Jump to content

Ruger 10/22 til jakt


Bonesdaily

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Anschutz 1907 i nystand i romjula for 500.- på salget hos Jakt&Friluft. Da er prisdifferansen opp til riflene diskutert i denne tråden nok til å betale for magasinkonvertering med orginale deler og frisering av skjeftet. Da ender man opp en rifle med bortimot verdens beste skyteegenskaper til en meget overkommerlig pris.

 

Siste pris på denne hos Landrø var ca 30000.- i 2019.

 

http://www.nordicmarksman.com/1907-Small-Bore-Target-Rifle.html#nogo

 

1907-small-bore-target-rifle2751699.jpg

 

Ellers kan man vente til en ferdig 1427 eller 1827 boltmekanisme skiskytter dukker opp på finn. Denne kjøpte jeg i nystand på finn for et par år siden for 5000.-: (Skal se å få tatt bilder av den med kikkert og pipevekt. Da ser den mye bedre ut ) 

 _1051329006.jpg

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, Balle klorin skrev:

men som middelmådig skytter (Norges eneste?) 

Du er ikke alene, seneste i går hadde jeg flere treff i 9er ringen. Med salongrifle og kikkertsikte, på 15m bane. Og ammoen var CCI std som jo går hullihull.

Melder meg på sånn bunadssømkurs over helga.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Og ammoen var CCI std som jo går hullihul

Mulig jeg må bytte ammo da ;) Jeg klarer ofte ikke bedre enn dette (liggendetrening i gårkveld), med Eley Tenex 

IMG_3101.jpeg.5f15bd86f16499c0d12a2fab4f92f002.jpeg

 

Men - det er bare ett høl - så da er det vel hølihøl?

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en cz 452 for stående trening til jakt, typ en liten gong ca 70m borti lia og kjappe skudd.

Det gikk ikke bra med orginal avtrekk og lang slagtid, kjøpte oppgradering til avtrekket fra yodave og det fiksa avtrekket. Den lange slagtia var  litt mer knotete, men fant tennstempel på ebay.

Orginalt veier det 35gram, bare litt slanka uten å strekke det noe som helst 28gram.

73791951_IMG_20200117_1311432.jpg.40cff5d55ba9f068342316244328704c.jpg

Sammen med oppgradert fjær fra yodave ble det greit, men heller ikke mer.

Har et tennstempel til og det kommer jeg til tyne max og da håper jeg det blir bra.

CZ trenger litt hjelp innimellom 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

En sånn spredning på 15 m åpner mest sannsynlig opp noe grellt på 100 m

Det er ikke min erfaring. Skytterens, og delvis våpenets spredning er noenlunde konstant utover. Ammunisjonens spredning øker derimot, varierende, men noen ganger dramatisk.

 

All spredningen på serien over er "min" - alle skuddene der jeg ser at jeg gjør jobben "perfekt" havnet der sisteskuddet står - det var vel en 4-5... Mesteparten av bevegelsen er før avtrekket bryter. Scatten avslører også det, 80% av den avtrekksinduserte bevegelsen skjer iløpet av 200ms før smellet.

 "Billigammo" kan åpne noe fryktelig på 100m men her er det ammo som samler. En test med kikkert (på 15m) på rifla gav 20 en 20 skuddserie der ingen skudd var under 10.8

 

 

 

 

Her har jeg skutt 25 skudd med 200STR, diopter og reim. Ble nesten tatt av vinden et par ganger her. 

IMG_1500.jpeg.545bc781096bea22d2c4b150fe7c4730.jpeg

 

 

20 skudd med superduperCustomCompetitionmatchtrigger Ruger 10/22. Med stor kikkert, tofot og sekk bak. Bruker jeg dette oppsettet, og Saueren, eller lille-Anschützen så er det typisk to tabbeskudd som ikke er innertiere. Uansett så viser denne serien det jeg mente i et av de tidligere innleggene. Det er veldig mange av de 20 skuddene som ikke dreper ei rype umiddelbart.

IMG_1673.jpeg.9f57b0ccb62415cf98f63a9984cce3a1.jpeg

 

 

IMG_2903.JPG

Link to comment
Share on other sites

På 16.1.2020 den 10.37, joska skrev:

Sjølv har eg kjøpt ein 9422. Det finns det ingen objektivt gode grunnar for å gjere, men eg storkoser meg likevel.

Enig ;) Fordi det er pene våpen og morofaktoren er høy. Presisjonen holder også til jakt opp til 70-80 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...