Jump to content

Ulovlig innehav av våpen for retten.


sako_35

Recommended Posts

1 hour ago, nhd said:
1 hour ago, vass said:

Er vi helt klare på at han faktisk har begått lovbrudd? 

Det er det politiets etterforskning skal finne ut. Før det er gjort, gjør vi best i å la være å tippe verken den ene eller andre.

 

Det var jeg som dro fram denne saken, med en antydning om at personen hadde "gått en smule (?) ut over sitt godkjente samlerområde". Jeg kan jo la det ligge (ikke har jeg særlig greie på dette, heller !?!).

 

Men, for de av dere som er vesentlig yngre enn oss "GGG": I vår ungdom var det firma som hadde fast annonseplass i diverse "mannfolkblader", der vi ble tilbudt våpen og "militærutstyr" i store mengder. Bresjnev & Co fant ut at å selge utrangert militærmateriell til utaskjærs "samlere", kunne være en OK måte for å skaffe seg vestlig valuta. Man kunne kjøpe komplette uniformer, og opptre som russisk general (eller "ybåtkaptein på fiske", som Harald Heide Steen jr.). Hadde det ikke vært for problemene med transporten, kunne man sikkert fått kjøpe ei T-34 stridsvogn også. Når det av og til slås opp at noen har store mengder "våpen og militærmateriell" i kjelleren, kan noe av dette vært kjøpt på (i sin tid) helt lovlig måte.

 

Det er også et annet, og ganske interessant, aspekt ved disse "kjeller-depotene":

 

Det framstilles som verdens undergang, hvis vi skulle få lov til å ha flere enn 6 jaktvåpen, eller tilstrekkelig mange reservevåpen for konkurranseskyting. Samtidig er det en del "samlere" som har tonnevis av våpen, ammo og sprengstoff lagret temmelig usikret, uten at dette (tilsynelatende) medfører noen som helst komplikasjoner (annet enn for de intetanende arvingene, når den samlermaniske måtte falle fra!). De yrkeskriminelle, som har skyting på hverandre som adspredelse, skaffer seg tydeligvis våpen via andre kanaler.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Nå har politiet offentliggjort noen bilder av dette "beslaget":

 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/politiet-fant-eksplosiver-hos-vapensamler-1.15202271

 

Journalisten har spurt Trond Alvestad om hvorfor folk samler på - TOMHYLSER! (noen sier det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar - men - ?).

 

Ei tomhyse er ei tomhylse, enten den er fra kaliber .22 LR, eller fra en 15,5 felthaubits. Den dagen det blir ulovlig å inneha kopper/messing, skal jeg levere inn tomhylsene og lysestakene.

 

Mye av det "ulovlige" på bildene er blått, altså granater uten sprengstoff.

 

Politiet sier de har sprengt noe, men det er fordi de ikke kan få bekreftet at det er uten sprengstoff.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her er noen "samlere" på ferde igjen:

 

https://www.nrk.no/sorlandet/smuglet-27-maskinpistoler-til-norge-1.15289446

 

Det er en (god) del år siden jeg beskjeftiget meg med tilsvarende våpentyper, men for meg ser dette ut til å være "registreringspliktige deler"?

 

Det virker, ut fra reportasjen (?) som om den ene personen ble tatt i tilfeldig kontroll, og at den andre ble tatt etter påfølgende "spaning"? Kanskje er det en tredjeperson, som "sitter inne" (eller, dessverre ikke) med en haug sluttstykker?

 

Hva de skulle med kalde geværgranater (tilsvarende vår gamle Energa?), er jo ikke godt å vite.

 

Denne typen "samlere" / "våpeninteressserte" mener hvertfall jeg at vi godt kan være foruten.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det som ble beslaglagt der var "Freie waffenteile" etter den forrige tyske våpenloven, så det er nok ganske klart at det ikke finnes en tredjemann med piper og sluttstykker her i landet. Du kunne kjøpe slike "sett" i ulike tyske militaria forretninger frem til i år en gang, ganske niftig måte å unngå krav til gjennsveiseing ved plombering når en tenker over det. 

 

Likte spesielt godt at politiet ikke ville uttale seg om hvilket miljø disse tilhører, samtidig som de har siktet en av dem for å risse inn hakekors i celledøra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

5 hours ago, Rausheim said:

Våpenloven i Tyskland var ganske naiv egentlig. Du kunne gå kjøpt både upper, lower og bolten til M16 men du hadde ikke lov å sette dem sammen.

Det er delevis rett.
Upper og lower var i fritt salg men ikke bolthode og løp.
Når man kjøpte en M-16 teilsats fikk man alle delene med unntak av bolt og løp.
Dette gjaldt forøvrig alle langvåpen m98 ligeså MG-3 OL.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er en alvorlig sak, en mann som, uten forvarsel, begynte å skyte mot polititjenestemennene:

 

https://www.nrk.no/rogaland/63-aring-domt-for-drapsforsok-pa-seks-politibetjenter-1.15357536

 

Ved ransakingen fant man 30 våpen, og karen ble derfor også tiltalt for ulovlig våpenoppbevaring. Vedkommende var straffedømt i 2012, for ulovlig oppbevaring av 8 skarpe våpen.

 

Kanskje noen andre grupper enn "Ola Stubbe-post-sitter" og "Kari DFS-skytter" som burde hatt "hjemmebesøk"?

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Jegermeistern said:

Kanskje noen andre grupper enn "Ola Stubbe-post-sitter" og "Kari DFS-skytter" som burde hatt "hjemmebesøk"?

Gjennom årene har jeg blitt kjent med ganske mange pistolskyttere, rifleskyttere og jegere, men jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen som har hatt hjemmebesøk med unntak av en. Han tok med kameratene ut på verandaen i et boligfelt og skjøt med rifle da de hadde fyllefest.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Jegermeistern said:

Her er en alvorlig sak, en mann som, uten forvarsel, begynte å skyte mot polititjenestemennene:

 

https://www.nrk.no/rogaland/63-aring-domt-for-drapsforsok-pa-seks-politibetjenter-1.15357536

 

Ved ransakingen fant man 30 våpen, og karen ble derfor også tiltalt for ulovlig våpenoppbevaring. Vedkommende var straffedømt i 2012, for ulovlig oppbevaring av 8 skarpe våpen.

 

Kanskje noen andre grupper enn "Ola Stubbe-post-sitter" og "Kari DFS-skytter" som burde hatt "hjemmebesøk"?

 

Plagsomt med sånne kriminelle, må ha masse papirer og greier. Mye styr. For oss andre holder det med 48timer varsel.

 

 

1 minute ago, nhd said:

Gjennom årene har jeg blitt kjent med ganske mange pistolskyttere, rifleskyttere og jegere, men jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen som har hatt hjemmebesøk med unntak av en. Han tok med kameratene ut på verandaen i et boligfelt og skjøt med rifle da de hadde fyllefest.

 

 

Selv her ute på skvalpeskjæret brukes nå ressurser på hjemmebesøk.

Innbrudd, tyveri og sånt henlegges.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Jegermeistern said:

Her er en alvorlig sak, en mann som, uten forvarsel, begynte å skyte mot polititjenestemennene:

 

https://www.nrk.no/rogaland/63-aring-domt-for-drapsforsok-pa-seks-politibetjenter-1.15357536

 

Ved ransakingen fant man 30 våpen, og karen ble derfor også tiltalt for ulovlig våpenoppbevaring. Vedkommende var straffedømt i 2012, for ulovlig oppbevaring av 8 skarpe våpen.

 

Kanskje noen andre grupper enn "Ola Stubbe-post-sitter" og "Kari DFS-skytter" som burde hatt "hjemmebesøk"?

Det irriterer meg at de kaller ham "våpensamler." Våpensamlere er medlemmer i KVF eller NVS og har papirene sine i orden. En som har samlet seg mange ulovlige våpen er en kriminell, ikke en våpensamler. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, boble said:

Det irriterer meg at de kaller ham "våpensamler." Våpensamlere er medlemmer i KVF eller NVS og har papirene sine i orden. En som har samlet seg mange ulovlige våpen er en kriminell, ikke en våpensamler. 

Eller en kriminell våpensamler. Og han er ikke alene i den kategorien.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, nhd said:

Gjennom årene har jeg blitt kjent med ganske mange pistolskyttere, rifleskyttere og jegere, men jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen som har hatt hjemmebesøk med unntak av en. Han tok med kameratene ut på verandaen i et boligfelt og skjøt med rifle da de hadde fyllefest.

Hvis en oppfører seg "normalt", så er vel muligheten for å få "hjemmebesøk" tilnærma lik 0.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...