Jump to content

"Barrel life" på bolt rifle


Dangle

Recommended Posts

Er det noen her som har noen formening om hvor lenge et løp på bolt rifle kan vare? Før det, la oss si har en treffsikkert som ikke er brukbar til jakt.

Det er snakk om bolt rifler til jakt, i følgende kaliber 308, 30-06 og 223. Har forstått det sånn at varme gjør den største skaden på løpene. La oss si at det går 50 skudd med hvert våpen pr år. Skuddene er da fordelt utover året på skytebane og på jakt. Løpene blir aldri varm skutt. Det går minst 3-5 minutter mellom vært skudd. La oss gå ut i fra at våpene blir pusset korrekt. 

 

Grunnen for at jeg spør er at jeg ser det er veldig mye forskjellige meninger om dette. Er kanskje flere variabler som har noe og si også, men hadde vært interessant og høre hvor mange skudd andre har fått igjennom løpene sine og fortsatt har en akseptabel treffsikkerhet, hovedsakelig til jakt. Jeg antar de som er konkurranse skyttere trenger en helt annen treffsikkerhet og bytter evt løp oftere enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Levetid på løp varierer mye med både løp og kaliber. Noen kaliber er kjent for å slite mye på løpene, eks. 22-250 og 243, andre kaliber, som f.eks. de du har skissert, er vesentlig snillere. Med den bruken du skisserer tror jeg ikke du skal bekymre deg for å måtte bytte løp på noen av riflene i løpet av din levetid. Til DFS skyting i 6,5x55 så er det en vanlig tommelfingerregel at løpene varer rundt 4.000 skudd før de er såpass utslitt at de ikke lenger er konkurransedyktige. Hvis du ikke har så store krav til presisjon så kan du nok regne med lengre levetid. Bruksmønstret til DFS skyting sliter også mer på løpene pr skudd enn bruken du skisserer.

Edited by E_Berg
Link to comment
Share on other sites

.308 - ca 10 000 

30-06 - ca 6000 

 

Da begynner det å skje saker og ting. 

 

Løp er individer og de oppfører seg forskjellig, så er også levetiden. Når det gjelder jaktløp til ola elgmauser så blir de vanligvis ikke utslitt, det er rust som er fienden. Har sett mange ganger nevnte ola elgmauser komme på skytebanen. I det han drar bak sluttstykket så kommer en grønn hylse, som vitner om fjorårets siste hjort ut. 

Link to comment
Share on other sites

Mine 6.5-løp går ca 3500 skudd før de ikke lenger holder ca lerdua på 300m. Varme og upussa. Kaldt løp kan være topp presist, men varmt håpløst.

Med rundt 50 skudd i uka holder de da ca 1 1/2 år - 50 i året blir da ca 75 år...

Det som ødelegger løpene i jaktrifler er som oftest rust eller ukyndig pussing, ikke skyting. Mange løp må byttes lenge før de er «utslitt» pga dette, rust innenfor munning, rust i kammer, skader fra uegnet pusseutstyr, osv. 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ladebenken skrev:

308 - ca 10 000 

30-06 - ca 6000 

Både 308 og 30-06 holder like lenge, minst 10 000. Med det skytemønster som er skissert tipper jeg at de vil holde jaktpresisjon til 15 000, jaktpresisjon er da at de ikke sprer mer enn 50% mer enn de gjorde som nye.

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig du har rett, jeg har bare skutt ut ett 30-06 løp, så erfaringen er liten, det ble byttet ett sted mellom 6-7000 skudd. 30-06 har mer krutt, og lades ofte med saktebrennende krutt, så det er ganske logisk at det brennes ut raskere enn .308. 

 

Det er også ganske subjektivt hva som er ett utskutt løp, for meg er det når det blir for mye pussing. Jeg har ett 6,5x55 løp som har gått tett på 5000 skudd med 140gr/N-15 ladninger, det gir fortsatt svært god presisjon når det er helt nypusset, men det varer bare 20 skudd før det begynner å spre. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har ett 6,5x55 løp som har gått tett på 5000 skudd med 140gr/N-15 ladninger, det gir fortsatt svært god presisjon når det er helt nypusset, men det varer bare 20 skudd før det begynner å spre. 

Jeg har skutt to 6.5x55 løp til over 4500 skudd. Et til ca 6000 og et til 4500. Det første ble ikke skutt konkurranse med, og ikke dagens brennheite ladninger, og det ble pusset for hver økt, som bestod av 20-30 skudd i rolig tempo - det tok vel en 8-10 år å bruke det opp. Da begynte det å bli kresent på hvilke kuler jeg brukte.
Det andre begynte å kuke rundt 3500 fant jeg ut etterpå. Det var guttungen som brukte det på slutten, og han fikk stadig slengere under på langt hold. Typ 8-12cm lavt på 500m. Kronografering viste en ES som var merkelig høy, men den var OK når det var nypussa, så gikk den i dass. Siste jeg gjorde med det var å pusse det helt rent og skyte 5 skudds samlinger. De 3 første var ca 1cm, etter 50-60 skudd og det var glovarmt, så var de 6-7cm - på 100m.
Jeg ser jo nå (med de siste ca 6 løpene) at de blir gradvis verre, og allerede på 1000 skudd er de vanskeligere å pusse rene, og på 2000 krever de puss for å gå, ikke ofte, men hvert 2-300 skudd iallefall. Ellers får jeg høydespredning på langt hold, og litt større grupper på 200m enn ellers.  De blir også mer kresne på kuler.
En ting jeg oppdaget i går, når jeg summerte loggboka (jeg fører ei bok med ei linje for hver økt) er at alle løpene går flere skudd enn jeg antar. Alle summene (jeg har 5-6 løp i "omløp") var "oi, har jeg skutt så mye" - så det kan jo tenkes at også andre skyter mer enn de tror, og da blir jo løpene fort utslitte... Uansett bytter jeg nå 6.5x55 løpene rundt 3500. Jeg er skeptisk til å skyte LH/ PRS/UNL stevner over 2500, og alt over 3000 er kun trening. DFS er bare 35 skudd, og jeg kan pusse før hvert 35 skudd, og presisjonskravet er ikke så strengt, så der kan det få gå litt mer. 

Presisjonskrav til jakt kan jo være så mye, skal du legge ned et rådyr på 390m så kan det godt være presist for min del - skal du blåse overende en elg på 30m så trenger du knapt sikte, så det er umulig å si noe generelt om.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ladebenken skrev:

30-06 har mer krutt, og lades ofte med saktebrennende krutt, så det er ganske logisk at det brennes ut raskere enn .308. 

Det er temperaturen og trykket i gassen som brenner ut løpet i overgangskonus. Varmeoverføringen til løpet er proporsjonal med temperatur og med trykk (fordi gassen er mer komprimert og derfor overfører varme raskere). Raske krutt gir raskere trykk og temperaturstigning slik at mer av varmeenergien overføres til overgangskonus. Med langsommere krutt stiger trykk og temperatur langsommere slik at varmeoverføringen kommer lengre utover i løpet. I tillegg er trykkstandard for 308 høyere enn for 30-06 noe som gir større belastning for 308. Handelsvare i 30-06 som trådstarter nok vil bruke er ladd til lavere trykk enn 30-06.

Med langsommere krutt blir det ofte større mengder, og det virker i motsatt retning, mer varmeoverføring men over lengre tid, varmen får da litt mer tid til å spre seg innover i løpet. Den viktigste faktor er mengden krutt pr arealenhet i løpet, her er begge 7,62 og ingen ulikhet.

Totalt sett omtrent ingen forskjell, kvalitet på løpsstål og andre faktorer har mye større betydning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i det du skriver, mer trykk betyr vel også vanligvis mer varme. Det jeg savner i sammenstillingen din er tidsenhet.  En 30-06 har vel også en plass mellom 25-30% mer krutt, av en mer saktebrennende type. I tillegg lades nok 30-06 oftere med dobbelbase krutt. Trykk standarden er ca 220 bar høyere i .308win. 

Hvordan er brenntemperaturen på dobbel base krutt ift singel base?  Dagens dobbel base krutt har vel lite nitro ift tidligere krutt. I tillegg er det vel en del additiver for å få ned flammetemperatur. 

Hvordan er effektiviteten på riflepatroner? ca 30% er ett tall jeg har hørt en eller annen gang, om det stemmer aner jeg ikke. Resten blir varme? En 30-06 ladd med 60gr n560 inneholder ca 16 000 J. En .308 win  med 47gr N550 ca 12500 J.  Det som kommer ut i front har ca 3800 J. 

 

Siden vi spikker fliser ( 😁 )så foretok jeg ett google søk om 30-06 og løpslevetid;  

 

"well, it shouldn't prove to be too much of a disadvantage, and 4000- to 5000-round accurate barrel life is a definite plus."

 

"The U.S. military long ago determined the average . 30/06 Springfield barrel lost acceptable accuracy after about 5,000 rounds while 7.62 NATO barrels hang in there for about 8,000 rounds" 

 

"M1 Garand (chambered in .30-06 Springfield): A typical rule of thumb that floats around the forums with these rifles pertains to the throat erosion (TE) gauges that collectors use to determine the amount of wear to the throat of each chamber. While a larger TE number is indicative of greater wear to the barrel, it does not necessarily mean the barrel isn’t a shooter. On average throat erosion will gauge a digit higher after each 1,000 rounds of normal use. Most shooters will replace these barrels when they gauge a 5 or greater. This leads one to assume the average barrel life for an M1 Garand chambered in .30-06 is approximately 5,000-6,000 rounds."

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal ha våpen med langt pipeliv anbefaler jeg 8x57.

Det baserer jeg på erfaringer med MG-er i hine hårde HV-dager på 80-tallet. I et MG34F2 7,62NATO "systemvåpen", med "beredskapspiper" i 6,5x55 og 8x57, var 8mm'ern suverent best.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@ladebenken, du stiller mange spørsmål og jeg skal prøve å svare. 

Det enkle først. Effektivitet i en patron er en funksjon av bl annet hastighet og kulevekt. For en tradisjonell 6,5 er det ca 30+ % som blir munningsenergi. Det er omtrent det samme for 308 og 30-06. 

Double base krutt er vel ikke i salg sivilt. Det vi får er singlebase som er tilsatt Ng, men det er flisespikkeri.

Ng øker forbrenningstemperaturen. Så tilsettes det stoffer for å redusere forbrenningstemperatur, tradisjonelt DBP. nå Centralit og/eller Akardit. Resultatet er at det ikke er noen egentlig fasit.  Men det oppgis ofte både energiinnhold og flammetemperatur fra produsent, og det er det beste utgangspunktet for vurderinger.

Når vi skal sammenligne to patroner må vi bruke samme kruttype i begge, de opplysningene du refererer til er fra ulike tidsepoker, ulike ammunisjonstyper og i ulike våpen. Kruttypene som har blitt brukt har utviklet seg mye, slik at utbrenninger blir mindre med nyere kruttyper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Torf skrev:

Hvis man skal ha våpen med langt pipeliv anbefaler jeg 8x57.

Det baserer jeg på erfaringer med MG-er i hine hårde HV-dager på 80-tallet. I et MG34F2 7,62NATO "systemvåpen", med "beredskapspiper" i 6,5x55 og 8x57, var 8mm'ern suverent best.

Hadde dere piper i 6,5 og 8mm til MG 34 på 80 tallet?

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, ladebenken skrev:

Hvordan er effektiviteten på riflepatroner? ca 30% er ett tall jeg har hørt en eller annen gang, om det stemmer aner jeg ikke. Resten blir varme? En 30-06 ladd med 60gr n560 inneholder ca 16 000 J. En .308 win  med 47gr N550 ca 12500 J.  Det som kommer ut i front har ca 3800 J.

Jeg ble avbrutt midt i svaret til ladebenken, og fortsetter her.

Skal vi sammenligne 30-06 og 308 må vi sammenligne med samme krutt og samme kule ladd til samme hastighet.

For 150 gr Barnes TSX hentet fra ladeboken:

308 med 46 gr N 150 gir 845 m/s med komprimert maksladning og da maks trykk.

30-06 med 50 gr N 150 gir 844 m/s som startladning og dermed lavt trykk.

Med lavere trykk brenner kruttet langsommere og trykkurven blir flatere, varmeoverføring blir dermed mindre og varmen overføres til en større del av pipen. Dette er det mulig å beregne ved å integrere varmepåkjenningen som funksjon av temperatur og  trykk over hele forbrenningsforløpet og for hver posisjon i løpet. Data burde være tilgjengelig i begge de ballistiske beregningsprogrammene som er i bruk

Selv om 30-06 trenger 10% mer krutt betyr ikke det at den gir 10 % mer utbrenning. Jeg holder på at forskjellen mellom dem er neglisjerbar, og at andre faktorer er minst like viktig. Dimensjonene i løpet, rifleprofil og stigning er slike faktorer.

 

Begrepet "accuracy life" er avhengig av kravene til den som uttaler seg, og har dessverre ingen verdi uten objektive kriterier. En BR skytter stiller krav om samlinger mindre enn 10 mm, en jeger er overlykkelig om våpenet samler innenfor 30 mm.

 

Det du tar opp med effektiviteten av en patron er svært komplisert, men det er mulig å beregne det teoretisk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

NM149:

 

Nja, det var endel 8mm piper i omløp og mye gammel tysk og norsk ammo ammo fra gamle "ekornlagre". Orginale  reservedeler for tilbakekonvertering fra 7,62NATO til 8x57 var det også mye av.

 

Var med på et prosjekt for å få opp påliteligheten i MG34F2. Siden tyske vedlikeholdsmanualer ikke var å oppdrive fikk vi låne orginale urørte 8mm MG34'er fra FMU  og målte dimensjonene på ejektorer etc på dem. De aller fleste F2 hadde feil dimensjoner fra vedlikeholdsverkstedene. Vi kopierte dimensjonene fra de "tyske" og da gikk alt så meget bedre. Denne infoen ble sendt "opp og ut" men ble aldri fulgt opp. Tror øvrigheta ville at disse MG'ene ikke skulle fungere slik at nye kunne anskaffes.

 

Siden 8x57 er nesten lik 6,5x55 ble det laget noen S&L matchløp  ( :-) ) og dyser for 6,5. Fungerte fint men levetiden var ca 1500 skudd med 9,3g RANO "Mauser". Korte 3 - 5 skudds autogrupper gikk fantastisk bra på hold ut til  ca 1200m som var det lengste vi testet på. 

 

Vi hadde også 308 matchpiper som vi brukte i konkurranser. På feks "laget i forsvar" brukte vi MG'en som skarpskytter og utstyrte GM4 med AG, for å få mer ildkraft, eller 2 ferdig ladete M72. MG1'ern i laget mitt var veldig god. Han skjøt 5-10 skudds grupper under 5cm på 100m full auto med "match-MG34'en". 

 

Det fantes også mange, helt nye, Browning 1919A4 på lager og vi fikk ut en slik for å prøve og konvertere dem fra 30-06 til 7,62NATO. Det gikk ikke så bra så alle disse endte opp som spiker. Vi forsøkte å få hjelp av land som hadde gjort dette men de var lite hjelpsomme. Når vi først fikk denne ut måtte vi jo "teste" den umiddelbart. Eneste ammoen vi hadde tilgjengelig der og da var 200 stk Norma Fabrikk med 11,6g Nosler Partition..   

Edited by Torf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Anbefaler boka til Folke Myrvang om MG34 og MG42. Den er idag regnet som referanse internasjonalt. Jeg har ikke lest den selv.

 

Myrvang og jeg var "naboer" i hvert vårt HV-område. De koste seg med hyggesprederne på sin måte og vi på vår.. :-)

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvis vi sier at grensen for hvor god treffsikkerhet som aksepteres bare i teorien. Er at riflen skal klare og treffe en fotball på 100m. Så vil jeg si dette ikke er store krav til treffsikkerhet og lurer på om det i det heletatt vil være mulig at en rifle med god presisjon og med fint og riktig bruk kan gå fra 0,5 MOA til ikke klare treffe en fotball på 100m. Evt hvor mange skudd med 308/3006 dette ville tatt. Ser ut til at folk har veldig forskjellig mening om hva som er god presisjon, men hvis man tar fotballen på 100m som utgangspunkt. Noen som har noen anelse?

Link to comment
Share on other sites

I praksis for en jeger vil det være 15000-20000 skudd, og da er løpet kaput av andre årsaker. Pusset i stykker ved feil bruk av pusseutstyr, rust i munning på grunn av jakt i regnvær og andre brukerfeil.

Fotballkampen kan gå videre😁😁 uten behov for avbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Meinar Jørund Lien tala om 3 cm for småviltjakt og 5 for storviltjakt, hugsar ikkje om det var 3 eller 5 skots seriar.

Helst litt betre ynskjer eg då( er klar over at ein må kunna utnytta presisjonen og)

Fyrsteskotet er viktigare vil eg seie, må gå der rifla er innsikoten viss de forstår kva eg meinar.

Link to comment
Share on other sites

Det gir lite informasjon å skyte 3 eller 5 skudd grupper. Tre eller fem flakseskudd med samme avvik og skytterfeil kan fort lure skytteren. Våpenets middeltreffpunkt må etableres med så mange skudd at det er statistisk grunnlag for å fastsette et middeltreffpunkt med en viss signifikans. Hvert skudd er en "hendelse" og en statistisk analyse av våpenets treffbilde vil gi en gjennomsnittlig avstand fra middeltreffpunktet som et skudd vil ha. Videre kan det beregnes en sirkel der 90% av skuddene vil være innenfor, og denne sirkelen er det som burde være den forventede samling som våpenet yter i praksis, og være grunnlag for hvilke avstand en har 90% sannsynlighet for treff.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

I praksis for en jeger vil det være 15000-20000 skudd, og da er løpet kaput av andre årsaker. Pusset i stykker ved feil bruk av pusseutstyr, rust i munning på grunn av jakt i regnvær og andre brukerfeil.

Fotballkampen kan gå videre😁😁 uten behov for avbrudd.

Hvorden pusser man pipen i stykker? Det er ihvertfall noe jeg vil unngå

Link to comment
Share on other sites

Det klassiske er pussesnor, deretter kommer bruk av skitten pussestokk og støvete pusselapper. Alt dette virker som slipemiddel i løpet. En snor kan du aldri klare å trekke gjennom løpet uten å få mer press på ene siden av munningen. Ren pussestokk fra kammer med bruk av guide og rene lapper bare fra kammerenden reduserer slitasjen.

Jeg ser ofte folk henter en skitten "Bore Snake" i skytevesken og trekker tørr gjennom løpet etter skyting. Det er oppskrift for å ødelegge løp.

Link to comment
Share on other sites

På 18.3.2020 den 18.49, Per-S skrev:

Videre kan det beregnes en sirkel der 90% av skuddene vil være innenfor, og denne sirkelen er det som burde være den forventede samling som våpenet yter i praksis, og være grunnlag for hvilke avstand en har 90% sannsynlighet for treff.

 

Er 90% nok? Hvert 10. skudd kan da teoretisk være dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...