Jump to content

Homogene kuler i drilling


Dodraugen

Recommended Posts

Lurer på å prøve meg på 120gr ttsx i 6,5x55.

Få ladet den opp til 800-830ms med N-15 i 74cm løp i 200str'n burde la seg gjøre greit. 

Jeg har funnet en del motstridene eldre tråder, og egentlig ikke blitt nevneverdig klokere. 

Vil denne være trygg å bruke i drillingen min med lodda piper? (også i 6,5x55)

Ganske sikker på at den er regulert for 10,1grams kule så kula burde stabilisere greit. 

Jakter bare dyr opp til og med rådyrstørrelse. 

Link to comment
Share on other sites

Nei. Teorien er at den homogene kula utvider løpet i det skytes ut og at dette på tid vil svekke loddinga. Vil tro, hvis det er hold i teorien om at det kan være et problem med homogene kuler og lodda løp, at det er typen tilsats brukt under loddinga som avgjør om det går bra eller ikke. Men, som sagt, aner ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært en formidabel utvikling av homogene kuler de siste 15-20 årene. I dag har de fleste typene dreide spor i kulekroppen for bla å redusere bæreflaten og trykket, samt at mange av kulene er mykere. Jeg vil tro at problemet er nærmest eliminert om en bruker moderne kuler. Men å skyte gammel BarnesXC i en lett drilling med loddede løp vil jeg tro er lite lurt.

På 6.1.2020 den 22.23, Dodraugen skrev:

Vil denne være trygg å bruke i drillingen min med lodda piper? (også i 6,5x55)

TTSXen er jo rimelig bløt og er av nyere konstruksjon, fantastisk god kule. Det koster lite å ringe Vågsland Våpen og spørre. De er vel de i Norge med mest kompetanse på brekkvåpen og loddede piper..

Edited by asterix
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, asterix skrev:

Det har vært en formidabel utvikling av homogene kuler de siste 15-20 årene. I dag har de fleste typene dreide spor i kulekroppen for bla å redusere bæreflaten og trykket, samt at mange av kulene er mykere. Jeg vil tro at problemet er nærmest eliminert om en bruker moderne kuler. Men å skyte gammel BarnesXC i en lett drilling med loddede løp vil jeg tro er lite lurt.

TTSXen er jo rimelig bløt og er av nyere konstruksjon, 

 

Det er jo det jeg også tenker uten at jeg ville være den første til å bringe det på banen.

Link to comment
Share on other sites

For min egen del er jeg lykkelig eier av en drilling med loddede løp. Med en godstykkelse på vel 1mm i rifleløpet velger jeg ammunisjon som jeg stoler på. Jeg vil tro en TTSX er helt trygg, men de få dyrene jeg skyter med denne får smake 170grns Oryx i moderat hastighet. Det er godt mulig en 140 grns TTSX gir mindre påvirkning på loddingen, men "gammel overtro" sitter vel litt i ryggmargen. 😉

IMG_20200108_114711.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...