Jump to content

Tilpasse ejektor


ocvmelbye

Recommended Posts

Hei, 

 

Har ei gammal Baikal OU hagle som jeg har fått nye ejektorer på da de gamle ble revet av på en fjelltur hvor løpet stod feil vei ut av sekken. 

Den øvre ejektoren passer fint, men den nedre står litt skeivt og butter mot løpet, og kan dermed ikke presses helt inn. 

Er dette noe jeg kan slipe til selv, eller må den inn til børsemaker? 

Selve glidemekanismen er bein og sklir fint inn og ut, men det er altså selve patronholderen som det er noe tull med. 

 

På forhånd takk for svar! 

 

Ole

Hagle.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye koster delen? Arbeidstimer hos børsemaker blir fort dyre. Hvis det ikke koster skjorta med en ny del om du skulle klare å ødelegge den, så fil i vei.

Om den er herdet slik at vanlig fil ikke biter, så har Biltema rimelige diamantfiler.

 

Bare unngå å file vekk for mye. Et triks er å sote delen eller bruke noe farge (tusj e.l.) og så presse/gnikke den godt på plass før du tar den ut igjen. Da ser du hvor det tar borti så fargen slites vekk og blir blankt. Fil litt om gangen bare der soten gnis vekk, påfør sot og prøv igjen. Slik unngår du å fjerne for mye gods, og kan få tight tilpasning.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar både Ranger#44 og Vargen! 

 

Kostnaden på delen var noen 100 lapper. 3-400kr. Kostnaden med delen er ikke problemet, men tilgjengeligheten. Denne ble kjøpt fra England da jeg ikke fant rett ejektor her i Norge. Det tok et halvt års tid med leting. Haglen betalte jeg 800kr for, så det ligger ikke noe økonomi i dette. Er mest for jeg trives med haglen, den er en tanks og jeg kan bruke den uten å være redd for den. Jeg treffer også en og annen rype, så det er jo også et pluss. Så slipper jeg å styre med søknader siden jeg beholder haglen og ikke skaffer meg ny. 

 

Jeg kjøper meg en fil som dere begge sier og prøver med derfra. Tusjtipset var veldig bra, takk for det. 

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Oppdatering. Etter en del filing i går (med diamantfil) fikk jeg den til å passe. Den treffer, sitat Ola Lunde; «midt i», hver gang jeg presser den ned med fingeren eller annet hjelpemiddel. Er helt sår i fingertuppene av å presse den ned nå. 
 

Når jeg skal knekke opp hagla så klarer jeg ikke lett å knekke den opp siste 2-3mm, slik at den spennes. Det går med stor fart og makt (noe man ikke skal, men måtte prøve). Den er nysmurt i alle ender. 
 

Nevnte glippe på 2-3mm er mellom kassa og løpet, på oversiden. 
 

Tar jeg ut ejektoren og prøver kun med den andre, så glir den fint på plass. Noen som har innspill? 

Edit: samme skjer når jeg prøver med kun ejektor, uten fjær også. 
 

På forhånd takk! 
 

Ole

Edited by ocvmelbye
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...