Jump to content
Sølvrev

CENS Proflex/digital DX5 aktive ørepropper

Recommended Posts

Informasjon og brukererfaringer. Jeg oppretter en ny tråd om dette, og viser til tidligere postinger under Soundscopes-tråden:

*******************************************************************************************************************************

Skrevet August 31, 2019 (endret)

Disse ser veldig lovende ut, særlig den forenklede måten å justere volumet på. Det er særdeles fiklete både på SoundScope fra Starkey og Jegern'n fra Hørselslaben (jeg har begge). Sistnevnte har for øvrig også en del egenstøy. Jeg forsøkte å finne ut om CENS ProFlex DX5 kan programmeres for hørselstap etter individuelt audiogram (og dermed også fungere som høreapparater), men så ikke ut noe om det på hjemmesiden. Jeg sender E-post til leverandøren og skal informere videre når jeg har mottatt svar.

Edit:

Vi kan levere Dx modellene regulert etter dine audiogrammer, men da leveres modellen i akryl.

Fint om du kunne sendt oss dine audiogrammer samt avstøp og ordreskjema ved bestilling. Vi vil da sende dette til labben for godkjenning av produkt opp mot ditt hørselstap.  

Det er ingen problem at din faste audiograf tar dette støpet, viktig da å nevne at hele øremuslingen din må med..

Modulen kan slås av med en egen on/off knapp og husker da dine siste innstillinger, det betyr ikke at batteriet spares, men at du kobler deg av modulen for å slippe forstyrrelser for evt. konkurranseskyting. Batteritype er størrelse 13.

Endret September 2, 2019 av Sølvrev
Lagt til info fra leverandøren Hearsafe

Edited by Sølvrev

I dag har jeg sendt bestilling på nye aktive ørepropper fra leverandøren HearSafe. Dette er et "inne i øret"-hørselsvern som kan programmeres etter individuelt hørselstap, og som via en teleslynge kommuniserer trådløst med jaktradio. Slyngen kobles til radio/mikrofon via en standard 3,5 mm jack.

Pga. mitt hørselstap er det modellen CENS digital DX5 som leveres (i hard acryl), mens Proflex-typen leveres i silikon. Apparatene produseres i England og det er ca. 5 ukers leveringstid. For å bestille apparatene må en audiograf ta avstøpning av øregangen og det ytre øret, og for at apparatene skal kunne programmeres må egne audiogram oversendes.

Digital DX5-modellen benytter batteristørrelse 312 som varer en drøy uke. Jeg har 15 års erfaring med SoundScope fra Starkey, men disse apparatene er nå i ferd med å gi opp. Jeg vil poste mine erfaringer med de nye CENS-apparatene ut over ettervinteren/våren. Prisen pr. par er kr 8590.

• Like 2

På 14.1.2020 den 16.18, Sølvrev skrev:

Jeg vil poste mine erfaringer med de nye CENS-apparatene ut over ettervinteren/våren. Prisen pr. par er kr 8590.

Da var omsider testingen unnagjort. Jeg brukte disse apparatene under en lengre fjelltur i går 1. pinsedag, og de fungerte bedre enn både mine gamle SoundScopes og Jaktapparat Jeger’n. Hvordan skuddsmell og høye impulslyder dempes ble imidlertid ikke testet. Men her er litt mer detaljer om styrker og svakheter:

Apparatene leveres med 5 ulike program:

1.    Jaktprogram med reell lydgjengivelse

2.    Leirdue/leirduesti

3.    Skytebane

4.    Posteringsjakt med trådløs kommunikasjon (jaktradio via teleslynge)

5.    Fuglejakt

Jeg har i første omgang konsentrert testingen med program 4, da det er mest aktuelt å benytte apparatene sammen med jaktradio. Dette programmet er ekstra sensitivt for svake lyder, og det innebærer at volumet må justeres litt ned for at man ikke skal bli overveldet av lydinntrykk (rasling i løv, kvistknekk, etc.) når man ferdes i terrenget.

Jeg hadde på forhånd justert volumet individuelt på hvert apparat mens jeg så på Dagsrevyen, og la lydvolumet litt lavere enn hva jeg har på mine ordinære høreapparat. Likevel var taleoppfattelsen tilstrekkelig, men lyden med dette programmet blir litt hard og metallisk (mye diskant). Ikke helt naturtro, men heller ikke slitsom.

Ute i naturen hørte jeg knasing i grus veldig tydelig. Vanlig samtale med partneren gikk også veldig fint, og jeg hørte fuglesang som jeg ikke registrerer med de vanlige høreapparatene. Jeg ble heller ikke overveldet eller sliten av lydinntrykkene. Stemmen fra jaktradioen via teleslynge er også litt hard og metallisk, men likevel tydelig.

Jeg har bare så vidt streifet innom program 1, men inntrykket er at dette gir en del mykere og mer naturtro lyd. Da kan man også benytte høyere volum. Voluminnstillingen er for øvrig litt plundrete (en liten bryter vippes opp eller ned), men til gjengjeld «husker» apparatene den siste verdien. Samme bryter benyttes også til å velge program.

Jeg nevnte at bare ett program (4) er koblet opp mot jaktradio og teleslynge. Jeg skulle ønske program 1 også hadde denne funksjonen, for de fleste av oss benytter jo jaktradio både under smyg-, driv- og posteringsjakt. Men det er nå slik disse apparatene blir levert.

Jeg nevnte også i innlegget 14. jan. at mine apparater er laget i hard acryl. De var likevel behagelige å ha i øret, men det kan være litt tricky å få dem inn og ut (må trekke litt i øreflippen, gape, eller liksom skru dem inn/ut av øregangen). Dette er imidlertid en tilvenningssak (som volumkontroll og programvelger).

Apparatene slås enklest av og på ved å åpne/lukke batteriskuffen. Skuffen bør alltid være åpen når apparatene ikke er i bruk, og de små 312-batteriene vil vare ca. 8 dager ved normal bruk. Siden batteriene (type sink-luft) aktiveres ved at forseglingen fjernes får man altså ikke «uendelig» levetid selv om apparatene er slått av.

Inntrykket er 1 dags testing er i sum positivt, og disse apparatene er etter min vurdering et bedre (og dyrere!) alternativ til Jeger’n for de av oss som har så stort hørselstap at apparatene må programmeres for å korrigere for dette. Jeg har selv et betydelig hørselstap, og har brukt ulike typer og fabrikat av høreapparater daglig i om lag 18 år.  

• Like 4

Hei, takk for at du har tatt deg bryet med å skrive dine erfaringer.

Jeg har litt tinnitus, men har god hørsel. Jeg tenkte å kjøpe aktive propper til skogsfugljakt.

Vil du likevel anbefale Cens foran soundscope? Ser det er stor forskjell i pris. 

Edited by Nøkken

Hmmm, vrient spørsmål! Mine drøyt 15 år gamle SoundScopes (som er programmerbare for hørselstap) blir fortsatt med på jakt når jeg ikke trenger hi fi-lyd (f. eks. i morgen tidlig). Jeg har ingen erfaring med senere generasjoner, men de som selges i dag bør jo reflektere en viss teknologiutvikling mht. lyd? De koster vel rundt halvparten av CENS-apparatene (rabatt om du er medlem av NJFF, tror jeg), så det kommer an på hvor kresen du er. Noen vil jo alltid ha det beste. Om jeg hadde hatt noenlunde normal hørsel ville nok muligens SoundScope fra Starkey blitt mitt førstevalg.... 

Edited by Sølvrev
  • Like 1