært interessant å ha med noen "for lette" homogenkuler i en sånn test, for å se hvordan de funker i forhold til blykuler i "rett" vekt. Forsåvidt også "tunge nok" homogenkuler hadde vært interessant. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Til elg ville jeg valgt den kula som gir best penetrasjon. Du må gjerne teste Norma Vulkan, men det er ei tradisjonell myk kule hvor blykjernen er kjent for å separere fra mantelen. Den ville derfor ikke vært blant mine elgkuler. Jeg har erfaring med Norma Oryx og Lapua Mega (til hjort). Oryx er en loddet kule med svært høy restvekt, men den er også relativt myk og lettekspanderende. Mega har imponert meg i 6,5x55, selv om det er ei tradisjonell blykule (med mekanisk låsing mellom blykjerne og mantel). RWS Evolution og Hornady RN har jeg ingen erfaringer med. Ut fra det jeg har sett tror jeg faktisk Lapua Mega ville blitt med på elgjakt. Men vanligvis bruker jeg .30-06 og Swift A-frame 180 grs til denne jakta. 

 

Edit: jeg antar det er kulevekter i området 155-160 grs vi snakker om i 6,5.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Sølvrev tenkt mitt om vulkan.. skaut ein 4 tagger med hornady sst 140grs i fjord, og det skjer IKKJE igjen. splinter i heile dyret og mykje blodslått. på rådyr derimot er den ypperlig! tenker at vulkan og sst er litt i samme gate! hørt mange snakke varmt om mega. og oryx bruker vel over 50% av den norske jegerstamma, det sier jo sitt! men veldig spent på rws evolution! alle vekter er 156grs, unntatt Hornady RN på 160grs

Edited by Knall og fall
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Knall og fall skrev:

@Sølvrev tenkt mitt om vulkan.. skaut ein 4 tagger med hornady sst 140grs i fjord, og det skjer IKKJE igjen. splinter i heile dyret og mykje blodslått. på rådyr derimot er den ypperlig! 

Nå står SST for Super Shock Tip, så det er ikke overraskende. Har selv brukt det på rådyr i .308, og enig i at den ikke er så værst til det. Men hadde ikke skutt hjort/elg med den tror jeg nei. 

Jeg bruker nå Nosler AccuBond LongRange (i .308) på alt større enn hare, og tilfreds med det. Men jeg har kort pipe og lav hastighet. Så i 6,5x55 hadde jeg nok vurdert vanlig AccuBond, den er litt hardere. Så verdt å teste AccuBond 👍 og kanskje Hornady ELD X? Hornady har også InterBond, men har ikke testa den. 

 

Blyfritt har vel lett for å bli for tunge til å få nok fart ift. nåværende storviltkrav når det gjelder 6,5x55? 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

Har lest flere som har påstått at man med lovlig kulevekt/anslagsenergi for storvilt i 6,5x55 med homogene kuler vil få litt for lav v0 ift. optimal ekspansjon av homogene kuler. Og at det hadde vært bedre om f.eks. 130 grain homogene kuler hadde vært lovlig, slik at man hadde fått høyere fart på kula og dertil mer pålitelig ekspansjon med homogene kuler. 

 

Spørsmålstegnet ble satt fordi jeg selv ikke har erfaring med hverken 6,5x55 eller særlig stor erfaring med homogene kuler, og at jeg heller ikke har kunnskap til å kunne vurdere om påstandene er riktig eller ikke. 

 

Det jeg vet er at homogene kuler som regel blir lengre enn ei blykule med samme vekt i samme kaliber. Noe som vil føre til at de, kan, kreve raskere riflestigning for å stabilisere. Og jeg har lest at en del mener homogene kuler trenger noe høyere hastighet for å ekspandere pålitelig ift. mer tradisjonelle blyalternativer. Flere har også gitt uttrykk for bekymring ift. et mulig forestående blyforbud mtp. at homogene kuler og 6,5x55 med nåværende krav til anslagsenergi for storviltjakt ikke er optimalt. 

 

Om påstandene jeg har lest, i hovedsak her på kammeret, er riktige eller ikke vet jeg ikke. Men det høres jo ikke "helt borti natta ut" i mine ører. 

 

Det er sikkert flere her på kammeret som vet mye mer ift. dette, og kan svare på om det er noe sannhet i de påstandene. Eller om det bare er bullshit! I følge en del på kammeret er jo ikke 6,5x55 brukandes på noe større en rådyr, så man skal jo være litt kritisk ift. hva man leser og tror på 🙈

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med å skyte vilt med 6.5x55 og homogene kuler bare så det er sagt. Men det er et par fysiske begrensninger.

9 gram kule får en vanskelig avgårde i mer enn 800-ish sekundmeter fra et vanlig jaktløp i 6.5x55. Hjemmeladere kan få noe mer, men fabrikkammo som ikke skal blåse eventuelle "museumsgjenstander" i filler må holde seg under et visst trykk, og da er det ikke stort over 800m/s man kan håpe på.
Så kommer stabiliteten - de fleste jaktløp har 8 tommers riflestigning. Mange har slakere. Da er en begrenset til kuler som lar seg stabilisere av det, og det betinger - om kula skal være 9 gram - at den lages nokså/ veldig butt - ellers blir den for lang, og får for lite roterende moment.

Og ei butt kule i lav fart, den kommer dit den skal - i enda lavere fart... Personlig har jeg problemer med å forstå hvordan man kan jakte storvilt lovlig med homogene kuler i 6.5x55. 

Forsvarlig uten problem, med ei lettere kule i mer fart, men lovlig

 

Jeg vet ikke hva folk kjøper, men en patron i salg er Lapua Naturalis, som oppgis til å ha 1900J på 100m, ved 800m/s utgangshastighet - Den mister 140m/s på vei til 100m og den må ha nesten 800m/s for å ha 2700J - altså måtte den hatt kanskje 900 eller mer i utgangshastighet for å ha 2700J på 100m... Lykke til!

 

Ei tradisjonell kule, bly og mantel, kan lages kortere og kan lages spiss og med boattail, og mister derfor mye mindre fart på vei til 100m der anslagsenergien måles - klarer en å skremme den bare litt over 800, så har den nesten 800m/s på 100m - og altså 2700J - voila!

Så etter det jeg kan se, uansett om de ekspanderer nok, så får du ikke ammunisjon med homogene kuler i 6.5x55, som holder energikravet til storvilt. Motbevis meg gjerne.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Testresultater er alltid interessant, så jeg håper @Knall og fall vil publisere sine i denne tråden. Hadde jo vært veldig bra om du fikk lånt en kronograf til testingen, da jeg har en mistanke om at utgangshastigheten kan variere en del mellom de ulike fabrikatene. Ble selv veldig overrasket over at Oryx ga litt over 770 m/s i en 53 cm pipe, det er langt over det Lapua Mega oppgir. Jeg klarer så vidt over 750 for Mega hjemmeladet.

 

Jeg mener kuler til storvilt må være tyngre enn 155 grs hvis man er opptatt av å holde kravet til anslagsenergi for slik ammunisjon. 140 grs kuler, enten det er tradisjonelle eller homogene, sliter med 2700 J-kravet. Du må over 840 m/s i utgangshastighet for å klare dette, og det er vanskelig med en normal jaktpipe. Jeg vet Norma opererte med V0 850 m/s på Nosler Partitioneskene tidligere, men det mener jeg de har sluttet med.

 

Som nevnt tidligere ville jeg vært mer opptatt av penetrasjon enn ekspandert diameter for en elgkule i 6,5, så det håper jeg du finner ut av med de våte avisene i testen din. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange år hatt felt børsa mi som reservevåpen til elgjakta Sauer 200 STR med en form for jaktoppsett som er 68 cm pipe i 6,5x55 og Swarofski 1,5-6x42 sikte. Til den har jeg lader oryx som i den børsa gir 830 m/s. Har ikke selv skutt elg med den men lånte den til en på laget da han fikk feil med sin børse. Han skjøt en 300 Kg okse med den forfra på ca 100m og jeg vil påstå at kula hadde jort en helt perfekt jobb. Hadde det ikke vert for faren for forbud mor bly hadde jeg nokk skiftet fra 8x57 til 6,5x55 på elgbørsa.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Så kommer stabiliteten - de fleste jaktløp har 8 tommers riflestigning. Mange har slakere. Da er en begrenset til kuler som lar seg stabilisere av det, og det betinger - om kula skal være 9 gram - at den lages nokså/ veldig butt - ellers blir den for lang, og får for lite roterende moment.

 

Det er vel sikkert bare å drømme om å få våpenprodusenter til å lage ei 6.5-pipe med 1:7...?

Hadde sikkert vært et (om enn for lite til å forsvare produksjonen, sikkert) marked for det om det dumper ned et blyforbud.

 

Om det hadde løst problemet, vet jeg ærlig talt ikke. Bare en tanke. 

 

Link to comment
Share on other sites

ca 6mnd ventetid på emne i 1:7. 1:7,5 finnes på lager i Norge. Du får ikke nok fart uten langt løp og evt oppbrotsjing til større hylse.  Skal det absolutt brukes homogen kule i 6,5 er minimum 1:7,5 twist løp, med nok lengde og stor nok patron til at du klarer kravet. Og en slik kule som dette: https://cuttingedgebullets.com/264-6-5mm-140gr-single-feed-mth-match-tactical-hunting   Homogen kule med 1600 fps nedre ekspansjonsgrense. Har du nok fart til at du klarer energikravet  har du bra rekkevidde med denne kula. 

 

Av kulevalg til Elg i 6,5x55 er de beste kulene 156gr Oryx, 155gr Mega, 150/160 Rhino, 140 North Fork og 140 A-frame.  Sikkert noen jeg har glemt.. 

 

Skal elgen skytes på langt hold er Accubond en het kandidat.  

 

Kuler som burde vært lovlige er 129gr Interbond og 130 Scirocco, samt 130gr tsx.  Disse presterer mye bedre enn minimumskravet idag. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har du nok fart til at du klarer energikravet  har du bra rekkevidde med denne kula

Den der var jeg ikke klar over at eksisterte. Jeg er i prosessen med å skulle teste en del homogene/ blyfrie kuler til langhold, og tror jeg setter MTH 140gr på lista. 
Med denne holder antakelig 830m/s i utgangshastighet - men den hjelper jo ikke de som kjøper ammo.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill og anbefalinger! Fikk lånt ein kronograf og testa litt idag!

Alle er målt gjennom eit tikka orginalløp på 57cm. Dette er gjennomsnitt på 5 skudd.

 

Hornady 160grs, 735m/s

Lapua mega 10,1gram, 743m/s  

Norma oryx 10,1gram, 785m/s 

 

Skal få testa penetrasjon ein ana gong, og då ska eg få mæ rws evolution. Andre FABRIKKLADA patroner eg burde ha med?

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei folkens,

 

Min post nr 1 her, god dag.

 

Jeg fikk en artig børse fra svigers som jeg laget en kompromissløs kanon av.I 6.5mm med en Mauser 1934 låskasse og 74cm Schultz og Larsen pipe, trolig bygget av Landrø som jaktfeltbørse/skarpskytterbørse. Hevarm var smidd om veldig pent så trengte ikke å gjøre så mye.

Satt på lyddemper, siden det peip i ørene mine litt for lenge etter første bukken i august. Bra valg mener jeg som verktøy for å bedømme treff. Tung som stor F, men ville ikke ødelegge trange enden på pipen og følgende tap av fart.

 

Vel nu, jaktet mitt første sesong nå med bare Norma Nosler Partition. Kompis til svigerfar hadde en stabel esker til en god pris.

Denne oppnår maks fart i denne glatte lange pipen....Ønsker gjerne å måle den en gang..

 

Erfaringen etter en drøye ti dyr, rådyr/elg/hjort med denne kulen er bra. Alt døde, og opplevde en voldsom bra penetrering. Bare et oppfølgingsskudd på skrå gjennom en piggokse ble funnet, i skinnet. Fin soppform til skylleveggen, mens toppen var tømt for bly. Oksen gikk ned i skuddet men hoppet opp og ville stikke av.

Gode skuddreaksjoner og store skader av denne 140 grains kulen i 820+ m/s.

Litt blodslått noen ganger om bogen treffes men jeg så det som en nødvendig pris, men hva vet jeg som fersking...

 

Om du kan leve med litt avskjær pga blysprut fungerer denne patronen utmerket og har full tillit til den.

Sikter på en mulighet uten bly til neste gang. Om det blir 120 grains kobber om loven snur eller 30-06 med 150/165 grains får vi se. Det er derfor jeg ble med her. Flott forum dere lager.

 

Jeg hadde aldri gått for en 156 eller 160 grains fordi kulebanen blir for krum for meg som holder på å lære avstandsbedømmelse. Ønsker en "point blank range" ut til 250m her på de varierende avtstandene med vår jakt på fjell, i skog og på bøen. Det blir fort 200 m med de store jordene her uten mulighet å komme seg nærmere. Om man skyter bra føles det som uproblematisk.

 

Hyggelig å lese deres innlegg her og lærer mye. Takker.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Testen blei gjort på 50m grunnet ca. Normalt elghold. Det blei satt opp 2 spylerveskekanne fylt med vann etterfulgt av ein søppelsekk med griseslakt. Og deretter ein spylerveskekanne. alle hastigheiter er eit gjennomsnitt på 5 skudd

 

Alle patroner er fabrikklada!

 

Oryx 10,1 gram satt i bakerste spylerveskekanne. 88% restvekt. 785m/s

 

Lapua mega 10,1 gram satt også i bakerste kanne. 71% restvekt. 743m/s

 

Hornady RN 10,4 gram satt i bakplata. 68% restvekt. Perfekt soppform! 735m/s

 

Nosler Partition 9,1 gram gikk nesten gjennom bakplata. 57% restvekt 795m/s

 

Hornady sst 9,1 gram satt i posen med slakt. 37% restvekt. MYE små splinter. 804m/s

 

Nosler TG Accubond 9,1 gram gikk nesten igjennom bakplata. 81% restvekt. Meget fin sopp. 806 m/s

 

RWS evolution 10,1 gram satt i bakerste kanne. 84% restvekt. veldig stor eksansjon! anbefales! 742m/s

 

Federal Fusion 10,1 gram lå i bakerste kanne. 78% restvekt. 736m/s

 

FOX bullets 9 gram gjekk såvidt gjennom posen. 68% restvekt. 771m/s

 

Geco teilmantel 10,1 gram satt i bakerste kanna. 57% restvekt. store splinter. 741m/s

 

 

Edited by Knall og fall
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Dette med mulig blyforbud og 6,5x55 er jo spennende. Hvorfor skal den "fredes" fra kravet og kunne bruke lettere kuler? Da bør vi jo se på andre patroner i samme kaliber eller med tilsvarende kulevekter og energi også da? .25-06 rem og 120grs kobberkuler? 6,5 CM? .260 rem? og sikkert flere som i dag allerede er marginale eller ikke lovlige, men som burde bli det om 6,5x55 blir det. Ellers kan vi jo gjøre som den gang kragen ble forbudt(den er lov igjen nå da) at våpen som har kaliber som ikke klarer kravet blir forbudt og folk må bruke disse til rådyr og småvilt. Og kjøpe seg nye piper/rifler i større kaliber.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Janlul skrev:

Jeg hadde aldri gått for en 156 eller 160 grains fordi kulebanen blir for krum for meg som holder på å lære avstandsbedømmelse.

Se kulebanen når du er innskutt på 200m i en app. Mulig du finner ut at du er i mål da. Typisk ikke mye mer en 5cm avvik på sikte-linja ut til 200m

Edited by Sakoen75
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Sakoen75 skrev:

Se kulebanen når du er innskutt på 200m i en app. Mulig du finner ut at du er i mål da. Typisk ikke mye mer en 5cm avvik på sikte-linja ut til 200m

 

På 155gn Mega og 139gn Scenar i relativt standard ladninger fra Vihtavuori, innskutt på 180m, er kulefall på 250m hhv 20.6 cm og 15.9 cm, og på avstander ut til dette er det i praksis (på hjortevilt) "sikt midt i". Mega'n blir kanskje "høy nok" på 100m (7cm) men det skiller ikke mer enn 1.6 cm "ned" til Scenar. Og dette er jo tross alt to relativt ulike kuler. 

Oisann, ja nå ser jeg at jeg i farta brukte startladninga til Vihtavuori... 

 

 

Den praktiske forskjellen i kulebane - til normal jaktutøvelse - er fantastisk liten for stort sett alle standardkalibre med standard ladninger... 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jibrag,

 

Ja sant nok...

Men dog..hadde to erfaringer med to rådyrbukker. Én var litt lengre unna enn jeg trodde og skjøt under på første skuddet, Skudd to satt i hjertet etter at dyret var tålmodig nok til å vente.

Den andre skjøt jeg med -15 C etter å ha innskutt børsa mellom 5 og 10 plussgrader. Resultatet var et skudd som var en smule for lavt og ettersøk.

120 grains og høy hastighet ble plutselig interessant.

Om feilmarginene pga kulde også minskes med høyere hastighet vet noen her kanskje. Jeg antar i mindre grad enn krummere kulebanen pga av høyere vekt.

 

Eller jeg må lære å skyte under varierende forhold

 

Knall og fall,

God penetrering av partition, med lavere restvekt enn f eks accubond kan bety at mer energi blir dumpet i kroppen.

Høyere restvekt betyr også mindre bly som etterlates. Derfor er accubond av interesse for meg som alternativ, kanskje på bekostning av litt mere skade i kroppen og skuddreaksjon. Det siste her kan være et spørsmål til dere her.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Eller jeg må lære å skyte under varierende forhold

Siden du driver og tester ting, så kan du jo teste avstandsmåler ;)  "Flattskytende" i 2020 er bare vasprat - mål avstanden. På meteren, enhver 500kr Biltema avstandsmåler fikser det.

 

Sitat

m feilmarginene pga kulde også minskes med høyere hastighet vet noen her kanskje. 

Det skal være helt ekstremt om det skal bety noe på de avstandene du snakker om her.

 

Å "holde over", på øyemål, med et dyr av ukjent størrelse som målestokk, og attpåtil bedømme avstanden uten hjelpemidler bruker opp alle tenkelige marginer og vel så det - lufttemperatur er trolig nr. 68 på lista over ting som bidrar til bom eller dårlige skudd her.

 

Vi pleier å åpne 200m banen under oppskytinga før jakta, så folk kan få prøvd seg på litt forskjellig hold. Vi har da en svinefigur, en rådyrfigur, og den vanlige reinsdyrfiguren stående på 200m. 

Av de som bruker "tommelfingerregler" for "hold så mye på 200m " så er det så godt som ingen som treffer. Kanskje er 2 av 5 skudd i ringen. Jeg kan knapt huske noen som har klart "kravet" (5 treff på 5) av de med slikt utgangspunkt. 

Heller ikke "PBR-tilhengerene" har stor treffprosent. Man bruker opp for mye margin - og når man legger til dårlig skyting, så blir det stang ut.

 

De som treffer er de som har kronografert, har laget en tabell - meter og klikk (ikke cm) - og som skrur. Da treffer nesten alle. Og da treffer en med 22LR om så er, kulebanen betyr plutselig ingen ting lenger. Den er tatt hensyn til, og med moderne apper og verifikasjon, 100%. Der er nesten ingen feilmargin eller variasjon. 

 

K

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

M67,

 

Hmm, takk for svar. Tankevekkende. Skulle gjerne ha utvekslet mere om dette, men kanskje ikke i tråden til Knall og Fall om kuler i 6.5 mm.

 

Mere on topic er spennet mellom 100% restvekt versus kuler som SKAL miste vekt for å overføre energi i 6.5mm 

Knall og Fall sin test viser at høy restvekt ikke alltid gir bra penetrasjon. Er det forskjeller i hastighet som står for det? Størrelsen på overflaten på ekspandert kule?

 

For min del var god penetrasjon, styrke i møte med bein viktig. Sammen med presisjon.

Om kulen ikke er presis nok i riflen må den strykes fra listen.

 

At Partition avgir en sprut bly med store flerrete skader rundt sårkanalen som går som regel helt gjennom store dyr på tvers ga meg tillit.

Kunne gjerne ha funnet en kule som fungerer like bra men uten blyrester. 

 

Lager en bondet versjon av Partition, a la accubond like store sår inni? Og lignende skuddreakson i 6.5?

Og er de like bestendig mot havari? Har sett et bilde av accubond med forbausende lav restvekt på tross av loddingen.

 

Leste et sted om å skyte på store bein som strategi for å øke ekspansjonen/oppdeling av fremre delen av en kule ( som Partition, siden man kan stole på at bakre delen holder sammen og går gjennom).

 

Kanskje jeg bare babler, trykker på submit lell..

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Janlul skrev:

overføre energi

Overføring av energi har svært lite med effektiviteten av kuler på jakt. Tenk på en jaktpil, den dreper dyret like effektivt som en kule men har nesten ikke energioverføring. Kuler for matvilt SKAL ikke miste noen deler, de skal holde sammen og gå gjennom dyret for å ha maksimal virkning.

Det som teller er det hullet kulen lager i de vitale organer på dyret. Bruk en god kule som ikke fragmenterer og som lager hull tvers gjennom dyret slik at lungene kollapser. Da har du et dødt dyr med minimale kjøttskader og blyfragmenter. Swift A-frame er som en Nosler partition men loddet slik at den ikke fragmenterer, den er god. Ellers finnes det mange bondede kuler som er gode. 

Velg en av dem og bruk tiden til å trene på skytingen, dersom du ikke treffer riktig hjelper det ikke med all verdens fokus på kulen.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Velg en av dem og bruk tiden til å trene på skytingen, dersom du ikke treffer riktig hjelper det ikke med all verdens fokus på kulen

100% enig. 

Kulenes egenskaper er i stor grad dokumentert fra før. Det gjelder spesielt ytreballistikk, men også terminalballistikk.

Er en ute etter å kunne "strekke holdet", så er det noen få ting en må prioritere - og kanskje kompromisse på.

- kula må ha nok fart til å ekspandere der ute. Enten må en da ha mye fart, ei "glatt" kule, eller ei myk kule - som da ofte vil overekspandere på kort hold 

- en må kjenne kulebanen, og vite hvor mye må kompensere, og hvor mye en faktisk kompenserer

- skal en skyte over 2-250m så må en tenke vindavdrift, og det krever enten vesentlig trening, kuler med høy BC (dvs ikke Oryx og sånt) eller helst begge deler

 

Heller enn å teste kuler, så anbefaler jeg å sette reinsdyr- eller rådyrfiguren om det er det man jakter - på ulike avstander, og skyte på den, med ammunisjon tilsvarende det man skal jakte med. Jeg jakter med Barnes TTSX, og trener med Lapua Scenar - de har lik nok kulebane (til å treffe ei lerdue ca - som for meg tilsvarer treffområdet på et rådyr) ut til 4-500m. Det er lite margin igjen på 500m, og gudene vet om den ekspanderer på 500m - så det jeg regner som praktisk maks under optimale forhold er vel i overkant av 300m et sted. Det vil avhenge av hvor god stilling jeg får til, og av vinden.

 

"Kulefallet" er ikke et tema - det kompenserer man for i kikkertsiktet. Men å holde 11cm (lerdua) på 200m kan være vanskelig nok uten å skulle jukse det til med å holde over - hvor mye - 12cm i mitt tilfelle, hvordan ser jeg hva som er 12cm? Det er ikke tommestokk på rådyrbukken - ikke her på Sørlandet iallefall, ikke i Skottland, og ikke i Tyskland...

Så bedømmer vi avstand, og får 200m - men hvor gode er vi til det - er det 170 eller 230, eller 270m? Har vi medforstørrende retikkel som gir et inntrykk av avstand? Neppe. Står bukken på skrå, eller er den ekstra stor.

Det er 25-30cm forskjell i høyde fra 170 til 270m, og 11-12 mellom 170 og 230 - med min "flattskytende" ladning. Legger en på 5-10cm i variasjon i hvor høyt en holder når en holder over så er vi på en mulig høydespredning langt over det som sikrer forsvarlige skudd.

 

Som de fleste vet, så er jeg ikke imot jakt på lange hold, og jeg holder med skotten som ble spurt om hvor langt hold (what range) han ville skyte på. Svaret var omtrent slik: "any, as long as i can get a good lean". Altså bare man får ei stabil stilling. Men man må vite hva man gjør. En annen skotte lurte på hva jeg kunne treffe med den kortløpede 308en min da han guidet meg på første tur, før jeg skulle slippes løs alene i de vide åpne dalene, jeg pekte på en stein og skjøt den. @KnuteriK har videoen ;) Det ble godkjent - men jeg bedømte ikke avstanden, og jeg holdt ikke over... Da hadde jeg ikke truffet, ikke en dobbelt så stor stein på halve avstanden, ikke i måneskinn. (og da ville det vært et "OK" jakthold og realistisk størrelse ift. vitalt område)

 

I 3m/s vind, "Svak vind" iht. meteorologene, ikke engang bris altså - så driver ei godt trimma 6.5-kule i borti maks hastighet ca 13cm, ei glatt jaktkule i 308 16-18cm og ei Oryx eller Mega >20. Når den treffer litt for høyt eller lavt i tillegg, så er det et dårlig skudd...

Igjen, prøv på papp. Et godt tips er å gå på DFS sine feltstevner. Der er en egen klasse for "alt av våpen" som ikke er 200STR med diopter, kikkertklassen, tidligere jegerklassen. Der må en bedømme avstanden, skyte, og ta anvisningen som den er... Det er de skyteinteresserte jegerene som kommer her, de som har litt sans for langhold, og som trener litt - og jeg har ikke sett noen skyte fullt. 

 

Dette er diskutert før, men om det er ønske om en tråd som beskriver "hvordan forberede seg på å skyte på litt mer enn 100m på jakt", så lager jeg gjerne det.

IMG_3338.JPG.58f25324b0b18a56c832298dd52ac1b7.JPG

 

K

Edited by M67
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg er mer på jakt eller i skogen en på banen.

Men det er jo litt gøy med skyting, kuler og krutt. Det jeg enklest har så godt som 100% kontroll på er kulebanen og avstand til målet, har avstandsmåler og har skutt på "alle" hold ut til 400m så har et lite kort med justeringen jeg må ta. Når det er sagt så er langhold for meg 101-400m så er ikke i samme klasse som enkelte her inne, har simpelthen ikke tid til å bli god på alt det krever. For meg så spiller det egentlig liten rolle hvordan kulebanen er når jeg lett kan vite avstand og justere for den uten egentlig å kunne noe, min største fiende er vinden. Jeg klarer ikje å ha kontroll på den så for meg er det viktigste at kula går beint. Men jeg lar heller dyret gå hvis det er vind i lufta og skyter ikke på lengre hold en 200m hvis jeg ikke må. Under perfekte forhold skulle jeg klart 400m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette er veldig enkelt.

Følg oppskriften til M67.

Velg en billig kule som har omtrent samme kulebane som jaktammunisjonen og start med trening.

 

De fleste DFS lag har områder der en kan sette opp feltfigurer på ulike avstander. Få fatt i noen jaktfeltfigurer og skyt på dem. Sett opp figurene i terrenget, finn deg en feltmessig posisjon i området. Mål avstand, beregn kulebane og start skyting. En ting er å få middeltreffpunktet riktig, men det er noe helt annet å få gode samlinger fra feltmessige stillinger i de klærne og med det utstyret du skal bruke på jakt. Du vil fort oppdage hva som er din maksimale jaktavstand. Der du treffer innenfor vital sone med 99 av 100 skudd. Etter litt trening vil du se at denne avstanden blir lengre og lengre.

 

Er du med i en jeger og fiskerforening har de muligens område for jaktfelt, der kan du også trene. Jaktfeltstevner er også god trening, men på stevner er det restriksjoner på skytestilling, og det skytes fra flate standplasser så det er lite relevant for jaktforhold. (med unntak for stående, lang arm og ingen støtte er slik det foregår med kjappe skudd i skogen).

 

Etter noe ettertanke.

Det er egentlig ikke nødvendig at treningskulen din går likt med jaktammunisjonen, det viktigste er at den er billig slik at du har råd til å skyte mye. Da kan du lære å måle avstand, lære å skru, lære å treffe fra feltmessig stilling og trene mye.

Når du kan det er det bare å bytte knepptabell til det som passer jaktammunisjonen din.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Janlul skrev:

Jibrag,

 

Ja sant nok...

Men dog..hadde to erfaringer med to rådyrbukker. Én var litt lengre unna enn jeg trodde og skjøt under på første skuddet, Skudd to satt i hjertet etter at dyret var tålmodig nok til å vente.

Den andre skjøt jeg med -15 C etter å ha innskutt børsa mellom 5 og 10 plussgrader. Resultatet var et skudd som var en smule for lavt og ettersøk.

 

 

Alle jegere kan bomme, eller skadeskyte. Skyter man en del vilt skjer det før eller siden med alle, det er alltid mange variabler som skal vurderes og feil skjer. Når det så har skjedd en feilvurdering og bom, eller skadeskyting er ett faktum, da er det den virkelige vurderingen av jegeren kommer frem. Er det dårlige unnskyldninger, eller har man såpass selvinnsikt at man klarer å innrømme at man har foretatt en feilvurdering, eller ett dårlig gjennomført skudd. ("Selvinnsikten" har vanligvis evne til å lære av sine feil) 

 

Temperaturen kan du glemme, det har i praksis ingen innvirkning på hold under 300 meter. Hvor langt hold var det i begge tilfellene? Skal man lære av hendelsene så er det viktig å lokalisere - hva var det som gikk galt.  Du har 20% bom/skadeskyting i din første sesong, det er veldig høyt. 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

Dette her er meget fin å få lese, og tar gjerne selvkritikk.

 

Fint at du blir med på en tråd om skyting M67. Det ser ut, med 12000+ innlegg at det er mye der jeg/vi kan lære av.

Skytingen min har gått meget bra på banen. Jeg møtte noen utfordringer i praksis som jeg skal trene på til neste sesong.

 

Fungerer det på forumet her at den siste utviklingen på tråden her kan flyttes til en slik ny tråd at denne her fra Knall og Fall holdes til reint "6.5 kuler til storviltjakt"?

 

Dette er en gedigen avsporing, selv om K&F tillater diskusjon rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

På 24.1.2020 den 10.54, Knall og fall skrev:

....tenkt mitt om vulkan.. skaut ein 4 tagger med hornady sst 140grs i fjord, og det skjer IKKJE igjen.

......

tenker at vulkan og sst er litt i samme gate! hørt mange snakke varmt om mega. og oryx bruker vel over 50% av den norske jegerstamma, det sier jo sitt! men veldig spent på rws evolution.

.....

Seiste først. RWS evolution GREEN klarer ikkje krava til elg, hjort og rein.

 

Har slitt ut ei rifle i 6.5x55 til jaktbruk og har ikkje tall på antall felte dyr, tipper det er nærmare 100 enn 50 av både elg og villrein tilsammen. Har i dag brukbar våpengarderobe men fisker ofte fram 6.5'n  og ny rifle er faktisk på veg

Mange kuletyper er prøvd og mange erfaringer er det blitt, både egen og ferdigrulla patroner.

Bløte lodda kuler som feks. Oryx, accubond og fusion fungerer ganske likt. Masse blodsøl og store utgangshøl. Konvensjonelle kuler som feks. Mega og vulkan splinter, masse søl, mantel og kjerne skiller ofte lag og gjennomskyting skjer skjeldnere. Partition er litt i samme gata, men den flyr ofte gjennom.

A-frame gjev lite søl, og flyr gjennom med relativt små utgangshøl omlag uansett. Men mi rifle likte ikkje denne.

Oppsummert så har alle kuletyper fungert for meg og valget blir meire på utsjånaden til slaktet. 

Bruker i dag accubond fordi den har meget god presisjon, ofrer heller ein kilo eller to med kjøtt i forhold til A-frame som sparer kjøtt.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Interessante resultater så langt, håper du også tester RWS-kula i 156 grs (ikke den "grønne"), samt Fusion 156 grs. Mange har funnet sin favorittkule til elg, og jeg mener det er lurt å lete blant de tyngste  (>155 grs). God penetrasjon og en åpen sårkanal gjennom vitale organer gir rask utbløding. Hurtige og lettfragmenterende kuler kan ha dårlig dybdevirkning, forårsake mye søl, og i tillegg spre bly godt utenfor sårkanalen. Testresultatene for hastighet var helt som forventet. De øvrige var vel sånn noenlunde som forventet, men jeg hadde faktisk ventet noe høyere restvekt både på Oryx og Mega. Nosler Partition er kjent for å slippe fremre blykjerne, men blyet bak deleveggen gir likevel god penetrasjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...