Jump to content

Ulovlig innehav av våpen for retten.


sako_35

Recommended Posts

...som alltid , i slike saker... retten spør tiltalte : "Hvorfor har du ikke sørget for å registrere de ulovlige våpene ..."!!!?? 😮

...tenk om noe slikt hadde gått an... at det bare var å registrere allslags ting og tang som smeller... -da hadde vi nok

vært (godkjente) våpensamlere alle som en...🎅

 

IRONI -IRONI-IRONI

-Virker som om de som skal dømme i slike saker ikke helt har satt seg inn i hva som egentlig kreves for at et våpeninnehav skal være/bli lovlig. ...kanskje det bør tas med et eget punkt i den nye våpenlova som sier : "Alle våpen som skal registreres  bla ha et synlig registreringsnr..." :)

                                   IRONI-Slutt

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Trist å se at så mange bagatelliserer alvorlige lovbrudd. Lovbrudd som i tillegg ødelegger for alle de lovlydige jegere og skyttere.

Hvis du oppfatter min harselering over domstolenes inkompetanse i tolking av våpenlovverk som bagatellisering, så er vi åpenbart ikke helt på bølgelengde... for ordens skyld; slike folk er etter min mening å regne som trojanske hester i det norske  våpenmiljøet. Egoistiske sabotører som fortjener lovens strengeste straff! ...altså, kjeltringen, i tilfelle det skulle være noe tvil...;) (burde vel egentlig være unødvendig å presisere, men... man vet jo aldri...)

Edited by rhb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Torf said:

Thompsonen på bildet er ingen maskinpistol.

Det er ei halvautorifle. Imidlertid er jeg usikker på om det er lurt å informere Dagbladet om det.. 

Helt riktig! 

 

En «commemorative thompson» fra kahr arms. 

 

Det kom inn et lite parti slike for noen år siden, angivelig som «flyttegods».. Sist jeg så en av de, så var prisen satt til 25.000.-, hvilket er horribelt høyt i forhold til kvaliteten..

 

Edited by Hk
Link to comment
Share on other sites

 

Sett slikt😎

Sitat

- Straffen blir veldig hard, jeg tror ikke jeg får mindre enn ett år i fengsel. De raserer livene våre, jeg har nok med å komme meg tilbake etter helseplagene.

Dette sier en 55-årig mann fra Østlandet

Lurer på hva han hadde forventet av straff? Ser ut som han mener andre har skylden for hans gjerninger😨

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Hk skrev:
3 timer siden, bbdg skrev:

Lurer på hva han hadde forventet av straff?

Samfunnstjeneste, muligens..

 

Faktisk en meget god idé. Han kunne blitt dømt til å hjelpe politiet med å få ordnet opp i det utallet av dødsbo med våpen (noen nevner at det kan dreie seg om et 5-sifret antall!) som ingen helt har oversikt over, eller tar ansvar for. Altså tilsvarende forhold som vedkommende sjøl endte opp i.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Problemet er at for vær idiot som blir tatt med ulovlige våpen vil det bli stadig vanskeligere for de som ønsker å drive med skyting på lovlig vis.

Tja.. En kan jo bruke disse illegale samlingene som argument for å lette litt på lovverket, også.. 

 

De fleste av disse ville sannsynligvis registrert våpnene, hvis det var mulig på en enkel måte, uten større begrensninger i alle retninger..

 

Når man ser på hva som har dukket opp i beslagene, så er det jo tydelig at det flyter mye tungt materiell der ute, som utgjør relativt liten praktisk fare for samfunnet.

 

ps: uansett, så er det ikke så grusomt lenge til hele registreringsproblematikken når uante høyder. 3D printing i metall blir stadig mer tilgjengelig, selv om det er utenfor økonomisk rekkevidde for de fleste av oss pr nå. 

 

Den utviklingen er tilnærmet umulig å stoppe..

Edited by Hk
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Faktisk en meget god idé. Han kunne blitt dømt til å hjelpe politiet med å få ordnet opp i det utallet av dødsbo med våpen (noen nevner at det kan dreie seg om et 5-sifret antall!) som ingen helt har oversikt over, eller tar ansvar for. Altså tilsvarende forhold som vedkommende sjøl endte opp i.

Godt forslag! Det er viktig å ha interessen som grunnlag for arbeidet.

 

Det er så mye rot i de gamle systemene, at det i praksis vil være tilnærmet umulig å rydde opp. 

 

Her i området, så ble det rotet vekk kassevis med registringspapirer i tiden før omlegging til data. Det har medført mangt et velfylt våpen(kles)skap, uten noen statlig oversikt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Problemet er at for vær idiot som blir tatt med ulovlige våpen vil det bli stadig vanskeligere for de som ønsker å drive med skyting på lovlig vis.

 

Hva er egentlig problemet? At noen få idioter bryter loven eller at man straffer lovlydige borgere for ting de ikke har gjort?

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, rhb skrev:

...kanskje det bør tas med et eget punkt i den nye våpenlova som sier : "Alle våpen som skal registreres  bla ha et synlig registreringsnr..." :)

Hva med sjeldne samlervåpen, som f.eks norskproduserte Sten Gun eller matpakkecolt? Disse ble jo produsert uten serienr. Skal disse da ødelegges ved å tilføre et serienr?

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, psg-1 said:

Hva med sjeldne samlervåpen, som f.eks norskproduserte Sten Gun eller matpakkecolt? Disse ble jo produsert uten serienr. Skal disse da ødelegges ved å tilføre et serienr?

Enkelte av de har allerede blitt maltraktert på den måten.. 

 

Men i noen tilfeller ble det utvist såpass skjønn at serienummerene ble banket inn under skjefteplatene. 

 

Forøvrig er grusom følelse å utføre den jobben! Noen steder ble det utstedt våpenkort på matpakkecolter med påskriften «uten serienummer». Det burde være en god nok løsning, når det gjelder slikt historisk materiell (matpakkecolt/norsk sten/matpakke Ag). 😉

 

 

Edited by Hk
Link to comment
Share on other sites

Ja, vet at noen har fått slått inn serienr i ettertid, og at det har blitt vurdert å gjøres på alle. Men håper at disse forholdsvis sjeldne unntakene kan fortsatt være i helt orginal tilstand. Stort sett alle andre registreringspliktige våpen har synlige serienr, så vidt jeg vet. Trenger ikke noen flere lover rundt dette. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, psg-1 skrev:

Stort sett alle andre registreringspliktige våpen har synlige serienr, så vidt jeg vet. Trenger ikke noen flere lover rundt dette. 

Leste du artikkelen? Det dreide seg om ulovlig anskaffede våpen med bortslipte serienr...(!)   ... og retten som spurte tiltalte :" om hvorfor an ikke hadde registrert våpnene...(!)"

...du diskuterer stråmenn ala goddagmannøkseskaft, mens vi andre diskuterer en aktuell og pågående rettsak som blir referert til i åpningsinnlegget...

Link to comment
Share on other sites

Det var nå du som skrev at det kanskje burde tas med i loven at alle våpen som skal registreres  bla ha et synlig registreringsnr... Det synes ikke jeg, da det da vil ramme sjeldne orginale samlervåpen. Noen synes at dette er en bagatell, men det vil faktisk fjerne orginaliteten på disse våpnene. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Siden det åpenbart ikke er hverken opplagt, eller tilstrekelig at jeg i et påfølgende innlegg presiserte at jeg harselerte over domstolbehandlingen og deres kompetanse i tolkning av våpenlova så har jeg nå valgt å legge til et ironivarsel i mitt opprinnelige innlegg...;)    (morsmål og kontekst, er noe skikkelig dritt om man ikke forstår seg på det😂)

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er helt på sin plass å harselere over manglende kompetanse i vårt rettssystem. Manglende kompetanse er et rettssikkerhetsproblem der mennesker blir straffet fordi domstolen og juristene er kunnskapsløse. Mangel på kunnskap og korrekte opplysninger fører så til de villeste påstander i pressen når de skal lage sensasjonsoppslag.

Vi bør harseler så kraftig at det når ut til pressen slik at de også henger ut domstolen slik de har gjort i trygderettsakene.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå fyrer dere litt hardt her.

De visste jo godt at han ikke ville fått godkjent dette om han hadde søkt. Spørsmålet blir derfor stilt for å høre hva han selv har å si om saken, for å finne ut mer om hvordan fyren tenker.

 

Det er med andre ord ikke noe galt med spørsmålet i seg selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oi, var det ironi? Beklager, det forsto jeg ikke. Det har jo også vært forslag om å føre på serienr på våpen som mangler dette, så jeg trodde du mente det seriøst.

 

Igjen, beklager, min feil.

 

Enig i at retten, advokater, journalister og jurister generellt har liten forståelse for våpen, og at slike saker som ikke skader noen eller noe, og ikke har negativ påvirking på andre, straffes ganske hardt i forhold til saker med vold og gjengkriminalitet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

 

Finnes slike? 

 

 

Ja, totalt umerkede, og i varierende finish.

 

Men, jeg tviler på at antallet er veldig stort.. 

 

ps: hos en eldre samler på Østlandet dukket det opp en KV Ag3 med fødselsdatoen hans som serienummer.. Denne var forøvrig registrert, uten noen form for varig ombygging.

Edited by Hk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Hk skrev:

   -   slikt historisk materiell (matpakkecolt/norsk sten/matpakke Ag)

 

Det het vel "matpakke-Colt" og BUKSEBENS-Krag. Sjøl om AG-en kunne deles ganske lettvint, skulle det stor matboks til, for å frakte den ubemerket gjennom vakta. Men hvis man også hadde noen administrative oppgaver, måtte man vel ha en stor og standsmessig dokumentmappe. Hva med "stresskoffert-AG"?

 

 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Det het vel "matpakke-Colt" og BUKSEBENS-Krag. Sjøl om AG-en kunne deles ganske lettvint, skulle det stor matboks til, for å frakte den ubemerket gjennom vakta. Men hvis man også hadde noen administrative oppgaver, måtte man vel ha en stor og standsmessig dokumentmappe. Hva med "stresskoffert-AG"?

 

 

Vi kan selvsagt spikke fliser vedrørende mitt navnevalg her.. 😂

 

Jeg har en følelse av at lekkasjene ikke nødvendigvis begrenset seg til veien forbi den omtalte vakta.. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Lille Arne said:

De arbeiderne på KV som pleide å ha med skikkelig lange baguetter til lunsj må antas å være hovedmistenkte. 😁

Kanskje det var på dette grunnlaget franskmennene valgte Famas’en? Lettere å gjemme i baguetten.. 😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Tror folk overvurderer KV-lokalene "back then". Det var ikke rare greiene. Testskyting ble vel utført på baksiden i et skur.

 

Ole

Du er nok tildels inne på noe, her.. Det er mange veier ut av et produksjonslokale, egentlig. 

 

Ble litt OT etterhvert, kanskje..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
På 7.1.2020 den 14.34, Hk skrev:

Enkelte av de har allerede blitt maltraktert på den måten.. 

 

Men i noen tilfeller ble det utvist såpass skjønn at serienummerene ble banket inn under skjefteplatene. 

 

Forøvrig er grusom følelse å utføre den jobben! Noen steder ble det utstedt våpenkort på matpakkecolter med påskriften «uten serienummer». Det burde være en god nok løsning, når det gjelder slikt historisk materiell (matpakkecolt/norsk sten/matpakke Ag). 😉

 

 

En gang (for sånn ca 50 år siden)  Hadde jeg med meg en canadisk  22LR hjem.  Den ble registrert med bemerkning "uten serienummer".  En bekjent hadde kjøpt samme type, men den fikk slått inn serienummer da han skulle regeistrere den!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Må det ikke først kartlegges hva han har liggende og hva han faktisk har lov til å sammle på? Mistenker det ikke er en liten kasse med et par rødfis, en neve 12.7x99 hylser en dårlig plombert stengun og en Kongsberg Colt de har snublet over.

Muligheten er fat han lovlig eier to tonn med gjenstander men ikke har lisenser til luft til bakke misil og 10kg "ymse".  Sikkert ikke en jobb den gjennomsnittlige konstabel bare gjøre på rutine på kveldsvakta. 

Link to comment
Share on other sites

Var den formuleringen som ble litt rar imo, da de bør kunne slå opp om han eier noe og da vil man vel også få en oversikt over om det gjelder mer enn 6 jaktvåpen og noen pistoler, for så å gå igjennom.

Er jo spent på om missilet var noe mer enn ufarlig øvelsesgreie og hva disse eksplosivene var for noe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Rausheim said:

Er jo spent på om missilet var noe mer enn ufarlig øvelsesgreie og hva disse eksplosivene var for noe.

Tipper missilet var en helt tømt tom ufarlig metallsak(missil uten sprengstoff og motor/drivstoff) plus kanskje noe gammel dynamitt som folk for "ganske få" år siden fikk kjøpt i butikk her i landet :P

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

En kan tippe alt en vil...

 

Interessant at helt klare lovbrudd bagatelliseres, kronargumentet vårt er jo at norske våpeneiere er så lovlydige og skikkelige..

 

 

Er vi helt klare på at han faktisk har begått lovbrudd? 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, meatpukk said:

uskyldig til det motsatte er bevist ;)

Sitter vel med et inntrykk om at her på forumet er folk uskyldige når det kommer til våpenkriminalitet uansett hva som blir bevist.

Men saken er at slik kriminalitet er svært uheldig for de av oss som vil drive med våpen og skyting på lovlig vis.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...