Jump to content

Tikka T3 eller Browning A-bolt?


Slitern

Recommended Posts

Jeg har en A-bolt i nevnte kaliber (pipelengde 53 cm) som jeg er svært godt fornøyd med. Har ved et par anledninger tafset litt på Tikka, og det er sikkert også et meget bra våpen. Men boltgangen i en Tikka virker mer slarkete, i A-bolten er den jevnt og glatt som smør. Dette har sikkert ingen praktisk betydning for bruk og presisjon, men i min OCD-hjerne er slark en uting!

 

Edit: ta en tur i butikken, klå litt på begge, og velg den som gir deg godfølelsen.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, klabbogbabb skrev:

Jeg valgte Tikka T3, utelukkende fordi ettermarkedet er større og man kan kjøpe masse krimskrams til den. Blant annet er det lettere å finne ny stokk eller chassis til den hvis man skulle ønske det.. og det ønsket jeg.

 

+1 og veeldig fornøyd med boltegangen på min T3x i 6,5x55. 

Link to comment
Share on other sites

Velg Tikka T3x...

A bolt er noe ræl i forhold til X bolt, min mening etter å ha prøvd begge lenge og vel. 
T3x kontra X bolt, erfarer at T3x jevnt over har LITT bedre presisjon enn X bolt, men at magasin løsning og Duratouch stokken til X bolt er i egen klasse. 
Har klådd en del på T3x og må nok innrømme at jeg idag nok ville velge den fremfor både A og X bolt. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Ville kjøpt Tikkaen, mest i fall jeg trenger/ vil noe oppgraderings-greier etter hvert.

Det og at jeg liker den bedre enn Browningene, men det siste kan godt være fordi A-bolten, som Fevik sier, er noe ræl...

 

Men hva med Mauser M12?

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, FEVIK skrev:

.......A bolt er noe ræl .......

3 timer siden, M67 skrev:

 

Det og at jeg liker den bedre enn Browningene, men det siste kan godt være fordi A-bolten, som Fevik sier, er noe ræl...

 

Dette må dere gjerne utdype😶

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Sitka skrev:

Jeg kjøpte rustfri t3x, børsemakeren i Etne sa at ingen ruster som rustfri tikka og sako.

Han er nok interessert i å tjene mest mulig penger den karen.

M12 Impact er lakkert med sølv ilaflon industrilakk. Ikke det jeg vil kalle rustfritt stål akkurat.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mix skrev:

Han er nok interessert i å tjene mest mulig penger den karen.

M12 Impact er lakkert med sølv ilaflon industrilakk. Ikke det jeg vil kalle rustfritt stål akkurat.

«Sølvmaling» altså 🤥 Jeg har tafsa på den og gikk rett på, trodde det var rustfritt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, bbdg skrev:

 

Dette må dere gjerne utdype😶

Har vært borte i 3 A bolter og de hadde dårlig tungt/ avtrekk alle 3, i tillegg er jeg fan av annen magasinløsning. Men smaken er som baken. Noen liker mora og noen dattera, og noen liker begge.. Subjektive erfaringer selvsagt, men at Tikka T3x er en  rifle som gir deg mye for pengene er det få som er uenige i..

Selv synes jeg det er moro med noe som ikke er «mainstream», men også jeg er etter iherdige forsøk på motstand kommet til at jeg gjerne kan eie enT3x🤫🤫

Link to comment
Share on other sites

 A-bolt finnes i tre versjoner. Versjon 1 og 2 er vel nok så like, men 3 er et annet våpen. Dagens A bolt  er vel en nedgradert/ rimelig versjon ift til de tidligere. Muligens for at den ikke skal konkurere mot x bolten, kvalitets og prismessig. Har skutt med både A og X bolt, og ingen av disse hadde i nærheten av akseptable avtrekk ut av eska. Nå skal det sies at jeg har fått børsisen til å massere avtrekket på min to T3, da de heller ikke var spesielt gode fra fabrikk, dog ikke så dårlige som Browningene sine. Når det er sagt. Jeg ville ikke lagt all verdens vekt på avtrekkskvalitet. Nær sagt uansett hvilket våpen man kjøper i denne prisklassen, så trenger ofte avtrekket noe massasje. Unntakene, så langt jeg har erfart, er muligens Sauer og Mausermodeller, som har brukbare avtrekk fra fabrikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...