Jump to content

Nyeste medlem til nå


bjarneo

Recommended Posts

Heisann! Jeg er 42 år og har akkurat gjennomført jegerprøvekurset, eksamen om ei uke. Ut over opplæringa på kurset, har jeg veldig lite skyteerfaring. Noen runder med øvelsesskyting med 308w på Bjørnøya, og ellers litt salong.

Selv om investeringa neppe kommer med det aller første, tenker jeg jo å se litt på ulike våpen for å vurdere. Har i utgangspunktet god tilgang på våpen  for trening i familien, men har også litt utfordringer med det. Saken er at jeg er høyrehendt, men i praksis blind på høyre øye. Så jeg må skyte links. Men ideelt sett ville jeg jo hatt sluttstykke/hevearm på høyre side, siden det faller meg mest naturlig. Antar uansett at det er såpass uvanlig at det nok er like greit å gå for "vanlig" links. 

Ut over at jeg er i besittelse av et elgvald, har jeg egentlig ikke landa på hva jeg anser som mest aktuelt å jakte for egen del. Storfugl og rev er vel det jeg tenker på først og frest - i tillegg til å bli en del av jaktlaget på elg. De andre storviltene er jo også interessante, selvsagt, og sikkert også gås. Det er mye som virker spennende, så det blir vel også litt avgjørende hva forskjellige kompiser jakter.

 

Uansett - siden jeg er helt fersk, så vil jeg jo gjerne bruke mye tid på skytetrening, og da hadde det vært veldig fint å ha tilgang på linksvåpen. Har ikke hørt med den lokale JFF om de har linksvåpen til utlåns på banene ennå, så det kunne selvsagt være et alternativ. Det beste hadde nok uansett vært å ha godt tilpassede våpen, så før eller siden må jo investeringa komme :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

I forhold til å bestemme hva slags oppsett (links/riktig) du skal ha på rifle etc, ville jeg prøvd å skyte links med en std høyrerifle for å teste hva som er best for deg. Kjenner flere som antar de må ha links eller recht, men når de prøver ser de at de får til noe annet. Så greit å prøve, utenom ladegrep er det på mange moderne våpen liten forskjell på sidene å skyte fra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Velkommen til forumet!

I forhold til å bestemme hva slags oppsett (links/riktig) du skal ha på rifle etc.........

Tusen takk! :)

Ja, jeg har vært inne på den tanken også - særlig når det gjelder rifle. Men på lerduebanen fikk jeg beskjed av instruktøren at jeg hadde litt for mye vridning, og at det garantert kom av at jeg skjøyt links med "vanlig" hagle. Så tenker kanskje at det er spesielt viktig/praktisk når det kommer til hagle med over- og underløp?

 

1 time siden, amatør skrev:

Det finnes montasjer for kikkertsikter som gjør at man kan skyte fra høyre skulder, og sikte med venstre øye.

 

Dette virker jo genialt - aldri hørt om dette før (kanskje ikke så merkelig). Og så lærte jeg at jeg er kryssdominant :) Tusen takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt utvalg av linksvåpen på markedet, det er ingen problem å kjøpe ei rifle eller ei hagle som er "speilvendt", og det er heller ikke noe problem på bruktmarkedet. Tilpasning av venstreøye sikting på høyrevåpen, eller linksifisering av høyrevåpen er nødvendig for enkelte, typisk erfarne, eller gode skyttere som må bytte øye.
Når du begynner "fra scratch" så begynn links, det vil spare deg penger og styr og customgreier og feil på grunn av det. 

 

Det er etter min erfaring nokså enkelt å "skifte side" og om du ikke engang skifter, men begynner den veien, så vil det neppe være et problem.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tips - det høres jo fornuftig ut. Jeg skal jo i praksis lære meg det fra scratch, og er i utgangspunktet generell tilhenger av "Keep it simple, stupid". Færrest mulige feilkilder vil jo være å foretrekke. Det er uansett en jungel av muligheter, og mye å sette seg inn i for å ta gode valg. Siden jeg før eller seinere kommer til å arve en plass i et elglag, ser jeg også for meg at rifla sannsynligvis kommer til å ha kaliber .308w. Lurer jo også på om kanskje 6,5x55 er et godt alternativ, eller om det er like greit å gå for .308w med en gang. 30-06 er muligens overkill for alt annet enn elg, hjort og rein?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

det høres jo fornuftig ut.

Det er jo ikke sikkert det er like fornuftig for alle - men jeg skadet høyrehånda nokså grundig for mange år siden - og jeg måtte jo skyte. Og da var links eneste alternativ. Det gikk igrunnen greit, jeg ble ikke like rask som før, før jeg fikk snudd tilbake igjen, men det hadde nok kommet. Idag skyter jeg links relativt OK om jeg må.

 

Sitat

 Lurer jo også på om kanskje 6,5x55 er et godt alternativ, eller om det er like greit å gå for .308w med en gang. 30-06 er muligens overkill for alt annet enn elg, hjort og rein?

Det eneste du oppnår med 308 er jo å unngå diskusjoner - og da bare med kverulanter uansett. De 3 kaliberene er alle "greie nok" - men det ER veldig mye lettere, og ikke minst billigere, å lære seg å skyte med 6.5x55. Men start med 22Lr - og legg mesteparten av treninga med det.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, bjarneo skrev:

Dette virker jo genialt - aldri hørt om dette før (kanskje ikke så merkelig). Og så lærte jeg at jeg er kryssdominant :) Tusen takk for tips!

Av alle dårlige løsninger, er utlagt sikte den dårligste. Det fører til at siktelinje og kulebanen krysser hverandre sideveis. Ved skyting på varierende avstander må du derfor korrigere på sideskruen for å få riktig treffpunkt. Gjør som M67 sier, lær deg å skyte venstrehendt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, IvarU skrev:

Det fører til at siktelinje og kulebanen krysser hverandre sideveis.

Den må ikke det, man kan skyte inn med fast avstand fra siktelinjen til treffpunktet.

 

4 minutter siden, IvarU skrev:

Ved skyting på varierende avstander må du derfor korrigere på sideskruen for å få riktig treffpunkt.

Det er snakk om elgjakt, så man må ikke. 

 

Er geværet innskutt på f.eks 100m og siktet er 50mm lagt ut til siden, bommer man med mindre enn 25mm for alle avstander mellom 50 og 150m. Helt ubetydelig for elgjakt.

 

 

Men jeg er enig i at å starte med ett linksgevære er beste løsning

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Det er jo ikke sikkert det er like fornuftig for alle - men jeg skadet høyrehånda nokså grundig for mange år siden..............................

Når det er snakk om at jeg er fullstendig rookie, så synes jeg jo det høres veldig fornuftig ut, altså. Jeg synes det er fint at du ikke er skråsikker på at det er eneste løsning for alle, og jeg skjønner jo at det kan være flere veier framover. 

Når det gjelder kaliber, så har jeg jo skjønt at det for mange er slik at personlig oppfatning er det samme som Den Eneste Vei. Jeg hadde uansett tenkt å høre med en kompis som er veldig ivrig i skytterlag om å ta meg litt med, så det blir nok endel salongskyting på meg, håper jeg.

 

1 time siden, amatør skrev:

Den må ikke det, man kan skyte inn med fast avstand fra siktelinjen til treffpunktet.............

Riktig, og det er fortsatt et interessant innspill. Som sagt er jeg jo litt for å holde det så enkelt som mulig, men det er uansett fint å vite at slike muligheter finnes. Og kanskje det vil være ei veldig bra løsning for elgjakta og for eksempel rev på åte. Jeg har jo som sagt ikke landa på akkurat hva som blir mest aktuelt for meg, men jeg kommer i alle fall til å forsøke å prøve endel forskjellig de nærmeste årene. 

Pr nå heller jeg nok mot å starte med linksvåpen, så vil jo tida kunne vise om jeg også burde prøve noe annet. Om jeg ikke bare viser meg som en historisk ræva skytter da, det kan jo også være :)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Når det er snakk om at jeg er fullstendig rookie............................................

Jeg er forbi skråsikkerhet på mange områder - men på andre blir jeg bare sikrere... Et av de siste er at veien til å bli en god skytter fort, er 22LR med kvalifisert instruksjon (instruktører med instruktørkurs eller aktive konkurranseskyttere), og mye trening - gjerne flere ganger i uka til å begynne med. Starte med de stabile stillingene, lese endel om riktig teknikk, lære seg å bruke og finne stabile stillinger fra liggende og sitt/ kne mens en får inn pust og avtrekksteknikk - og gjerne vente med de store mengdene med ståendeskyting før en mestrer de stabile stillingene nokså bra. Å prøve å trene stående før en er tilnærmet ufeilbarlig liggende er nesten bare bortkasta - men med 22LR er det iallefall ikke så dyrt - og det kan godt være gøy. 

Og å ikke skyte for mye med for grovt kaliber før rett teknikk sitter - hva som er for grovt er veldig individuelt, men 308 er i grenseland etter min erfaring (jeg instruerer folk i skyting 2-3timer i uka i gjennomsnitt) 6.5 kan de fleste absorbere en del av, 308 er litt mye for mange, 30-06 er verre, og over der er det litt mye for de fleste. 8x57 i ei jaktrifle så merker jeg at jeg gruer meg litt allerede etter 10-20 skudd. 308 kan jeg skyte hele dagen - men 100-200 skudd uten demper, så ligger skallebanken der på kvelden.

Har du interessen, eller får den år du trener, så kommer det alltid flere våpen i hus, og hva det første er spiller kanskje ikke så stor rolle - spesielt om du kjøper brukt. 
Skulle jeg anbefalt noe, så er det ei litt stor og tung rifle i 6.5x55 (ikke "langholdsrigg", men glem alt om lettvekts, og ha full lengde på løpet, og demper), og så enten bytte den ut eller supplere med noe lettere og grøvre etterhvert - og, nevnte jeg 22LR ;) Og tørrtrening! Det er utrolig kjedelig, men enda mer utrolig effektivt. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, amatør skrev:

Det er snakk om elgjakt, så man må ikke........................................

At dette ikke betyr så mye for elgjakt er jeg enig i. Men det som diskuteres her er formingen av en skytter, og da får resultatet konsekvenser for alle skyteformer vedkommende kommer til å skyte i fremtiden. Det nevnes en kompis i et skytterlag. Hva om det da blir aktuelt å delt i kikkertklassen på et feltstevne? Da kan jeg garantere at et utlagt kikkertsikte blir en forbannelse.  

Link to comment
Share on other sites

Skyt links!

 

 

Når det er sagt:

 

  1 time siden, amatør skrev:

Det er snakk om elgjakt, så man må ikke.....................................

 

Dere glemmer spindriften som langt på vei "retter opp" kursen på kula i forhold siktelinja. Jeg har skutt mye med KV59F1 med org utlagt kikkert.

 

Link to comment
Share on other sites

Nå overvurderer du spinndrift. Vi forutsetter innskyting på 100m. Raskt i hodet utgjør den da 1/8 av utslaget som utlagt sikte gir - og kun på avstander på 500m og lenger. Ved innskyting på 350m er det derimot mulig at spinndrift nuller ut feilen på lange hold, men på kortere avstander enn 350m, er problemet der fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg nullstilte på 300m under perfekte forhold. Så skjøt jeg på en klistrelapp på 100m og fikk selvfølgelig gruppa høyt over klistrelappen. Dette brukte som malen for 100m innskytingsskive.

Spindrift i en KV59 med NM60 er 12cm fra kjernelinja på 300m hvis jeg ikke husker feil.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg husket feil.

 

Spindrift er 12cm på 600m.

Fra innskutt 300m er spindrift 7cm på 600m.

Det betyr at en KV59F1 med kikker innskutt på 300m også er midt i på 600m.

Data er fra Raufoss med KV59 og NM60.

 

Denn spindriften kan også kanseleres på gitte avstander ved å vri kikkerten litt til høyre og få cast  off i rifla på vanlig monterte kikkerter.. 8)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet, @bjarneo!

 

Vær bare klar over dette: Jo enklere spørsmål du stiller, jo mer kompliserte svar får du! Og jo lenger ut på viddene roter "svarerne" seg:

 

På 20.1.2020 den 12.02, Torf skrev:
Dere glemmer spindriften - -

 

23 timer siden, IvarU skrev:

Raskt i hodet utgjør den da   -  -  - og kun på avstander på 500m og lenger.

 

13 timer siden, M67 skrev:

Det er svært få som bruker NM60 i 2020

 

13 timer siden, boble skrev:

Hva slags M59 hadde du da du var ung? 

 

13 timer siden, M67 skrev:

aldri hatt en en M59, - - -

 

Helt normale svar på "kammeret", altså!!! :mrgreen:

 

Det er mange veteranskyttere som bruker "utlagt" sikte. Men de har skutt etpar mannsaldere "rechts", før svikt i synet på høyre-øyet tvang dem til å sikte med venstre øye, mens skytestilling, ladegrep etc. var innøvd i "rett" skytestilling (gjelder kanskje også "links"-skyttere, som må sikte med høyre øye, sjøl om jeg aldri har sett det). Det går greit, unntatt på grovfelt, som @IvarU skriver. Men for deg, som "relativt fersk" skytter, er links-skyting løsningen. Både utvalg og priser på links-våpen er heldigvis blitt ganske brukbart (på brukt-markedet går links-våpen til lavere priser enn tilsvarende "rett"-våpen).

 

Når det gjelder skyteopplæring etc, skrev @M67 alt som er verdt å nevne på dette stadiet, 11 innlegg lenger oppe (før han og andre rotet seg ut på vidotta!!!).

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det går fint å skyte grovfelt med utlagt sikte også, hvis en har sånn noenlunde greie på hva en holder på med. Jeg finner skytterkamerat Willy som nr. 18 på 30-skudden i V55 på siste LS:

 

https://www.dfs.no/aktuelt-na/resultater/?search=True&registered=&type=Felt&region=&year=2019&includeLocal=False&querystring=Landsskytterstevnet&eventId=183488&class=V55

 

Men dette bør altså ikke være aktuelt for "nye" skyttere.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Det går fint å skyte grovfelt med utlagt sikte også, hvis en har sånn noenlunde greie på hva en holder på med. Jeg finner skytterkamerat Willy som nr. 18 på 30-skudden i V55 på siste LS:

 

Hehe, Det er vel mer et argument mot enn for ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er nå de som behersker utlagt sikte og varierende avstander. Roger O er en av Norges beste grovfeltskyttere med flere NM titler og skyter med utlagt sikte, men er selvsagt en variabel som bør unngåes om man har mulighet til det og når TS starter fresh ser jeg ingen grunn til å starte der?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Hehe, Det er vel mer et argument mot enn for ;)

 

Hvor legger du lista for "går an å skyte", når ikke 18. plass av 251 skyttere i V55 på Landsskytterstevnet, "Stor standardpremie", og feltfinale er bra nok?

 

(Edit.: Dessuten skjøt han et treff mer enn kona (skytterprinsesse 1987), så han slapp å ta oppvasken den dagen!).

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

det finnes kikkertmontasjer som er laget til dette. usikker på hva de heter eller hvem som evt lager de men jeg mener å ha sett det.

Edit: kunne ikke finne noen på brownells men et søk etter "offset scope rings" på ebay og det poppet opp en del relevante ringer av uviss kvalitet.

Edited by traktorbjørg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...