Jump to content

Biltema tveegget blad kniv lovlig eller ikke


Federal86

Recommended Posts

Var på biltema i går for kjøpe noe maling, hvor jeg kommer over denne kniven :

dobbeltslipt jaktkniv https://www.biltema.no/fritid/jakt/kniver/dobbeltslipt-jaktkniv-2000043017 

 

Snakket med en kamerat (Bergenser) i går og han mente at denne kniven var ulovlig pga våpenforskriften ved 

paragraf 9 "fremstår som voldsprodukt, kan ses på som en stilett". 

 

Jeg er ikke så sikker som han, men jeg forstår godt hvorfor det kan ses på som rent voldsprodukt. 

I tillegg så forventer jeg at en såpass seriøs organisasjon som Biltema har kontroll, men menneskelig feil kan skje. 

 

Hva tenker dere? 

 

Link to comment
Share on other sites

Denne har vært diskutert i ymse knivgrupper på FB også. 

 

Alle får gjøre seg opp sin egen mening om det å eie denne kniven er så gjevt at man gidder å leve i lovens gråsone.

 

Det er i mine øyne liten tvil om at loven tar høyde for å omfatte denne typen kniv, men igjen, ved aktverdig bruk og sunt bondevett (fra alle parter) pleier ikke sånne ting å få de store konsekvensene:

Quote

2.5.1 Stiletter Om stiletter har Justisdepartementet tidligere uttalt: «Med stilett forstår departementet et spisst stikkvåpen med tynn klinge, mest typisk med trekantet eller firkantet tverrsnitt. Ved den konkrete rettsanvendelse, hvor det blant annet blir å legge vekt på vedkommende gjenstands egenskaper, så som utseende, karakter av stikkvåpen m.v. , vil også lignende gjenstander, f.eks. med rund klinge, kunne bli å anse som stilett i våpenlovens forstandJustisdepartementet har i konkrete saker lagt til grunn at dolker skal betraktes som stiletter. Dette gjelder ikke bredbladede kastekniver. Det antas videre at tradisjonelle dykkerkniver ikke kan betraktes som stiletter. Bajonetter anses heller ikke for å være «stilett» i våpenlovens forstand.

 

Pga. serrateringene kan du kanskje komme unna med å kalle det en dykkekniv, men da blir jo kontekst ganske viktig. Ikke idéelt å skrelle eple i parken f.eks.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ooohhh - drama..

 

Det der er hva svenskene kaller en avfångningskniv og brukes til å stikke vilt fra fronten av brystkassa og inn mot hjerte.

Her i Norge brukes tradisjonelle samme morakniv som en åpner pølsepakka og klør seg i ræ... med.

 

Synd de ikke tok inn en variant som kan festes på lanse, hadde vært mer gøy 😎

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke ment som drama, men var nysgjerrig på hva dere mente rundt lovligheten. 

Vil ikke brukt penger på denne selv, siden den er ganske harry, samt stålet er vel ikke særlig bra. 

 

Ser for meg at denne kniven er noe "kjenninger av politiet" vil gå for. 

 

""5Cr15MoV henviser nok til 0,5% karbon og 15% krom, som er omtrent den samme sammensetningen Buck har brukt på mange av sine kniver tidligere.
Stålet er nok brukbart i seg selv, men til prisen spørst det om herdinga er så god.
Du kan nok bruke den på å trene, men om stålet er mylt vil det være vanskelig å få en god eggm så dermed ser du ikke så godt framgangen i slipinga." Kilde Metallurgen (

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe forbud mot tveegga kniver i Norge. I lovverket er det et forbud mot stiletter, som POD definerer som "...spisst stikkvåpen med tynn klinge, mest typisk
med trekantet eller firkantet tverrsnitt." og "voldssprodukter". (Kilde PODs rundskriv fra 2009.)
Dog er det endel tollere og politi som tolker loven slik de selv ønsker.

Som nevt over så går det nok fint så lenge man ikke gjør noe man ikke skulle ha gjort med hvilken som helst annen kniv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...