Jump to content

Konsekvenser av slapp geværpuss?


rodnebb

Recommended Posts

Jeg pusser jo hagla en gang i blandt, men ofte setter jeg den bort et par uker uten å ha pussa løpet - lagra tørt og litt kjølig i kjelleren. Jeg feier over yttersida av våpenet med olja klut for å fjerne fingeravtrykk, siden jeg har et annet gevær med inn-rusta fingermerker.

 

Hvor stor er risikoen over tid for rust i løpet ved denne geværpussen? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes i utgangspunktet ikke kjelleren er et optimalt sted å oppbevare våpen, ei heller ammunisjon. Men klart, er det en tørr og ventilert kjeller i et moderne hus (og gjerne med varmekabler i gulvet) behøver det ikke være mer fukt der enn andre steder i huset. Min OCD-hjerne får meg til å pusse alle våpen etter bruk, både hagler og rifler, uavhengig av om jeg har løsnet skudd. Det omfatter som et minimum en oljet klut på alle tilgjengelige flater utvendig. Har våpenet blitt utsatt for fuktighet. f. eks. ved bruk i regnvær, tørker jeg bort vann inn- og utvendig før tørking på peishylle eller gulv, med påfølgende oljing også av løpet. Ellers kan gjerne mine våpen stå noen uker uten olje innvendig. Men ved lengre tids lagring får de en omgang med olje i løpet for å hindre rust. Jeg har våpenskapet plassert i en innvendig, uoppvarmet bod over bakkenivå.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hvorfor vaske bilen...? Jevnlig vedlikehold i form av en kjapp puss av redskapen er i alle fall ikke mer tidkrevende enn at jeg gjør det etter hver jakttur med mine våpen, og etter hver uke på lerduebanen. Svaret er ganske enkelt for min del, jeg gidder rett å slett ikke å bli stående flere timers marsj inn i fjellet med funksjonsfeil på børsa pga av slapt vedlikehold..     

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tidsbesparende å dra gjennom løpet med en boresnake rett etter  en dag med skyting og med varmt løp. Skit setter seg litt ekstra fast etterhvert... løpet er en ting, men ikke glem å rengjøre rundt og under ejektorer. Kan være en ide å se over de utbyttbare chokene samtidig... Poenget med mitt vedlikehold er i like stor grad å opprettholde driftsikkerhet under jakt og konkurranse. Ejektorproblemer, klikk, og generell usikkerhet og frustrasjon rundt våpentilstand gjør det ikke lettere å være jeger eller konkurranseskytter...

Edited by hovdeknuten
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...