Jump to content

Hylsevolum 8x57is


vux

Recommended Posts

Bestilte meg noen Nosler Ballistic Tip, Vit N-140 og ladeboken for å komme igang med ladingen.   

 

Ser at Nosler opererer med 52.4gr water i sin tabell: https://load-data.nosler.com/nosler-load-data/pdf/8mm/8x57mm-JS-180gr.pdf

Mens det som standard i GordonsReloadingTool(CIP) er satt til 63.3gr, og jeg målte selv min engangs skutte S&B hylser til å være 63.14gr(Snitt av 5). 

 

Hvorfor så forskjellig. Fører jo til at de opererer med compressed load på 46gr N-140 i sine data, mens i VihtaVuori appen har de satt max til 48gr N-140 for E-Tip som igjen har samme ladedata som BT på Nosler sin side?

 

Står dette i ladeboken som jeg ikke har fått enda så kan jeg slette denne posten :-)

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hylser kan varierer ganske mye i forhold til vekt og dermed innvendig volum (siden de er like på utsiden)  mellom fabrikat.. og noen ganger mellom lotter fra samme produsent.. en bør aldri blande forskjellige hylse fabrikater  når en skal lade..

Norma jaktmatch 8x57js er et alternativ for å få hylser samtidig til at det er grei ammo å trene med..https://www.norma.as/norma-precision/4018009/norma-jaktmatch-8x57-js-124gr--8-0g-helmantel-trening-og-jaktammunisjon

 

skal du kun ha hylser så er differansen ikke så stor i forhold til jaktmach https://www.norma.as/norma-precision/4228001/norma-hylser-8x57-js-norma-kvalitetshylser-til-hjemmelading

 

I norma hylsene så lader jeg med enten CFE 223 krutt eller N150 og har henholdsvis 54.0 grs og 53.5grs i hylsene uten at ladningen er komprimert.. så 48 grs vil ikke være noe problem i Norma hylser i hvert fall.. Geco har også gode hylser..men disse er noe tykkere i godset og dermed så har de litt mindre volum enn feks Norma..

 

opererer en med mange forskjellige hylsefabrikater så ber en om problemer..diene må gjerne justeres forskjellig mellom fabrikater..det er forskjellig "springback"  mellom de forskjellige hylsefabrikatene.. og en kan fort gå seg vil og enten presse for mye..eller for lite..presser du for mye så kamrer den..men det kan gi svært kort levetid på hylsene og i verste fall  medføre hylseseperasjon..presser du for lite så vil den ikke kamre..og en har det gående..

S&B hylsen kan lades..men du vil måtte trimme hylselengden oftere.. personlig så gidder jeg ikke å lade S&B hylser.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nosler måler hylsekapasitet på en noe uvanlig måte, ved at de oppgir vannvekta (volumet) med aktuell kule satt til oppgitt COAL, så det er ikke så rart at dette ikke stemmer om en måler dette på vanlig måte. Nå skal det likevel sies at de har brukt Federalhylser til sine data og de er gjerne tunge ift feks Norma. (Feks på .300 Win Mag hylser skiller det over 30 gr på hylsevekta). I tillegg er kanerne gjerne svært konservative på ladedata til patroner som ofte kamres i gamle europeiske (surplus) våpen.

Har titta i loggen og finner at hylsevekt og volum på Norma og Sako (Normaprodusert?) hylser er hhv ca 177 gr og 62,3 gr vann, iflg mine målinger. Kan nok variere litt mellom produksjonsloter.

Fø har vi en samletråd for 8x57IS, det kan være verdt å ta en titt i.

Edit; ser Kjella var før meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei.. det har jeg ikke gjort, med mine Norma hylser.. for meg så er 8x57 et reint jaktkaliber og jeg bruker kun norma hylser som er sortert på vekt og plassert i bokser/Zipp poser slik at vekten ikke avviker med mere men 1-2 grs mellom hylsene  pr 50 stk.. 

Er ikke vits i gjøre ting mere komplisert enn nødvendig.. har hylsen plass til volumet med krutt som er tenkt brukt så fungerer det..en må uansett skyte en stige med de komponentene en har tenkt å bruke.. kule..krutt..tennhette..hylse osv.. og da har en de data en trenger for en sikker ladning.. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Steller du godt med hylsene dine så trenger du ikke så mange.. 100 stk holder i lang tid.. 

 

Korrekt helpressing sett skulderen tilbake ca 0.03mm

(eller ta ut tennstiften av sluttstykket..juster dien ned litt fra gang til gang til den hylsen kamrer uten motstand når du  lukker bolten) 

 

Fres hylsene slik at de ikke blir for lange..

 

Glød hylsene slik at messingen blir myk igjen..(hylsene blir arbeidsherdet under skyting og bearbeiding og om hylsene ikke blir glødet vil de på ett eller annet tidspunkt sprekke i halsen)

 

alternativt er at du lader og skyter..til enten hylsene sprekker i halsen..eller blir for lange.. og du må kjøpe nye hylser.. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/22/2020 at 4:28 PM, vavlo said:

Nosler måler hylsekapasitet på en noe uvanlig måte, ved at de oppgir vannvekta (volumet) med aktuell kule satt til oppgitt COAL, så det er ikke så rart at dette ikke stemmer om en måler dette på vanlig måte. Nå skal det likevel sies at de har brukt Federalhylser til sine data og de er gjerne tunge ift feks Norma. (Feks på .300 Win Mag hylser skiller det over 30 gr på hylsevekta). I tillegg er kanerne gjerne svært konservative på ladedata til patroner som ofte kamres i gamle europeiske (surplus) våpen.

Har titta i loggen og finner at hylsevekt og volum på Norma og Sako (Normaprodusert?) hylser er hhv ca 177 gr og 62,3 gr vann, iflg mine målinger. Kan nok variere litt mellom produksjonsloter.

Fø har vi en samletråd for 8x57IS, det kan være verdt å ta en titt i.

Edit; ser Kjella var før meg.

Litt samme spørsmål fra meg. Brukte ladetabellen til Nosler, men fikk lavere fart enn de oppgir. Den eneste parameter som avviker er hylsevolum. Når jeg bruker faktisk målt volum så blir simulert og målt fart helt likt, lavere enn Nosler estimerer og ca 90% faktisk fyllingsgrad istedet for 100 % (Nosler) For dere som er drevne. Hva konklusjon kan man trekke ut av dette mhp hvor hardt man kan lade,  maxlading etc?

Link to comment
Share on other sites

På 22.1.2020 den 16.28, vavlo skrev:

Nosler måler hylsekapasitet på en noe uvanlig måte, ved at de oppgir vannvekta (volumet) med aktuell kule satt til oppgitt COAL, så det er ikke så rart at dette ikke stemmer om en måler dette på vanlig måte. Nå skal det likevel sies at de har brukt Federalhylser til sine data og de er gjerne tunge ift feks Norma. (Feks på .300 Win Mag hylser skiller det over 30 gr på hylsevekta). I tillegg er kanerne gjerne svært konservative på ladedata til patroner som ofte kamres i gamle europeiske (surplus) våpen.

Har titta i loggen og finner at hylsevekt og volum på Norma og Sako (Normaprodusert?) hylser er hhv ca 177 gr og 62,3 gr vann, iflg mine målinger. Kan nok variere litt mellom produksjonsloter.

Fø har vi en samletråd for 8x57IS, det kan være verdt å ta en titt i.

Edit; ser Kjella var før meg.

 

177gr med tennhetter? Målte mine nye til 171.8 uten tennhetter...

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Arim skrev:

Litt samme spørsmål fra meg. Brukte ladetabellen til Nosler, men fikk lavere fart enn de oppgir. Den eneste parameter som avviker er hylsevolum. Når jeg bruker faktisk målt volum så blir simulert og målt fart helt likt, lavere enn Nosler estimerer og ca 90% faktisk fyllingsgrad istedet for 100 % (Nosler) For dere som er drevne. Hva konklusjon kan man trekke ut av dette mhp hvor hardt man kan lade,  maxlading etc?

Forskjellige løp, forskjellige hastighet.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...