Jump to content

Villreinjakta 2020


Sakoen75

Recommended Posts

"Ble ikke skutt V-rein av meg" heller i 2019, av den enkle grunn at jeg, som vanlig, ikke var blant de som ble uttrukket til jaktkort.

 

Med et seint LS på Elverum, kan det faktisk passe godt med reinsjakt i "rette" tida. Må prøve å få kort på privatvald, eller utnytte "kjennskap og vennskap" maksimalt, så kanskje er jeg et-eller-annet sted i fjellet i slutten av august.

Link to comment
Share on other sites

Fikk 3 rein i Snøhetta i 18` og 19`, 100% uttelling. I år har jeg fri fra 20 aug - 18 sept så må vel satse i år også. 

 

Har fått skrudd inn 6,5x65 RWS løpet i reinsbørsa nå, så da blir det litt ekstra rekkevidde mot 40cm 30-06 løpet som ble brukt nå i 2018 og 2019. Er såpass tulling at jeg har kikkertsikte på 900 gram på reinsrifla, men uttellingsmessig har det betalt seg stort for meg med den ekstra rekkevidden det gir. 

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke jaktet før i slutten av jakta pga jobb i 2019. Håper på tidligere start for meg i år og at jeg får meg kort i god tid. Lærdommen fra i fjord må være å bære "tungt" et kort stykke og slå opp teltet og jakte med lettere sekk med kun det nødvendige. "Jaget" rundt på vidda med utstyr og mat for 5-7 dager i sludd og regn, planen i år er mer "hygge" i leiren og heller ha teltet på samme plass og litt mer komfortabel jakt. Er sugen på å bytte til lettere sekk og sovepose i dun som er litt varmere men får se, koster jo flesk i denne kategorien. Håper også å få tatt en kosetur i terrenget før jakta det hadde også hjulpet betraktelig.

 

Link to comment
Share on other sites

Bare å glede seg til årets jakt!

 

Var førstegangsjeger i 2018. Da ble det 11 dager, 13 mil og nesten 7000 høydemeter før jeg skjøt en kalv like ved parkeringen😆 I 2019 ble det «enklere» med bukk på åpningsdagen og en kalv på tur nr to. Fikk tre-års kontrakt på dalsida øst i fjor så da er kort i år og neste år «bankers»! 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Var førstegangsjeger ifjord.

Takket være mye innput fra erfarne villreinjegere  i dette kammeret så endte det med kjøtt i fryseren. 

Det beste tipset jeg erfarte var og finne en egen flokk/dyr du kan jobbe uforstyrret på. 

Håper jeg er like heldig iår og får tildelt kort😊

 

Edited by somarro
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

@HaavardEr det bedre at folk tasser innover veien? Er blitt veldig masse greier, folk kjøres inn/ut med buss, viewpoint ligger midt i reinstrekk og folk går 3kant tur fra kongsvold via reinheim til snøheim og busser ut igjen. Er på ingen måte mot ferdsel, men usikker på hvordan man skal håndtere dette. Og hva med jegere, skal de underlegges samme restriksjoner? For egen del har jeg ikke gidda vært på den sida etter det ble slutt på biltrafikk innover, men det har mer med personlige preferenser å gjøre. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke mange orker å gå spesielt langt. De som er virkelig interesserte går allerede idag og jeg syns ikke de skal stenges ute. Derimot kan gjerne alkoholturistene på Snøheim få noe annet å gjøre. 

Bussen som går i skytteltrafikk hele dagen bør begrenses. Et bra kompromiss hadde vært om den fikk kjøre fra mørkets frembrudd til midnatt. 

(Villren)jegere skal ikke ha restriksjoner siden vi er der på jobb. (Men siden bussen ikke går før det blir mørkt må vi også vente...) 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
17 timer siden, somarro skrev:

Lesjaskog - Snøhetta vest. 

Simle+kalv. 

Må ha griseflax for og få tildelt kort 2 år på rad😂

Har ikke fått kort på Lesjaskog før hvis det var noen som var i tvil. 

Bare heldig å bli trukket ut 2år på rad. 

Edited by somarro
Link to comment
Share on other sites

Jeg var der to ganger i 2016. Så en bukk på lang avstand. Det er knudrete og tunggått terreng.  Knudringen gjør også at jeg tror det er vanskelig å oppdage dyr om de ikke er mange eller løper. 

Best (minst dårlig) syns jeg det var å ta toget fra Haugastøl til Hallingskeid. Alternativet er å kjøre opp fra Osa på en smal og svingete, men asfaltert veg (mener jeg å huske). 

Jeg har valgt å ikke søke der etter det. Får du ikke annet kan du kjøpe et simlekort i mye bedre terreng på Finn for samme pris. 

Edited by Haavard
Link to comment
Share on other sites

Et lite minus med veien opp fra Osa er at endel tur folk benytter seg av den og noen hytter som kan leies. Men samtidig så kan du utnytte det og la de lede dyrene din vei hvis du utnytter vinden, aldri så galt at det ikke er godt for noe. Nok plass til alle. Hyttene kan du jo også bo i. Terrenget er veldig opp og ned så sikten begrenser litt, blir mye død soner men det gjør det litt spennende også. Fine fiskevann og ikke noe problem med å finne vann.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har fått tilbud om kort på simle/ungdyr på Knutshø. Noen som har erfaringer fra dette terrenget? Kun jakt på Tynset delen første uke, deretter hele Knutshø unntatt Folldal. Hvordan er muligheten for dyr i dette terrenget?

Link to comment
Share on other sites

Det er lenge siden jeg hadde Tynsetkort, men den gangen var det vanskelig å få noe der, tror jeg fikk det til ett av tre år. Nå som Oppdal er med øker mulighetene betydelig, selv om det er Folldal som er den store kommunen. (Har det noensinne blitt skutt noe i Rennebu?) 

I fjor var det vel så lite dyr utenfor Folldal at de måtte forlenge jakten for å få en akseptabel avskyting.

Hadde jeg fått Tynsetkort med dagens betingelser hadde jeg absolutt tatt det, ihvertfall om jeg hadde fleksibelitet og kunne reist når vinden står rett. 

Edited by Haavard
Link to comment
Share on other sites

På 15.5.2020 den 21.02, hunter boy skrev:

Hei!

Har fått tildelt jaktkort på fritt dyr + bukk i Ulvik, Hardangervidda Osafjellet. Noen som har jakterfaring og tips og dele fra området. Greit å forhøre seg litt før man punger ut.

Ikke bruk mye tid på Osafjellet ,vent til det blir samjakt i NF .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...