Jump to content

Villreinjakta 2020


Sakoen75

Recommended Posts

På 11.6.2020 den 14.32, rotorhead skrev:

Hei, har fått tilbud om 2 dyr på Eidfjord statsalm. Har bare fri de 4 første dagene. Noe å satse på? 

Du får selge et kort til en som er midere heldig (hint), så slipper du å måtte tenke på å felle to dyr. Så får du det ikke like travelt 😉

Edited by Hufsa
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har man ankommet heimen etter nok et skytebanebesøk dere. Vel...var vel et par dager siden man ankom heimen etter skytebanebesøket da men.

 

Herlig....for å sitere Lars Monsen🙂

Man blir ofte veldig mye lettere å ha med å gjøre og lettere til sinns, etter et skytebanebesøk, eller flere.

Driver og finpusser formen fram mot årets høydepunkt.....Reinsjakta

Både utstyr og mann er vel egenlig rimelig finpusset fra før de, men alt må være på stell og dønn i vater den 20ende August vet dere.

 

Rifla er salet opp og skutt inn på korte hold den.

20160730_154712.jpg.7b66afc06f1357388d5d1d5486fa8431.jpg

 

 

Og skutt inn på litt lengere hold, for den del. Greit å ha alt i orden.

20160820_185012.jpg.93d3cb590a62110fb94cdf39bdb5ad2f.jpg

 

 

Man drømmer om reinsfall, slik som på bildet under, tatt for noen år siden.

Som vi ser, er jaktmodusen ikke skrudd av, selv om det ble flere bukker i bakken.

Denne dama her er rå på reinsjakt.

IMG_3925.JPG.7b6f391c4be09d67cd07f44a7758f62f.JPG

 

 

Eller her....grov bukk i bakken.

Ble masse fine kjøttlonser av denne, som er fortært for lengst. Geviret henger ferdig prekivert på gutterommet. Oi oi det er flotte minner dere.

IMG_2099.JPG.d5844323169db049bdabccd1f52caa78.JPG

 

 

Var forresten flere på skytebanen, som trente litt annerledes og hadde andre mål for treningen, enn vi som etter hvert skal på reinsjakt.

Denne karen drev med PRS skyting/trening og jeg kan informere at her spares det ikke på hverken krutt eller kuler, for å si det slik. Dæven døtte for skuddtakt dere🙂

Både gonger og metallsilhuettfigurer fikk kjørt seg skikkelig.

Da så det slik ut og artig var det å titte på. Denne karen vet definitivt hva han driver med, både på korte og litt lengere hold.

Skal visst være et PRS stevne bare et par klikk unna skytebanen vår, om ikke så alt for lenge, så derfor intensiv trening i forkant av stevnet fikk jeg høre.

20200624_194426.jpg.fb670787690b21d02859bdaafc8142b6.jpg

 

 

Vel det var det jeg hadde å bidra med nå i sommervarmen, i denne omgang.

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Carbonlight'en står i våpenskapet, sur og grinete for at den ikke fikk være med på luftetur til skytebanen. Det klør sikkert skikkelig i tennstemplet på carbon'en, etter å få dradd avgårde skudd mot skivene ild😀

 

Kan godt hende finske-rifla blir med til fjells, men foreløpig er det gamle gode lille grønne (rifla) som er klar(ert) for reinsjakt.

 

Vet ikke om dere har navn på riflene deres, men jeg kaller favoritt-rifla for lille grønne.

 

Lille grønne har vært med på det meste av reinsjakt og en god del annen jakt for den del, så det tar litt tid å la den stå igjen i våpenskapet, til fordel finske-rifla, når en stryker til fjells😀

Dere vet hvordan det er med gamle gutter......ting tar tid😀

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser meg nødt til å gå til anskaffelse av en jervenduk, det står som "sterkt anbefalt" på pakkelista til opplæringsjakta jeg skal på i månedsskiftet August-September. Men hvilken jervenduk/fjellduk ville dere hatt med på reinsjakt? Det er jo så voldsomt mange varianter, jeg vil helst kjøpe en god "allrounder" som fungerer til litt ulikt vær (og tur, for kommer ikke til å bare bruke denne på reinsdyrjakt). 

 

Må også gå til anskaffelse av ny kikkert, tror jeg satser på en Vortex Diamondback HD 8x42, om ikke noen her har testet den opp mot Nikon Monarch 5 i 8x42 til en hakket høyere pris, og mener at Nikon er veldig mye bedre. 

Link to comment
Share on other sites

På 2.7.2020 den 18.53, Grønnskollingen skrev:

Ser meg nødt til å gå til anskaffelse av en jervenduk, det står som "sterkt anbefalt" på pakkelista til opplæringsjakta jeg skal på i månedsskiftet August-September. Men hvilken jervenduk/fjellduk ville dere hatt med på reinsjakt? Det er jo så voldsomt mange varianter, jeg vil helst kjøpe en god "allrounder" som fungerer til litt ulikt vær (og tur, for kommer ikke til å bare bruke denne på reinsdyrjakt). 

 

Må også gå til anskaffelse av ny kikkert, tror jeg satser på en Vortex Diamondback HD 8x42, om ikke noen her har testet den opp mot Nikon Monarch 5 i 8x42 til en hakket høyere pris, og mener at Nikon er veldig mye bedre. 

 

Jeg trives veldig godt med en uforet fjellduk fra Helsport...  Fungerer veldig fint som poncho med sine armer og hette. Den er liten og lett men samtidig "god og varm" å ligge i forutsatt at en kledd seg rett under...  Er også fin å slakte på og pakke inn kjøttbør i, bare å skylle når den er full av blod og gris:)

 

Bruker også en Diamondback (vel og merke 10x42, men ikke store forskjellen på 10 og 8) fungerer som bare det :) Godt kjøp!

 

  

 

 

 

 

Edited by 40årskrisa
Link to comment
Share on other sites

Da er det knappe 6 uker til årets høydepunkt. Har vært heldig med trekningen i år og fått simle + kalv i både Lordalen og Dalsida Vest. Så da har man gode muligheter uansett hvilken vind det er.
For ikke med meg jaktstart da jeg er på jobb fram tom 25.aug, men fri resten av jakten.

Har en ting på innkjøpslisten før årets jakt, det er en jaktbukse. Investerte i en Swazi anorakk i fjor som jeg var veldig fornøyd med.
Hva anbefaler dere av jaktbukse?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Swazi har en bukse for uværet men den er nesten å regne som en regn bukse. Ingen lommer eller lufte åpninger, men holder meg tør har joggebukse snitt så den er løs og god. Men noen allround bukse er det ikke, laget i samme stille stoffet som jakka så fin å smyge i eller skogs-jakt. 

Kjøpte i år Norrøna sin Recon bukse til mer allround bukse, den har alt en fjell-bukse bør ha, lommer, lufting, stramming/justeringsmuligheter oppe og nede, belte hemper (store og små) og noe jeg personlig liker er seler. Snittet er mer atletisk så jeg måtte opp en størrelse for å få en løsere passform som jeg liker i tur/jakt bukser.

 

Personlig er jeg usikker på hvilken jeg har som favoritt skulle jeg bare ha en uværs bukse i jakta. Swazi har plass til (mye) ekstra klær og er enda ikke stramme, greit når det er surt og kaldt.

Norrøna er mer laget som en vanlig tur bukse med sine pluss og minus.

 

Nå er begge svindyre så det finnes sikkert like gode bukser i andre merker og prisklasser.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding.
Ja har sett på den Swazi buksen, men såg som du nevnte at det ikke var lufte muligheter. Det er noe jeg trenger da jeg blir varm av å bare sitte i ro ;) 
Den Recon buksa har jeg sikla lenge etter. Men ser det er litt delt på tilbakemeldingene på Norrøna sine sider ang om den er vanntett eller ikke. Skulle tru til den prisen at den holder vatnet ganske bra unna ja..

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, jegerak skrev:

Men ser det er litt delt på tilbakemeldingene på Norrøna sine sider ang om den er vanntett eller ikke. Skulle tru til den prisen at den holder vatnet ganske bra unna ja..

 

 

Tror mange av de negative omtalene tror at Gore-Tex er magisk og som å gå med noe som puster/ventilerer 100%. Klarer fint å gå meg svett i en tynn ull t-skjorte men det betyr ikke at den ikke puster. Resultatet blir enda verre i noe så tett som Recon dressen. Er ingen netting eller stoff som kan absorbere svette i Recon dressen så en må kle seg riktig (som du sikkert vet). Personlig går jeg skjelden med mer en brynje under skall-dressen og kler på meg når jeg sitter stille. 

Kuiu har en hybrid dress med membran på utsatte steder, skuldre, bryst og armer på jakka. Fra knærne og ned og rumpa har membran på buksa. Egentlig veldig greit system.

Bruker Kuiu buksa ofte i jakta og drar frem Swazi buksa hvis det pøser ned.

Håper å spare vekt med en bukse i fjellet med å velge Recon.

https://www.kuiu.com/on/demandware.store/Sites-kuiu_ca-Site/en_CA/Product-Variation?pid=40014&dwvar_40014_color=Caribou

Link to comment
Share on other sites

Ja vekt er vesentlig på reinsjakta. Sjøl gått til innkjøp av egen reinsjakt børse ( Browning X-bolt superlight), med Neopod 2-fot, SG5900 sekk. Merka stor forskjell i fjor at egenvekten var betraktelig lavere enn tidligere år. Har muligens en litt for stor kikkert 10x56 som jeg kunne spart litt vekt med å tatt en mindre kikkert, men etter at den fant en gullbukk for meg i 2017 4-5km unna så tør jeg ikke annet å bruke den :=)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå nerder vi på litt. Hva er vekta på Browningen? Min sauer 202 med en 1.7-10x42 Meopta kommer på 3.22kg egentlig fornøyd med det. Men ser det er mye lette rifler som er å få kjøpt.

SG sekk er på ønskelisten når jeg må ha ny sekk.

Edited by Sakoen75
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm, det var det da. Jeg veide den jo i fjor når jeg fekk an. Har Zeiss V4 3-12x56 på an(ja vet den e i største laget for reinsjakt, men kjekt å ha en backup rifle til hjortejakten) også en liten Hausken demper på(husker ikke størrelsen i farten). Trur totalt vekten med alt på var ca 3,2-3,3kg ca. Kan dobbelsjekke når jeg kjem hjem fra jobb om 2 ukers tid.
Ikke den letteste børsepakken jeg bære på, men vesentlig bedre enn gamle tikkaen på ca 5,3kg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/2/2020 at 6:53 PM, Grønnskollingen said:

Må også gå til anskaffelse av ny kikkert, tror jeg satser på en Vortex Diamondback HD 8x42

Jeg kjøpte en meopta optika 8x42. Den koster ca 4000 og er ifølge KikkertSpesialisten i Trondheim den beste kikkerten under 6000. Veldig fornøyd!!!

Link to comment
Share on other sites

På 12.7.2020 den 14.51, moviken skrev:

Noen her som har erfaring fra Røldal ?

Lurer på det samme. Aldri vert på Reinsjakt, og har trekt 2 dyr i Røldal..
Hvis jeg har klart å trykke riktig inne på dyreposisjoner, i aktuell periode fra ifjor, er det mest gunstige området også det området som lengst mulig fra en veg det går an å komme.
Hvis noen går i planer om og ferdes der, eller har erfaring derfra, ta gjerne kontakt! ev. også på PM :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har også fått kort på Røldal, ikke jaktet der før, men var på Ullensvang i fjor Det grenser mot Røldal. Er nok best sjanse til å se dyr helt nordøst i terrenget. Jeg skal fly inn til Hellevassbu, hvis noen vil være med å spleise på helikopter inn er det bare å sende en pm. Pris ligger vel på ca 4500-5000. 

Link to comment
Share on other sites

Vedr. Røldal. 
Dei seiste to tre åra så har området rundt nupsegga -sandfloegga vore brukbare i starten av jakta. Absolutt ikkje dumt område i år ettersom jakta er kun bukk /fritt dyr.

Videre så er som observert nord-øst eit godt område. Eg hadde heller flydd til Urevatn og jakta i snippen rundt der.
Du kan også bruke båt/beina dine inn frå øst. Det har eg gjort mang ei gong.

Meeen jakter du i starten av jakta så er dyra mykje meire spredt ut, særlig bukk og helst dei store😉

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Folkens, jeg har fått tilbud om 2 kort på opdal renkompani sitt område på Hardangervidda, fritt dyr og bukk over 2,5 år. Abstinensene er uutholdelige og behovet for reinskort tilsvarende store. Spørsmålet er om jeg skal slå til på dette tilbudet eller ta sjansen på at det dukker opp noe eksempelvis i områdene rundt snøhetta litt ut i jakta. I år er planen å ha med meg en kamerat som ikke har jaktet reint før og ønsket om å i alle fall få se rein er derfor ekstra stort. Er det noen som har erfaringer eller informasjon de vil dele fra dette området så tas dette i mot med stor takknemlighet 😁 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, moviken skrev:

Opdal renkompani er vel i Nore og Uvdal .Kjenner ikke dette terrenget veldig godt ,men er det sør for Lågen bør det være gode muligheter.

Tusen takk for svar! :) Klarte ikke å si fra meg denne muligheten så da ble det kort på meg gitt 😁  Forventningene om en fin tur på fjellet er større enn forventningene om kjøtt i sekken, men jeg får si som Ole Brumm - Ja takk begge deler 😁😁

Link to comment
Share on other sites

Ja folkens, nå drar det seg mot jakta, og godt er det.. I år har jeg vært heldig og fått kort på fritt dyr + vaksen bukk på Hardangervidda i Røldal SA, og fritt dyr i hele Rondane Nord. Noen her som er godt kjent i disse terrengene, særlig Rondane, og som har noen tips og erfaringer, eller noe nyttig lokalkunnskap å dele? Begge områdene er helt nye for meg, så alle innspill tas i mot med takk!😄

Link to comment
Share on other sites

Da er man hjemme igjen etter ca eiogeihalv ukes opphold i den norske fjellheiemen, nærmere bestemt på Hardangervidda.

Dro opp for å slappe av, fiske og ikke minst titte etter reinsdyr. Begynner å nærme seg datoen nå vet dere, så det gjelder å ha alt på stell. Hverfall en del på stell😀

Ble en god del tråkking ut av det og en god sveiv innpå vidda synes jeg.

Om dere gidder og holder ut skribleriene, kan dere være med på tur i høyfjellet.

 

Det som forundrer meg hver gang, er mengden med utstyr, som bare eser ut og øker, år for år.

Noe som også ble grundig kommentert av båtfører før avreise brygga😀

Slik så det ut da. Lastebil på lastebil med lass, for å sitere en kjent trubadur

DSCN2300.JPG.a4df56b74ecab3754e1ca7239b079529.JPG

 

Nuvel....hadde ikke før etablert basecamp, så kom regnbygene, som sto i kø.

Da så det slik ut, utenfor lavvo'n

20200717_202732.jpg.e2aba46a36d905acee9789a33730de16.jpg

 

 

"når det er kaaalt om vinter'n, så fyrer vi med ved. Da sitter vi ved omma....og tiner kælle kneer

Fritt sitert Vaselina Bilopphøggers

Ble etter hvert veldig lunt og trivelig inne i lavvo'n, ca 200 varmegrader eller noe sånt, vil jeg tro

Da så det slik ut. Dere kjenner dere sikkert igjen.

Fyrer med ved....våt ved😀

20200718_105335.jpg.5d40ead63637d2f1312dcd746da98862.jpg

Kjente etter hvert at tærne krøllet seg nedi crocs'ene. Sikkert tegn på at man trives med situasjonen.

Svært så hjemmekoselig og uorganisert så det ut, ser jeg nå.

 

 

Så kjente man plutselig at det begynnte å rykke i den berømte fisketarmen.

Da måtte man bare ut i høljregnet, for å prøve markfiske. En meget klok avgjørelse, som dere ser.

Tre flotte fjellørretter ble vippet opp på land og rett i panna. Kortreist og sunn mat

mao😀

Nam nam, disse smakte godt.

Lavvoliv, det er saker.

20200717_225249.jpg.4a4bc01227eaa159ce2e35059a1cc445.jpg

 

Morgenen etter var alt så meget bedre, som det heter, også været.

Da måtte man nyte morgenkaffen på liggeunderlaget utenfor lavvo'n må vite.

Holdt på å sette kaffen i vrangstrupen gitt, da man plutselig så rett på 2 reinsdyr oppi bratta.

De sto med snutegrevet godt plantet nedi snøen for å unngå de værste insektplagene...og for å kjøle seg ned.

Her er de ca 800 meter unna.

20200719_124238.jpg.c574b9e79ba6687bfb1bd8148c36895f.jpg

 

Dette så svært så bra ut. To villrein rett i nærheten av basecampen a gitt.

Da var det bare å sæla på og komme seg til fjells.

 

 

Joda man kom seg etter hvert opp til jakthytta, Schloss Adler som jeg kaller den, uten sammenlikning forøvrig. Måtte ha mange pauser opp bratta.....og da mener jeg bratta.

Skikkelig bratt var det. Går litt tråere for hvert år merker jeg, men man kom opp til slutt.

Schloss Adler, det er hytta si. Strategisk situert, med fantastisk utsikt både i øst, syd og vest, for å si det slik. Er det det dyr i området, ser man de herfra, før eller senere. Lita, intim og praktisk innrettet. 3 vedpinner i ovnen, så er hytta varm. Helt topp.

 

Schloss Adler

IMG_1117.JPG.0b268c2da06e47fd81f8d83823af3433.JPG

 

 

 

Det er uvanlig mye snø i fjellet i år synes jeg. Lå ca 40% snø igjen, så det var lett å scanne vidda for dyr og lett å "spore" Om det blir dyr under sekkelokket i løpet av jakta, er det ingen problemer med å holde kjøttet kjølig, adskillige dager. Bare å grave det ned i ei snøfonn.

Vakker, vill og utemmet natur, akkurat slik det skal være. Området burde vært vernet for alt av inngrep, mener nå jeg.

DSCN2358.JPG.bbdff2db02057e0559ef5a294c9da89b.JPG

 

 

 

Ang fantastisk utsikt. Det hender man må doddelideise, dere vet.

Her er utsikten fra utedassen på Schloss Adler.

Her kan man tenke store tanker, dri.....e og titte etter reinsdyr samtidig, så gå aldri ubevæpnet på da....s på denne hytta. Skriver av erfaring.

Fantastisk utsikt, som allerede nevnt. Blir aldri lei av den utsikten.

DSCN2407.JPG.b615bbb3e4ebd7ebc4fa700ef22e9c89.JPG

Nesten så man kan være fristet til å leie ut utedassen under tittelen:

Enseters utedass til leie, med fantastisk utsikt til fjellheimen, lys og luftig.

Litt trangt muligens, men det er mulig å overnatte der (sittende) og man er evt garantert en opplevelse rikere😀

 

 

Jeg nevnte mye snø i fjellet. Vel....her ser dere et bilde som beskriver snømengdene som er....og ikke minst har vært, i fjellet denne vinteren.

Snødybden i brekket her er ca 6 meter. Skal sies at jeg ikke var ute på kanten og målte med tommestokk. Kan godt være 1 meter mindre eller 2 meter høyere, men høyt og bratt var det.

DSCN2424.JPG.0a90e3e66c48423869f0127b7a1386f9.JPG

Nesten så man kunne tro man var på Svalbard, evt ser på filmen Orios Belte.

Om man spilte vignetten i Orions Belte i samme slengen, ja da hadde dette bildet glidd rett inn😀

 

 

Reinsdyrtitting ja.....det viste seg etter hvert å bli en skikkelig utfordring å finne reinsdyr a gitt.

Som allerede nevnt, med de snømengdene fremdeles liggende rundt om i fjellheimen, burde det være enkelt å spotte dyr, men nei. Så ikke ei eneste klauv, for å si det rett ut. Første gang jeg har vært i dette området, uten å se dyr sommerstid, så det var litt av en nedtur.

 

Det nærmeste man kom å se reinsdyr, var blant annet disse sporene på snøen. De var ikke der da jeg gikk opp, men de var der da da jeg kom tilbake. A close call, som det vel heter på engelsk.

Slik så det ut.

DSCN2434.JPG.3ff17fa40532fef42465f67008022646.JPG

Ikke det beste bilde tatt av et reinsdyr-spor......etter en bukk, men det får duge.

Tilfeldigvis satte jeg igjen et par vilkameraer strategisk plassert i området, ved en overgang/slepe dyra ofte bruker, for å komme seg fra ett terrengavsnitt, til et annet, så får vi se hva som dukker opp på SD kort/ene etter endt jakt😀

 

Det er jo slikt som dette man drømmer om å få nærkontakt med da vet dere.

Aller helst flere enn en.

Grov bukk i mektig natur. Dette bildet er tatt for noen år siden på samme snøfonna som på bildet over.

IMG_1870.JPG.b52d95d3a46dfd0e113ce68a894609dd.JPG

Denne bukken er levende, bare for å ha nevnt det, selv om han ser litt slakk ut i bøssingen. Sikkert mett og trett. Da passer det bra med en powernap på snøfonna.

 

Nuvel......de få ferske spora og slepene jeg observerte ville alle som en, samme retning.....sydover.

En telefonsamtale senere, vel den samtalen bekreftet mistanken at en god del dyr sto sør for Schloss Adler (jakthytta) så da vet man det.

Meeen dere vet hvordan det er med reinsdyr. De kan bevege seg langt på et døgn eller to, spesielt på rette værdraget. Om de er litt støkt i tillegg, ja da går det styggfort unna. Det er jo slettes ikke sikkert de er syd i området den 20.08 vet dere.

 

Fra reinsdyr til rev....hadde et ørlite håp om å få se Fjellrev. De skal jo være der, men nei. Ingen fjellrev observert.....eller annen rev for den del. Når det er skrevet, hadde jo med litt hundepellets jeg vet dere, som ble spredd utover foran viltkameraene, så da får vi se om fjellreven dukker opp der😀

 

Observerte ikke 4beinte på turen, bortsett fra de to reinsdyra innledningsvis, men så spor etter elg, hjort og rådyr nede i dalen, i tillegg, så om man er skikkelig snørrheldig, kan man oppleve å se rein, elg, hjort og rådyr i samme smellen, oppover i dalen på vei til Schloss Adler, men da må man nok ha skikkelig tur.

 

Det nærmeste man kom reinsdyr-observasjon, var rypeobservasjon/er, men det er så langt unna reinsdyr at det gjelds ikke.

Var forresten ikke mye rype å se heller. Så 3 kull tror jeg det var, med ca 3 - 4 kyllinger i hvert kull. Helt motsatt av i 2018 da var det ryper bak hver stein bortetter.

Forsiktig uttak anbefales, hverfall i dette området

 

Legger ved bilde av sommersløv fjellrype. Ingen ting å utsette på kamuflasjen som vi ser. Ingen tvil om at rypa er perfekt tilpasset habitatet de lever i ja.

DSCN2341.JPG.d5707037d56591719e0008fe850f5781.JPG

 

 

Vel...det var det jeg hadde å meddele. Ble litt mer fisking etter retur lavvo'n, blant annet disse på bildet under.....og en del andre, som ble med hjem og koser seg i fryseboksen. Blir en del fiskemiddager ut av de, utover høsten

 

Nå er ikke dette et fiskeriforum, så om moderator synes det er aldeles upassende å legge ut bilde av ferdig prekivert ørrett, så er det bare å fjerne bildet.

I dag skal det aller helst gå i catch and release, noe jeg personlig ikke skjønner hensikten med i det hele tatt, men det er meg.

Her er bildet.

20200718_174353.jpg.d7decd5ba36ce2ad875c94e0d94a9d8e.jpg

 

Takker for at dere hang med på fjellturen. Håper at dere ikke ble alt for kje og lei

fjellheimen og skriveriene. Kommer nok flere innlegg utover, spesielt om det blir reinsdyrfall ut av det.

Kommer uansett til å ta med grovmaskede kveitegarn til fjells i jakta, slik at om det ikke blir rein i siktet, kan det bli reinsdyr i kveitegarna

Garantert fangst:D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål Haavard, som er enkelt å svare på.

Lavvo'n er der fordi rett ved siden av er det et knakenes godt fiskevann, så derfor basecamp i skogen.

Er også greit å lade batteriene, før avgang Schloss Adler (jakthytta) har jeg erfart flere ganger.

Vi snakker om litt avstander her da. Er jo litt lengere enn å skræve ut på trappa for å hente posten, når man skal opp til jakthytta både i avstand og høydemeter.

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

På 11.7.2020 den 23.42, Haavard skrev:

Er det noen som vet om en bra regnbukse? 

Den skal være lett, tåle å krype uten å gå lekk, og ikke være for dyr. 

 

Det ble denne:

Mountain Equipment's Zeno Pants - Offers lightweight durability - We've singled out Mountain Equipment's Zeno Pants as one of our top recommendations because they offer great waterproofing and breathability, all under the £100 price mark. It's made from a combination of lightweight yet durable fabric which gives them a small pack size yet still offers a 3/4 zip for easy access over boots and layers.

 

234 gram (XL) og 800 kroner som får være aksebtabelt. Krypingen  kommer jeg tilbake til om det blir ren og rein samtidig...

Link to comment
Share on other sites

Som Castor sei, no nermar det seg! Og i år skal eg og prøve meg. For fyste gong. 

 

Kva ammunisjon bruker folk flest på Reinen? I pr har eg tenkt å prøve enten 180gr federal fusion trophy Bonded eller 150gr ttsx på hjorten, men er desse eigna til rein og? 308w fresten.

Jada jada, eg veit der er eit hav av trådar om kulevalg allereie, men kor monge gongar har eg ikkje vårte fortalt att kula er viktigare enn ammunisjonen osv?. 

Link to comment
Share on other sites

Årets pakkeliste, kjør debatt:)

 

 

På kroppen:

·         Liner sokk

·         Ullsokk

·         Jaktstøvler

·         Jaktbukse

·         Ull boxer

·         Ull trøye

·         Caps

 

Klær i vanntett pakkepose for å ha i sekken hver dag

·         Liner sokk

·         Ull sokk

·         Ull longs

·         Ull trøye

·         Ull genser (RAV)

·         Buff

·         Hansker

·         Ytterjakke

·         Lue

 

Annet pakket for å ha med i sekken hver dag:

·         Fjellduk

·         Myggnett til caps

·         Våpen

·         Ammunisjon

·         Kikkert

·         Avstandsmåler

·         Kart

·         Kompass

·         GPS

·         Leatherman

·         Tollekniv

·         EKA Swingblade

·         Hodelykt

·         Kopp

·         Jaktkort

·         Våpenkort

·         Jegerkort

·         Leieavtale

·         Jaktradio

·         Reserve batteri gps og hodelykt

·         Taustump

·         1 rull dopapir

·         Førstehjelpsutstyr

 

 

 

I sekken tilbehør (egen pose som legges igjen i hytta)

·         Boresnake

·         Våpenolje

·         Tape til demper

·         Oljelapper

·         Sovepose

·         Tannbørste

·         Tannkrem

·         Såpe

·         Hånduk

·         Ull t-shirt

·         Longs

·         Viltsekker

·         Reservebatteri hodelykt, jaktradio, og gps

·         1 rull dopapir

·         Sovepose

 

 

Nei, jeg har ikke glemt maten;) 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by 40årskrisa
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, 40årskrisa said:

Årets pakkeliste, kjør debatt:)

 

Bra post! Jeg pakker for årets reinsdyrjakt selv, første gang jeg er med på dette. Min utstyrsliste er veldig lik din.

 

Har brukt alt for mange dårlige sokker oppimellom på tur, hvilke liners og ullsokker er du fornøyd med til flere dager i fjellet? Burde vel også få kjøpt meg noen ull boksere også, men det er så veldig mye dyrere enn andre boksere, og jeg har så mye annet jeg må kjøpe inn :D

 

Jaktbuksa mi er også ganske varm, tenkte å bare kjøre Brynje netting topp og bunn under klærna, det vil jo føre til mer lufting og samtidig mer varme. Usikker på om jeg bør ha netting + ullundertøy, eller bare ullundertøy om det blir litt for kaldt med bare netting. Brukte en Leaf Alpha skalljakke fra Arcteryx samt netting under sist jeg var på høyfjellet, og det holdt varmen bra, selv i enormt mye vind. 

 

Samt, fjellduk. Har spurt noe om dette på forumet før, men hva tenker dere, standard fjellduk uten foring, eller Jerven Hunter med foring? Standard Jerven er jo mye letterere og mindre å ha med seg, Hunter tar jo mer plass og veier mer. Men jeg har ikke erfaring med noen av delene. 

 

Edit: Jeg har også med hørselvern. Sordin Supreme Pro, usikker på hvor mye jeg kommer til å faktisk bruke det, men tanken er der. Selv om mange gir blanke og mener det er ok, selv med lyddemper på rifla på vidda kan det fortsatt skade hørselen din. Kommer kanskje til å heller prøve å putte i noen Surefire EP-7 om jeg ikke drasser med meg Sordinsa rundt halsen, noe jeg sikkert ikke ender opp med å gjøre. 

Edited by Grønnskollingen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...