Jump to content

Leica PRS


Giron

Recommended Posts

De av oss som har tilbragt et 4-sifret antall timer med å glane i binokular eller mikroskop, har stor respekt for optikk merket "Leitz, Wetzlar" (men kommer alle delene derfra, tro?). For de som ikke er fullblods "langhold"-utøvere, men som vil ha et sikte til kombinasjonsbruk (feltskyting DFS kikkertklasse, jakt, litt "koseskyting" på lengre avstander), kunne kanskje et sikte med halvparten så stor forstørrelse (2 - 12, eller 2,5 - 15) vært mer interessant (kommer kanskje?).

11 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Imponerende specs hvertfall,  -   -

 

Vekta, 1030 gram, er hvertfall imponerende nok. Et litt lettere sikte hadde kanskje vært mer egnet for det nevnte bruksområdet "jakt"?

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

 

Vekta, 1030 gram, er hvertfall imponerende nok. Et litt lettere sikte hadde kanskje vært mer egnet for det nevnte bruksområdet "jakt"?

Jeg tenkte til PRS, 1030g er jo «lett» eller rettere ganske normalt, tilsvarende Vortex Razor veier jo 350g mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ute for å kverulere! Jeg påpeker bare at dette ser ut til å være en framifrå kikkert! Det eneste som får meg fra å knuse sparegrisen med en gang, er at en tilsvarende kikkert i f.eks. 2,5 - 15 kan være vel så godt egnet til mitt "kombi"-bruk, bl.a. pga. større synsfelt, og at den kanskje vil bli litt lettere. Hvis det kommer noe slikt, er fristelsen STOOOOOR  -  !!!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Sunnmøring skrev:

Tror nok dessverre ikke at dette er et Leica produkt.. utsende på Leica PRS og Delta Stryker 4,,5-30x56 er svært likt..spec er veldig likt.. kan selvfølgelig ta feil.. men det ser litt suspekt ut..

Tja, Landrø skriver produksjonsland: Tyskland på produktsiden. Kan selvfølgelig hende de har misforstått eller blitt lurt, men..

 

Ellers synes jeg kikkerten og spesielt retikkelet ser helt ypperlig ut for mitt vedkommende, men jeg stiller meg spørrende til hvordan Leicas garanti og service er i forhold til, for eksempel, Vortex.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oppdaget hvorfor jeg liker retikkelet så godt - Cal som driver PrecisionRifleBlog har vært med på å gi input. https://precisionrifleblog.com/2020/01/21/leica-prs-5-30x56-scope-with-prb-reticle/

 

Jeg lurer på hvordan den åpne sirkelen i senter er å skyte med. Høres ut som skyttere langt bedre enn meg er godt fornøyd, det hadde vært kult å prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Holdt den i hånda i går! Har bestilt. Virker dønn solide greier. Var grått og trist ute i går, men fikk lett veldig klart og fint siktebilde når jeg holdt den i hånda på frihånd. Var ikke montert på våpen. "litt" trangt synsfelt til jaktkikkert å være, men utrolig klart bilde på høy forstørring og lett å plassere. Generøs eye-relief. kjempe skarp og fin, helt ut i kantene.. satt sammen av portugisiske hender, men et Leica produkt helt klart.(har hatt myyyye Leica fotostuff opp igjennom)

Synes den er kanonbra jeg. Minusene er: veldig stiv og hard paralaxe...Kanskje den mykner litt med bruk. Synsfelt litt smalt kanskje(opplevd), sammenliknet med HT og V8 og Z8i, men de er jo rene jaktkikkerter. Kunne vært greit å kunne låse tornene, men det er en bagatell for meg. Jeg prøvde den med det retikkelet som har den lille åpne rundingen i senter. Tipper mange vil like det godt. Mtp hva man får for bare noen få lapper mer enn f-eks Vortex Razor...ingenting å tenke på , løp og kjøp. dette blir en vinner blandt mange skyttere. Vekta er det den er, men den "føles" ikke så tung. Oppleves som elegant nok til å passe på mang ei jaktbørse.(skal til og med prøve den på min K95). Jeg venter til jeg får den med rent jaktretikkel. Har hatt SuB og Svaro X5i tidligere. denne blir vinneren tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Bly skrev:

@ElgjaegerDen ser jo skikkelig fin ut😁. Jeg har lyst å prøve en sånn selv, men gikk glipp av muligheten jeg hadde til å se på en for en stund siden. 
Hva skal du med rødpunkt opp på «toppen av kaka»? Er ikke 5x lite forstørrelse nok?

 

13 minutter siden, jmosbakk skrev:

Sikkert kjekt ved nærstrid mot pansergris. 😎
Spent på å høre tilbakemeldinger fra feltbruk med denne. 


Nærstrid ja.. nei, jeg bruker det i PRS for å finne målene litt kjappere. Sikkert  bare meg som er uerfaren men synes det er greit å finne blinken med Docter og deretter kikke inn i kikkerten og kunne bruke høyere forstørrelse. Kjedelig å rote rundt i lendet uten å finne blinken. Noen bruker zoom mer aktivt, det går jo også. Jeg stiller nesten aldri på siktet i en serie, hverken høyde, side, zoom eller parallakse. (Vel, av og til parallakse, litt drøyt dersom blinker fra 100m til 700m f.eks)
 

PRB retikkelet virker meget lovende...

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, aps skrev:

throw lever er overaskende digg, rødpunt for å finne mål er ikke ideelt, det er mer for å engasjere på korte hold. 

Skyter ikke korte hold med denne vanligvis, var vel nede i 30 m en gang, da kunne jeg nok brukt rødpunktet. Vanligvis 100m - 600m, men i PRS bruker jeg rødpunkt av og til for å komme inn på riktig jorde når forstørrelse f.eks står på 20x.

A25668A3-3DC6-4A71-B9E6-A9FD54FD901B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Og da hadde jeg uten tvil brukt throw lever bare

Generelt tips er også å bruke mindre forstørrelse, om det kan være mulig å se flere målgruppe fra samme posisjon, og likevel være nok forstørrelse til å treffe ting er det ideelt. 

 

klart skyter du 5cm gong på 600 meter, liker jeg å dra på litt. 

Link to comment
Share on other sites

I den grad jeg sliter med å finne gongene (jeg har skutt noen PRS-stevner) så er det fordi jeg ikke ser dem med det blotte øye, og da blir det ikke bedre av et rødpunktssikte. Jeg noterer at flere av de som begynte med dem, har tatt dem av. Kan jeg se en gong med øynene, så ser jeg den jo ihvertfall i siktet når jeg løfter rifla. Men det hender at jeg ikke kan se dem med det blotte øyet

 

Derfor er det beste etter mitt syn å ha et kikkertsikte som har mye synsfelt, og som er skarpt, så en ser gongen på lav forstørrelse. Mine sikter pleier å stå på 10-12x så lenge en ikke skal skyte 15m-skiver på 200m eller IPSC-skiver på 15. Mange stevner har jeg startet med siktet på 10 og sluttet med det på 10, uten å røre forstørrelsen - på UWB skrudde jeg vel opp til 25-30 på millestagen, men ned igjen for å skyte.

Da kan en glemme hele "trow-leveren" og bare finne gongen, sikte og skyte. Og her har jeg tro på Leicaen som noe av det bedre, basert på tidligere erfaringer med Leica optikk.

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, M67 skrev:

I den grad jeg sliter med å finne gongene (jeg har skutt noen PRS-stevner) så er det fordi jeg ikke ser dem med det blotte øye, og da blir det ikke bedre av et rødpunktssikte. Jeg noterer at flere av de som begynte med dem, har tatt dem av. Kan jeg se en gong med øynene, så ser jeg den jo ihvertfall i siktet når jeg løfter rifla. Men det hender at jeg ikke kan se dem med det blotte øyet

 

Derfor er det beste etter mitt syn å ha et kikkertsikte som har mye synsfelt, og som er skarpt, så en ser gongen på lav forstørrelse. Mine sikter pleier å stå på 10-12x så lenge en ikke skal skyte 15m-skiver på 200m eller IPSC-skiver på 15. Mange stevner har jeg startet med siktet på 10 og sluttet med det på 10, uten å røre forstørrelsen - på UWB skrudde jeg vel opp til 25-30 på millestagen, men ned igjen for å skyte.

Da kan en glemme hele "trow-leveren" og bare finne gongen, sikte og skyte. Og her har jeg tro på Leicaen som noe av det bedre, basert på tidligere erfaringer med Leica optikk.

 

K

 

 


Nå har jo ikke holdt på så lenge som deg M67, så hiver nok av skiten etterhvert🤔. Stort sett ligger jeg rundt 12x - 15x på de fleste stager.

 

Docteren er forresten ikke mye i veien der den står, og trenger  jo ikke å bruke den.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt inn og prøve kikkerten på 100m idag, ser bra ut. Fine definerte klikk (omtrent som den gamle Vortex Razor HD 5-20x50 jeg hadde for en stund siden) enkel å stille inn uten verktøy, men må bruke nøkkel som ligger inne i sidetårn for å sette nullstopp, denne kan man velge om man bruker. Ser klar og fin ut, parallakse litt i overkant tung å justere. Liker retikkelet. Tok noen bilder gjennom med håndholdt mobil, ikke helt bra (også siden jeg bruker briller). 

9C602794-4B11-4D8B-835D-11A8A63A846D.jpeg

A98C5799-3844-4910-8D0A-8F563675FC87.jpeg

362145A4-043D-42A1-87D6-7C19B676CDD4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Passer bra på småviltrifla fra i 375HH også. Bildene viser jaktretikkelet på 10x, 20X og 30X... bare vær klar over at rødprikken er temmelig ubrukelig på dagtid under 20X, men da bruker vel ikke folk lys uansett kanskje? Det at jeg klarer å ta bilde på frihånd med mobil på 30x forstørring bør si en del...

 

vurderer du dette siktet kan jeg anbefale god9er.no....meget kompetent og ordentlig optikkforhandler i Kristiansand.

d.jpg.46f184dc3aae4ff321bc8b208e312090.jpgc.thumb.jpg.8a443c58a3a2f7b7a62966646825d26b.jpgb.jpg.399d2098f6e292940088619e87f3d71c.jpga.jpg.342338e71e9fb8e367e3dcc6f550e0eb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...