Jump to content

Anbefaling firbeint skytestokk?


Breiðisjor

Recommended Posts

Noen som har praktisk erfaring med denne type firbeint skytestokk & kan komme med en anbefaling til jaktbruk?

 

 

...og sikkert mange, mange flere...

 

Vekt, kvalitet, størrelse, og selvfølgelig hvor stø de er skyte stående fra.


På forhånd takk!

 

 

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Breiðisjor skrev:

@M67- Har også hørt at disse er bra. Hvordan opplevde du størrelsen/vekten ift. å drasse rundt med i skogen?

Jeg har bare prøvd den på banen - det er ikke noe jeg ville dra på annet enn til posteringsjakt. Men den er jo vesentlig lettere enn den trefoten jeg bruker til posteringsjakt der en kan risikere litt hold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg vant ein slik skytestokk for eit par år sia, eg husker ikkje navnet på den i farta, men kan sjekke det ut. Men eg vart mildt sagt forbausa over kor godt eg skaut med den! Den har blitt fast inventar på smygjakt etter hjort for min del. Den tjener som skytestokk, støtte til kikkert og som spaserstokk (nei, eg er ikkje so gammal 😁) Det einaste eg har å utsette på den eg har, er at det er felt med polstring som ein skal halde i når ein går, og for mitt vedkommande kunne den polstringa vore litt lenger oppe på stokken.

 

Men det som er vesentlig er at ein trener med den! Både på skytebana, men kanskje like viktig at du trener på å "slå den ut" når du er i utmark og får montert børsa i stokken. Trener ein på det, slik at det blir ein ryggmargsrefleks, får du "slått ut" stokken og montert rifla i den svært raskt og lydlaust. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

La inn en bestilling på Viper-Flex Styx Elite i går, og la også inn en bestilling på ekstra bein og ledd for å bruke den i sittende og knestående. Besparelsen på 50 gram kontra karbonutgaven er langt fra nok til å forvare å kjøpe den kontra den jeg bestilte, siden prisen er nær dobbelt. Vekt 1,1 kg og 1,375 med ekstra ben skal jeg vel uansett kunne klare å få med meg... Noen som har Viper-flex med ekstra ben? Er vel mer på post man bruker ekstrabenet?

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Er det carbonfiber varianten du har? 

Jeg vil ha en i carbonfiber, like mye pga at den er stillere en aluminium når du kommer borti trær og lignende, som pga vekten.

 

https://www.widforss.no/4-stable-sticks-essential-carbon-1?gclid=Cj0KCQjwm66pBhDQARIsALIR2zBeD3J1Xqix28bfH9cDK8py0DFW3MqsGscuJS4LJGUVhyJeLQgbA_YaAolYEALw_wcB

Stablestick er jo endel rimeligere en Viper-Flex, Mjoelner og Blaser bl.a.

 

 

Ser ut til at Stablestick karbon kun er karbonlook?

image.png.d30af41214796bd0d68bd57e5c06e6ca.png

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (21 timer siden):

Er det carbonfiber varianten du har? 

Jeg vil ha en i carbonfiber, like mye pga at den er stillere en aluminium når du kommer borti trær og lignende, som pga vekten.

 

https://www.widforss.no/4-stable-sticks-essential-carbon-1?gclid=Cj0KCQjwm66pBhDQARIsALIR2zBeD3J1Xqix28bfH9cDK8py0DFW3MqsGscuJS4LJGUVhyJeLQgbA_YaAolYEALw_wcB

Stablestick er jo endel rimeligere en Viper-Flex, Mjoelner og Blaser bl.a.

 

 

Ser ut til at Stablestick karbon kun er karbonlook?

image.png.d30af41214796bd0d68bd57e5c06e6ca.png

Ja det er karbon versjonen jeg har. Kan definitivt anbefale denne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt flere utgaver av denne type skytestokk under praktisk jakt. Også hjemmelagde varianter før denne typen ble tilgjengelig på markedet. Alle fungerer stort sett like godt. Det som er viktig er at frontstøtten gir nok rom for sideveis bevegelse av forskjeftet for å få dyret i siktet uten å måtte flytte bena på skytestokken. Den jeg har nå er av merke "Nordiske Presision" og den fant jeg til en drøy tusenlapp i Johannesburg. Den virker helt OK.

Bruk litt tid på å trene med å sette den opp raskt og pass på hvordan du plasserer bena dine. Min erfaring er at du skyter best med slike om du har bena litt på tvers av skyteretningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 10/16/2023 at 9:29 AM, rotorhead said:

Ja det er karbon versjonen jeg har. Kan definitivt anbefale denne.

Hva synes du om høyden på 4 Stable Stick – Ultimate Carbon? Max lengde på 168 cm virker litt knapt. Spesielt ved skyting oppover.

Er 180 cm.

Edited by RoarN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...