Jump to content

Problemer med Tikka T3 og trenger tips til kuler


SimenLofoten

Recommended Posts

hei sann, har noe spørsmål og har ett problem med min tikka t3 SS 6.5x55. (super varmit)

 

Var nylig hos, børsemaker og fikk slått gjenger på min tikka.

jeg korta ned løpet fra 600mm til 510mm.

jeg bruker en RCC S50 VAK M14x1.5

den er 300mm lang, bygger 170mm ut og 130mm inn i rifla.

 

jeg synnes den, dropper ekstremt mye.

brukte Norma 6.5x55 Golden Target.

8.4 Gram, hullspis.

 

på 100m 0cm dropp, 215m 13cm dropp, 305m 46cm.

synnes den dropper mye på så "kort" hold.

men det er veldig pressist og likt.

 

så har jeg dritte på draget med og korta ned løpet 90mm?

eller kan jeg endre på kule vekta for og få bedre kulebanne?

 

tenkte også og ladde kuler selv.

noen gode tips til det?

tenkte og gå for 140 GR Hornady ELD MATCH hva sier dere?

 

 

83932394_640476643388402_816246808906665602_n(1).jpg

Link to comment
Share on other sites

Helt normal kulebane for den utgangshastigheten du kan forvente med din pipelengde. Jeg har kronografert 765 m/s i 53 cm pipe, Norma oppgir 830 m/s i 74 cm pipe for GT. Med 60 cm pipe kunne du forventet 30-40 m/s høyere utgangshastighet, uten at det ville betydd all verden for kulebanen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørs jo hva bruksområdet ditt er? 156gr høres ut som mega/oryx med halve bc av 130gr gt og med lavere v0 og betraktelig større kulefall og mer vindavdrift og sistnevnte er det virkelige problemet. Ser jo du har kompensator på siktet så det er jo bare å skru :) Anbefaler deg å sette deg med en ballistisk kalkulator. Skal du lade selv er min anbefaling på holde seg til norma gr/dl og kjøpe n-19 og lad etter boksen og du kanskje kan karre deg over 800 ms. Norma selger ladepakke med alt du trenger. Velprøvd og enkelt (kiss).

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, M67 skrev:

156? Fins det i det hele tatt? Bortsett fra Oryx?

Jada, for hjemmelading Lapua Mega 155 grs (med BC som en potet). Lite å hente på langhold med den kula.

Gjør som @jkb sier, prøv å karre deg opp mot 800 m/s med hjemmeladet DL eller GT, skyt og vær glad!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, SimenLofoten skrev:

men da har  æ lyst og prøve Norma Diamond Line Felt 6,5 130gr / 8,4g

Godt valg. Finnes også 123gr scenar 920 ms i fabrikk. Hipp som happ ballistisk ut til 600m, velg det som går best. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Slitern skrev:

@jkb tipper 0-15-50 er den generelle huskeregelen på kulebane, innskutt på 100m=0, 200m= -15cm, 300m= -50cm

Aldri hørt:) 8-18 var gamle dfs regelen med 9g og 770ms (knepp altså). Men ja. Stemmer ca så der. 

Link to comment
Share on other sites

Må huske her at med 74 cm løp så man med normalt hullavstand nærmere 0.09 mrad enn 0.1 mrad. Jeg har laget tabell for ganske mange fra rekruttammo til gt i 910 ms med varierende hullavstand og vil påstå at når du 400m med 17 buskknepp fra 100m da har du kort løp (kort hullavstand), et diopter som flytter mer enn 1/12 mm per knepp og har sprengladet over det som er innafor regelverket i skytterboka. 

Link to comment
Share on other sites

Med nullpunkt på 200 har jeg -5, 0, +8, +18 med 74 pipe og DL i sedate 880 m/s. 

 

En annen ting er hvorfor TS har blitt lurt til å kappe på 51 cm, det ser ikke akkurat ut til at han jakter i tett skog heller. Ikke rart det blir dårlig fart når pipa er 2/3 så lang som oppgitt på ammopakken. 😉

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, boble skrev:

Med nullpunkt på 200 har jeg -5, 0, +8, +18 med 74 pipe og DL i sedate 880 m/s. 

 

En annen ting er hvorfor TS har blitt lurt til å kappe på 51 cm, det ser ikke akkurat ut til at han jakter i tett skog heller. Ikke rart det blir dårlig fart når pipa er 2/3 så lang som oppgitt på ammopakken. 😉

Det har han funnet på helt selv ser det ut til:

K

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, boble skrev:

Med nullpunkt på 200 har jeg -5, 0, +8, +18 med 74 pipe og DL i sedate 880 m/s.  

Ja, dette er normale tall. 100m-400m blir da 23 knepp. Ågotnes lader samme kula med 70 cm pipe til 910 ms og skrur 20. Trond Bråten har jo laget egen dioptersskrue for ågotnes tabellen..

 

 Jeg skrur 20 med 8g scenar i 925 ms

fra 100m til 400m. 
Så man man selv regne på hva som skal til for å nå 17. Hadde jeg fått 17 ut til 400m :) 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, M67 skrev:

156? Fins det i det hele tatt? Bortsett fra Oryx?

Det er jo bare å prøve - hva er det vil oppnå egentlig

 

K

 

156 Berger..Ikke tilgjengelighet som Tine melk enda dessverre...  

 

Synes TS har en helt normal kulebane, hva er problemet egentlig? Du må skru ett par ekstra knepp..

"Lurt" til å kappe på 51? Skjønner han godt, ingenting er så irriterende som å dra rundt på ett langt spett oppi skogen.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, jkb skrev:

Hæ? Aldri hørt om, flott om du tar deg tid til å forklare for en gammel mann.


15cm kulefall på 200m

50cm kulefall på 300m

 

Passer ikke alltid, som nevnt, men nesten. 
Det i hvert sånn regelen er:)

 

En variant er fem klikk til 200m, 15 klikk til 300m. (Som jo ikke er det samme som den andre regla, men en variant av huskeregle)

Edited by ulf
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, ladebenken skrev:

 

156 Berger..Ikke tilgjengelighet som Tine melk enda dessverre...  

 

Synes TS har en helt normal kulebane, hva er problemet egentlig? Du må skru ett par ekstra knepp..

"Lurt" til å kappe på 51? Skjønner han godt, ingenting er så irriterende som å dra rundt på ett langt spett oppi skogen.

Etter at Landrø har overtatt som importør for Berger må det vel bli bedre.

 

Lurt var kanskje sterkt sagt, men det er lite skog i Lofoten, så noen har øvd dårlig innflytelse. 😉 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...