Jump to content

Kahles KX I

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Har hatt et slikt. Kompakt og veldig bra optikk, men litt mindre kontrast (i alle lysforhold) og oppleves litt mørkere i skumring en f.eks Swarovski Z4i, Z3 4-12x50 og faktisk også Z8i 2-16x50 som jeg har sammenlignet side om side ved noen anledninger. Rødpunktet er litt større enn i Swarovski siktene. Det samme gjelder grovheten i selve retikkelet (4ai i alle tilfellene). Dette kan kanskje også være en fordel for de som måtte foretrekke å bruke siktet uten rødpunktet på. Jeg sammenliknet KXi , Z3 og Z8i alle i 50mm ved ulike forhold i dagslys, men kun ved etpar tilfeller i skumring. Den ene kvelden er ikke den andre lik, så hør gjerne med flere angående dette om det er viktig for deg. Har senere sammenliknet z8i med Z4i i 50mm og da var z4i (som forventet) bedre under dårligere lysforhold, men ganske lik i kontrast på dagtid. Jeg mener også å huske at KXi har mindre dorull-effekt på de laveste forstørringene enn Z4i, men ikke ift. Z3 4-12x50 eller z8. Nevnte z3 er noe trangere i bildet enn KXi på laveste forstørrelse. Det jeg savner med KXi siktet er lettheten og kompaktheten som er bedre enn alle de nevnte siktene. 

• 1 year later...