Jump to content

Rødpunkt sikte i tillegg til kikkertsikte


Overkommandoen

Recommended Posts

Skal oppgradere kikkertsikte mitt til et Vortex sikte, men har minste zoom 5x.

Skal bruke hovedsaklig dette sikte til langhold ( opptil 1000m+), men har lyst å bruke det på elgjakta også, så derfor tenker jeg å anskaffe rødpunkt sikte for å bruke på klosshold(typ under 15-30m). For elgen kan komme tett på til tiders på elgjakta, så har lyst å ha optikk hvor jeg kan med sikkerhet ha et godt treff.

Kjøpe to sikter er ikke noe jeg har lyst til nå.

Da er det monteringen av det rødpunktsiktet(RP) jeg lurer på. 

Rifla har dovetail mount 16.5mm.

De tre valgene jeg ser for meg jeg har å velge mellom:

 

- 1 montere RP på monteringsringene/eller på "tuben" og ha det over kikkerten. Enkel sak, men det jeg tenker er negativet her er da den differansen mellom RP og løpet( rundt 10cm +/-) og vil da bli en "skarp" vinkel. Stilles inn på 20m. så vil den treffe 5cm høyere på 10m og lavere hvis jeg går forbi 20m.

 

-2 montere RP på siden av siktet i 45 grader. kan f.eks. monteres med Sphur montasjen. da er problem stillingen litt det samme som nr.1. men siktet er kanskje 1cm laver og litt vinklet. Har man siktet over som i løsning 1 og 2, så har man større oversikt og større syns bredde.

 

-3 montere RP på en 45 graders offset under kikkerten/foran eller bak. Har da vesentlig mindre differanse mellom siktet og løpet, slik at man får en flatere "kulebane". Problemet med den er monteringsløsningen, med tanke på det eksisterer ikke 16.5mm dovtail 45 degree offset. Så må enten han dovtail to picatinny adapter og picatinny 45 degree offsett mount til RD. Eller 3D printe ut en montasje på det. Det å treffe gode samlinger med børsa vinklet er ikke noe problem på klosshold, er vant til krevende dynamisk skyting.

 

-4 montere på picatinny rail og feste kikkerten på den og ha en 45 degree offset

 

Men lurer på om det er noen her som har noen erfaringer om dette, eller noen har kommet opp med en 5 løsning. 

Edited by torgeirmoen
Link to comment
Share on other sites

På de avstandene du har lyst til å bruke rødpunkt istedetfor 5X tror jeg ikke du vil oppleve at treffpunktforskyvning utgjør stor forskjell på breisida på en elg. Om du har trent på, og mener deg kapabel til å (huske på å) forlegge er den uansett lik null. Om du videre ikke skyter inn på 20 meter, men på betydelig lengre hold, f.eks maks av det du ser for deg å skyte med rødprikk på vil du uansett ikke på noen avstand (du tenker å skyte på) ha større treffpunktforskyvning enn det du har ved munningen. Skyter du inn på halve avstanden av maks (og holder deg til maks!) vil du sannsynligvis være ganske nær senter på de fleste avstandene du skyter elg med rødpunkt på.

Toppmontert gjør rifla veldig "høy" i håndteringen, lett å dunke rødpunkten i greiner etc. Skytestillingen blir også unormalt høy, og kan virke rar for mange. Må trenes på, men det må det uansett hvor du monterer greiene. Offset 45 gjør ikke børsa like høy, og det føles overraskende naturlig å skyte med geværet "på Skeiva" - ihvertfall med rette militær-type stokker. Tenker det koker ned til hvordan du TROR du kommer til å føle det mest naturlig å skyte unaturlig - med høyt hode eller skjevt våpen.

Forøvrig støtter jeg forslagene om QR montasjer og alternativt kikkertsikte med mindre enn 5X eller QR med rødpunkt - om du har forutsigbarhet nok til å velge det ene eller andre. Jeg støtter tilogmed forslaget om en til børse ;) Men hver sin smak og whatever floats your boat. Lykke til!

 

Edited by oyvind1
redigerte noe som var rett - så ble det feil, men så viste det seg at det var rett og så måtte det redigeres sånn det rette som blei feil blei korrigert tilbake slik at det blei rett fordi det ikke var feil. Bare det.
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, torgeirmoen skrev:

   -   men har minste zoom 5x.

 

Før @amatør skriver det - du mener vel "5 gangers FORSTØRRELSE"? (Ja, jeg vet mange mener dette er "pirk", men vi er, tross alt, et fagforum).  "5 X zoom" i form av 1 - 5 gangers forstørrelse duger veldig godt på jakt, sjøl om holdene blir korte!

 

19 timer siden, torgeirmoen skrev:

Skal bruke hovedsaklig dette sikte til langhold ( opptil 1000m+), men har lyst å bruke det på elgjakta også, -  - 

 

Dette med å bruke "langholdsrigger" til jakt, har jeg nettopp kommentert i en annen tråd:

 

https://www.kammeret.no/topic/88681-bygge-str-eller-kjøpe-feks-savage-110ba-eller-noe-annet-brukt/?do=findComment&comment=1301650

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...