Jump to content

Hurtigskyting med pistol - gjennomføring av de gode avtrekk


BC.Airn

Recommended Posts

Hurtigskyting med pistol – gjennomføring av de gode avtrekk.

 

For noen er det artig å skyte fort, for andre å samtidig treffe best mulig. Skyting er jo morro når man treffer, så derfor litt avtrekksdiskusjon. Nevner eksempelvis pistoløvelser som silhuett, standard, felt, dynamisk. Utfordringene starter gjerne når skytetida knappes ned; De første skudda ok, men så… Vanskelig å holde fokus, gjerne med «napping» som resultat. Man merker det jo sjøl ved klikkskudd, sant. Pistolen gjør merkelige bevegelser…

 

Herinne er jo mange gode skyttere både på landslagsnivå, og med internasjonal erfaring. Men også andre som har opparbeidet stor erfaring og kunnskap innen pistolskyting. Prinsipielt tror jeg avtrekksteknikken har nærmest avgjørende betydning: Siktene kan være sånn omtrentlige, og likevel gi rett så gode treff så lenge du har godt avtrekk. Men hvordan pokker få det til når det går kjapt for seg? Personlig prøver jeg å tenke at kammeret er tomt, og liksom «ta tørravtrekk» når jeg skyter. Er vant til å ha «fingeren på avtrekkeren». Funker, men når det går litt fort, så… Noen «tapper» avtrekkeren for hvert skudd. Hvor nøye er fingerens plassering på avtrekkeren, er også et moment.

 

Takksamt med gode råd til oss som vil bli bedre hurtigskyttere med pistol (og gjerne også klatre litt på resultatlistene).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener fingerens plassering er av betydning. En må trekke rett bakover. Viktigere er dog gjennomføringen av selve avtrekket. Min forståelse av det er at en først må gjennomføre tusenvis av skudd med gode avtrekk i presisjon (lang tid/sakte). Pressavtrekk med etterhold. Jeg prøvde å kalle det "gjennomtrekk", men det har ikke slått an. Så øker en hastigheten gradvis, men ikke hurtigere enn at en fortsatt gjennomfører gode avtrekk. Etter hvert mener jeg at jeg klarer å gjennomføre dette på 6 sek. Jeg har fortsatt problemer med silhuett 4 sek. I treningen må en ikke være fokusert på poeng, og en må ikke være redd for å bruke for lang tid. Fokus må være på at alle fem avtrekk skal være gode. To ting til som har vært viktig for meg: I presisjon gjennomfører jeg fem like arbeidsoppgaver. I hurtigskyting er alle fem skudd en arbeidsoppgave. Det andre er at når det er ca 10 sek igjen til klar, sier jeg stille inne i meg de fem skuddene i den takt de skal utføres. Da bruker jeg "bløte" ord som jeg tror selv at reduserer risiko for napp. Laff-laff-laff-laff-laff (ikke pang-pang-pang-pang-pang).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er forskjellige skoler for dette innen dynamisk også, jeg "slapper" avtrekkeren, altså går helt av og bare slår fingeren på avtrekkeren, samme teknikk brukes av mange toppskyttere helt i verdenstoppen. Så lenge du holder pistolen i ro så spiller det ingen rolle. Men på litt tregere og lengre skudd slapper jeg saktere om man kan si det sånn, bare går inn på avtrekkeren noen roligere med fingeren, men fortsatt helt av mellom hvert skudd. Reset på avtrekk har ingen relevans for meg, da jeg går kjapt av avtrekket etter hvert skudd uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

"...jeg "slapper" avtrekkeren, altså går helt av og bare slår fingeren på avtrekkeren, samme teknikk brukes av mange toppskyttere helt i verdenstoppen. 

1 time siden, aps skrev:

Jeg løfter knapt fingern av avtrekkern, så ømfintlig på reset :p 

 

 

1 time siden, aps skrev:

"...mye bra på uuutuube. 

Jepp - men mer direkte og ærlig herinne.

´tuben er jo grei nok, om man bare veit hva man titter på. Men er mer ute etter erfaringer fra de som er gode når det skytes virkelig kjapt. Mange gode innlegg i tråden, det er takksamt. Dynamiskgutta/-jenta er nok de med mest relevant erfaring her. «Slapping» - har prøvd litt, men krever nok mer tilvenning, litt uvant. Treningstips? Hvilke offensive tankebaner befinner man seg i når man skyter? Om fingeren «ligger aktivt på» - teknikk her? Har jo litt erfaring da, men har lyst til å trene inn ny og bedre avtrekksteknikk. Er nemlig litt usikker på om innøvd avtrekksteknikk hovedsakelig fra bane er den beste for hurtigskyting. Er litt «rusten», men noe lengre stivt belte er innkjøpt, for å si det sånn… 

Link to comment
Share on other sites

Grep er viktigere enn avtrekk innen dynamisk pistol, men avtrekk er ikke uviktig. Jeg slapper ikke, men jeg tar heller ikke pressavtrekk, og etterhold er det (nesten aldri) ikke tid til. 

Jeg heller mot Brian Enos sin filosofi hvor man lar vanskelighetsgraden og sinsinntrykket styre skytingen. Dette er litt vanskelig å få grep om til å begynne med, men etterhvert som selvtillit og erfaring vokser så er det lettere å forstå hva han mener 🙂 J Miculeck bruker mye av den samme tankegangen når han snakker om grunnleggende hurtigskyting. 

Link to comment
Share on other sites

Sjølsagt skyter man sammen, sjølsagt viktig å se på de som er gode. Men tips og råd fra flere herinne er verdifullt. Konkurransemessige tips om hurtig skyting er sikkert viktig for flere, vil man tro. Kan fort synes som det er liten vilje for en slik tenking, har prøvd, og en slik «spissing» av teknikk er tungt å få i gang i NSF. Dessverre. Har mye å lære av andre skytterorganisasjoner, eksempelvis DFS som er dyktige for rifleskytterne. De er gode. Mange av oss har jo rett så gode basisferdigheter, men når det gjelder hurtig skyting, så er innspill takksamt. Derfor interessant å høre fra de som virkelig har ekspertise, og presterer. Mange gode innlegg over, men rom for flere. Kan kanskje inspirere flere til å trene og konkurrere, vil jeg tro. Og det er jo en fin intensjon. 

Link to comment
Share on other sites

La merke til at Jerry sier at "tomlene kun er i veien" når han skyter.
Altså inngår ikke tomlene i det faste grepet på pistolen slik jeg oppfatter han?
For egen del har jeg strevd litt med å plassere tommelen på høyrehånda "riktig" noe som tydeligvis er bortkastet fokus.
Det samme er slik jeg ser det i lokale dynamisk matcher, at noen skyter med strake armer, mens andre har lett bøy i albuen.
Rekylopptaket vil vel variere litt alt etter hvordan man holder pistolen, og dermed hvor kjapt man kommer på skiva igjen.
Kanskje det er slik at det som funker for noen blir litt feil for andre, eller finns det en "Holy Grail" når det gjelder korrekt grep på pistolen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt både dynamisk og hurtigøvelsene i NSF/ISSF. Jeg mener vi må snakke om ulike teknikker fordi så mange ting er forskjellig. I dynamisk er det et poeng å skyte hurtigst mulig, ofte bruker en begge hender og målene er relativt store. I NSF/ISSF er poenget å skyte innen den tiden som er til rådighet og det er nyttig å utnytte denne, en skyter alltid enhånds og målene er langt mindre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jess - her snakker vi hurtig skyting. Å skyte kontrollert og hurtig slik; Da behersker man gjerne "enkle" feltøvelser (joda, venter et raskt  motsvar her). Er enig i at gode videoer kan forklare mye, men synes ´tuben innimellom er litt "gutteromaktig"  (om enn underholdende). Men bevares - mye bra også. Om  noen herinne kan sortere og legge ut de med kvalitet, så er det takksamt.  Beklager maset, men jeg er interessert i høre fra dere som er virkelig gode. Jeg (og sikkert mange med meg) har god skytebakgrunn og mange "skudd i kroppen" 😉

 

Derfor spesielt interessant å høre fra dere som er gode herinne. Mange rustne halvgamle gubber herute med NFPSfortid og som vil starte litt. Men føler for kvalitetstips, sant. Beste fempåtoppinstruksjonsvideoene? Skal trene "slapping" til uka. Samt prøve å feste grep og feste høyre thumb over vensterhanda. Sliter litt med triangelgrep, da tohånds Weaver-stance er igjen i skrotten.

Link to comment
Share on other sites

  • BC.Airn changed the title to Hurtigskyting med pistol - gjennomføring av de gode avtrekk

Siden det ikke primært er håndvåpenskyting jeg driver med skal jeg komme med en observasjon.

 

Sist gang USA skulle arrengere OL var det meningen at noen amerikanske toppskyttere fra dynamisk skulle delta og ta gull i siluett fordi det kunne jo ikke være noe problem.. Tror det var Leatham, Koenig &co. Det viste seg å være mer vrient enn tenkt. Skyteteknikkene viste seg å være ganske forskjellige og nevnte herrer fikk kjempeproblemer med lokale ukjente skyttere. I OL hadde de møtt Schumann&co..

 

Hvis man skal dra noe lærdom ut av dette mådet være å bestemme seg for hva som skal være hovedgren og lære teknikk ut fra det.

 

Ps: Schumann har jeg sett live. Himmel for en maskin..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ralf_Schumann

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt dynamisk og kan ingenting om denne type virkelig hurtigskyting. Selv om det begynner å bli en del år siden jeg var veldig aktiv har jeg i imidlertid skutt mye NSF skyting inkludert silhuett. Det er nok stor forskjell i avtrekksteknikk her, og den form for pistolskyting jeg har erfaring med har det bare vært aktuelt med pressavtrekk. Til og med i gamle dager da vi skjøt silhuett med 22short og ca 100g avtrekksvekt var det pressavtrekk Som var tingen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 18.1.2020 den 7.30, slemmo skrev:

24 skudd på 6.86 sek takk 😁

Skal jo sies at skivene var store og fine og ikke så alt for langt unna, men gudhjelpe hvor mange som hadde triggerfreeze og diverse fuckup der. Stagen var ikke så enkel som mange hadde sett for seg før timeren peip.

 

https://shootnscoreit.com/ipsc/results/stage/30476/combined/

 

Min video av nevnte stage:
 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har skutt en del NSF hurtig enhånds/tohånds (og synes det er en av de morsomste NSF øvelsene). Et par ting som hjelper meg:

 

- Puste rolig og slappe av, senke pulsen mest mulig før rundene. Da blir jeg mer fokusert. Pleier å skru av elektronisk hørselvern da det gir meg mer ro, og jeg hører greit hva som ropes uansett.

- Posisjonere kroppen slik at man står stabilt og siktet faller naturlig på skiven. Det blir induviduelt, men for meg på fin/enhånd så er det så stå ganske sideveis, føttene med skulderavstand, peke føttene litt  inn mot hverandre for å støtte bedre og liten bøy i knærne.

- Etter lade kommando, tar jeg løft med lukket øyne og ser at når jeg løfter armen(e), så siktet er midt på blinken. Justere føtter og kropp for å treffe. Mindre tid som går med på sikting/løfting.

- Bruke en timer, så like før runden starter, senker jeg sakte ned pistol til start stilling. Det er lettere å "reversere" den bevegelsen.

- Fokusere på hvor man har finger på avtrekk, og fokus på avtrekk under skudd / trekke rett bakover.

- Ta dypt pust og time ut pust ferdig før man er siktet inn.

- Huske å puste etter det.

- Være med i mange konkuranser/trening.

 

Dynamisk prøver jeg å lære, så følger de andre tipsene i tråden her :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...