Jump to content

Norma N11 og lot avhengig max trykk med samme ladedata


mummitrollet

Recommended Posts

Har med interesse registrert at to lotter med N11 har nær identiske max/min ladninger og tilhørende hastigheter, men har det jeg oppfatter som stor forskjell i trykk for disse ladningene.
Sammenligningen er gjort  for 308w og 150 gr Sierra med de to lottene.

 

Lot nr 1: 
Max 46,3   337,3 MPA   892 m/s
Min  40,9                         779 m/s

Lot nr 2:
Max 46,3   401,8 MPA   902 m/s
Min  38,9   257,1 MPA   775 m/s

Det kunne være artig om noen kunne mene noe om årsaken til det jeg oppfatter som til dels stor forskjell i forbrenningsegenskaper og trykk, men som allikevel ender opp med de samme hastighetene..

Edited by mummitrollet
Link to comment
Share on other sites

Trykkfeil 😃 Når v0 og kruttmengde er det tilnærmet lik men likevell oppgis 17% forskjell i makstrykk mener jeg det er enten en feil i det som står skrevet på boksen eller målefeil. Hvordan ser dataene for 6.5 x 55 med 130gr dl ut da?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke maks trykk som gir hastighet, men arbeidet trykket gjør på kula. Dvs trykket ganger arealet integrert over veien. Så om det ene kruttet brenner litt saktere, og får lavere makstrykk, vil det ikke være usannsynlig av at trykket holdes høyere over en lengre strekning som kula vandrer.

 

Så det de dataene forteller meg, er at energi pr vektenhet er ganske likt for de to lot-ene, mens den ene er litt raskere enn den andre.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, amatør skrev:

Hvilken fysisk lov bestemmer det?

Ingen, dette er det fine med å lufte meninger på nett, at man kan få utfordret seg litt og jeg er oppriktig glad for å bli korrigert.  

 

Oppgitte min data viser jo forskjellen i kruttets egenskaper i overens med min tankegang og hvor lot 2 er raskere. Det som forledet meg var oppgitt maks ladning (Som er langt fra faktisk c.i.p maks for 308 win (415 MPa, men N-11 bruker oftest å ligge rundt 6.5 x 55 c.i.p maks på 380 MPa). makstrykket som er oppgitt for lot 1 er jo nesten på krag nivå. 

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har et poeng.

Dersom kruttet har lik sammensetning, likt energiinnhold og like sammensetninger på forbrenningsgassene vil det kruttet som brenner raskest gi høyest utgangshastighet.

Grunnen er at det kruttet vil omsettes til gass raskere og dermed gi et høyere trykk som virker på projektilet over samme distanse. Så lenge ingen av forbrenningsproduktene blir borte, vil ikke trykket med raskere krutt på noe sted i løpet være lavere enn for det langsomste kruttet. Men det vil være høyere helt frem til det punkt alt krutt er omsatt til gass. På grunn av raskere forbrenning vil temperaturen på kruttgassene bli høyere i starten, og det gir også høyere trykk.

Dersom tallene i ladetabellen er korrekt må det derfor være noe ulikheter mellom de to lottene.

Link to comment
Share on other sites

I lovlige løpslengder og vel så det så vil jo det treigere kruttet gi størst hastighet (gitt samme energitetthet/ (feks begge er dobbeltbase) og lader til samme makstrykk). Feks om jeg lader n140 til 380 MPa til 820 ms vil feks n110 ved 380 MPa ha en lavere V0. 

Arealet under trykkurven (arbeidet) blir mindre og hastigheten likeså.
 

Denne har noen illustrasjoner https://www.celnav.de/muzzleloaders/internal_ballistics.htm men merk at illustrasjonen av trykkkurvene for raskt og seint krutt ikke har samme makstrykk. 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, mummitrollet skrev:

Boksen som er av den "gamle" blikk typen har bare et tall og det står ut ifra max ladning. 
Tallet på boksen er vitterlig 337,3 MPa ved 46,3 ladning

 

Det viste seg at en test med kruttet i Lot 1 hadde et interessant resultat.

Norma hylse, Hornady 150 grain SST, COL 70 mm, ladning 46,1 grain N11 og
temperatur 2°C. Hastighet ca 855 m/s i 620 mm løp

Trykk ringen på hylsa ligger da et hår under samme diameter som Norma 150 grain SP ammo jeg hadde liggende. .

Kanskje noen vet til hvilket trykk Norma lader sin 308w ammunisjon?

En tilsvarende ladning med Hornady 150 grain BTSP, COL 69,5 og ladning 46,7 grain N140 hadde samme trykk ring dia som Norma fabrikk. Temperatur 2°C.
Hastighet ca 860 m/s i samme 620 mm løp.
Quick Load sier da trykk 385,7 MPa. Ved 20°C sier QL 409 MPa.

Begynner å lure på om det kan være trykkfeil på boksen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...