Jump to content

Hvor kort er Blaser R8 - og alternativer


keenhunter

Recommended Posts

Hvor mye kortere er egentlig en Blaser enn en tradisjonell rifle ala Tikka? Og hvilke andre børser er korte? Lengden på den jeg har irriterer hver gang den hekter i kvist så det blir ei ny kort skogsbørse. Bruker demper så da må jeg hente inn det jeg kan av lengde andre steder. 

Link to comment
Share on other sites

Min mauser M98 med 50 cm pipe i 30-06 er 102 cm, så med 43 cm pipe blir den 95 cm... så da er det ca 5 cm forskjell...
Jeg lurte på det samme fordi jeg også ville ha en kort rifle i skogen, men så at det var ca 6 cm forskjell fra de fleste andre rifler som jeg sammenlignet med. Jeg kom frem til at det ble dyre 6 cm og la det på hylla...

Link to comment
Share on other sites

Hvis den hekter i kvist når den bæres i reim over skulder kan opplevd lengde justeres med å ha lenger reim slik at rifla henger lenger ned, eller flytte fremre reimfeste lenger frem, eller begge deler.... Selv bruker jeg såpass lang reim at den blir hengende godt under hodehøyde,og jeg har aldri skjønt meg på de som bærer rifla i så kort reim at pipe, gjerne demper stikker opp som et periskop over hodet på jegeren.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, amatør skrev:

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/rifle/bergara-ba13-takedown

 

Denne er 89cm lang med 51cm pipe. Dvs 9 cm kortere enn Sunnmørings Blåser.

 

(ikke er den så dyr heller)


Den var kort..spesielt med tanke på at min K95 med 52cm pipe er 95 cm..men den var tung med tanke lengden..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Okay jeg skulle tatt Bulpupen seriøst Amatør, den ser morsom ut.

 

Swift, hvis det var så enkelt så hadde vel alle slakket på reima da. Selv liker jeg ikke at børsa henger og dingler, mye av tiden går det greit men så er det når det er bratt, glatt, steinete. Men flytte remfestet noen cm hjelper kanskje, det skal jeg kikke på.

 

Det er klart at hver cm blir dyr om det blir Blaser, delvis derfor jeg spør.

 

Bergaraen ser veldig interessant ut, hvis jeg skal på reinsjaktekspedisjoner igjen skal jeg absolutt kikke på en slik.

 

Egentlig burde jeg sikkert kappet den jeg har og satt på mindre demper men har blitt vant til den og glad i den, så jeg kommer ikke til å gjøre det. Skal jeg gå skikkelig i skogen ender jeg alltid med å ta med kombien, den er naturligvis kortere enn rifla, kanskje det ikke skiller så mye om jeg hadde tatt sv demperen siden løpslengdene er 51 og 60..

 

Er ikke ute etter enkeltskudds denne gang, det kan komme mer enn ett dyr :)

 

Jakte uten demper er selvsagt også en mulighet, men jeg liker det rekylfritt

Edited by keenhunter
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...