Jump to content

Blaser r8 sluttstykkeproblem


Djupsnøjægern

Recommended Posts

Hei,

Er det noen her som har hatt problemer med blaser r8 sluttstykke? 

Like før jul var jeg på jakt, løsnet skudd og skulle lade om, da sluttstykket låste seg i halvåpen posisjon. Det som hadde skjed var at en av de to låse klakkene i bakkant av sluttstykket hadde knekt eller kommet ut av posisjon slik at klakken sto i halv låst

/åpen posisjon. Det som da skjer er at sluttstykket stopper imot beslaget i stokken å man får ikke kammret nytt skudd..

Noen erfaringer?

 

Takker for svar

Hælsing 

Djupsnøjægern

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Djupsnøjægern noen bilder av "problemet" kan være en fordel! Og har du funnet ut om de hadde knekt eller bare kommet ut av posisjon ?  Og fungerer riflen som den skal nå?

Jeg har 3 R8 låskasser/stokker og en mengde forskjellige sluttstykker.. og har aldri opplevd problemer med noen av de.. det som er viktig når en bruker R8 i kalde omgivelser med snø og is..er at sluttstykket er "tørrpusset"  dvs at en tørrpusset alle glideflater.. for å sikre sikker funksjonering.. olje/fett alt etter type kan ha forskjellige egenskaper alt etter temperatur og kan skape problemer når det blir kaldt ute..

Link to comment
Share on other sites

@sunnmøringen fikk desverre ikke tatt bilde av problemet før sluttstykket ble sendt til børsemakern, da jeg ikke fikk orden på det selv.

Skal se om jeg får forklart det med et bilde av et annet sluttstykke.

Takker for tipps, har kjennskap til dette med tørrpussing når det e kaldt så tror ikke det kommer av for mye olje/fett.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@pondoro og @Nyati jeg vet ikke hvorfor mange har et slikt brennende behov for å slenge dritt om andres våpenvalg..skyldes det misunnelse eller trangsynthet? Eller er det en dårlig skjult hersketeknikk, eller kanskje mangel på oppragelse.. hvem vet? (når en ikke har noe konstruktivt å komme med så er det i mange tilfeller lurt å sette seg selv i tastatur karantene)  Blaser R8 er et gjennomprøvd våpensystem som det er svært lite problemer med..de få tilfelleneav problemer  jeg har vært borte i, kan som  oftest skrives på kontoen for brukerfeil.. uten at det Nødvendigvis er gjeldende i dette tilfellet..  feil oppstår på de fleste våpensystem .. God helg..og kjekt å se at moderatorene er på ballen og maner til skikkelige svar👌🏼

 

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Nåvel...mitt innlegg var jo litt fleipende ment da...men jeg liker ikke Blaser R93 eller R8...ei heller de andre moderne rettrekkerne..

 

Blaser har derimot en utmerket kipplauf (R95..?) og en interessant moderne konkurransehagle...det er R93/R8 jeg misliker..

 

Jeg slutter aldri og undre meg over Blaser eiere som går rett i skyttergraven når man drister seg til å kritisere R93 og/eller R8..

Det er ikke alle våpeneiere som bøyer seg i støvet over disse riflene....og til påstanden om at de fungerer så bra under alle forhold....det gjør i de iallefall ikke i Afrika under støvete forhold....men for all del...menigheten må gjerne dyrke dem for meg.. xD

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@pondoro hadde du svart som du gjorde nå..hadde du ikke fått noe kritikk fra meg.. jeg respekterer at andre har et annet syn, samt oppfatning til hvilke våpensystemer som de foretrekker.. og hadde den tilleggs informasjonen og begrunnelsen som du kom med i ditt siste innlegg så hadde jeg ikke reagert.. men når du formulerte deg slik du gjorde..ja da kom det et lite motsvar😉 sarkasme og i mange tilfeller av «smal» humor kan være vanskelig å få fram i det skrivende språket👍🏼

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mix skrev:

Prøv å se det med litt snev av humoristisk sans. Jeg tror ikke det stikker så dypt.

Det gjør det helt sikkert ikke, men det blir litt slitsomt i lengden. Med en gang Blaser nevnes kommer det alltid en hel haug med idiotkommentarer. Selv i denne tråden, TS har faktisk sitt første innlegg her på Kammeret. Det er omtrent som å nevne "Listhaug" i et rom fullt av lærere! I gamle "Sluttstykkets" tid var det på akkurat samme viset- samme "morsomhetene" - i snart 20 år...🙄. Jeg kjøpte sågar min første R93- for å sjekke om den var så bra- eller dårlig- som enkelte hevdet. Siden har det blitt mange... TS kommer med ett seriøst spørsmål- svaret på problemet han beskriver kan være av stor interesse for mange av oss. (Og er en riktig heldig får humoristene en ny ting å vitse om. 😉)

 

Edited by asterix
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det er et stort problem med Blaser, og det skyldes ikke våpenet. 

Når noen nevner Blaser blir det en polarisering som gjør at en saklig diskusjon om fordeler og ulemper er umulig. Enten hevdes det at det er ubrukbart eller at det er guds gave til skyttere. Sannheten er vel noe midt i mellom.

Men ta det med ro, nyvinninger har alltid blitt kritisert. Da vi fikk bakladevåpen og patronvåpen var det mange som mente at det var ubrukbart. Magasinrifler førte bare til overforbruk av ammunisjon. 

Jeg er ikke av dem som bøyer meg tre ganger om dagen i retning Blaserfabrikken. 

Men våpen derfra har mange interessante løsninger. Låsingen gir oftest svært god presisjon. Løpsskifte er enkelt. Negative forhold er mange smådeler, elendig magasin/avtrekksløsning. For meg som er oppvokst med Krag og Mauser sitter "hevarmen" på feil sted i R8, bedre plassert på R93.

En løsning med R8 utstyrt med løse magasiner som på Sauer 200 og litt omplassering av "hevarm" ville gjort den mye mer attraktiv for meg (selv om garderobeplassen ikke gir meg muligheter).

Link to comment
Share on other sites

På 17.1.2020 den 20.55, pondoro skrev:

jeg liker ikke Blaser R93 eller R8...

 

og til påstanden om at de fungerer så bra under alle forhold....det gjør i de iallefall ikke i Afrika under støvete forhold....men for all del...menigheten må gjerne dyrke dem for meg.. xD

 

Det er lov å ikke like ting. Noen liker blondiner og noen brunetter. Og noen liker begge.😁 

 

Men jeg lurer på om påstanden om funksjonsproblemer under støvete Afrika forhold er basert på følelser (siden du generelt ikke liker R8), eller genuin empiri? Har du sett eller opplevd selv funksjonsfeil gjentatte ganger med R8 i støvete afrikanske forhold? Hvordan utartet de seg? 

 

Eller har du konkludert fordi du har hørt noen (som kanskje også i utgangspunktet ikke liker Blaser av ymse årsaker?) fortelle om tilsynelatende hendelser som de påsto å ha sett eller hørt om? Eller har du lest en del av kommentarene på Accuratereloading, hvor man i enkeltes øyne bare må ha kontrollert mating på alt som smeller, med stor fare for å nærmest øyeblikkelig dø i bushen om man ikke svelger CRF cool-aid’en?

 

Jeg har i grunn inntrykk av at en god del PH’er i ymse land syns R8 er fremragende våpen for kunder, hvor de kan trygt gå med skudd i kammeret ettersom den kan spennes ned. 

 

Bare så det er sagt er jeg ikke R8 «fanboy», men opplever at jeg i praksis oftere og oftere bruker det fremfor både Mauser og ZG-47 baserte våpen som er i skapet.

Edited by D.A.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vel, med tidligere bakgrunn som noen ganger pålagt instruktør i HV, er det mindre ildavbrudd med 200 gjennomsnittlige AG3 skyttere enn med 20 gjennomsnittlige KV59 skyttere hvis alle har lært basis ildhåndgrep.. Bare synd AG'en ikke er lovlig på jakt 8) 

Så mye for Mauser..  og jeg er egenlig Mauserfan..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

InrangeTV på yt har utført en rekke gjørmetester og sandtester av mange forskjellige våpen, er ett våpen som virkelig utmerker seg gang på gang, de konkluderer med at trange tilpasninger er mye av grunnen til at det tåler søle så bra. Bare synd det ikke er lovlig på jakt i Norge. 

Link to comment
Share on other sites

Lee Enfield har et godt rykte når det gjelder å tåle mye sand og dritt før det slutter å virke, men jeg ville ikke valgt det som jaktvåpen av den grunn.
Det finnes referanser fra tyske kilder at en av årsakene til at MG 42 ble lagd for å erstatte MG34 var at den var litt for følsom for sand på grunn av førsteklasses arbeid og fine tilpasninger. Om det er sant vet jeg ikke.

 

Det jeg vet er at for meg er det et sted midt i mellom der våpenet tåler nok sand, snø og annet dritt til at jeg er fornøyd og uten at det har toleranser, håndteringsegenskaper og utseende som Lee Enfield. Et våpen skal se pent ut, fungere på min jakt og gi meg eierglede. Da er jeg fornøyd og andre kan mene hva de vil. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Lee Enfield har et godt rykte når det gjelder å tåle mye sand og dritt før det slutter å virke, men jeg ville ikke valgt det som jaktvåpen av den grunn.
Det finnes referanser fra tyske kilder at en av årsakene til at MG 42 ble lagd for å erstatte MG34 var at den var litt for følsom for sand på grunn av førsteklasses arbeid og fine tilpasninger. Om det er sant vet jeg ikke.

 

Det jeg vet er at for meg er det et sted midt i mellom der våpenet tåler nok sand, snø og annet dritt til at jeg er fornøyd og uten at det har toleranser, håndteringsegenskaper og utseende som Lee Enfield. Et våpen skal se pent ut, fungere på min jakt og gi meg eierglede. Da er jeg fornøyd og andre kan mene hva de vil. 

 

Jeg er så anglofil at jeg synes Lee Enfield Mk III* er pen... 🧐 

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, pondoro skrev:

Jeg er så anglofil at jeg synes Lee Enfield Mk III* er pen... 🧐

Jaja, hver sin smak, jeg ser fellestrekk mellom Lee Enfield og russiske billighagler, det er som å håndtere en jernbaneskinne.

Blaser derimot har god ergonometri, de jeg har prøvd har gitt gode resultater på skiven også med raske skudd fra stående stilling.
Noen våpen er slik at de faller på plass umiddelbart og jeg kan skyte raskt fra alle stillinger og treffe godt.

Dette har Blaser fått til, det er en av de positive sidene med Blaser.

Det blir interessant å få vite hva som var feilen, om det er en tilfeldig feil eller en designfeil som vil dukke opp flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Min R8 krever litt ekstra headspace for å mate pålitelig. Om jeg kjiper og legger meg på 3-5 tusendels tommer så kreves det maks fart på sluttstykke for å unngå "klikk" hver 20-30 skudd. Jaktammo sizer jeg til 12-15 tusendels tommer, så får jeg heller tåle den ekstra slitasjen på messingen.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha sjekket skyteloggen mine pr løp..så har jeg slitt ut noen løp av de gjennom mitt eierskap av Blaser R8.. vil tippe uten å ta i for hardt at jeg har skutt mellom 20-25 000 skudd ut av mine 3 R8 stokker.. skuddene er fordelt på 9 kaliber...6.5x55 løpet har blitt skiftet 3 ganger..7x64 og 308w løpet har blitt skiftet 1 gang.. uten en eneste funksjoneringsfeil som skyldes riflen.. eneste gangen jeg har slitt med kamring er med noen 8x57is hylser fra Geco som var svært tykke i godset..og hadde blandet seg med Norma hylser etter en hylsevask.. 

jeg har hatt mine timer på jakt.. mest i vått mildt vestlands terreng..men R8 har også vært med på skutertur i 30 minus hengen på skulderen.. jeg har aldri opplevd at den ikke har fungert .. 

Når det kommer til at en må pusse ofte for at den skal fungere..så har jeg skutt ofte 2-500 skudd uten å pusse i det hele tatt.. karbonoppbygging i løpet med dertil høyere trykk og dårlig presisjon kommer før funksjonsfeil..

 

jeg gjorde løpet til en kompis reint..riflen (R8) hadde mistet presisjonen.. jeg spurte hvor mange skudd den hadde gått uten puss..svaret var ca 1500 skudd uten en dråpe olje eller sett en fille eller børste..(etter en grundige puss så var pipen ren..og samlet igjen..sluttstykket og mekanismen på den børsa tror jeg aldri har sett olje..uten at jeg vet det med 100% sikkerhet..

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn  her er et sluttstykke jeg har som fungere, for å forsøke å forklare.

Blå pil er i åpen posisjon, gul er i låst. Det som skjedde var at den ene "klakken" ble stående i åpen posisjon som bilde med blå pil, den andre "klakken" ble stående i låst posisjon som bilde med gul pil. Disse skal i utgangspunktet bevege seg parallelt med hverandre. Når de ikke gjør det får man ikke kammret skudd pga klakken stopper mot beslaget i stokken.

Håper det ble en  forståelig forklaring.

Har ikke hørt noe fra børsemaker enda, så venter på tilbakemelding fra han.

Takker for de som har vist interesse for saken.

Ellers hær så va d jævli my vas om my ainna rart som itj har nå me innlægget å gjørra, som vi si i Trøndelag :)

20200121_204639.jpg

20200121_204623.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg det er mange rundt om som sitter med ulik oppfatning. Har selv jakta hardt både med R93 og R8 i mange år (blitt mye våt hjortejakt hvor riflene av og til både må bistå som stav på vei opp eller ned, det er blitt flere fall som har tatt livet av kikkertsikter eller slått de ut av kurs, reinsjakt med flere årstider på en dag, afrikaturer, og ikke minst flere tusen skudd på bane og jaktfelt.) Felles for alle mine erfaringer er at blaseren "bare funker", til tross for at jeg er veldig veldig slapp med vedlikehold og puss. Liker bedre å skyte. Opplever igrunn at vedlikeholdsbehovet er større på de andre riflene i skapet (div finsk, str200 osv). Der kommer rusten veldig lett viss jeg slurver etter en våt dag. 

 

Om det er det perfekte våpen? Nei. Men det funker som fjell. Å karakterisere det som søndagsvåpen for "rene forhold" tenderer mot skivebom. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Djupsnøjægern har du forsøkt noe så enkelt som å ta av bolthodet og sette det inn igjen? Dette vet du sikkert, men det er viktig at den den tverrliggende hendelen som holder bolthodet på plass må være innfelt i helt riktig posisjon. Børsemakeren har hadde nok også sett det, men det er mange bevegelige deler i et R8 sluttstykke og alle står i forhold til hverandre. Tenkte at noe kanskje kan «falle på plass» igjen (om du Ikke allerede har prøvd det)...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Hei igjenn, nå kommer et fryktelig seint svar på problemet;

Det viste seg at fjæra som ligger innom "låseklakken" eller populært kalt hevarmslås hadde krøllet seg å gått i stå, slik at den ikke dytta klakken i riktig posisjon. Denne ble byttet å nå er den i orden.

Fikk ikke no godt svar på hvordan dette kunne ha skjedd desverre...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...