Jump to content

Ruger 10/22 til jakt


Bonesdaily

Recommended Posts

Hei! da var tiden kommet for å gå til innkjøp av en 10/22. 

Men jeg hører veldig mye forskjellige meninger om hvor egnet den er til å bruke på jakt.

Har i første omgang ikke tenkt å oppgradere den så veldig mye, annet enn å sette på en grei optikk.

Hvor gode er halvauto salongrifler til å skyte på "sittende" ryper?

Link to comment
Share on other sites

10/22 er det ingen problem å bruke til jakt, men slettes ikke alle. Kan nevne at jeg også har hatt flere boltrifler i samme kaliber. En 10/22 target, eller light varmint (har hatt begge) har til jaktbruk like bra presisjon som en hvilken som helst boltrifle. Men snakker vi kun jakt på sittende rype har vel kaliberet større utfordringer mtp vindavdrift og avstandbedømmelse enn valg av våpentype.

Dersom du skal benytte den til andre vilttyper, f.eks. kråke og skjære er det en fordel med halvauto, da jeg til stadig opplever at de sitter en stund å "lurer på hva som skjedde" når kompisen faller død, og da er det gull å slippe bevegelsen med ladegrep...

 

Dette er basert på min erfaring, andre kan selvsagt ha ulik oppfatning. Også er det ikke bestandig et positivt moment at rifla lader seg automatisk...

 

Edit: har opplevd å få skyte 4 skudd på sittende rype med 22lr før de lettet, da var halvauto kjekk og ha! Må skyte inn at det var et magasinbytte involvert...for de som lurte.

Edited by Slitern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hei! da var tiden kommet for å gå til innkjøp av en 10/22. 

Men jeg hører veldig mye forskjellige meninger om hvor egnet den er til å bruke på jakt.

Har i første omgang ikke tenkt å oppgradere den så veldig mye, annet enn å sette på en grei optikk.

Hvor gode er halvauto salongrifler til å skyte på "sittende" ryper?

Halvautorifler som sådan er helt greie til jakt, men Ruger 1022 uten modifiseringer har lett for å være vanskelig å skyte godt med. ellers er jeg enig i ca alt det @Slitern sier. Både det positive og det negative, bortsett fra en ting:

Sitat

En 10/22 target, eller light varmint (har hatt begge) har til jaktbruk like bra presisjon som en hvilken som helst boltrifle

Ikke noe i nærheten. Kanskje ett og annet eksemplar, men på det jevne, ingen sjangs. Jeg skyter bedre stående med enkelte repeter-22er enn jeg klarer med mange std. 1022er liggende med støtte... (hint, jeg er ikke spesielt god til å skyte stående)

 

De 22-repeterrifler jeg har jaktet med har det ikke vært problemer å skyte ender (eller ryper, men det er lenge siden) på iallefall 80-90m hold, jeg har også skutt en del vilt på (godt) over 100m. Men 70-90 er greit som oftest. Idag har jeg en Ruger 1022 Competition, en temmelig modifisert modell fra det de kaller "custom shop", og nei, jeg ville ikke skutt på ei rype på 100m. Høy 1. skudds treffsannsynlighet på 100m med den krever et MYE større mål. På 50m, ja, jo... Ikke stort lenger iallefall. 
Custom-Rugeren har forresten en byggekvalitet som rett nok ligger langt over "vanlig Ruger", men det er et godt stykke, et par stykker, minst, ingen til Anschütz kvalitet. Spesielt "matchavtrekket" (som er en god oppgradering av over std. avtrekket) i plast, - dersom en tysker hadde blitt tatt i å installere et så dårlig avtrekk på ei rifle så hadde han trolig skutt seg - men med noe med et bedre avtrekk tipper jeg...

10-22en min er driftssikker, moro å skyte med, det er gøy å løpe mens man tømmer 25 skuddsmagasiner i det man løper forbi, eller skyte 12 skudd i 6 forskjellige (store) blinker på 4 sekunder. Men til presisjonsskyting, nei. Kanskje med et Kidd-avtrekk til 4000,- så kunne man kontrollere avtrekket godt nok, kanskje ble det likt fra gang til gang, men "ut av eska", nei.

 

@Chiefen.v-2 har svaret på spørsmålet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

JEG skyter bedre er vel et vesentlig poeng oppi dette;)  Som du ser @M67 skrev jeg til jaktbruk, og rypa merker lite til om rifla samler 11 eller 25mm på 70m. På en standard 10/22 er jeg enig, heldig hvis de samler på "a minutt of a dinerplate", og et avtrekk som krever en armbevegelse for å løse ut. Light varmint, og så vidt jeg vet, target, har bench-kammer og et tunet avtrekk.

JEG skyter ikke bedre samlinger med en Sauer 200 i 22lr enn med min 10/22Target.

 

Det går fint å kjøpe en 10/22 til jakt, uten modifisering, men krever valg av rett modell og helst også en prøveskyting før kjøp. 

 

Edited by Slitern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

og rypa merker lite til om rifla samler 11 eller 25mm på 70m

Min Anschütz og mine Sauere samler uten videre 25mm på 70, og det merker ikke rypa. Men jeg har ennå ikke sett en 10/22 som samler 25mm på 30m engang, ikke 5 skudd, men nok til å gi høy treffsannsynlighet på vitale organer på ei rype - som er 25-30mm. Min samler knapt 11mm på 15m (tror den gjør det, men da skal du jaggu gjøre jobben) 

 

Sitat

JEG skyter bedre er vel et vesentlig poeng oppi dette

Jeg har såpass mange premier fra her og der, og hadde norgesrekorden i BR50 noen år - jeg har selvtillit nok til å mene at dersom jeg ikke får rifla til å samle, så er det nokså mange som ikke gjør det. Noen gjør det sikkert, men de trenger ikke å spørre om råd her...

 

Sitat

Light varmint, og så vidt jeg vet, target, har bench-kammer og et tunet avtrekk

Løpet på 10/22ene er det ingenting i veien med. Det er + - slark i mekanismen, og et elendig avtrekk som kuker det til, sammen med den ene skjefteskruen, som ikke akkurat gjør det hele stabilt. Min har iallefall 2, og den treffer jo samme plass fra gang til gang, det er det ikke alle halvautoer som gjør.

 

Sitat

Det går fint å kjøpe en 10/22 til jakt, uten modifisering, men krever valg av rett modell og helst også en prøveskyting før kjøp

Enig, og med tunga i rett munn så kan en få det til. Men "det går fint" å reise til månen også - det bare krever litt...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke prøvd så mange Ruger 1022 men di jeg har prøvd har hatt elendig presisjon. Nei kjøp deg en skikkelig boltrifle som treffer det du skyter på. Du skal nå vel uansett ikke i krigen med den så automatfunksjon har du nå vel strengt tatt ikke bruk for.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig her på kammeret, det ender med en "pissing contest" 

 

Det er uten tvil lettere å skyte bra med en boltrifle på 7kg enn med en halvauto på 1,7kg, men skyting er...individuelt

Trådstarter spurte om en 10/22 uten modifisering kan benyttes på sittende ryper, og det kan han, hvis han velger rette modellen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er uten tvil lettere å skyte bra med en boltrifle på 7kg enn med en halvauto på 1,7kg, men skyting er...individuelt

Hvem snakker om rifler på 7kg? 

 

Dersom trådstarter absolutt nå vil ha en 10/22 - som man selvsagt kan skyte på sittende ryper med (man gir seg selv mindre sannsynlighet for å treffe bare) så vil jeg iallefall anbefale å finne ei brukt, som allerede er "fiffa opp", en "Varmint", "Target", eller en "Custom Competition" - jeg går forresten og lurer på om jeg skal selge min eller kjøpe et nytt avtrekk - til halve prisen av rifla... 10/22er koster ikke så mye, men de blir fort dyre.
Styr iallefall langt unna take-down versjonen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, M67 skrev:

Men jeg har ennå ikke sett en 10/22 som samler 25mm på 30m engang,

Det står vel bare feil navn på rifla? Ruger?😉

Volquartsen har fiksa den rifla for mins 20 år siden? Jeg har da skutt med en som fint samla minst like bra som en STR på 100 m. Den stappa hele magasinet og et par til senter senter.

 

Her er et godt eksempel på hva man kan få til med en;

https://youtu.be/CUtasDhjpI4

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Slitern skrev:

 

Trådstarter spurte om en 10/22 uten modifisering kan benyttes på sittende ryper, 

Det var ikke det han spurte om..

 

Sitat

Hvor gode er halvauto salongrifler til å skyte på "sittende" ryper?

 

 

Det jeg har sett av 10/22 forteller meg at de rett fra seks ikke har presisjon nok til sånt som ryper på langt salongriflehold. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi kunne pisset på stolpen i evigheter, med flisespikkeri å synsing....

Trådstarter mener tiden er inne for å kjøpe en 10/22, og lurer på en halvauto 22lr duger til å skyte "sittende rype" 

Han nevner ikke at boltrifle er et alternativ, ei heller avstand, så det KAN jo være at han skal skyte de på 15m, og ikke på 250m?

Dersom vi først skal anbefale han å kjøpe en rifle som er "mye bedre til formålet", så kan vi like anbefale et mye mer egnet kaliber og? Men det var altså ikke det han spurte om...

 

@Bonesdaily, kjøp deg en 10/22 target (eller light varmint), finn ut hvilken ammo den liker og jakt i vei. Jeg har en, har hatt 2, og ALLE 3 kunne jeg fint skutt rype med på første skudd/100m dersom avstandsbedømming og vindavlesing har vært riktig!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger omtalt oppbygging av Mauser M/98 som "spikersuppe-prosjekter", etter eventyret om fanten som kokte suppe på en spiker:

 

https://snl.no/spikersuppe

 

Alle de dyre delene man kjøper, er den gode maten kjerringa blir lurt til å ha i gryta. M/98-kassa er spikeren som skal gjøre underverker, og som man til slutt kanskje skifter ut med ei moderne kasse.

 

Jeg har minimal kjennskap til 10/22, men den ser ut til å være godt egnet til et "spikersuppe-prosjekt", for de som måtte ha mye penger, god tid, ubegrenset tolmod, og en uimotståelig trang til å få til noe ganske brukbart ut av noe som i utgangspunktet er heller mediokert:

 

2 timer siden, M67 skrev:

Dersom trådstarter absolutt nå vil ha en 10/22 - - -vil jeg iallefall anbefale å finne ei brukt, som allerede er "fiffa opp", en "Varmint", "Target", eller en "Custom Competition" -

 

1 time siden, Bly skrev:

Volquartsen har fiksa den rifla for mins 20 år siden?

Her er et godt eksempel på hva man kan få til med en;

https://youtu.be/CUtasDhjpI4

 

For egen del er dette uaktuelt, og ikke bare pga. "garderoben". Jeg har gjort unna min del av slike prosjekter vha. M/98-kasser.

 

Edit.: Men den der dama til @Bly, som, ved hjelp av en god porsjon fotojuks, får det til å se ut som om hun treffer fystikkesker, stående på 1000 meters avstand, med diverse våpen, er ganske sneisen!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men den der dama til @Bly, som, ved hjelp av en god porsjon fotojuks, får det til å se ut som om hun treffer fystikkesker, stående på 1000 meters avstand, med diverse våpen, er ganske sneisen!

Jeg klarte det ikke stående, men så er jeg ikke like sneisen som Kirsten heller...

 

K

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Grunnet stram studentøkonomi falt valget på en ruger 10/22 i hovedsak for å komme igang med skytetrening. Men også fordi utifra det jeg har hørt er den et must i våpengarderoben. Å muligheten for videre oppgradering appelerer til meg. Hvis den uten større oppgraderinger er "uegnet" til jakt, skal jeg selvfølgelig få meg noe som er bedere egnet når den tid kommer. Dette handler jo om dyrevelferd å etisk jakt i bunn å grunn.

Link to comment
Share on other sites

Et must? Absolutt ikke, det vil avhenge helt av hva du skal bruke den til. Standard-modellene går vel i kategorien "har du lyst..." og er best egnet til å skyte skrot og rotter på dynga. Hvis du vil ha et presist våpen (og skal du trene vil du det) må du som minimum opp i Target/Match/Competition-klassen eller noe ferdig opphora på Finn.

 

Hvis du "bare"trenger et godt og pålitelig våpen til jakt og trening bør du se på CZ452/455/457. Behandler du disse riktig vil de overleve deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at en boltrifle i 22lr er det første som burde inn i en våpengarderobe. 10/22 kan være helt greie, men du risikerer også at den absolutt ikke er det; kresen på ammunisjon, funksjonsfeil og forferdelig dårlige avtrekk er ikke uvanlig. 

 

I verste fall bruker du pengene dine på et våpen som viser seg å ikke være egnet til jakt på rype i det hele tatt. Så da må du enten selge eller bruke mye penger på å få den ok.

 

Noen rifler er gode ut av boksen, som en Tikka T3, men som samtidig har mulighet for oppgraderinger. En CZ455 er feks et mye bedre utgangspunkt for en første salongrifle hvis jakt og trening er prioritert.

 

Trolig det beste du kan få for pengene er en brukt Anschutz skiskytterrifle med boltmekanisme. Disse fås til rundt 2-3000 kr, og kommer med det som mest sannsynlig er tett på det beste avtrekket og låskassen på noe salongrifle, uansett pris. Det er ytterst få som bruker opp en pipe på salongrifler, så eneste jeg ville vært nøye på er rust.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Balle klorinSi ikke det? Nå er det ikke akkurat godt dokumentert hva som er slagtiden til verken en CZ eller Volquartsen 10/22, men en Fortner bruker ca. 4 ms fra avtrekket til kula er ute av løpet. Det er omtrent det samme som en STR i 6,5 bruker på samme jobb. 
Det er et kjent fenomen at en hane øker slagtiden, men det er slettes ikke sikkert at en  CZ er så mye bedre en en Volquartsen. CZ er ofte ujevn i produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen skryter fælt av hvor fantastisk 10/22, eller cz 455 er, er det ett godt argument for å vente minst 10 år slik at vedkommende kan få litt erfaring før du hører på hva h*n sier angående våpen. I min bok er dette typisk nybegynnere, som har den trangen til å skryte av det de selv har. Vi har alle vært borti typen? Samme hvilken bil, båt, fly , trøsykkel - younameit, vedkommende har så er det absolutt det beste som kan kjøpes for penger.  Argumenter må diktes opp for å støtte under dette å forsvare investeringen. 

 

10/22, cz 455 og remington 597 er typiske billig rifler, og man får det man betaler for. Alt er egentlig trasig. cz 455 har i det minste god nok presisjon til småviltjakt. , ellers er tilpassninger trasig, boltgange kan sammenlignes med følelsen av å file med metallfil. 

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en cz 455 for 7 år siden, du får mye for penga og rifla samler veldig godt.

En kompis av meg kjøpte en sako samme året men solgte den året etter, han var plaget med forkiling, han prøvde med nye magasiner men problemet vedvarte. 

 

Angående 10/22 så har jeg eid to stykk, den første var en SS med en plaststokk og den ville ikke samle bedre en 15 cm på 50 meter prøvde med 10-15 forskjellig ammunisjon av det jeg kunne kjøpe,

 

Den andre er en takedown og den samler innenfor 5 cm på 50 meter ( for dårlig synes jeg) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, joakim222 skrev:

En kompis av meg kjøpte en sako samme året men solgte den året etter, han var plaget med forkiling, han prøvde med nye magasiner men problemet vedvarte. 

Det er typisk for siste skuddet ut av magasinet. Det skjer noe annet med vinkelen når det ikke er press nok fra undersiden tror jeg? Min pleier ikke å forkile seg, men matingen er bestandig ujevn på siste skuddet ut av magasinet. Jeg har 6 magasiner i .22LR og de er alle lik, også 10 skudds. 17HMR magasinet mater likt og jevnt, men det er lengere og vinkelen blir derfor litt slakere, også har patronen ikke en "blyklump" på tuten i hylsediameter.

 

Jeg hadde ikke kjøpt verken Sako (eller for den saks skyld Tikka) igjen. Jeg hadde kjøpt en Anschutz! (Spesielt siden argumentet som jeg hadde med 17 HMR er strøket av min liste over bare må ha🙄 )

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

On 1/14/2020 at 1:56 PM, msteiro said:

Trolig det beste du kan få for pengene er en brukt Anschutz skiskytterrifle med boltmekanisme. Disse fås til rundt 2-3000 kr

 

Nei, det gjer dei generelt ikkje. Ja, det *hender* at du kan plukke opp ei gammal skiskytterrifle for 3k på finn, men det er unntaket. 10-12k ser ut til å vere startprisen på desse. Og då har du kjøpt deg eit våpen som er eit veldig bra utgangspunkt for eit prosjekt, men ikkje spesielt egna til jakt i sin opprinnelege stand.

 

Ingen tvil om at Anschütz er noko av det finaste du kan få av salong, men då må du enten grave djupt i lommeboka (sikkert greitt for ein gamling med ungane ute av det nedbetalte huset) eller lage eit prosjekt av det. CZ-en kan du kjøpe på finn for halvparten (eller tredjedelen) av det skiskytterrifla kostar, og då gjerne med eit ekstra løp i 17HMR, demper og kikkert. Og då *har* du faktisk eit våpen som er egna for jakt.

 

10/22 har eg eigentleg ikkje noko meining om, men ingen av dei eg har sett i bruk har imponert meg verken med presisjon eller driftssikkerheit. Men så har eg heller aldri sett ein påkosta 10/22.

 

Sjølv har eg kjøpt ein 9422. Det finns det ingen objektivt gode grunnar for å gjere, men eg storkoser meg likevel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nja, jevnt over tilbud av Annier. Men ikke alltid på dagen nei. Men enig, CZ og Savage etc er nok mer egnet ut av boksen mtp stokken som sitter på.

 

Selv fått tak i to Annier til under 2k, så ikke så sjeldne.

 

Billigste Anschutz 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=161652564

 

Billigste CZ455

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160918481

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, msteiro said:

Men enig, CZ og Savage etc er nok mer egnet ut av boksen mtp stokken som sitter på.

 

Ikkje berre stokk, men siktemiddel og evt gjenging også. Blar du opp 6000 kan du i dag kjøpe ein 455 med to løp, kikkert og demper på finn, fiks ferdig og klar til jakt. Dersom du berre treng .22 kan du kjøpe ein komplett 452 for 4000. Kva prisar snakkar vi om dersom du skal ha Anschütz jaktklar rett ut av eska og med kikkert og demper?

 

Skiskytterrifle til jaktbruk er og blir eit prosjekt, men får ein tak i eit utgangspunkt til 3000 så treng jo ikkje sluttprisen bli så ille. Og prosjekt er jo alltid morsomt, så lenge det ikkje er CZ-salong, 10/22 eller M98 og du postar om det på kammeret ;)

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Balle klorin skrev:

Bly: Du trenger egentlig bare se på konstruksjonen. Slaglengden til 10/22 er vel 10ggr lenger, det finnes det ingen fiks for.

Det er ikke bare slaglengde som betyr noe for slagtiden. Både fjæra og vekta på det som skal flyttes er med på å påvirke den. Jeg tror ikke CZ skårer spesielt høyt på disse to punktene. Sammenlign innmaten (fjær og tennstift) i en CZ mot en Fortner så ser du virkelig en forskjell. 

En Volquartsen 10/22 har riktig nok lenger slaglengde enn en CZ, men massen på delene er nok en annen og det kan godt hende at fjæra er betydelig kraftigere? Jeg vet ikke, men jeg har skutt med begge og kan ikke si at CZ slo meg som en bedre rifle på noen måter. Snarere tvert om.

 

Uansett så skal du vel ikke skyte ryper stående med høy puls? Jeg regner med at du ligger med anlegg (det gjør jeg), så problemstillingen er vel en smule hypotetisk🙄?  

Link to comment
Share on other sites

Slaglengde vil nok dominere, du skal ha ekstremt mye fjær (eller lite masse) for å kompensere for 10x slaglengde, og fjæra på en CZ er mye "bøsere" om jeg husker riktig. 

Volquartsen har vel ikke lettet hammeren nevneverdig, og selv om den sikkert er lettere enn CZs tviler jeg på at det er nok. At Fortner er enda bedre er det liten tvil om, men så koster de jo også 5-10x mer. 

 

En skal selvfølgelig ikke overdrive problemet, men selv med sandsekk merker jeg at små feil i avtrekk gir store utslag på skiva. Har hørt om tennstift i titan, men lager noen titan hammer? 

 

Link to comment
Share on other sites

Hane - for dere surfere. Delen som svinger og slår på tennstemplet heter hane på norsk - "hammer" er engelsk.

 

Jeg synes ikke CZene virker som kvalitetsvåpen sånn egentlig, og avtrekket ut av eska er jævlig - men det er mer forutsigbart enn på 10/22 (og sammenligner du Volquartsen med CZ så må du sammenligne med CZ med Bix'n Andy avtrekk)
CZene er er stygge, har teite stokker - men de fins med fine/ fancy, og du skal uansett ikke absorbere en masse rekyl. De fleste unger på 12 skyter uten videre bare tiere på DFS-skiva med en CZ rett ut av eska -  med støtte. De færreste 10/22er lar deg gjøre det. Min gjør det, men den koster nesten det tredobbelte av en vanlig, og det dobbelte av en CZ.

Alt i alt vil jeg regne CZen som et mye bedre jaktvåpen, enn selv den mest fancy 10/22

 

Når det gjelder slagtid, så tror jeg ikke den betyr allverden, men hanen har som noen sier sikkert 10x lenger vei å gå - og fjæra er svakere/ har mindre kraft på hanen, enn tennstempelfjæra på f.eks. en CZ jeg kan holde hanen/ spenne hanen på Rugeren med tommelen, prøv spenn tennstemplet på ei boltrifle. En std gammeldags Anschütz har forresten både svak fjær og langt slag - og slett ikke den laveste slagtida som fins, likevel virker den...
En annen ting med slagtid - er jo at løpstiden på en 22 uansett er mye lenger enn på ei sentertent rifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Balle klorin skrev:

Har hørt om tennstift i titan, men lager noen titan hammer?

Du får begge deler til 10/22.

 

Angående slagtiden på hanevåpen så pleier AR 15/ HK 416 og ligge rundt 10 ms. Man får kjøpt «Hi-speed» hane til AR15 som halverer slagtiden. JP hevder å ha en AR som bruker 4 ms på jobben. Det er bedre enn en M 98 til sammenligning.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10ms er mye, og jeg synes 10/22 føles enda tregere. Men en skal selvfølgelig ikke være hysterisk, man må ikke ned på Fortner-nivå for å treffe ting. Og bare så det er klart, jeg sier ikke at CZ er noen gullstandard. Det er vel heller å regne som et anstendig minimum. En får stort sett et pålitelig våpen som treffer det en sikter på, og det uten å blakke seg helt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke slagtiden er det kritiske når en skyter med støtte. Jeg har mange ganger (i "CCI-tiden") hatt etterbrennere der jeg tydelig kan høre klikk... bang, og skutt gode treff, både med tofot og reim - og i andre stillinger også. Da snakker vi om slagtid på mange 100ms.
Jeg har også skutt "anstendig" med munnladningsvåpen - stående - og da er vi på "wosj-bang"-nivå. Slagtid betyr noe i konkurransessammenheng, men sjelden ellers.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Problemet med slagtid er vel helst at det straffer dårlige avtrekk ekstra hardt. Så det er kanskje ikke så rart at du ikke ser problemet?

Jeg ser godt effekten av slagtid, både i trening og konkurranse. Et dårlig avtrekk med 6.5x55 går ikke i nærheten av så langt ut som det gjør med 22LR. Med >10 000 skudd i året tilsammen, så har jeg da grei oversikt mellom avtrekk/ siktebilde i skuddøyeblikket - og anvisningen. Og ja, det er poeng i kort slagtid og kort løpstid.
Men, de færreste som har 10/22 skyter stående, og om de gjør, på blikkbokser på 15m, eller DSS-skiver på 2-20m - det er ikke noe som stiller krav til presisjon. Alle jeg har sett som skal "treffe noe" med slike rifler bruker en eller annen form for støtte, og da kan du ta så dårlige avtrekk du vil omtrent. Ordentlige "napp" kan du ikke ta, (og driver man med det trenger man noe annet enn koretere slagtid...) men småfeil suges opp av tofot og sekk og støtte og sånne ting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med nok støtte kan en skyte hull i hull med luntelås. Under praktisk jakt hvor god støtte og tid er luksus vil en anstendig lukketid være mer tilgivelig. Jeg er helt enig i at man ikke skal overdrive betydningen, men som middelmådig skytter (Norges eneste?) synes jeg 10/22en er nådeløs når det gjelder avtrekk. Noe kan vel skyldes kvaliteten på avtrekket, men etter litt tuning er det ikke så ille (gammel modell med alu underbeslag). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...