Jump to content

Villreinjakta 2020


Sakoen75

Recommended Posts

Dunjakke, type lett, er fantastisk når man sitter stille i fjellet. Men den erstatter etter min mening ikke tykk ullgenser. Med brukket bein, manglende mobildekning, tomt radiobatteri, gennomvått utstyr og en helt vanlig norsk senjaktsnatt - ja, så er tykk ullgenser forskjellen mellom liv og død. En gjennomvåt dunjakke har null isolasjonseffekt.

 

Med foret fjellduk i tillegg går det sikkert greit, men jeg har et nærmest religiøst forhold til å bære med meg 1 tykk ullgenser som jeg ikke har tenkt å bruke.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Grønnskollingen skrev:

Har brukt alt for mange dårlige sokker oppimellom på tur, hvilke liners og ullsokker er du fornøyd med til flere dager i fjellet? Burde vel også få kjøpt meg noen ull boksere også, men det er så veldig mye dyrere enn andre boksere, og jeg har så mye annet jeg må kjøpe inn :D

 

Samt, fjellduk. Har spurt noe om dette på forumet før, men hva tenker dere, standard fjellduk uten foring, eller Jerven Hunter med foring? Standard Jerven er jo mye letterere og mindre å ha med seg, Hunter tar jo mer plass og veier mer. Men jeg har ikke erfaring med noen av delene. 

 

Jeg er godt fornøyd med disse: https://www.xxl.no/chevalier-liner-sock-coolmax-sokk-svart/p/1083156_1_style og disse https://www.xxl.no/chevalier-boot-sock-heavy-ullsokk-gronn/p/1148666_1_style

 

Ang fjellduk så gidder jeg ikke dra på en foret versjon, synes den blir for stor og tung.. uforet beskytter mot regn og vind, og det holder i massevis for meg (som ikke er veldig frysen)

 

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Grønnskollingen skrev:

 

 

Jeg mener Hunter er et must, mye mer behagelig på post og kondenserer mindre innvendig. 
Men det kommer litt ann på hvor man jakter, forskjell på å sitte på 2000+ moh i Snøhetta og bjørkeskogen i Rendalen. 

 

Ang sokker har jeg god erfaring med Jerven sine liner sokker og ullsokker. se jerven.no
Men favoritten er Swazi Farm ullsokkene, utrolig varme og gode! ljfs.no

 

Hørselvern bruker jeg ikke på høyfjellet, de åpne terrengene reflekterer ikke lyden på samme måte som i skogen, så med lyddemper er det ingen problem. 

Om du vil bruke hørselvern med skyting anbefaler jeg heller en sånn bøyle med to propper som man har rundt halsen.

Den kan du bare vippe inn i ørenen når det passer seg. 

 

Jeg liker best å bruke netting så lenge jeg er i bevegelse, men tar på meg ulltrøye utenpå når jeg setter meg ned. 

Sørger alltid for å lufte ut litt fuktighet fra nettingen før jeg tar på ulltrøye. 

Blir det indre tøyet vått/fuktig, bytter du bare plass og tar den tørre innerst og den fuktige utpå. Da tørker den som ligger ytterst på kroppen. 

 

Edited by Reinlykke
Link to comment
Share on other sites

Mine favorittsokker i fjellet er Icebreaker, både innersokk og raggsokk. Holder formen i vask etter vask og har ingen gnagsårsømmer. 

 

Backup når de er på vask er noen gamle Norrøna raggsokker. 

 

Ulvang, Devold og Woolpower er på listen av navn jeg husker, og ikke liker. 

 

Men Europris har noen billige halvtykke sokker i viskose ("bambus") med forsterket tå og hæl som jeg er glad i, både som innersokk og alene i turjoggesko.

Link to comment
Share on other sites

Smartwool sokker og Aclima resten, Brynje brukes også, men synes Aclima treffer bedre på pris og funksjon for min bruk. Aclima sin Lightwool serie er helt rå, boksershorts og t-skjorte brukes så godt som hver eneste tur.

 

Brynje varer helt latterlig lenge, hatt mine sett med både netting og netting med ull siden militæret, så det nærmer seg 15 år med kun vanlig maskinvask og såpe, null milo. Fortsatt perfekt passform og følelse på stoffet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå begynner  reinsjakta å nærme seg styggfort dere. Synes det er merkelig stille for skriblerier i denne tråden må jeg si. Må da være flere som skal på reinsjakt?

Sikkert mange av dere som allerede har begynnt å pakke for reinsjakt og fjellheimen. Er hvertfall slik her i huset. En del effekter ligger allerede på stuegulvet og er haket av på utstyrslista. Jeg kan forsikre om at flere effekter kommer til etter hvert som datoen nærmer seg.

 

Lille grønne (rifla) er pusset fri for gruff og skruff, oljet og er allerede klar for ei ukes jakt i fjellheimen.

Eka'n er finslipt, såpass at den glefser etter deg når du går forbi.

Ilsinte patroner er lastet opp med nitroglyserin innvendig, eller var det C4....husker ikke helt.

Sammen med Hornady SST i tuppen burde dette være en dødelig kombo på reinsdyra og sikre knall og fall, OM de skulle finne på å dukke opp i siktet.

20200816_140751.jpg.81028999f8f82201d67fd04b2fc13f10.jpg

 

Var veldig bra med dyr i området første uke i August. Nå er jeg ikke like sikker lengere. Dags-ferske rapporter tyder på at det ikke er mengder med dyr der nå. Vi får se. Pleier bestandig skje noe på reinsjakta vår. Holder jo bare det dukker opp 4 - 5 stk. Hadde vært gilt om man hadde hatt med saftige kjøttlonser hjem til fryseboksen. Der er det fremdeles plass.

 

Jeg har trua. Dette gleder jeg meg til.

Som skrevet før, kan godt hende det kommer en rapport fra reinsjakta vår om godtogveleiukestid😀

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje rota meg til med reinsjakt i år, men finn alltid interesse i å fylgja med på vær og dyretrekk. ( Hardangervidda )

Har vore fast gjest på dyremeldingstenesta til Radio Rauland og seinare Numedalsnet. No har visst Numedalsnet lagt inn årane og meldingstenesta er opphøyrt.

Er det etablert noko erstatning for denne dyremeldingstenesta? Ser det er noko for Nordfjella på FB, men har ikkje funne noko løysing for Hardangervidda.

Link to comment
Share on other sites

Gikk inn igjen med et annet telt. Andre dagen var jeg innpå en liten flokk da jeg fikk se at det var fukt i kikkerten så det var bare å reise hjem igjen. Snakker om jakt med stang ut! 

Nå har jeg fått på, og skutt inn, en gammel 2,5x32 og reparert teltet. Stoler ikke helt på det, men nå er det meldt bedre vær og det andre var for tungt. 

Til Lesja i morgen. 

Tatt bort noe og byttet ut annet så nå er jeg nede på 16,2 kg. 

 

Edited by Haavard
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har man ankommet heimen og såvidt fått igjen hvilepulsen etter siste runde på reinsjakt for i år.

Hadde planlaget ei uke i fjellheimen.

Har også hatt et par viltkameraer stående, strategisk plassert, ved en overgang dyra ofte bruker, for å komme seg fra ett terrengavsnitt, til et annet. En hotspot, virker det som.

 

Det er noe slikt som dette man håper å se i fjellet, når man er på jakt. Et helt fjell fullt av dyr.

Et (dårlig) skjermdump fra fra ett av viltkameraene jeg har hatt stående, som allerede nevnt, oppe i fjellheimen på Hardangervidda, fra medio Juli og fram til nå, sist uke.

Villrein2020.png.015e795456a01072793e0e61e08e9012.png

 

 

Men nok om det. Det første man så da man svingte inn på parkeringsplassen, var denne doningen som sto parkert, lett henslengt halv-veis utpå grasbakken.

20200920_131409_1.jpg.801c47ac55e007faeb6913641c43505d.jpg

Oi oi dette er 4hjultrekkeren sin. Eller er det en 4hjulstrekker?

Nuvel.....nok om det.  Hadde ikke vært feil å ha en slik en stående i garasjen dere.

Når det er skrevet......kan godt hende denne kjerra er mer egnet til å frakte ryper INN i fjellheimen, enn å frakte ryper og reinskadaver UT av fjellheimen.

Ikke overraskende om det ligger igjen deler av denne doniningen her på bakken, når dette rasedyret er ferdig salet opp og klar for avreise parkeringsplassen og fjellet , for så lav var den i hekken.

 

Mann og utstyr er mer enn klare de, for reinsjakt, som dere ser. Rett før avreise brygga.

20200920_133933.jpg.2225efd05fc18345bcc8b77925466ebf.jpg

 

Synes sekken var tung denne gangen, litt for tung egentlig. Eller kan det være at Castor'n har blitt et år eldre. Ikke vet jeg, men uansett ble det et pitstopp med overnatting, på hytta nedi dalen, før siste etappe opp til Schloss Adler, som jeg kaller jakthytta oppe i fjellet. Oooo det gikk tregt opp dere. 1,5 km med brutal stigning. Hverfall føltes det slik, på vei oppover, men opp kom man.

 

Mann og utstyr innstallert i Schloss Adler. Har forresten investert i en snerten propanovn. Kan anbefale den. Helt topp for å holde lunken vedlike i hytta, som er helt perfekt til en person og passe til to personer. Er man derimot tre personer, da blir det fort spisse albuer og for trangt i hytta, så da vet dere sånn ca hvor stor denne kreasjonen er.

Kan forresten anbefale denne propanovnen. Vi ble veldig gode venner etter hvert vi.

Slik så det ut etter installasjon av mann og utstyr. Hjemmekoselig og uorganisert😀

20200921_192438.jpg.7a0f709b0ad9dc100c436b900ad4335d.jpg

 

Denne hytta er strategisk plassert. Er det dyr i området, kommer de på flata/ene på nedsiden av hytta, før eller senere. Man trenger egentlig ikke gå ut for å jakte rein her. Et kort sveip med håndkikkerten ut av vinduet, alternativet ut av døra en gang iblant holder, for å få oversikt.

Rifla er ferdig salet opp borte i kroken den, så om det kommer dyr, er det bare et kort skritt ut på grass-bakken og KLAKK

Reinsjakt på sitt beste😀

 

Slik ser det ut, utenfor hyttedøra vestover. Helt fantastisk utsikt. Mangler bare reinsdyr på bildet, så hadde det vært fullkommet,

20200928_081047.jpg.917f2af0b9ae0ce634d1feaf374b5487.jpg

 

 

Tiden kom og tiden gikk den. Ingen reinsdyr sett. Plutselig en morgen da man skulle ut å pisse, tråkket man rett uti nyfallen snø, med bare bein. Oooi det var kaldt dere😀

Da så det slik ut. Høst forvandlet til vinter, i løpet av noen timer.

20200926_114758.jpg.0ac96b5872a5da77adf2a0b84d5b612f.jpg

 

 

Nysnø betyr sporsnø. Skal si dere denne gutten var klar for jakt på et blunk dere.

Vindtrekken var perfekt nede ved vannet, men hadde ikke gått mange 100meter, før det var tvert imot. Vind i nakken. Ikkje bra. Tenkte at det ville ordne seg, ved å gå langsmed vannkanten, for å legge luktsporet utover vannet. Reinsdyr går normalt ikke på vannet. Hvertfall ikke de jeg har sett og skutt.

Etter kort tid, titta man plutselig rett på en liten flokk reinsdyr. Vi fikk øye på hverandre omtrent samtidig. Var ikke vanskelig å se på de når de fikk værdraget av Castor'n. Menneskelukt må dufte skremmende for et reinsdyr dere. Da ble det fart i de gitt. Innen mann fikk orden på utstyret, var de 300 meter unna. Siktet på et, men rødlampa kom på momentant. Langt hold og dyr i fart er ingen bra kombinasjon.

Da så det slik ut. Dønn ferske tråkk i nyfallen snø.

20200926_102602.jpg.2b505033f0b639edbd26f5321c40cc6d.jpg

 

Optimismen var der fortsatt den. Fulgte på for om mulig å få inn et skudd, men neei. Disse hadde ikke planer om å sette håndbrekket på. Etter vel 1 km i dårlig vind (for meg) snudde de nesa motvinds og rett inn på nabovaldet. Da var den muligheten blåst, men spennende var det, mens det sto på.

Har forresten ikke kommet over at jeg støkte dyr enda. Fordømrade amatørtakter av Castor'n. Man tror jo at alle andre støkker dyr, men ikke en selv, så der fikk selvtilliten seg en alvorlig knekk.

 

Så plutselig fikk man greie på at jakta var forlenget og umiddelbart tilbud av grunneier om å forlenge oppholdet i fjellet. Et tilbud man selvfølgelig ikke sier nei til. Var bare å jakte så lenge man ville, var ordlyden. Var flere løyver å ta av, fikk jeg greie på. Fikk tilogmed tilbud om å bytte hytte. Litt større og litt mer "luksus"

Var bare å sæla på og komme seg avgårde.

Underveis gikk man seg rett på denne helleren. Også den strategisk plassert ved ei slepe.

 

Slik ser helleren ut, som forøvrig er omhyggelig avmerket på GPS'en. Man vet aldri.

20200928_172714.jpg.784b2dcbd76984a664fe8710978b1fdd.jpg

 

Litt heftig å tenke på at akkurat her KAN det ha sittet veidemenn for flere tusen år siden, helt siden innlandsisen trakk seg tilbake, med håp om dyr i bakken. Her har det sikkert vært både lykkerus og dype depresjoner, alt etter som hvilken vei pila pekte, og etter hvert hvilken vei geværmunningen pekte, om dere skjønner.

 

Så var man framme ved siste pitstop på turen. Lægret som hytta kalles. Skal si dere denne gutten var optimist dere.

Også denne hytta perfekt situert i terrenget. Lord Jesus Christ in heaven, for en utsikt, til halve Hardangervidda, virket det som. Oi oi

Slik ser det ut her.

20200930_124248.jpg.fde121e1839f356b90b1b04c1b0902e7.jpg

Blir mye oi oi og Lord Jesus osv, men søkke ta, for en beliggenhet dere.

Kun denne hytta å se langt man kunne se, for å si det slik. Akkurat slik jeg liker det.

For å toppe det hele, fikk man plutselig øye på to Kongeørner, seilende på oppvind fra fjellveggen bak hytta. Den ene noen meter foran den andre. Fikk øyeblikkelig assosiasjoner til to lavtflyvende F35 på tokt uti norskerenna, på jakt etter russisk overtramp.

Med germansk topp kvalitet håndkikkert godt plantet inn i knollen var det ikke vanskelig å få med seg detaljene. Så den ene titta på meg. To sjeler og en tanke. Jeg tok av meg jaktlua og ønsket skit jakt. Fikk et forsiktig nikk i retur. En mektig opplevelse dere.

 

Hadde ikke før innstallert meg på nyhytta, som kom tåka sigende.

Da så det slik ut.

20201001_122726.jpg.d741f2fc4790b485f8c2aaa142363dee.jpg

Smokk tett. Jeg ga ikke opp, men etter 6 dager i tåkeheimen og 10 meters sikt, var det slutt på tålmodigheten. Hadde forresten besøk av mus inni hytta, som holdt et jæskla leven, men når de ville opp i senga, da var det stopp. Mus på besøk i senga KAN være svært så hyggelig det, men det kommer an på settingen. I dette tilfellet var det ikke hyggelig, så human avlivning med et passende vedtre ble den umiddelbare løsningen, så da ble det blod på vedtre i stedet for blod på kniven ut av det.

Dette er nok en tur man vil huske som turen i tåkeheimen og den store tålmodighetsprøven.

13 dager i fjellheimen uten reinsfall har jeg ikke opplevd før😀

 

Om dere ikke vet det allerede, er det bort imot online oppdatering på nettstedet Villerein.no nå, ang hvor dyra befinner seg....og nå står de på nabovaldet selvfølgelig, men det hjelper jo ikke meg, men det var da et ærlig forsøk på å få kjøttlonser i fryseboksen.

 

Er forresten dårlig fellingsprosent på vidda fram til nå, så derfor "online" oppdatering og forlengelse av jakta, for forhåpenligvis å få opp fellingsprosenten, spesielt med tanke på CWD spøkelset, som henger som ei mørk sky over vidda.

 

Dyra har nye å stri med nå der oppe.

Massive insektplager, nedbeiting, fotråte og nå.....CWD spøkelset.

Ikkje bra.

 

 

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet rein et par sesonger nå. Abstinensen er steinhard. Har jaktet elg et par dager nå. Det er ikke det samme.

 

På Hardangervidda føler jeg en helt annen frihet og tilknytning til tusenårs jakttradisjoner. Det er noe spesielt å se ned i forseggjorte skytestillinger for pil og bue, som kunne vært laget igår, midt i hovedtrekkruta.  Der sitter en selv, på passe avstand med rifle og kikkertsikte, og tenker på hvordan de hadde det når jeg fryser litt i GoreTexen og tar varm kaffe fra termosen.

 

Det ligger en veldig fin video av en spanjol på reinsjakt på YouTube. Den fikk virkelig fart på abstinensen min..

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei.

Er det berre Vingelen Sameie som sel reinskort i Forellhogna til utenbygds jegerar? Eg synest prisen dei forlanger er stiv, men kanskje det er moglegheiter for ei jakt på dette platået til ein rimelegare penge? Kven kan ein så kontakta for å kjøpa kort på storbukk?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...