Jump to content

Forslag til lett hagle for dame


Jakt jente

Recommended Posts

Etter å ha bestått jegerprøven skal jeg kjøpe min første hagle hovedsaklig til bruk på rypejakt. Jeg er altså dame og relativ liten av vekst (1.60). Etter å ha prøvd diverse hagler i butikk har jeg kommet frem til at jeg ikke klarer å håndtere en hagle på 3.2/3.3 kg.  Jeg må derfor over på en 20 kaliber eller lettvektshagle.

 

Noen anbefalinger på hva som er best av de to? Har forstått at en lettvektshagle kan gi mer rekyl?

 

Kom gjerne med forslag til hagle-åpen for både nytt og brukt. Makspris 20 tusen.

Link to comment
Share on other sites

Sabatti har en fin variant, lady/short i 20/76. Fast trangboring er vel noe ikke alle vil ha i dag, så det er jo noe å tenke på. Har to hagler i hus her med fast trangboring. Kan ikke si jeg noensinne har savnet utskiftbare choker selv. 

 

http://vaabenhuset.no/produkt/sabatti-lady-jakt-kal-20/ Prisen er slett ikke ille. Sabatti har god kvalitet.

 

Har litt erfaring med dette med ikke så store damer og hagler selv. Fruen er 160 cm høy og skulle ha hagle i sin tid. Tittet på en Sabatti linket til over, og hun falt for den. Perfekt størrelse, syntes hun. Et par måneder etter kom jeg over en maken til halv pris. Med en liten forskjell. Denne var i 12/76. Vel, den ble solgt tre, fire år etter uten å ha blitt brukt mer enn et par ganger på lerduebanen og i skogen. Altfor klumpete, syntes hun.

 

For et par år siden skulle jeg kjøpe hagle til eldstefrøkna. Hun er 154 cm høy. Jeg kjøpte en brukt i 20/70 for å ha noe å begynne med. Men akk, det var en 12'er med 20-løp! Det finnes, nemlig. Det var et beist i hendene hennes. Fikk heldigvis levert den tilbake. Kom deretter over en eldre Antonio Zoli i 20/76. Det var andre saker. Fikk tilpasset kolben, og vips, hun skyter bedre enn meg.

 

For øvrig overtok frøkna en Beretta halvauto i 20/76 fra meg. Jeg bommet noe helt vanvittig med den og gadd ikke bruke den mer. Kappet kolben og fikk justert den til den passet. Men den passet aldri... Fortreet kom for langt fram, rett og slett. Ellers måtte hun holde under på låskassa, ca. Ble aldri noe greit. 

 

Så en ekte o/u i 20/76, type lady/short er mitt tips. En slik en veier omlag det samme som en lettvekter i kaliber 12. En lettvekter i 12 synes jeg selv gir kjappere rekyl enn en standard 20-kaliber. Rekyl kommer også an på hvor tung ladning du bruker. 30 gram i 12 og 30 gram i 20 gir samme rekyl om våpenet veier det samme (hører jeg folk sier - jeg aner ikke, men det høres jo riktig ut). 

 

Kaliber 12 gir et billigere haglehold om du skal skyte mye på lerduebanen. Jaktammunisjon merker du ikke store forskjellene på når det gjelder pris. 

 

Titt, glan og glo på det du kommer over og velg det du selv føler deg mest komfortabel med. :-) 

 

Edit: Nydelig hagle her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=115478398. Beretta 686. Om den passer for damer, vet jeg ikke, men det går an å høre. Ellers må den tilpasses. Kolben må kappes, og den må forhøyes. Det koster fort 3 - 4 000,- (som det gjorde å tilpasse datteren min sin).

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Fast trangboring er ikke noe problem, så lenge denne ikke er for trang. Ser Sabattien anbefalt ovenfor har 1/4 og 1/2 boring. Dette er et fornuftig all round-kompromiss og duger også til rypejakt, selv om boringen til akkurat dét formålet godt kunne vært åpnere. Hvis TS vil ha et åpnere skuddbilde finnes det også spreder-patroner å få kjøpt. Slik ammunisjon er veldig fin å bruke tidlig i sesongen når rypene trykker hardt og holdene kan bli korte. Ellers er det lurt å prøve ut litt forskjellige patrontyper og haglstørrelser for å finne hvilke som gir jevnest spredning i hvert av løpene på akkurat ditt våpen. Lykke til!

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Liten og lett jente, da ville jeg valgt en junior hagle i halvauto, det gir lett hagle og lite rekyl.

Franchi Affinity Compact er vel det nærmeste du kommer. 2490 gram i 20/76.

https://www.hjf.no/produkt/vapen/franchi/halvautomat/franchi-compact-synt-black-2076-61cm

 

Finnes også i kaliber 12.

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=12d&prodid=14470

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne?

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=159200477

 

Engelsk skjefte kan være en fordel for jenter. Pistolgrep er som regel tilpasset menn, hvor både grepet er for stort, og for langt unna avtrekkeren. Engelske skjefter er ofte svært slanke, og man kan plassere hånda så langt frem man vil, så det er lett å nå fram til avtrekkeren. Ekstra gunstig er det når det er to avtrekkere.

 

Som regel har jenter høyere kinnbein, så standardkolber kan bli for lave. Det er med andre ord, mer en lengden som må tilpasses for at hagla skal bli god å skyte med.

 

Det beste er kanskje å kjøpe noe brukt, og bruke resten av pengene til å få tilpasset kolben, eller å få laget en ny kolbe. (det siste koster fort 15.000,-)

 

 

Uansett skal du ikke ha noe annet en kaliber 20. Mange store karer går over fra 12 til 20, og ingen av dem jeg kjenner som har gjordt det, går tilbake. Heller 16 enn 12 til jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...