Jump to content

Bygge STR eller kjøpe f.eks Savage 110BA eller noe annet brukt.


EspenTh

Recommended Posts

Sitat

hvem har skutt mer enn 200 skudd over 600 meter siste 12 mnd, opp med hend

Men en romslig margin aps :) Ble vel over 100 bare i romjula, fordelt på to dager ute, tilsammen gikk det rundt 300 skudd på over 400m, men guttungen skjøt vel 50 av dem kanskje. Fikk ikke med MiniØKH denne gangen, men her er en gang før.

 

Sitat

bedre samlinger på 8-9 og 1000 meter med 308w enn andre har skutt med 6.5x55)

Det er lett nok å være en stor fisk i en liten dam ;) 

 

En 308 har ingen ting å stille opp mot en 6.5x55, begge ladd optimalt - om 6.5-skytteren er i nærheten av å kunne skyte. Jeg har skutt nok 308 på 1000m og når en er vant til 6.5x55 så er det bare deprimerende såsnart det ikke er så godt som vindstille. 
 

 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, aps skrev:

sånn for å være party pooper, hvem har skutt mer enn 200 skudd over 600 meter siste 12 mnd, opp med henda

Jeg har bare to hender å rekke opp, og trenger noen flere, og det til tross for en helt ræva 2019 skytesesong. Det er nok en av de labreste i hele min skytekarriere så langt 🙄. Det som da for så vidt er fint å tenke på er at treningsskuddene mine har med god margin størst andel godt over 600 m 😁.

 

Hva var det tråden egentlig handla om igjen? 😂

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Sunnmøring skrev:


Hehe..det er sant.. og jeg sa ei heller at 308w er bedre..poenget er at det er skytteren som bestemmer hvor en havner på resultatlisten..ikke nødvendigvis kaliberet..

Samme skytter med 6,5x55 kontra 308w blir jo betraktelig bedre på papp/stål med engang det blåser. 

Link to comment
Share on other sites

Det bestemmes litt av evnen til skytterne til å lese vind.. jeg skjøt 1000 meter web cup i 6-13 ms vind.. fikk 79 poeng.. de andre lå på 40-67 poeng med samme kaliber om jeg ikke husker mye feil.. er 308w skytteren bedre til å bedømme vind så kompenserer en relativt mye i forhold til handikap kaliberet medfører.. jeg skyter mye 6.5x55 også.. og jeg hevder ikke at 308w er bedre..bare at det er bedre enn sitt rykte😉

Link to comment
Share on other sites

Sitat

bare at det er bedre enn sitt rykte

Det er jeg uenig i, men vi kan ha hørt forskjellige rykter ;)

Mitt inntrykk er at enkelte stadig forsøker å hause opp 308Win til å være omtrent par med 6.5x55, bare en bruker tunge nok kuler - noen til nivået at en omtrent kan kaste de samme kulene like fort... Og at 308 egentlig er mye verre enn sitt rykte.
Jeg er nok også farget av at vi stadig får inn nye folk, med 308 og kjøpeammo - som oftest helt uegnet kjøpeammo, skyt på 1000m med Remington UMC 150gr, og du er heldig om neon ser hvor du bomma. Jeg er etterhvert blitt arrogant nok til ikke å kaste bort tid på å forsøke å spotte sånt...
I 6.5x55 kan du skyte på 1000m med nesten all baneammo, matchammo, treningsammo eller hva du kaller det, som er å få kjøpt. Med 308 kan du skyte på 1000m (med suksess) med et minimalt utvalg av kjøpeammo. 1000m ammo til 6.5 er bulk, allemannseie - i 30 er det spesialvare. 
 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67 skal være enig i at 308w ikke kan stile med god kjøpe ammo for bruk på litt hold.. og jeg hevder som nevnt tidligere ikke at 308 er bedre enn 6.5x55.. men mitt bruksområde for 6.5x55 er egentlig likt ..100-600m pluss minus..avstander over det så har jeg kaliber som jeg synes rett og slett er bedre enn 6.5x55.. da velger jeg heller div..7mm kreasjoner..300NM eller 338LM.. 7mm 180 grs ELD M i V0 855ms er tilsvarende  bedre enn 6.5x55 i forhold til 308w..men uansett så er det smak og behag.. 308 er for meg billig mengdetrening som gjør jobben og gir meg sjansen til å skyte ekstra mye med M10..som jeg trives veldig godt med ..

Link to comment
Share on other sites

Sitat

308 er for meg billig mengdetrening som gjør jobben og gir meg sjansen til å skyte ekstra mye med M10..som jeg trives veldig godt med ..

Jeg bruker en TRG22 i 308win til mengdetrening på 200m. Det er billigere enn å skyte 6.5x55 pga pipekostnaden først og fremst. Og fordi jeg liker TRGen veldig godt - Finnene vet hva de gjør. Jeg liker den imidlertid ikke godt nok til å skyte konkurranse med den - men det er pga kaliberet, som gir meg mindre å gå på ballistisk, og fordi rifla flytter seg mye mer for hvert skudd. Sett andre veien er den mye mer stabil mhp. presisjon og treffpunkt. Mye, og den tåler alt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, M67 skrev:

Sett andre veien er den mye mer stabil mhp. presisjon og treffpunkt. Mye, og den tåler alt.

Snakker vi om .308 eller TRG, og i forhold til hva da, STR? En STR blir bare ustabil av å bytte alle delene (kikkert og pipe) mellom hver gang man skal skyte. Lar man STR en være i fred er den ikke ustabil.

 

Angående 308 så har jeg gitt den opp for mange mange år siden. Jeg fatter ikke poenget med å skyte langhold med 308? Spesielt ikke hvis man faktisk mener seriøst å skyte langt 🤨.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 mellom hver gang man skal skyte. Lar man STR en være i fred er den ikke ustabil.

Nettopp. TRGen trenger du ikke la være i fred ;) Det er rifla. Jeg skyter forresten i snitt ca 2000 skudd /30-50 økter på banen, treninger eller konkurranser, mellom hver gang jeg bytter pipe. Da bytter jeg til ei ny, og overhaler den gamle med kroning og dyptgripende puss. Så blir den enten banepipe eller treningspipe.

Kaliberet er også mer "stabilt", løpet beholder tilsvarende ytelse 2-3 ganger så lenge, enten du regner total levetid eller toppresisjon mellom puss.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, M67 skrev:

TRGen trenger du ikke la være i fred ;) Det er rifla

Nåja, kjenner jeg meg selv rett så hadde jeg skrudd den også i småbiter, frest litt her og der, dreid litt på pipa, nye gjenger og sånt, sikkert modifisert alt jeg ikke liker, og det er mye, også måtte jeg bygd en ny stokk siden orginalen suger 😇. Du ser vel tegninga😂...

 

Hvis det var 308 som gjaldt kunne jeg bare stikke en pipe i en STR å la være og røre/tukle med den..

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Var innom skytterlinken i dag. Kurt var på tur ut, så snakket med Håkon tror jeg det var. Titta litt i kikkert og kosa litt med ei rifle de hadde med chassis.  
Fikk vel ikke akkurat mindre lyst på den. Ser at man med veiledende pris fort tipper 60k. Med 200STR lånekasse og løp, kikkert, to fot osv. Vi ble enige om å maile litt og se om vi kunne bli enige om en pakkepris. 
Det som var litt kjipt er at jeg fikk veldig lyst på bronsefarget, og det var han ganske bestemt at de ikke leverte lenger. Visstnok bare sorte heretter :( 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Se denne videoen, 110 ganger: 

 

 

Besøk så en langholdsbane og et PRS-stevne, og så teller du over, 110 ganger, hvor mange som bruker Savage B110, og så hvor mange av de 110 beste som bruker den... Så tenker du over hvorfor, når det tross alt er solgt en hel del av dem.
 

På 11.1.2020 den 8.20, Zippaznip skrev:

19k? Jeg har tatt meg en øl, så jeg roter visst litt? Er ikke det mye?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Strikkejeger skrev:

 

Hva får deg til å si at det dritt? 

 

Jeg holder på å ser på en Savage 110 BA Stealth i 300 wm, men finner særdeles lite kritiske reviews av våpnet. Så jeg er veldig interessert i høre din grunn.

 

Om du absolutt skal ha 300wm er det ikke et håpløst valg, accutriggeren er noe sær, har den på salongen og liker den. 110 kassa i ett mdt chassis er jo ikke det dummeste du kan kjøpe, vil sidestille den med howa 1500 og "standard" rem 700 la i mdt chassis. Tikka t3 er mulig ett like hakk over

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

 

Besøk så en langholdsbane og et PRS-stevne

 

Videoen snakker sant den.

 

Aldri møtt noen som har Savage på banen eller erfaring med det, så ser her. Det er enda lettere å søke lærdom på et forum om noe spesifikt.

Flere rifler jeg vurderer i prosessen før jeg bestiller en 300wm, men så er det to jeg vil gjerne vite mer om. Liker å høre flere meninger.

 

1 time siden, Dodraugen skrev:

 

accutriggeren er noe sær. vil sidestille den med howa 1500 og "standard" rem 700 la i mdt chassis. Tikka t3 er mulig ett like hakk over

Mulighet for å utdype hvorfor avtrekkeren er sær?

 

Er godt vant til Tikka, liker avtrekket til de.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Strikkejeger skrev:

 

Videoen snakker sant den.

 

Aldri møtt noen som har Savage på banen eller erfaring med det, så ser her. Det er enda lettere å søke lærdom på et forum om noe spesifikt.

Flere rifler jeg vurderer i prosessen før jeg bestiller en 300wm, men så er det to jeg vil gjerne vite mer om. Liker å høre flere meninger.

 

Mulighet for å utdype hvorfor avtrekkeren er sær?

 

Er godt vant til Tikka, liker avtrekket til de.

Det er en falsk 2 stage der det er et parti i avtrekkeren som må trykkes inn før det er direkte avtrekk. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Strikkejeger skrev:

Aldri møtt noen som har Savage på banen eller erfaring med det, 

Antakelig er det en grunn til det. Jeg har møtt skyttere med BA110 flere ganger, men alle hadde ei anna rifle neste gang jeg møtte dem. For ordens skyld, jeg har ingen erfaring med rifla. Bare med å observere andre skyttere.

 

1 minutt siden, Strikkejeger skrev:

Det er enda lettere å søke lærdom på et forum om noe spesifikt.

Det koker ofte inn til en gjeng med "confirmation bias", som hauser den opp, og en annen gjeng som er mer tvilende... Foreløpig er tråden litt avvikende, i og med Dodraugen, som virker nokså objektiv

 

 

1 minutt siden, Dodraugen skrev:

Det er en falsk 2 stage der det er et parti i avtrekkeren som må trykkes inn før det er direkte avtrekk. 

Vær så snill. Det heter trykkpunktavtrekk. Jeg har ikke prøvd den på en BA110, men Accutriggeren til Savage er ikke ille egentlig. Og den er vel stillbar?

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjempegod avtrekker, stillbar og presis. Jeg har ingen erfaring med 10/110 modellene til savage. Har forøvrig veldig mye erfaring med mk2 i 22lr. Finishen er ikke den beste. Men det er ikke noe å utsette på presisjon og funksjon. Hadde jeg ikke skutt 200str, så er en savage 10 noe jeg hadde vurdert sterkt. Man får dem for omtrent 0 på finn med jevne mellomrom. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...