mummitrollet Posted January 16, 2020 Share Posted January 16, 2020 (edited) Har med interesse registrert at to lotter med N11 har nær identiske max/min ladninger og tilhørende hastigheter, men har det jeg oppfatter som stor forskjell i trykk for disse ladningene. Sammenligningen er gjort for 308w og 150 gr Sierra med de to lottene. Lot nr 1: Max 46,3 337,3 MPA 892 m/s Min 40,9 779 m/s Lot nr 2: Max 46,3 401,8 MPA 902 m/s Min 38,9 257,1 MPA 775 m/s Det kunne være artig om noen kunne mene noe om årsaken til det jeg oppfatter som til dels stor forskjell i forbrenningsegenskaper og trykk, men som allikevel ender opp med de samme hastighetene.. Edited January 16, 2020 by mummitrollet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreasv Posted January 16, 2020 Share Posted January 16, 2020 Dette var vel ikke dramatiske forskjeller. Her kan det fort være andre ting som spiller inn. Hvordan ble testen gjennomført? Begge lot samtidig, eller er det variabler her du ikke har kontroll på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted January 16, 2020 Share Posted January 16, 2020 57 minutes ago, Andreasv said: Hvordan ble testen gjennomført? Hvilken test? Sånn jeg oppfatter innlegget er det bare vist til data på kruttboksene. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jkb Posted January 16, 2020 Share Posted January 16, 2020 Trykkfeil Når v0 og kruttmengde er det tilnærmet lik men likevell oppgis 17% forskjell i makstrykk mener jeg det er enten en feil i det som står skrevet på boksen eller målefeil. Hvordan ser dataene for 6.5 x 55 med 130gr dl ut da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boble Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 ...men hvor er det trykkfeil? Minimumsladning har også lik hastighet og 2 grs forskjellig ladning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 Det er ikke maks trykk som gir hastighet, men arbeidet trykket gjør på kula. Dvs trykket ganger arealet integrert over veien. Så om det ene kruttet brenner litt saktere, og får lavere makstrykk, vil det ikke være usannsynlig av at trykket holdes høyere over en lengre strekning som kula vandrer. Så det de dataene forteller meg, er at energi pr vektenhet er ganske likt for de to lot-ene, mens den ene er litt raskere enn den andre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jkb Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 Det er jeg enig i, to lotter kan ha samme v0 men ulikt makstrykk men da er også kruttvekten ulik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 33 minutter siden, jkb skrev: men da er også kruttvekten ulik. Hvilken fysisk lov bestemmer det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jkb Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 1 time siden, amatør skrev: Hvilken fysisk lov bestemmer det? Ingen, dette er det fine med å lufte meninger på nett, at man kan få utfordret seg litt og jeg er oppriktig glad for å bli korrigert. Oppgitte min data viser jo forskjellen i kruttets egenskaper i overens med min tankegang og hvor lot 2 er raskere. Det som forledet meg var oppgitt maks ladning (Som er langt fra faktisk c.i.p maks for 308 win (415 MPa, men N-11 bruker oftest å ligge rundt 6.5 x 55 c.i.p maks på 380 MPa). makstrykket som er oppgitt for lot 1 er jo nesten på krag nivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 Trådstarter har et poeng. Dersom kruttet har lik sammensetning, likt energiinnhold og like sammensetninger på forbrenningsgassene vil det kruttet som brenner raskest gi høyest utgangshastighet. Grunnen er at det kruttet vil omsettes til gass raskere og dermed gi et høyere trykk som virker på projektilet over samme distanse. Så lenge ingen av forbrenningsproduktene blir borte, vil ikke trykket med raskere krutt på noe sted i løpet være lavere enn for det langsomste kruttet. Men det vil være høyere helt frem til det punkt alt krutt er omsatt til gass. På grunn av raskere forbrenning vil temperaturen på kruttgassene bli høyere i starten, og det gir også høyere trykk. Dersom tallene i ladetabellen er korrekt må det derfor være noe ulikheter mellom de to lottene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 373,3 MPA? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mummitrollet Posted January 17, 2020 Author Share Posted January 17, 2020 59 minutter siden, vavlo skrev: 373,3 MPA? Boksen som er av den "gamle" blikk typen har bare et tall og det står ut ifra max ladning. Tallet på boksen er vitterlig 337,3 MPa ved 46,3 ladning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mummitrollet Posted January 17, 2020 Author Share Posted January 17, 2020 Takk for de synspunkter som har kommet fram så langt på mitt spørsmål. Det er interessant å følge diskusjonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jkb Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 I lovlige løpslengder og vel så det så vil jo det treigere kruttet gi størst hastighet (gitt samme energitetthet/ (feks begge er dobbeltbase) og lader til samme makstrykk). Feks om jeg lader n140 til 380 MPa til 820 ms vil feks n110 ved 380 MPa ha en lavere V0. Arealet under trykkurven (arbeidet) blir mindre og hastigheten likeså. Denne har noen illustrasjoner https://www.celnav.de/muzzleloaders/internal_ballistics.htm men merk at illustrasjonen av trykkkurvene for raskt og seint krutt ikke har samme makstrykk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mummitrollet Posted January 18, 2020 Author Share Posted January 18, 2020 20 timer siden, mummitrollet skrev: Boksen som er av den "gamle" blikk typen har bare et tall og det står ut ifra max ladning. Tallet på boksen er vitterlig 337,3 MPa ved 46,3 ladning Det viste seg at en test med kruttet i Lot 1 hadde et interessant resultat. Norma hylse, Hornady 150 grain SST, COL 70 mm, ladning 46,1 grain N11 og temperatur 2°C. Hastighet ca 855 m/s i 620 mm løp Trykk ringen på hylsa ligger da et hår under samme diameter som Norma 150 grain SP ammo jeg hadde liggende. . Kanskje noen vet til hvilket trykk Norma lader sin 308w ammunisjon? En tilsvarende ladning med Hornady 150 grain BTSP, COL 69,5 og ladning 46,7 grain N140 hadde samme trykk ring dia som Norma fabrikk. Temperatur 2°C. Hastighet ca 860 m/s i samme 620 mm løp. Quick Load sier da trykk 385,7 MPa. Ved 20°C sier QL 409 MPa. Begynner å lure på om det kan være trykkfeil på boksen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted January 18, 2020 Share Posted January 18, 2020 Er det et 8 tall som du leser som 3 tall så kan det forklare dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mummitrollet Posted January 18, 2020 Author Share Posted January 18, 2020 14 minutter siden, Per-S skrev: Er det et 8 tall som du leser som 3 tall så kan det forklare dette. Nei, teksten er som vist på bildet ganske klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.