Jump to content

Sllippe ikke rådyrrein beagle på hare, med fare for rådyrlos.


Trasop

Recommended Posts

Hei, ønsker å slippe hunden for å fortsette inngjagingen på hare. Har to terreng. Ett på lavlandet østlandet. Der er det bart og grønt og har ikke vært mye snø i vinter, men her er det selvsagt flere rådyr også, og dermed fare for rådyrlos. Eller jeg kan jakte i Hurdal og da velge terreng høyere oppe med færre rådyr. Men der har det vært mer snø i år, pleier ikke ta ut rådyr der, men sjansen vil jo alltid finnes. Hva tenker folk? Dette er første jakthunden min så har ikke gått opp alle disse dilemmaene før. 

 

 

 

Edited by Trasop
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Sllippe ikke rådyrrein beagle på hare, med fare for rådyrlos

 

Hm... du har en rådyrrein beagle som du frykter vil jage rådyr? Med rådyrrein så skal vi forstå at den IKKE jager rådyr? Ut i fra overskriften kan det virke litt rart.

Om du mener hunden kan lose på rådyr så er den vel ikke rådyrrein, eller?

Ønsker du IKKE rådyrlos, men frykter at den kan finne rådyr å lose på dem, så velg det terrenget der sjansen for rådyr er lav.

 

Om det er samme hund som i tråden over her så kan det virke som den jager rådyr, og at det er i samsvar med hensikten. Kan være greit å klargjøre hva som menes med at en hund er rådyrrein: det vil bety at den IKKE jager rådyr og IKKE har interesse av rådyr.

 

Uansett, dra der snøen fortsatt ligger, jakt hare og kos dere :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hei, som det står i overskriften så er han ikke rådyrrein,  jeg vil ha ham som kombihund, hvis mulig. Men synes derfor det er vanskelig i forhold til innjaging på hare, for det er ofte vanskelig å være helt sikker på at det ikke finnes rådyr i terrenget der man jakter. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Trasop skrev:

Hei, som det står i overskriften så er han ikke rådyrrein,  jeg vil ha ham som kombihund, hvis mulig. Men synes derfor det er vanskelig i forhold til innjaging på hare, for det er ofte vanskelig å være helt sikker på at det ikke finnes rådyr i terrenget der man jakter. 

 

 

Du har vel strengt tatt valget mellom 1: stallsette hunden, 2: slippe der det er mest sjans for å få harelos og akseptere at det kan bli en og annen rådyrlos, eller 3: drite i søk og slippe på spor. 

 

Jeg har vanskelig for å tro at man får en bedre hund av å ha den i hundegården, og også vanskelig for å tro at en rådyrlos på nyåret er til stor skade for verken hund eller rådyr. Så jeg ville ha oppsøkt det terrenget der sjansen er størst for å få los på hare, og sett hva som skjer. 

 

Rådyra har forsenka drektighet, så kjeene begynner ikke å vokse særlig før utover seinvinteren uansett. Og hunden har neppe vondt av å jage rådyr. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...