Jump to content

Ny vindmåler, Trijicon Ventus


M67

Recommended Posts

Får du  nå målt ut til 450m kan du nokk få til bra skyting på 1000m det er jo tros alt den vinden som er nærmest deg som påvirker treffpunktet mest. Om Swarovski DS kommer med en slik funksjon bytter jeg den jeg har til den nye med en gang.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

 har vært "out of reach" for private prismessig, og ikke bærbare. Men nå!
Det blir spennende å se hvordan dette går, om de virker, om de blir vanlige, 

 

Det som er sikkert er at prisen på lidar har begynt å deise og kommer til å falle videre i den grad at det blir tilgjengelig i consumer market. 

 

Det er jo ikke magi å måle hastigheten til partikler i luften hver hundrede yard ut til 500, men det er kult at Trijicon ser at markedet er stort nok til å komme med et kommersielt produkt. 

 

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Er det riktig link?

Det er noe rart. Når jeg klikker på linken får jeg en video om kikkertsikter - år jeg kopierer den ut og lier den inn i et nettleservindu får jeg den riktige, om vindmåleren. Det gjør jeg om jeg klikker på forhåndsvisningen også.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Hva gjorde hjelpemotoren med seilflyging bortsett fra å ødelegge markedet for slepefly? 

Konkurranseformene endret seg dramatisk, da de uten hjelpemotor måtte ta hensyn til risikoen for utelanding, mens de som har kan drite i det - du er sjangseløs i konkurranse uten motor, selv om de (fleste) med ikke bruker den. Det er litt tatt høyde for i nye konkurranseformer, men likevel. Penger teller jo også mye mer enn innsatsvilje nå.
Man fikk et skift i utøversammensetning, fra yngre folk med tid og innsatsvilje og eventyrlyst, til mer gubber med penger.

Mye av grunnlaget for å være en "klubb" falt ut, og svært mange droppet ut av klubbarbeid og rekrutteringsarbeid, og stoler på at penger og motor tar dem opp og hjem igjen. Min oppfatning er at miljøet rundt er blitt mye mindre mange steder, i tillegg gir redusert miljø økt risiko for uhell/ulykker, noe vi også har sett etter min mening.

 

Dersom denne måleren funger som avertert, vil enhver kunne treffe hva som helst på fryktelig langt hold. Den siste variabelen, den du ikke har kontroll over, er nå under kontroll - grensen for hvor langt du kan skyte et meningsfylt førsteskudd flyttes, kanskje fryktelig langt ut. Det vil ha konsekvenser for hva folk synes er gøy (det blir jo ikke gøy konkurrere om å tolke vind for hvert skudd...) det vil ha konsekvenser for hva vi konkurrerer i, for jakt... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg skjønner. Har aldri vært oppe i seilfly noe jeg faktisk skulle likt å prøve. Før pleide jeg og dra opp RC seilfly med et RC motorfly noe som var ganske moro. Men nå har jo stort sett alle RC seilfly også fått elmotor så sleping er det jo stort sett slutt med.

 

Men som du sier vi er nå i ferd med å få kontroll på den siste og kanskje vanskeligste variabelen for skyting på lengre hold. I konkurranse synes jeg ikke dette har noe å gjøre på samme måte som en DS. Men hadde jo vært knall på kråka med 22lr. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men hadde jo vært knall på kråka med 22lr

Eller på 3-400m med andre kaliber, på selen, eller på hjorten på andre sida av dalen - eller bare for gøy, på idiothold, der du idag bommer med 4m og ikke vet hvor kula ble av.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bardp skrev:

.....det er jo tros alt den vinden som er nærmest deg som påvirker treffpunktet mest.

Nå ja! Det var dine ord. Vindens uransakelige veier skal man aldri undervurdere 😏. Jeg har da bommet mange nok ganger langt utenfor skiva på 1000 meter hvor jeg er helt sikker på at ut til 500 meter så var det totalt vindstille. Dessuten følger ikke kula siktelinja. 

 

Link to comment
Share on other sites

@Bly enheten leser alle vindverdier ut til 500yards.. den vil detektere alle de forskjellige luft strømningene  og sette verdier for disse.. den bruker dopler radar til å lese partikler i luften, støv, fukt, dråper, mirage, damp osv.. ved skyting på feks 1000 meter så vil det hjelpe mye å ha kontroll på vinden 50% av distansen.. kontra kun der skytter står, eller ved hjelp av Kun vindflagg.. 

kan en i tillegg koble den opp mot feks Steiner IFS siktet så vil en få vindverdiene (hastighet og retning) rett inni displayet til siktet..setter en trijicon enheten i scan modus så har en live oppdatering om vind verdiene inn i siktet under hele skyte økten.. 

ved skyting på 500m vil en ha nesten 100% kontroll på vinden.. teknologien er ikke unik..har du 900K kan en få tilsvarende innretning som måler ut til 1500 yards.. men her har trijicon klart å få dette ned i en spiselig pris (70-80K) og som måler ut til 500yards i stedet for 1500 yards men med en rabatt på 820K..

at den i tillegg måler avstand ut til 5000yards gjør også at en vil få en avstandsmåler som måler lenger ut enn de fleste noensinne vil klare å skyte..

Link to comment
Share on other sites

Hvis 70-80k er spiselig pris for en vindmåler så må det være lov til å spekulere. 

Det er dyrt med hobby og det meste innen jakt og skyting er billig sammenlignet med f.eks. motorsport, men jeg kjenner at jeg må bruke noen minutter ekstra på å svelge denne. Hehe. 

 

Håpet er at dette er starten på kommersialisering av denne typen instrumenter sånn at det blir mer tilgjengelig i flere prisklasser fremover. 

Jeg hadde det samme håpet med nattoptikk også, men har inntrykk av at dette har stagnert. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Sunnmøring skrev:

enheten leser alle vindverdier ut til 500yards..

..på 6 forskjellige punkter! Jeg fikk med meg det 😉

 

Det forandrer da fortsatt ikke synspunktet mitt om at jeg har fint lite nytte av en slik dings med de begrensningene.

Edited by Bly
Korrigert en sinnssyk setning
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er dyrt med hobby og det meste innen jakt og skyting er billig sammenlignet med f.eks. motorsport, men jeg kjenner at jeg må bruke noen minutter ekstra på å svelge denne

Det kan du si. Men om dette virker, og er pålitelig, så kan det sammenlignes med å alltid ha 100% veigrep i motorsport. Hjulspinn og skrens er tilbakelagt, og du kan kjøre like fort i svingene, på is - som du kan rett fram på asfalt...

 

Sitat

Dessuten følger ikke kula siktelinja

Det er ingenting som hindrer deg i å måle langs kulebanen. Akkurat det er jo en av de store fordelene her, du kan måle vinden 100m over bakken midt i en dal - og 10m over og under om du vil

 

Sitat

Det forandrer da fortsatt ikke standpunket på mitt om at jeg har fint lite nytte av en slik dings med de begrensningene.

6 verdier til 500 yards - det er som å ha en vindmåler på hver 75m til 450m. Slik jeg ser det så er det et helt grensesprengende framskritt fra å bedømme vinden i furutoppene. En måling av vinden 450m foran deg vil antakelig redusere "bom pga feilvurdert vind" på f.eks. 1000m til under 10% av det vi opplever i dag. Spesielt i vanskelige forhold vil det antakelig gjøre mer. Dette baserer jeg på erfaring fra skyting der jeg har god måling med vindmåler et sted mellom meg og målet. Da er det "helt sykt" hvor bra du kan treffe. Type måse på 4-500m sikkert i mange sekundmeters vind. Her har vi ikke en, men 6 målinger ut til 450m...

 

Sitat

Jeg hadde det samme håpet med nattoptikk også, men har inntrykk av at dette har stagnert. 

Nattoptikk har ikke stagnert, den er her, og forbedres og blir billigere for hver dag. Det samme gjelder termisk optikk, Folk har skaffet seg termiske sikter til 50k - så hvorfor ikke en vindmåler til 80 - som det ikke engang er en lov mot ;)  

Diskusjonen rundt lovlighet begrenser både bruk og muligheten til diskusjon, men det brukes rundt om, og det virker - det virker "noe innihelvete", og det er på mirakelnivå - å skyte en gris midt ute i "den svarte veggen"
Imidlertid er det noe "feil" med det, sånn jaktlystmessig hos meg iallefall  - jeg har prøvd, det virker, ga det meg noe, njeh.. Enda en ting er at det er krevende. Du ser dyrene i siktet, men du ser INGEN TING annet (møkk kjedelig er det). Ikke sjokoladen din, lua, noe å se på mens du venter, magasinet eller patronene... Det er faktisk for spesielt interesserte. Og så skal du slakte - i lyset fra ei blålig hodelykt... Jeg har en god nattkikkert til salgs om noen er interessert.

 

Jeg legger ikke 80k på bordet, men noen kommer til å gjøre det, og så blir det flere tilbydere, prisen går ned, rekkevidden går opp - hvem husker de første LRFene - de som var store som en 12x50 og målte til 400m, på en god dag - og kostet skjorta.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Utviklingen på nattoptikk har selvsagt ikke stagnert, men inntrykket mitt er at prisen ikke har gått ned på samme måte som med f.eks. avstandsmålere, som forøvrig er et veldig godt eksempel. 

 

Jeg har ikke fulgt med godt nok til å være bastant da dette er noe jeg ikke har bruk for, men bare hadde vært kult å ha. 

 

Vindmåleren vi snakker om og de parallellene du trekker til motorsport er interessante. Hvis denne typen produkt havner i prisklassen sub-20k en gang i fremtiden så blir det faktisk helt uinteressant å lese vind for min del. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Det er ingenting som hindrer deg i å måle langs kulebanen.

Kulebanen til kula? Ikke at den utgjør så mye på 500 meter... , men det er det neppe så mye annet som gjør heller i denne sammenhengen. Det blir mye å holde styr på om du skal måle over/under for så å stipulere eller hva man ellers skal trekke slutninger fra før man skyter.

 

3 timer siden, M67 skrev:

6 verdier til 500 yards - det er som å ha en vindmåler på hver 75m til 450m.

Det er jo ikke sånn at det er «unyttig» til 450m, eller for så vidt lenger ut også om du velger å basere deg på noen antagelser. Poenget mitt er at man vet egentlig like lite om hva som faktisk rører seg i lufta etter 450 m, og da kan man helt fint bomme med god margin på 1000 m. Som jeg prøver å si så har jeg mange nok ganger skutt og opplevd at vinden jeg ser ut til 500 m som blåser kula kraftig til høyre blir opphevet og medfører bom til venstre på det dobbelte holdet. 
Den dingsen er i mine øyne egentlig bare nyttig så langt som den faktisk måler. Jeg venter til den koster 5 k og måler til 1500 m før jeg gidder å legge penger på borde 😗

 

Men det er selvfølgelig supert at teknologien utvikles. Jeg trenger bare ikke være med på den slik som jeg var da avstandsmåleren kom på markede. Jeg husker godt hvordan jeg skulle øke sannsynligheten for treff med måling av avstand ut til 200 m. I dag kan man le litt av det.

 

4 timer siden, M67 skrev:

Type måse på 4-500m sikkert i mange sekundmeters vind.

Det skjer neppe på andre plasser enn der vinden er konstant. Jeg er vant med at mange sekundmeters vind svinger med minst 10 m/s i uforutsigbare intervaller. Og helst har man lyst å holde seg innendørs på slike tidspunkt, akkurat slik som i dag....🥶

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Sunnmøring skrev:

@Blyden bruker dopler radar til å lese partikler i luften, støv, fukt, dråper, mirage, damp osv.. 

 

Lidar, ikke radar. Radar gir ikke fin nok oppløsning. De bruker er strukturert, pulset lys for å måle avstanden til objekter langt unna svært nøyaktig.

 

6 timer siden, M67 skrev:

Nattoptikk har ikke stagnert, den er her, og forbedres og blir billigere for hver dag. 

 

Det er mye av den samme teknologien som brukes i lidar og moderne nattoptikk. Et par av de store produsentene fikk høl på byllen for fire-fem år siden og prisen for en mindre og bedre detektor er på god vei ned. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, jkb skrev:

Kjenner jeg er skeptisk, men vært artig å sett hvordan vinden faktisk flyter i en del daler vi skyter i under feltsesongen. 

Siden jeg nevnte seilflyging. Jeg har flydd en del med 3D-GPS integrert med de barometriske målingene i flyet - noe som effektivt gir deg luftmassens vektor der du er / har vært.

Det vil være både lærerikt og for mange svært forbausende å se hvordan vinden kan flyte.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja,  det hadde vært litt spennende. Spesielt fjellbris og hvor stor den komponenten kan evt være i en skrånende U-dal. Angående terreng så tenker jeg på vind som en elv og hvordan jeg mener vannet hadde rent med hovedretningen i terrenget.  

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant, vi begynner å snakke trygge jaktskudd ut til 6-700 meter uten at vindforhold må være helt perfekte, slik som idag. Det at de har fått integrert en ballistisk kalkulator som beregner hva man må skru på sideskruen eliminerer jo også 99% av potensielle brukerfeil/kjøttfeil. Lurer på om den innebygde kalkulatoren også tar høyde for vertikal komponent i luftmassene. 

 

Jeg kommer til å sitte på gjerdet i en del år, til rekkevidden har kommet opp over 1000 meter og prisen er halvert, da begynner det å bli aktuelt.  

 

Ellers er det litt skremmende med teknologi som totalt eliminerer behovet for kunnskap, for å kunne treffe på lange hold. Får man en slik med rekkevidde på 1000 meter, kan hvem som helst treffe hva som helst på 1 kilometer... Det neste er at dette er integrert i kikkertsikte og kikkerten foretar treffpunktjustering automatisk, etter som forhold og avstand forandrer seg..

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, ladebenken skrev:

Det neste er at dette er integrert i kikkertsikte og kikkerten foretar treffpunktjustering automatisk, etter som forhold og avstand forandrer seg..

Ja den dagen denne funksjonen kommer inn i en DS er jeg klar for nytt sikte.

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, ladebenken skrev:

Får man en slik med rekkevidde på 1000 meter, kan hvem som helst treffe hva som helst på 1 kilometer...

 

Sleng på elektronisk avtrekk, så kan du sikte på blinken, holde inne avtrekkeren, og så går skuddet når trådkorset står korrekt... 

 

Og det er vel omtrent noe slikt amerikanerne har utviklet til militært bruk

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke ei ganske normal utvikling? 

Det er jo ytters få som klarer og regne ut kulebane til et prosjektil, men apper og kalkulatorer gjør det for oss. 

 

Samme med quickload og ladning 

Kestrel og hpa 

 

Det kommer nok sikter som både måler avstand, vind og stiller siktet, men er det så ille da? 

 

Nok  klovner som har handla, langholdsbørse, trykka litt på kalkulatoren og lempa en del bly på banen som tror de kan starte med langholdsjakt. Dette blir det samme som en litt avansert DS for meg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fantastisk teknologi. Nå er den riktignok litt svær, men fullt ut håndterlig.. og utviklingen kommer nok til å gå fort nå som den første steinen er kastet.

 

Mange som mener at 500 yards ikke er langt nok til å ha noe å si, men vet man vinden ut til 500 yards er man allerede uforskammet godt informert til å estimere vinden lengre ut i feltet.

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Wintel skrev:

 

Sleng på elektronisk avtrekk, så kan du sikte på blinken, holde inne avtrekkeren, og så går skuddet når trådkorset står korrekt... 

 

Og det er vel omtrent noe slikt amerikanerne har utviklet til militært bruk

For at «enhver skal treffe hva som helst på 1000m» må man nok inkludere det også ja. Det er jo bare å ta seg en tur på banen før den årlige store manndomsprøven, selveste storviltprøven, for å få bevis for det. Voksne menn klare fint å bomme på 30cm ringen på 100m uten å kunne skylde på vind e.l

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sliter selv med langholdsbørsa uten reim på 100m. Gi meg tofot og baksekk og den gir pling, ofte og langt utover. 

 

Det handler jo litt om hva man trener på og hvordan verktøyet er. Tviler på at de som trenger 2-3 forsøk på en obligatorisk test skyter under samme skytestilling på vilt. Så kan man diskutere om det er sløvt å møte opp til en test uten å være 100% klar. 

 

Samme som at jeg fint klarer å klaske stål fra trefot på 600m, men går ikke ut å smeller ned rådyr på de holda fordi. 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Elgjaeger skrev:

For at «enhver skal treffe hva som helst på 1000m» må man nok inkludere det også ja. Det er jo bare å ta seg en tur på banen før den årlige store manndomsprøven, selveste storviltprøven, for å få bevis for det. Voksne menn klare fint å bomme på 30cm ringen på 100m uten å kunne skylde på vind e.l

 

Nja.. nå er det litt forskjell på skyting uten støtte, hvor man faktisk må ha litt treningsgrunnlag for å skyte tette samlinger, til å ligge med tung rifle med tofot og baksekk.  

 

ett søskenbarn av meg, jente 18 år og min samboer var med oss og skjøt her tidligere. Første gang begge prøvde å skyte med rifle. De lånte min Sauer str i 6,5 med lyddemper.  Etter 5 min veiledning på "basic" skjøt begge 5 skuddssamlinger på rundt 10 cm på 420 meter. Jenta på 18 år skjøt en 5 skudder på 6 cm på 420 meter den dagen. Litt veiledning på vindkompensering, men poenget er at skyteteknisk skal det ikke så veldig mye til med riktig utstyr. 

 

Voksne menn, er nettopp det - voksne menn -. Egoet er litt for stort i mange tilfeller til å lære seg noe nytt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrekkelig enkelt på lange hold med ei børse som er tuna, selv for en blodfersk. Jernsikter uten støtte på 100m er jo mye verre en 200str på 500/600/700 for noen som ikke har skutt før. 

 

Er vel derfor prs er så poppis. Kjedelig å klirre på 90% av skudda 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Zippaznip skrev:

Skrekkelig enkelt på lange hold med ei børse som er tuna, selv for en blodfersk. Jernsikter uten støtte på 100m er jo mye verre en 200str på 500/600/700 for noen som ikke har skutt før. 

 

Er vel derfor prs er så poppis. Kjedelig å klirre på 90% av skudda 

Har aldri vært ute for en PRS stage som er lettere enn storviltprøven liggende med kikkertsikte og reim (eller uten reim for den del) som de fleste bruker.
 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

storviltprøven

Problemet folk har med den er jo at de er så uinformerte. Ikke at de er så dårlige til å skyte - det krever faktisk litt trening å skyte den prøven på frihånd. Jeg trener nokså mye, og har normalt ikke problemer med å skyte opp stående. Eller som i fjor, knestående på 17 sekunder.

- men likevel, på frihånd er det en reell og tilstedeværende risiko for å dra ut et skudd og stryke, uansett hvor god man er. Skyter man med reim, så er de fleste "ufeilbarlige" på 30cm sirkelen - men det kommer altså 50-åringer og svarer "reim?" når en en foreslår det. De er sikkert ikke veldig flinke til å skyte, men det verste er at de ikke engang tenker på å gjøre det lettere for seg selv.

Kan man ikke skyte, så prøver man likevel 17 ggr liggende frihånd, som er meningsløst siden det heller ikke gir trening å ligge der og nappe av. Jeg har ikke tall på hvor mange som jeg i 5. forsøk har lånt reima mi, og gitt 2min instruksjon - og som da skjøt 5 treff med 5-10cm samling i påfølgende serie.

 

Sitat

Tviler på at de som trenger 2-3 forsøk på en obligatorisk test skyter under samme skytestilling på vilt

Jo, basert på det jeg skriver over så tror jeg det.

 

Sitat

Har aldri vært ute for en PRS stage som er lettere enn storviltprøven liggende med kikkertsikte og reim (eller uten reim for den del) som de fleste bruker.

De fleste PRS-stager er nokså lette om en har uendelig med tid. Storviltprøven på frihånd, på 1 minutt - ikke sikkert den ville gi full uttelling på en PRS-stage. Ref en øvelse vi så på Hovden LR i fjor. Det ble bommet en hel del på en 30cm gong, som rett nok stod på mer enn 100m,men langt var det ikke - derimot frihånd.

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Klart, liggende med tofot og baksekk med uendelig tid så er  jo vinden den viktigste faktoren som gjør det vanskelig å treffe, men PRS er jo stort sett dårlig tid, ustabile stillinger og 0,5-1,0 mil blinker, vanskeligere enn liggende på 3 mil blink.

 

Når jeg har vakt på banen er jeg ofte på innskyting, er mange som sliter med å holde samling tilsvarende svarten med rifla er i benk. Hjelper som regel mye å forklare og lære de litt om avtrekk. Mener derfor at om «hvem som helst skal treffe hva som helst på 1000m» må nok avtrekket også automatiseres.

 

Stående lang arm er jo en annen vanskelighetsgrad...

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Zippaznip skrev:

Jeg har ikke snakket om 1k, har noen andre?

 

På de avstandene begynner små avvik å gi store utslag, feks kanting 

 

Hvs sier du til de når det kommer til av trekket da? 

Var vel @ladebenken som introduserte det å treffe alt på 1000m lenger oppe i tråden. 
 

Avtrekk, tja fra å lære de at de ikke må røske så hardt at rifla hopper ut av benken til mindre dramatiske forbedringer, ta noen tørravtrekk etc, avhengig av hvor de er..

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, ladebenken skrev:

 

Nja.. nå er det litt forskjell på skyting uten støtte, hvor man faktisk må ha litt treningsgrunnlag for å skyte tette samlinger, til å ligge med tung rifle med tofot og baksekk.  

 

ett søskenbarn av meg, jente 18 år og min samboer var med oss og skjøt her tidligere. Første gang begge prøvde å skyte med rifle. De lånte min Sauer str i 6,5 med lyddemper.  Etter 5 min veiledning på "basic" skjøt begge 5 skuddssamlinger på rundt 10 cm på 420 meter. Jenta på 18 år skjøt en 5 skudder på 6 cm på 420 meter den dagen. Litt veiledning på vindkompensering, men poenget er at skyteteknisk skal det ikke så veldig mye til med riktig utstyr. 

 

Voksne menn, er nettopp det - voksne menn -. Egoet er litt for stort i mange tilfeller til å lære seg noe nytt. 

Høres ut som skyting med to-fot gjør seg selv ;-)  

 

John-A

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...