Jump to content

Ny jaktkniv, ein liten fulltange - anbefalinger?


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg er glad i små kniver - både til slakting, flåing og på kjøkkenet. Eg har brukt ymse foldekniver frå f.ex outdoor edge og buck til swingblade dei seinare åra, og eg liker størrelsen på knivane og utforminga på bladet på foldeknivane svært godt, den totale størrelsen på swingblade'n er øvre grense av kva eg synes er komfortabelt i ein jaktkniv. 

 

Men eg ønsker meg ein skikkelig kniv, som eg kan få eit eigarforhold til, som igjen fører til bruksglede. Fulltangekniver synes eg er pent å sjå på, men ofte er dei både lenger og har ein spissare utforming på bladet enn det eg likar.

 

Men av folket her inne med god kompetanse på kniver, nokon som kan anbefale meg ein skikkelig kvalitetskniv innanfor dei kriteriane eg har? 

*fulltange 

*ikkje for stor

*god stålkvalitet

*utforming på blad som minner om ein typisk jakt-foldekniv (runda spiss)

Link to comment
Share on other sites

@magnum_mauser hvor mye penger vil du legge i kniven? Skal kniven hovedsaklig brukes til slakting, eller blir den mest brukt på spikking og trearbeid? 

Om kniven skal brukes til slakt er det optimalt med slitesterke men også sprøe stål, hvor eggen kan knekke ved hard bruk. 

Stål til trearbeid bør være seigere for at eggen ikke skal knekke, og mister da litt av slitestyrken. 

 

Jeg har lurt på denne som en "allround" beltekniv, men den koster jo litt...

https://www.lamnia.com/no/p/37211/kniver/bark-river-bravo-1-lt-field-knife-rampless-kniv

Den møter alle kriteriene dine. Bare merk deg at cpm 3v ikke er et rustfritt stål. 

 

Men så tenker jeg også at om jeg først skal ha en dyr kniv, så kan jeg jo betale@Metallurgen for å lage en skikkelig til meg når jeg først er i gang. 

Edited by Fysikeren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støtter Fysikeren her.

Bark River er "good shit"

 

Kalahari

20200114_145732.jpg.2687aefc3c9648cc3ae45ed14ae57414.jpg

 

 

Gunny

20200114_145533.jpg.4aed581edf6a82ae38070977c4f9cdb0.jpg

 

 

Bravo 1,25 LT

20200114_145650.jpg.3c5a2a8a71b489a8a286ef087ea571c0.jpg

 

Alle 3 er gode all round kniver, spesielt i forbindelse med jakt, flåing, slakting og partering. Må være nært optimalt å gå med på hofta, alternaltivt under sekkelokket i forbindelse med Hjort, Reinsjakt eller Rådyrjakt. Du går ikke feil ved å velge en av disse.

Personlig er Gunny'ien min favoritt. Akkurat passelig stor og livsfarlig skarp. Nesten slik at den glefser etter deg, når du går forbi😀

Har prøvd alle disse i felt, så disse kan jeg gå god for.

Løp og kjøp.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bark River har også en Gunny Hunter LT i Elmax, som lett kan få det til å rykke litt i havesyken. For mange vil nok Elmax gi en fin balanse mellom styrke, hardhet og korrosjonsmotstand.

 

Men alt dette kommer med en pris, og om 3,75" kan anses som en liten kniv, kommer jo an på øyet som ser..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal du ha en liten fulltange til jakt er Bark River Classic Drop Point Hunter i CPM-3V eller Elmax perfekt. 

Alternativt Fox River EXT-1 som leveres i CPM-3V og Cru-wear. Evt en LT versjon i Elmax. Denne er svært lett og perfekt til jaktbruk, men tynn i eggen så en bør utvise forsiktighet i omgang med bein og treverk. DSC_0234-01-01.jpeg.2b49ef803e8960a21e0a91af28e63fd0.jpegDSC_0102-01.jpeg.91c4cde86a6d26e27fb8630ae6a2c4ea.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...